Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

skred11 apr 2021, 17:35

 110  Uma
Als de kleuren van de kleren van Isidoor naar de kleuren waarin een hond de wereld ziet, kunnen de volledige grijze kleren van Lennert ook verwijzen naar zijn kleurenblindheid. Misschien dat voor Lennert ze beiden (Isidoor en hemself) grijs gekleed zijn, en ze dus 'op elkaar lijken'
Gebruikersavatar

chicawah.janssen11 apr 2021, 17:50

 8153
@skred een hond heel vooral problemen met rood. Of eigenlijk geen probleem: een hond kan geen rood zien (een lekkere biefstuk ziet er voor een hond grijsgroen uit).
Gebruikersavatar

skred11 apr 2021, 18:24

 110  Uma
daarom net, en door dit:
mjohlan schreef: 07 apr 2021, 15:39 @Jansen Ik zei het gisteren al tegen je madam, dat geel en blauw verwijst enkel en alleen naar de reële kleurenwaarneming van onze schattige viervoeter.
Afbeelding
Bottom line, de enige 2 kleuren die Isidoor effectief herkent als hij voor de spiegel staat.
is er de link met het kleurenblind zijn, en het feit dat Lennert volledig in het grijs gekleed is (met ook een symbooltje/logo op zijn tshirt?)
Gebruikersavatar

IkBenDeMol11 apr 2021, 21:53

 287
astridm schreef: 10 apr 2021, 19:21 Het is geen Duitse hond. En waarom zou Isidoor vreemder zijn dan bijv. Sunny?
Ik bedoel dat die naam dan opvalt en hij zo dus vanzelf makkelijker onthouden wordt.
Voor mij zou dat toch zo zijn. Voor iemand anders misschien niet.
Gebruikersavatar

Klaartje13 apr 2021, 22:01

 2245  Uma
Het gebeurt wel vaker in De Mol dat de makers beelden tonen van 's morgens, voordat de eerste opdracht begint, waarin sommige kandidaten (achteraf bekeken) precies voorkennis hadden van de komende opdracht. Die zeggen dan iets wat ze later inderdaad gaan doen in die opdracht. Die uitspraken krijgen wij als kijkers altijd te zien, daar maken ze in de montage dankbaar gebruik van, om die kandidaat verdacht te maken. Meestal is het puur toeval dat die uitspraken kloppen. Het blijkt later ook altijd gezegd te zijn door een kandidaat (zonder voorkennis), niet door de Mol (die wel weet wat er komt).

Maar soms is het toch iets subtieler en moeilijker op te merken. Zo merkte ik het volgende op in aanloop naar deze opdracht. Iedereen zit aan het ontbijt en GDC belt. GDC's woorden: "Goedemorgen vrienden. Iedereen fris en uitgerust? We gaan ons vandaag verdelen. De eerste opdracht gaat door in het Rationaltheater in München. De artiest die daar optreedt nodigt Samina, Noah en Lennart uit om deel te nemen aan de show. De rest, jullie mogen twee mensen afvaardigen die zin hebben in een rondje mensen kijken. Voor de anderen wordt het echt een walk in the park. Ik zou zeggen, verdeel jullie maar. En dan zie ik jullie wel komen."

Onmiddellijk daarop zegt Jasmien dit:
Afbeelding

GDC heeft in zijn korte uitleg toch helemaal niks gezegd over 'kleren bekijken en onthouden'? En later blijkt dat dat 'rondje mensen kijken' precies dat inhoudt. Dat is toch redelijk vreemd. Want de anderen weten niet dat het om een hypnoseshow gaat, ze weten enkel dat ze uitgenodigd zijn om 'deel te nmen aan de show door de artiest die daar optreedt'. Ook de drie die 'een walk in the park' gaan doen, weten niet dat ze met honden gaan wandelen. Dat vernemen ze pas ter plekke.

Hoe kan het dat Jasmien de inhoud van deze opdracht 'rondje mensen kijken' zo perfect weet te voorspelllen en dat het over 'kleren kijken en die onthouden' gaat?

Is het weer toeval en laten de makers deze uitspraak erin om (kandidaat) Jasmien verdacht te maken?

Of maakt (mol) Jasmien hier een foutje en praat ze haar mond voorbij en laten de makers voor één keer deze subtiele verspreking die op voorkennis zou kunnen wijzen er toch in? Maar waarom merkt Katrien even later dat niet op als ze inderdaad zien dat het over het herkennen van mensen gaat aan de hand van hun kledij? Jasmien zegt dat toch ten overstaan van de hele groep, iedereen heeft dat gehoord.

Het is vreemd dat ze dat erin laten. Want in veel opdrachten zien we niet eens de discussie over de groepsverdeling of slechts een heel summier stukje. Over de verdeling van de groepen in de allereerste opdracht weten we eigenlijk bijna niks: hoe zijn Sven, Katrien en Kevin in groep 1 terechtgekomen? Hebben we niks van gezien. Hoe zijn Jasmien, Annelotte en Lennart bij de 'strategische schutters' terechtgekomen? Hebben we niks van gezien. Maar bij deze opdracht 'Dogsitters' laten de makers deze uitspraak van Jasmien, die zich zo kandidaat stelt voor een bepaalde positie in de opdracht, wel zien. En dan verspreekt ze zich eigenlijk nog, zodat je gaat denken dat ze 'voorkennis' heeft. Echt bizar.

En sorry dat ik weer 'aan het aflopen ben als een wekker', maar wat moet ik anders, het is weer voetbal op tv.
Gebruikersavatar

martin.janssen13 apr 2021, 23:42

 178
Ik zie hier niets in. Mensen kijken in een park betekent in mijn ogen voornamelijk kijken wat ze aan hebben. Je kan moeilijk zien hoeveel salaris ze verdienen om maar wat te noemen. Ook is er geen sprake van onthouden wat ze aan hebben. De opdracht is compleet anders. Ze moeten op zoek gaan naar mensen die een bepaald kenmerk hebben, bijvoorbeeld een kledingstuk met een bepaalde kleur.
En ook al zouden ze moeten doen wat Jasmien zegt goed te kunnen, zolang dit iets vrij normaals is, kan het nog steeds toeval zijn dat dit bij de opdracht van pas komt.
Gebruikersavatar

Klaartje14 apr 2021, 00:17

 2245  Uma
Ik ook niet, maar ik had goesting om nog eens af te lopen 'gelek ne wekker'. Excuus aan alle slapende honden die ik hiermee wakker heb gemaakt. Maar een 'rondje mensen kjiken' kan ook anders ingevuld worden dan 'naar kleren kijken'. Het 'kenmerk' dat jij aanhaalt en waar ze op zoek naar moesten, is toch juist de kledij en eigenlijk helemaal niks anders?

Ze moesten niet op zoek naar mensen die extreem lang, klein, dik, smal waren, enorm lange haren hadden of juist kaal waren, mooie donkere mannen of knappe blondines, mensen met zonnebrillen, piercings, snorren, tatoeages, mensen die duidelijk samen op stap waren, kussende koppeltjes op een bankje, ik noem maar wat, 'mensen kijken' kan toch op diverse manieren ingevuld worden. Als je ' een rondje mensen gaat kijken', kijk je toch niet enkel naar wat ze aan hebben. Veel venten kijken trouwens eerder naar wat vrouwen juist niet aan hebben, maar dit terzijde.
Gebruikersavatar

SiMol14 apr 2021, 00:31

 264
Ik denk ook dat het eerder toeval is en handig is opgepikt in de montage.

Bij mijn weten hebben advocaten wel veel oog voor kledij (net zoals vrouwen 🤭), de kledij die iemand draagt in een rechtbank (hun cliënten) kan (onbewust) een invloed hebben op de rechter.

In Justice for All was er een advocaat die dit ook aanhaalde, dat ze vaak advies moeten geven aan cliënten om toch iets anders aan te doen van kledij. Dacht dat het daar ter sprake kwam omdat er een cliënt, sonder dat die erover nagedacht had, een trui aan had met fuck the system op.

Dus op zich niet onlogisch dat een advocate de associatie met kledij sneller maakt dan met uiterlijk. Dan voornamelijk vanuit beroeps misvorming 😛
Ik denk niet dat een mol zich op zo een foutjes zou laten betrappen om info over een proef weg te geven, terwijl er weinig druk is (weinig stress). Hier was het namelijk een relaxte situatie aan de ontbijttafel. Ze kan in deze situatie dus nadenken over wat ze zegt, al kan een slip of the tongue altijd.

Of misschien had ze wel stress door al het intermediate fasting van Philip.🤔
Ik zou daar stress van krijgen.😅
Gebruikersavatar

bloedhond14 apr 2021, 08:45

 39
Wat me opvalt als ik terug denk aan deze opdracht is dat Jasmien probeert Philip extra verdacht te maken bij Katrien. Dit doet me denken aan de situatie bij Bart vorig jaar die Christian verdacht wil maken bij Jolien. Ik denk dat je als kandidaat nooit zoiets over je echte hoofdverdachte wilt zeggen want als je denkt te weten wie de mol is wil je die hoofdverdachte toch voor jezelf?

Volgens mij Is Jasmien dus (bijna) zeker dat Philip niet de mol is maar probeert ze hem altijd verdacht te maken bij de anderen.
Gebruikersavatar

Klaartje14 apr 2021, 10:36

 2245  Uma
@bloedhond In dat verband zou je dan ook kunnen besluiten dat Jasmien Annelotte wel heel veel vertrouwt omdat ze aan Philip aan de telefoon vraagt of hij Annelotte niet kan doorgeven, zodat zij haar die info over de honden kan geven.

Nog iets over het gedrag van Jasmien (in het algemeen): als zij de mol is, dan zitten we dit jaar wel met een mol die hyperactief reageert op elke situatie en 'opvliegt' bij het minste. Kijk naar het moment waarop GDC belt: de telefoon rinkelt en wie 'vliegt' er als eerste op om naar die telefoon te gaan kijken, hoewel ze zowat het verst verwijderd zat van die gsm? Jasmientje (zie screenshot). Tijdens de opdracht in dat park staat ze te tetteren tegen Katrien over het slechte communiceren van Philip ("dat was weer de onduidelijkheid troef"), maar zij is ook wel de enige van de twee die "als een wesp gestoken" reageert op het lawaai van die vallende man met zijn step in de achtergrond, achter haar. Meteen kijkt ze achterom om te zien wat daar gebeurt. Ook in de discussie tijdens de domino-opdracht reageert ze op Philips voorstel als door een wesp gestoken. Tel daarbij haar explosieve uitingen van vreugde als iets slaagt: haar reactie in de karaoke als ze alle drie de gezochte woorden vinden, in de wijnproef als ze de volgorde van wit-rood-rosé juist hebben, bij die 3D-printer als die begint te printen springt ze ook een gat in de lucht en maakt ze een heel apart geluidje, ook haar reactie wanneer blijkt dat zij Isidoors baasje worden is hyperenthousiast. Ik krijg soms de neiging om te roepen: "Rustig Jasmientje, zijt toch eens een beetje kalmer." Jasmien is zo extreem in het uiten van haar vreugde dat het op den duur zelfs verdacht wordt.
Afbeelding
Gebruikersavatar

ex-molinator14 apr 2021, 11:08

 3483  Uma
Klaartje schreef:Jasmien is zo extreem in het uiten van haar vreugde dat het op den duur zelfs verdacht wordt.
En dergelijke karakters geven extra smaak aan het programma. (een beetje peper in de saus: Robin was ook dat type)
Gebruikersavatar

happyfello14 apr 2021, 11:48

 326  Uma
Klaartje schreef: 14 apr 2021, 10:36 Jasmien is zo extreem in het uiten van haar vreugde dat het op den duur zelfs verdacht wordt.
Afbeelding
Overenthousiast zelfs... dat is een rol die je bewust kan spelen en blijven aanhouden zonder door de mand te vallen. Het, op cocaïne levende, hyperkenitisch springen als de proef geslaagd is. Uiteraard kan Jasmien ook zo zijn in het echt hé...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8