Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Fermgemold05 apr 2021, 16:52

 45
Alternatieve route is misschien om te bedenken dat ze hypnose geoefend hebben met de mol. Ofwel iemand die niet erg vatbaar is het overtuigend laten naspelen (Lennart?...) ofwel een mol die vatbaar is laten oefenen om eruit los te kunnen breken (Samina?). Beide gevallen verklaren niet waaróm er zo'n vreemde proef in zat of waarom die zoveel geld opbracht, natuurlijk. Zou de mol niet gebriefd zijn over op hoeveel kandidaten de andere groep gegokt had?
Ik denk eigenlijk ook dat de mol hier niet zat, want ik kan eigenlijk alleen maar manieren verzinnen waarop de proef gegarandeerd mislukt zou zijn mocht de mol hier zitten, tenzij de mol echt onder hypnose was en in dat geval dus sowieso niet kan mollen? Enfin, ik ben in de war.
Gebruikersavatar

Hugo05 apr 2021, 18:22

 7
JBB schreef: 05 apr 2021, 14:17 Ik vond Sven zijn reactie toch nog het beste.

De andere kandidaten: "Ja wat me opviel was dat x dit of dat gedaan heeft."
Sven: "Wat mij opviel bij de hypnose proef was die man met het brilletje met zo 1 oor. Ik wist niet dat dat bestond."

😂 😂 😂
Maakt dat nu hem niet verdacht? Iedereen had iets inhoudelijks mee te delen of op te merken, behalve Sven. En het is niet de eerste keer dat hij zoiets deed. In de vorige aflevering ook al. Kan gespeeld zijn? De Aalstenaar die alleen maar 'zevert', meer cliché kan het niet, toch? (Er kan sprake zijn van tunnelvisie 😜)
Gebruikersavatar

Jay-Lo05 apr 2021, 18:47

 1690  Sven
Wat als er maar 2 kandidaten waren die het wel zagen zitten om onder hypnose te worden gebracht? Dan moest de mol er gewoon bij, dat zal wel besproken zijn met de mol. Hoewel het niet om superveel geld ging was het toch opvallend dat zowel Noah als Samina met het oog op geld hun opdrachten tot een goed einde brachten. Lennart faalt in zijn eerste opdracht (langer planken dan de eerste keer = geld), en kan de hypnose niet doorbreken bij het woord 'blauw' (wel doorbreken = geld). Dat het onverhoeds 1000 euro opbrengt is bijkomstig. De mol gaat niet voor geld, en dat is toch gewoon wat Lennart deed?
Gebruikersavatar

Jansen05 apr 2021, 18:55

 3423  Yens
maarten.develde schreef: 05 apr 2021, 15:58 Maar op het moment dat Lennert zijn 'gedicht' schrijft weet hij natuurlijk niet of de andere 2 het gaan kunnen of niet.
ALS hij de mol is, dacht hij mss dat minstens 1 van de 2 de tekst ook ni gingen opschrijven.
Het is LennArt, maar dit ter zijde 😉.
Ik ga akkoord met wat je hier zegt. In alle vroegere fasen van deze opdracht waren Samina en Noah helemaal meegegaan met de hypnotiseur. Om zichzelf onverdacht te maken beslist hij hetzelfde te doen. Groot was zijn verbazing toen bleek dat ze beide de hypnose verbroken hadden en de tekst perfect hadden neergeschreven. Dus een inschattingsfout in mijn ogen.
Gebruikersavatar

martin.janssen05 apr 2021, 22:03

 178
Het is eigenlijk heel duidelijk. Noah en Samina hebben aangegeven dat ze gevoelig zijn voor hypnose. Dat hebben ze ook bewezen bij het verbreken van hun record. Lennart is hier heel duidelijk niet gevoelig voor. Dit wordt ook bevestigd bij het planken. Dat is bij uitstek het experiment dat hypnotiseurs gebruiken om de kracht van hypnose aan te tonen.
Welnu, bij het schrijven van het gedicht ging Lennart er als mol vanuit dat het Noah en Samina niet zou lukken om de hypnose te doorbreken, dus dat zij 2 tegen 1 zouden voorspellen. Als Lennart zelf ook de hypnose niet zou laten doorbreken dan was het 3 tegen 0 geweest en was er dus geen geld verdiend. Helaas voor Lennart liep het bij Noah en Samina anders, waardoor het toch 2 tegen 1 werd. Soms zit het de mol niet mee.
Gebruikersavatar

ex-molinator06 apr 2021, 00:20

 3483  Uma
Klaartje schreef: 05 apr 2021, 12:29 Hypnose is een machtig wapen, maar ook gevaarlijk, want de "mogelijkheden" lijken me eindeloos.
Zelf ben ik geen believer in hypnose (en dus al a priori niet vatbaar veronderstel ik) maar ik heb wel al wat gelezen en telkens wordt de nadruk gelegd op het "feit" dat je met hypnose iemand niet iets kunt laten doen wat hij niet wil (wat niet inhoudt dat je niet iemand iets kunt laten doen wat gevaarlijk is).

In ieder geval: dit onderdeel was voor mij wellicht het zwakste onderdeel van De Mol (the real De Mol) ooit (maar de aflevering is haar geheel was best te pruimen).
Gebruikersavatar

bert.dekimpe06 apr 2021, 11:31

 57
Ik weet niet of het hier al was opgemerkt, maar bij het herbekijken had ik de indruk dat Samina een beetje vals speelt bij de eerste proef. Volgens mij zit haar mond nog vol citroen op het moment dat de hypnotiseur afklokt. Maakt natuurlijk niets uit voor de speurtocht, maar het neemt haar wel voor mij in.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen06 apr 2021, 11:35

 8153
Ik had het onder invloed van die rare pipo met zekerheid slechter gedaan dan de eerste keer. Ik lust nl. geen perziken. :mrgreen:
Gebruikersavatar

martin.janssen06 apr 2021, 13:00

 178
Ik heb die spectaculaire hypnoseshow nog even herbekeken en moet mijn eerdere post hierover corrigeren.
De hypnosegroep Samina, Noah en Lennart moeten een gedicht schrijven dat de hypnotiseur dicteert en kunnen €250 verdienen per volledig gedicht. De hypnotiseur heeft hun onder hypnose verteld dat ze zullen bevriezen bij het woordje blauw en dan niet meer verder kunnen schrijven.

De overige kandidaten krijgen te horen dat deze 3 geld kunnen verdienen (niet hoeveel) als hun gevoel om geld te verdienen sterker is dan de hypnose. Ze moeten inschatten hoeveel van de 3 dit zullen kunnen. Over Samina en Lennart zijn ze het vrij snel eens. Samina gelooft wel in hypnose en leest chakra boeken. Lennart is niet gevoelig hiervoor. Met name de dames vinden dat Noah wel gelooft in geestesdingen. Philip vindt Noah te veel controle wil houden en die wint het uiteindelijk blijkbaar want ze gokken dat 2 op 3 succesvol tegen de hypnose kunnen vechten. Dat betekent dus dat ze erop gokken dat maar één kandidaat gevoelig is voor hypnose en dat zal dus Samina zijn.

Maar de grap is nu dat het niet Samina is die gestopt is bij het woordje blauw, maar Lennart! Juist degene waarvan ze zeker wisten dat die het niet zou doen. Bij de nabespreking zegt Lennart in zijn minder goede rol als acteur: "ik kon niet meer schrijven jongen". Hij houdt zo niet alleen €250 uit de pot, maar hij had hiermee ook verwacht om die €1000 uit de pot te houden voor het correct raden. Immers hij kon vermoeden dat Samina wel in hypnose zou geloven. Of anders misschien Noah wel. En als hij niet was gestopt met schrijven dan had onze hypnotiseur ook een beetje voor aap gestaan. Vermoedelijk heeft de mol hier ook wel de opdracht gekregen om de show zeker te doen slagen.

Omdat er door het gevoelig zijn voor hypnose geen €250 werd verdiend door Lennart, kostte dit geen €1000 maar €1000 - €250 = €750.
Maar in het andere geval was er effectief €1250 uit de pot gehouden (of misschien wel €1500 als Noah ook gevoelig was geweest). Kosten baten analyse: +€750 tegen -€1250 met een grotere kans op -€1250. En nog een geslaagde show. Dan is de keuze snel gemaakt.
Laatst gewijzigd door martin.janssen op 06 apr 2021, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

sammy06 apr 2021, 13:57

 22
Kan het niet gewoon zijn dat ook de mol op basis van de vragenlijst hier in zijn of haar respectievelijke groepje is ingedeeld? Uiteindelijk hebben ze toch allemaal dezelfde vragenlijst moeten invullen denk ik dus waarschijnlijk waren er gewoon 3 mensen die dit wel zagen zitten onafhankelijk of de mol hier nu bij zat of niet. Dit is in de discussies over de posities in deze opdracht en het al dan niet eerlijk zijn voor de kandidaten dat er niet vrij te kiezen was toch een extra element volgens mij.
Gebruikersavatar

Klaartje06 apr 2021, 14:26

 2245  Uma
Zoals dikwijls zien veel molloten vanalles in een simpele keuze voor drie kandidaten en worden er (naargelang de tunnel waarin men zit) allerlei verklaringen bedacht waarom dat zo is en niet anders.

Maar achteraf blijkt de uitleg dikwijls: het was toeval, gewoon een keuze van de makers om die drie mensen te kiezen. De echte reden (als die er al is) is meestal veel prozaïscher dan alle verklaringen van de molspeurders op het forum.

Herinner u het seizoen in Argentinië (2016). Toen werd Hanne voor dag en dauw ook eens "ontvoerd" en in een duivenkot bij Carlos Paloma gezet, in de opdracht met de pizzabezorgers en de duiven. Toen kon je je ook afvragen waarom ze precies Hanne hebben gekozen en niet Cathy, Stijn, Bruno. Daar hebben wij toen ook allerlei verklaringen voor zitten bedenken die in onze kraam pasten. Feit was toen wel: de Mol (Gilles) zat toen niet in dat duivenkot!🙂
Gebruikersavatar

mjohlan06 apr 2021, 15:25

 328  Yens
@sammy Natuurlijk. Via de voorafgaandelijk vragenlijsten en interviews zijn van alle kandidaten hun culture, religieuse en filosofische voorkeuren/visies gekend. In dat theater zaten er drie met een grote affectie voor het spirituele. 🙂
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7