Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

mjohlan08 apr 2021, 21:53

 328  Yens
martin.janssen schreef: ... Lennart geeft bij het oortje onvoldoende aanwijzingen. Feitelijk zegt hij vouw maar wat....
Bij een instructieverloop...
[begin transcript]
- Lennart: "Volg even die lijn naar boven en onthoud waar die lijn is."
- Annelotte: "Ja"
- Lennart: "Daar moet je een soort van oortjes van maken."
- Annelotte: "Ah ja, oké. En dat doe ik langs beide kanten?"
- Lennart: "Ja."

[end transcript]
...heb ik het toch moeilijk met een bewering als "Feitelijk zegt hij vouw maar wat."
Ik versta hierbij hoofdzakelijk dat beiden elkaar begrepen en dat ze voornamelijk progressie maakten in de goede zin.
Konden de instructies hier duidelijker? Ja, maar waren ze op dat moment echt nog nodig?
Er waren wel degelijk oren, misschien niet de mooiste of ideaalste oren.
De opdracht was dan ook "plooi een hondje in origami" en niet "plooi een exacte copie in origami van het hondje op het ontwerp".
martin.janssen schreef: ... Dat de voice over hier niets van zegt vind ik verdacht. We weten niet wat ze gezegd hadden als het staartje wel goed was gevouwen. Grote kans dat ze tussendoor niets hadden gezegd en pas aan het eind dat de oortjes niet goed waren.
Als ze nu meteen hadden gezegd dat de oortjes fout waren dan heeft het eigenlijk geen zin meer om de rest van het vouwen te laten zien. Ik denk dat om die reden er niets is gezegd. Bovendien maakt het mol Lennart minder verdacht en dat is mooi meegenomen!!!!
Dat ze die stip niet fout hadden gerekend, had ik nog begrip voor kunnen hebben. Maar die oortjes lijken nergens naar.
Hier verlies je me totaal door al dat "indien en als" aangaande plastische details.
Wat hier primeert zijn GDC's voice overs op:
- 0:55:07 "Het moeilijkste stuk, het hoofdje van de hond, is af. Nu enkel het lijfje nog."
- 0:55:25 "Maar bij de allerlaatste stap gaan Annelotte en Lennart in de fout. De staart wordt in de verkeerde richting gevouwen."
Bottom line, het hoofdje was goed en er werd gefaald bij de staart.
Dus rest er enkel nog te bepalen wie van beiden hier bewust of ongewild faalde.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen08 apr 2021, 22:06

 8153
Het moest dus geen exacte kopie zijn. Ik dacht van wel, maar blijkbaar niet.
Gebruikersavatar

Cadfael08 apr 2021, 22:22

 229  Uma
Ik vraag me eigenlijk af op basis van wat de kandidaten (en wij ook eigenlijk) er zomaar vanuit gaan dat Sven altijd voor pasvragen gaat en niet te vertrouwen is. Eigenlijk hebben we dat bij hem toch nog niet echt gezien. In de bunkeropdracht waren het vooral Jasmien en Philip. Sven zat er eigenlijk passief bij, zonder echt initiatief te nemen. In de opdrachten zevert hij wel vaak of heeft hij een lachbui, maar het is toch nog niet echt getoond dat hij op dat vlak totaal niet te vertrouwen is en alles doet voor pasvragen. De eerste aflevering had precies ons beeld over hem gevormd, terwijl hij toch niet echt iets onbetrouwbaar heeft gedaan op dat vlak.
Gebruikersavatar

mjohlan08 apr 2021, 22:27

 328  Yens
@chicawah.janssen De voice over van GDC (0:52:57): "Lennart en Annelotte moeten een hondje vouwen in origami." Niet meer en niet minder.
Is de voice over inhoudelijk discuteerbaar? Altijd, maar het is niet van essentieel belang.
De analyse dient zich hier toe te spitsen op het falen bij het plooien van papier op het einde (staart) en niet op een afwijkende correcte vormgeving (oren).
Gebruikersavatar

martin.janssen08 apr 2021, 23:17

 178
Als de opdracht was "plooi een hondje in origami", waarom werd het hondje dat ze hebben geplooid dan afgekeurd?
Gebruikersavatar

ex-molinator08 apr 2021, 23:37

 3483  Uma
mjohlan schreef: 08 apr 2021, 22:27 @chicawah.janssen De voice over van GDC (0:52:57): "Lennart en Annelotte moeten een hondje vouwen in origami." Niet meer en niet minder.
Die opdracht was gedoemd om te falen aangezien niemand het inzicht had om een hond te zoeken om die te kunnen vouwen.
Typisch de jeugd van tegenwoordig, maar half luisteren. 😜
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT08 apr 2021, 23:47

 767  Yens
martin.janssen schreef: 08 apr 2021, 23:17 Als de opdracht was "plooi een hondje in origami", waarom werd het hondje dat ze hebben geplooid dan afgekeurd?
Omdat de staart naar de verkeerde kant geplooid wordt en dat een duidelijke fout is die je kan vermijden. De oren waren gewoon in de juiste richting geplooid, alleen klopten de afmetingen niet helemaal. Ik denk dat het zo goed als onmogelijk is om de hond helemaal perfect na te maken als je de instructies niet zelf kan zien en er geen afmetingen bijstaan om door te geven of te meten.
Gebruikersavatar

martin.janssen08 apr 2021, 23:54

 178
De oren waren volgens mij niet in de juiste richting geplooid. In het voorbeeld wijzen ze naar buiten. In die andere wijzen ze naar beneden. Het verschil is duidelijk en het is niet alleen een kwestie van hoe groot het oortje is.
Ook is de voice over normaal gesproken niet de volledige opdracht beschrijving. Er zal ongetwijfeld een geschreven instructie bij hebben gelegen wat gevraagd wordt. En zo niet, dan is het evident dat ze het voorbeeld na moeten maken.
Gebruikersavatar

simon.demey09 apr 2021, 01:15

 18  Sven
Ik weet niet of het hier al staat maar bij het terugkijken is mij iets opgevallen .

De Sven verdacht ik niet, maar plots had ik iets door. Dit seizoen is veel met spiegels en omgekeerd.

Er zijn twee keer enorme hoeveelheden domino's omvergestoten.

1 keer Katrien bij het rechtstaan. ( Er bleef 1 rij staan) bij de 500.
Als je een klein beetje terug kijkt zie je dat net daarvoor Sven aan die blokken heeft gewerkt.

Punt twee wat we direct zien op beeld: ah er blijft een rij staan zegt 'Jasmien' dacht ik. Direct daarop zegt Sven (om de aandacht af te leiden) : ja wie gaat er nu naar binnen(om de aandacht op dit punt dat er nog blokken recht staan)
op beeld zie je hem bijna blozen.


De tweede keer door Philip, bij de 250€ zie je terug dat er een hoeveelheid blijft staan. Terug even terugspoelen van de opname en je ziet duidelijk dat de Sven daar aan gewerkt heeft.

De bedoeling van de mol is sabotage, en dit kun je heel onopgemerkt doen door 1 domino verkeerd te plaatsen!!

Heeft de mol Sven bewust voor geld gekozen en geen opdracht gekozen?
Dit kan: als hij de dag ervoor zeer goed gekozen heeft en koppels maakt die voor de pasvragen zouden gaan. En zo kan je dan perfect extra aandacht geven om de domino stenen eruit te halen.

Einde aflevering. Exit Noah die samenwerkte met de man waarvan het zogezegd hem allemaal niet zoveel doet.

Heeft dit seizoen een atypische mol? Spiegel? Omgekeerd? Passief? En subtiel onder de radar of perfect al lachend mollen?
Gebruikersavatar

ex-molinator09 apr 2021, 01:58

 3483  Uma
Bij het opbouwen van zo'n treintje domino- steentjes die allemaal moet omvallen, MOET je wel leemtes laten (of stevige blokjes) die je pas vlak voor de start vervangt door geldige dominootjes. Niks zo frustrerend als heel dat treintje opgebouwd te hebben en het dan voortijdig te zien afbrokkelen door 1 onoplettendheid.

Eigenlijk beschouw ik die opdracht als één waar ik als Mol me niet als kandidaat bouwer zou voorstellen (mocht dat een optie zijn). Als mol zou ik me kandidaat stellen voor de/een andere opdracht en daar wat geld binnen brengen, in de veronderstelling dat de domino opdracht hoe dan ook faalt. (dit is dus een verwijzing naar het topic waarin ik aangeef dat de FTM ook misleidend kan zijn).
Gebruikersavatar

Wulpse Wasbeer09 apr 2021, 11:55

 4  Yens
Iemand al eens een goede analyse kunnen doen van wat Gilles zegt nadat ze allemaal hun keuze hebben gemaakt? Het is al vaker gebeurt bij dit soort opdrachten dat hij via bepaalde woorden of uitspraken aan de mol laat weten wie/hoeveel duo's voor pasvragen hebben gekozen.

We kunnen het nooit echt kraken want het hangt gewoon af van wat ze dan hebben afgesproken, maar misschien is zijn verwoording wat raar en kunnen we toch wilde theorieën bedenken 😉

"Ziezo, de inzet ligt vast! Heeft er iemand voor pasvragen gekozen? Nee, zeker, he? Dan spelen jullie voor heel veel geld vandaag."

We zien enkel de reactie van Annelotte.

Hij begint ook al te spreken wanneer Katrien en Jasmien nog maar amper terug in de rij staan, maar bon er moeten toch manieren zijn dat hij zelf heel snel de keuzes weet 😉
Gebruikersavatar

chicawah.janssen09 apr 2021, 12:21

 8153
@Wulpse Wasbeer GDC weet onmiddellijk wat ze gekozen hebben. Hij hoeft het maar te vragen aan de crew. Die stonden er allemaal met hun neus bovenop. 😉
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 17