Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

martin.janssen18 apr 2021, 12:08

 178
lucu schreef: 18 apr 2021, 05:20 @martin.janssen Ik ben peinzend over jouw bericht gaan slapen en dan in het holst van de nacht wakker geschrokken. Omdat ik me nog enigszins slaapdronken voel, ben ik er niet 100% zeker van of ik het helemaal heb gesnapt, al ligt dat niet aan jouw uitleg, die zo helder is als bergstroomwater uit de Alpen. Ik check dus even af.

De vraag volgens jou is dus: hebben Jasmien of Lennart, hangend aan een ziplijn in de Duitse Alpen, in die mate het zwaartepunt van hun lichaam verlegd dat ze hun snelheid dusdanig konden aanpassen dat ze buiten beeld bleven op het moment dat het rode lichtje ging branden? Of in gewoon Nederlands: heeft één van beiden ons op natuurkundige wijze belazerd, ook als de ziplijn niet over een remsysteem beschikte?

Dit is de slaapdronken bedenking die ik me daarbij maak: moeten we er in je berekening dan ook geen rekening mee houden dat de valversnelling in het hooggebergte een beetje lager is? Of is die factor verwaarloosbaar?

Hoe dan ook, ik kruip weer even lekker mijn bedje in, want op dit ontiegelijke uur bak ik maar weinig van dit vraagstuk. Voor wie zijn natuurkundekennis wil opfrissen: https://www.youtube.com/watch?v=s3c1AAQ273E , vanaf minuut 4... Ik zie straks dan wel of iemand het heeft uitgevlooid...
Wat Jasmien en Lennart deden weet ik niet. Ik denk alleen dat het verschil in hun gewicht er niet voor heeft gezorgd dat de een mogelijk sneller of langzamer ging, wat een aantal hier volgens mij dachten.
En ik heb je niet vermoeid met het feit dat de zwaartekracht een klein beetje verschilt van plek tot plek op aarde, want de plek op aarde is hier geen variabele. Maar zelfs dan is die verwaarloosbaar voor deze opdracht.
Gebruikersavatar

Herbie18 apr 2021, 12:27

 109  Uma
Ik denk alleen dat het verschil in hun gewicht er niet voor heeft gezorgd dat de een mogelijk sneller of langzamer ging, wat een aantal hier volgens mij dachten.
Inderdaad. Da's een klassieker https://nl.wikipedia.org/wiki/Valproef
Gebruikersavatar

martin.janssen18 apr 2021, 12:52

 178
Klaartje schreef: 18 apr 2021, 12:03 Hele mooie uitleg van ingenieur @martin.janssen hier. Het zal wel kloppen wat je zegt, maar er is toch ook 1 voorname aanname die gemaakt wordt in je uitleg (allez, zo lees ik het toch), namelijk dat het touw waaraan ze hangen (de ziplijn) niet 100 procent onvervormbaar is, ik bedoel daarmee dat die lijn doorbuigt onder het gewicht van de last die eraan hangt. Als die lijn helemaal niet zou doorbuigen, dan klopt de uitleg, want dan heb je net iets zoals een massa die een helling afrolt. De weg wordt dan ook niet "vervormd". Maar dat touw buigt door onder het gewicht van de persoon die eraan hangt en dat verandert de toestand toch wat (denk ik).

Stel dat je in plaats van een mens een betonblok van een ton of zo naar beneden zou laten proberen te glijden aan die ziplijn (op voorwaarde dat de lijn stevig genoeg is en niet knapt), zou die last dan niet ergens even voorbij halverwege blijven hangen, omdat de lijn zodanig fel doorbuigt of meegeeft, dat je geen versnellings- of snelheidscomponent meer in de juiste richting hebt?

In elk geval denk ik dat je groot gelijk hebt met je opmerking dat als je gaat schommelen, je de snelheid wel kan beïnvloeden, maar eigenlijk ook maar in de helft van je schommeltijd, want je gaat sowieso ook schommelen "in de verkeerde richting" (tegengesteld aan de richting van de helling van de ziplijn). Je moet dan wel heel goed schommelen om het juiste voordeel eruit te halen.

Ter zijde: Een kleine overpeinzing in verband met de analyse van vele opdrachten: de forummers analyseren elke opdracht helemaal van naadje tot draadje, wat soms leidt tot heel ingewikkelde en geleerde uiteenzettingen. Ook in de zogenaamde psychologische opdrachten zoals bij die bom op tafel. Maar meestal is het allemaal veel eenvoudiger bedoeld door de makers en denken wij er als molspeurders gewoon te diep over na. Vorig jaar werd de "eliminatie die voor vuurwerk zorgde" helemaal kapot geanalyseerd, maar uiteindelijk bleek dat de Mol (Alina) zelf niet eens wist wie de afvaller (Bart) was... En in elke analyse van mogelijke taktieken werd ervan uitgegaan dat de Mol wel op de hoogte was daarvan.
Goed punt van die doorbuiging. In de eerste plaats moet je telkens per punt waar je op dat moment hangt de hoek bepalen met het horizontale vlak en verandert de versnelling dus steeds. Maar we vergelijken steeds 2 personen op precies dezelfde plek maar met verschillend gewicht. Wie krijgt de grootste versnelling?
Als de doorbuiging een rol speelt, dan werkt die volgens mij negatief, oftewel hoe zwaarder je bent hoe kleiner de versnelling. Immers, zonder doorbuiging heb je een rechte lijn die naar het punt beneden loopt. Met doorbuiging moet je steeds een raaklijn nemen op het actuele punt van de gebogen lijn. Mijn gevoel zegt dat die hoek kleiner wordt, zeker naarmate je dichter bij het einde komt. Maar ik denk dat die lijnen wel zo strak zijn gespannen dat de doorbuiging nauwelijks een rol speelt.
Gebruikersavatar

lieselotte.debruyne18 apr 2021, 13:19

 1
Herbie schreef: 18 apr 2021, 12:27 Inderdaad. Da's een klassieker https://nl.wikipedia.org/wiki/Valproef
Dit is enkel van toepassing in een omgeving zonder weerstand (vacuüm).
Wanneer je hangt aan de draad die weerstand bied heeft gewicht weldegelijk effect.

Dat gezegd zijnde denk ik dat de telling wel fout was. Een danslerares zou goed een consistente tel moeten kunnen aanhouden.
Gebruikersavatar

SiMol18 apr 2021, 14:30

 264
Inderdaad, in mijn bericht had ik het met gewicht niet over de valsnelheid, maar eerder over de wrijvingsweerstand, die wel sterk afhankelijk is van iemands gewicht/massa. Door gebruik van katrollen is dit effect wel beperkter (rolwrijvingsweerstand die veel lager is).
Maar vooral een praktische voorbeeld doet mij aanvoelen dat gewicht wel degelijk invloed had, namelijk bij een deadline is er ook altijd een verschil in snelheid.

Maar dit in combinatie met andere variabelen, zoals wind, met een afstoot vertrekken, ..., maakt deze proef volgens mij niet makkelijk te timen. Daarnaast is het gewoon al niet makkelijk om tweemaal precies tot 40 te tellen, daar zit ook variatie op.

Het komt er eigenlijk op neer dat je deze proef van gelijk welke positie wel kan beïnvloeden, maar dat de invloed eenmaal op de zipline beperkt is. Maar door een paar seconden later te vertrekken dan wanneer Samina roept en met een zwakke afstoot, is er wel wat mogelijk lijkt me.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen18 apr 2021, 14:39

 8153
Precies tellen is inderdaad niet gemakkelijk. Je telt iets preciezer als je telt vanaf 21, dan ga je niet te snel.
Ofwel tel je op z'n Pieters: 1 Mississippi, 2 Mississippi, 3 Mississippi, 4 Mississippi... 😉
Gebruikersavatar

mjohlan18 apr 2021, 15:45

 328  Yens
chicawah.janssen schreef:Precies tellen is inderdaad niet gemakkelijk. Je telt iets preciezer als je telt vanaf 21, dan ga je niet te snel.
Ofwel tel je op z'n Pieters: 1 Mississippi, 2 Mississippi, 3 Mississippi, 4 Mississippi... 😉
Al zal die laatste methode iets minder worden toegepast door mensen met een slechte beheersing van de tongmotoriek. 😉
Gebruikersavatar

lucu18 apr 2021, 16:02

 551  Sven
martin.janssen schreef: 18 apr 2021, 12:08 (...) ik heb je niet vermoeid met het feit dat de zwaartekracht een klein beetje verschilt van plek tot plek op aarde, want de plek op aarde is hier geen variabele. Maar zelfs dan is die verwaarloosbaar voor deze opdracht.
martin.janssen schreef: 18 apr 2021, 12:52 Goed punt van die doorbuiging. (...) Als de doorbuiging een rol speelt, dan werkt die volgens mij negatief, oftewel hoe zwaarder je bent hoe kleiner de versnelling. (...) Maar ik denk dat die lijnen wel zo strak zijn gespannen dat de doorbuiging nauwelijks een rol speelt.
@martin.janssen Bedankt, Martin en andere speurders, want ik geraakte er totaal niet wijs uit. Maar wat we nu uit deze proef kunnen afleiden qua eventuele mollenstreken is weer een ander paar mouwen...
Gebruikersavatar

martin.janssen18 apr 2021, 16:06

 178
Een andere manier om er tegenaan te kijken is de wet van behoud van energie. Tijdens de afdaling wordt potentiele energie omgezet in kinetische energie. Bij een massa m, een hoogteverschil h en de gravitatieconstante g is de potentiele energie gelijk aan m g h.
De kinetische energie bij een snelheid v is gelijk aan ½ m v^2 (een half m v kwadraat).
De snelheid v is dus de wortel uit (2 g h). In werkelijkheid zal de snelheid door verliezen in de wrijving en luchtweerstand wat lager zijn, maar in essentie is de snelheid onafhankelijk van de massa m.
Gebruikersavatar

Woestijnmol26 apr 2021, 11:52

Forum veteraan  222
ik wil even terugkomen op deze opdracht, want voor mij is dit de opdracht waarbij Annelotte mijn hoofdverdachte is geworden.
De bedenkers van de mol bedenken een leuke opdracht waarbij 2 kandidaten moeten bingewatchen en tegelijk op een ander scherm moeten letten waar de medekandidaten hints op moeten geven.
Stel dat beide bingewatchende kandidaten niks van die hints op het tweede scherm zouden opmerken ? Dan zou deze goed doordachte opdracht voor een deel de mist in zijn gegaan.
Als de makers natuurlijk de mol op voorhand laten weten hoe de opdracht er gaat uitzien zorgen ze ervoor dat de mol gaat bingewatchen en plaatsneemt op de zetel waarbij ze het andere scherm ook opmerkt (terwijl als ze op Katrien haar plaats zou zitten, er geen reden voor Annelotte zou zijn om zomaar haar hoofd te draaien naar het andere scherm, want katrien zit aan haar andere kant)
Het zou toch jammer zijn voor de bedenkers van de opdracht dat Katrien dan op Annelotte haar plaats had gezeten, en totaal niet naar het andere scherm had gekeken, dan zou deze opdracht voor een deel geflopt zijn geweest en dat is niet de bedoeling van de makers.
Gebruikersavatar

SiMol26 apr 2021, 12:00

 264
@Woestijnmol, ik vind niet dat het Annelotte (mocht ze de mol zijn) haar taak is om het scherm op te merken en al zeker niet dat ze daarvoor een plaats in de zetel moest opeisen.

De makers zullen wel een beter back-up gehad hebben hoor, de televisie die na 20min lawaai begint te maken of zo.

Annelotte staat al even bovenaan mijn lijstje verdachten, maar deze proef heeft haar eerder doen zakken dan stijgen. Ze leek hier voornamelijk als een kandidaat te spelen. Het was zij die het scherm opmerkte, zij merkte op was dit nu een S, zij heeft twee van de vier antwoorden gevonden, ...
Anderzijds had Annelotte het scherm precies al eens genegeerd, Katrien vermelde Storm op Zee en Annelotte negeerde dit, ...

Ik vond Katrien hier wel meer verdacht dan Annelotte.

Ik dacht eerst dat je ging terugkomen op deze proef, omdat enkel Lennart nog overblijft van de slecht getimede zipline. 🤔
Gebruikersavatar

anja.mathijs26 apr 2021, 12:29

 391  Uma
@SiMol
Ik denk wel dat Annelotte hier heeft gemold en tegelijkertijd zo kandidaats overkwam dat Katrien daar de dupe van geworden is.

@Addow
Kan je deze foto eens analyseren of het fragment eens herkijken.
Volgens mij geeft Annelotte hier tot 3 x het signaal van “keel oversnijden “ en wist ze het antwoord op de GoT vraag al lang op voorhand ! En molt ze hier in vol zicht !
Merk hier ook het witte armbandje met LOT op dat mij sindsdien is beginnen op te vallen , de letter L ook toepasbaar voor Annelotte !
Ze had toen een verkoudheid gevat, heeft hiervan gebruik gemaakt om in dit onderdeel te geraken.
Wat achteraf ook goed uitkomt bij het andere “Laatste Avondmaal “ met onze bom!
Zij was toen goed uitgerust en voorbereid ten opzichte van bijvoorbeeld Sven 😉



Afbeelding
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11