Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Klaartje17 apr 2021, 15:59

 2245  Uma
Tenzij ik erover gelezen heb en het antwoord op mijn vraag hier al ergens staat, heb ik nog een vraagje over dat systeem waarmee Jasmien en Lennart aan dat touw naar beneden glijden:

Eens je daar vertrokken bent, heb je dan nog ergens controle over hoe snel je naar beneden glijdt? Is daar ergens een remmechanisme op of ben je overgeleverd aan de zwaartekracht?

Ik hoor Samina een paar keer roepen naar Jasmien dat ze moet blijven hangen, maar is dat überhaupt wel mogelijk?

Als er een manier was om je snelheid te regelen en zelfs eventueel helemaal tot stilstand te komen, dan was het toch niet moeilijk om in beeld te blijven hangen?

Mijn gevoel is dat dat niet mogelijk was. Ik meen te zien dat Lennart bij zijn laatste poging gewoon aan een zelfde snelheid naar beneden glijdt aan dat touw en dat hij niet kan vertragen om langer in beeld te blijven.
Gebruikersavatar

lucu17 apr 2021, 16:18

 551  Sven
Klaartje schreef:Eens je daar vertrokken bent, heb je dan nog ergens controle over hoe snel je naar beneden glijdt? Is daar ergens een remmechanisme op of ben je overgeleverd aan de zwaartekracht?
Goed punt!

GDC deelt er niets over mee. We zien Jasmien wel even hangen, nadat Samina haar heeft toegeroepen: "Je bent juist uit het rood. Blijf hangen daar, blijf hangen." Maar ondertussen duikelt ze toch naar beneden, ondanks de aansporing van Samina: "Blijf hangen, blijf hangen."

Vreemd, maar moeilijk te zien of er al dan niet een remmechanisme aanwezig is. In ieder geval horen we Jasmien ook niet roepen dat ze geen rem heeft...

Afbeelding
Gebruikersavatar

Paraceta17 apr 2021, 16:32

 717  Sven
Klaartje schreef: 17 apr 2021, 15:59 Tenzij ik erover gelezen heb en het antwoord op mijn vraag hier al ergens staat, heb ik nog een vraagje over dat systeem waarmee Jasmien en Lennart aan dat touw naar beneden glijden:

Eens je daar vertrokken bent, heb je dan nog ergens controle over hoe snel je naar beneden glijdt? Is daar ergens een remmechanisme op of ben je overgeleverd aan de zwaartekracht?

Ik hoor Samina een paar keer roepen naar Jasmien dat ze moet blijven hangen, maar is dat überhaupt wel mogelijk?

Als er een manier was om je snelheid te regelen en zelfs eventueel helemaal tot stilstand te komen, dan was het toch niet moeilijk om in beeld te blijven hangen?

Mijn gevoel is dat dat niet mogelijk was. Ik meen te zien dat Lennart bij zijn laatste poging gewoon aan een zelfde snelheid naar beneden glijdt aan dat touw en dat hij niet kan vertragen om langer in beeld te blijven.
Heb ik me ook al afgevraagd; op sommige beelden lijkt het zelfs alsof Jasmien kleine snokjes geeft, maar zo'n kabel beweegt zich natuurlijk ook soortgelijk voort dus niet echt duidelijk wat haar invloed daar is.
Gebruikersavatar

SiMol17 apr 2021, 20:41

 264
Ik denk niet dat ze de snelheid van het dalen konden beïnvloeden. Maar dat deze voornamelijk afhankelijk was van zaken, waar ze geen vat op hadden, zoals gewicht, wrijving, wind, ...

Dus dat er een snelheidsverschil tussen Jasmien en Lennart was, zou me zelfs niet verwonderen.
Zelfs bij eenzelfde persoon die tweemaal naar beneden zou gaan, zou er volgens mij een tijdsverschil zijn. Daarmee denk ik dat deze proef gewoon moeilijk te timen was, zeker in combinatie met tellen tot 40.
Gebruikersavatar

mjohlan17 apr 2021, 21:42

 328  Yens
@SiMol @Klaartje De gebruikte katrollen type tandem (goudkleurig) op de dubbele zipline (zwart + wit) zijn niet voorzien van een reminrichting. Buiten een remblok op het einde van de zipline fungeert de hulplijn (gele cirkel) aan het vertrekpunt als primaire reminstallatie. Hieraan was ook het spandoek bevestigd.
Afbeelding
Dus voor de kandidaten was het puur versnelling op basis hun persoonlijk gewicht. Effectief afremmen was er voor hen niet bij. Bij Jasmien was er eerder een gebrekkige snelheid door een te grote afremming, samen met "de bengelende beentjes" resulteert dit de illusie van schokkingen.
Gebruikersavatar

martin.janssen18 apr 2021, 01:25

 178
Ik lees op diverse sites over tokkelen dat de snelheid wordt bepaald door de zwaartekracht en de kracht waarmee de instructeurs je afremmen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat gewicht, of in natuurkundige termen je massa, van invloed zijn.
Voor de versnelling die je krijgt moet je de (zwaarte)kracht ontbinden in een component loodrecht op de lijn en een component in de richting van de lijn. Deze laatste component is gelijk aan G sin α, waarin α de hoek is die de ziplijn met het horizontale vlak maakt. G = m x g, waarbij g een natuurconstante is (ongeveer 9,8 ) en m de massa in kg. En aangezien F = m x a, valt in de formule van de versnelling (a) de massa m weer weg (a = F / m).
Wrijvingskrachten in de lagers bijvoorbeeld zullen evenredig zijn met de massa en de versnelling laten afnemen. Maar ook hier delen we de kracht weer door m, waardoor de vermindering van de versnelling weer onafhankelijk is van de massa m. Deze theorie gaat uit van puntmassa's. Door het zwaartepunt van je lichaam te verleggen zou je volgens mij wel de snelheid kunnen beïnvloeden. Iemand die wel eens in een schommel heeft gezeten, weet hier alles van. Ik hoor wel als ik hier onzin verkoop.
Gebruikersavatar

lucu18 apr 2021, 05:20

 551  Sven
@martin.janssen Ik ben peinzend over jouw bericht gaan slapen en dan in het holst van de nacht wakker geschrokken. Omdat ik me nog enigszins slaapdronken voel, ben ik er niet 100% zeker van of ik het helemaal heb gesnapt, al ligt dat niet aan jouw uitleg, die zo helder is als bergstroomwater uit de Alpen. Ik check dus even af.

De vraag volgens jou is dus: hebben Jasmien of Lennart, hangend aan een ziplijn in de Duitse Alpen, in die mate het zwaartepunt van hun lichaam verlegd dat ze hun snelheid dusdanig konden aanpassen dat ze buiten beeld bleven op het moment dat het rode lichtje ging branden? Of in gewoon Nederlands: heeft één van beiden ons op natuurkundige wijze belazerd, ook als de ziplijn niet over een remsysteem beschikte?

Dit is de slaapdronken bedenking die ik me daarbij maak: moeten we er in je berekening dan ook geen rekening mee houden dat de valversnelling in het hooggebergte een beetje lager is? Of is die factor verwaarloosbaar?

Hoe dan ook, ik kruip weer even lekker mijn bedje in, want op dit ontiegelijke uur bak ik maar weinig van dit vraagstuk. Voor wie zijn natuurkundekennis wil opfrissen: https://www.youtube.com/watch?v=s3c1AAQ273E , vanaf minuut 4... Ik zie straks dan wel of iemand het heeft uitgevlooid...
Gebruikersavatar

bloedhond18 apr 2021, 08:39

 39
@lucu
Neen, je moet daar geen rekening mee houden. Het verschil in valversnelling (G) is verwaarloosbaar. Het minimum en maximum is 9,76 en 9,83 en dat hangt vooral af van hoe ver van de evenaar je bent en hoe hoog je bent. Als je vergelijkt tussen de noordpool en de evenaar bijvoorbeeld is er wel een klein verschil. De valversnelling bij de polen is iets groter dan bij de evenaar omdat je daar iets dichter bij de kern van de aarde zit. De aarde is immers geen perfecte bol. Ook als je de mount everest vergelijkt met de mariana trench is er een klein verschil. Dit is dus enkel belangrijk voor wetenschappers die heel exacte metingen willen doen.
Gebruikersavatar

mjohlan18 apr 2021, 08:55

 328  Yens
lucu schreef: 18 apr 2021, 05:20 ...
Dit is de slaapdronken bedenking die ik me daarbij maak: moeten we er in je berekening dan ook geen rekening mee houden dat de valversnelling in het hooggebergte een beetje lager is? Of is die factor verwaarloosbaar?....
En vooral niet vergeten het al of niet smeren van de wiellagers in de katrollen in te calculeren.🙂
Gebruikersavatar

bloedhond18 apr 2021, 08:59

 39
martin.janssen schreef: 18 apr 2021, 01:25 Ik lees op diverse sites over tokkelen dat de snelheid wordt bepaald door de zwaartekracht en de kracht waarmee de instructeurs je afremmen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat gewicht, of in natuurkundige termen je massa, van invloed zijn.
Voor de versnelling die je krijgt moet je de (zwaarte)kracht ontbinden in een component loodrecht op de lijn en een component in de richting van de lijn. Deze laatste component is gelijk aan G sin α, waarin α de hoek is die de ziplijn met het horizontale vlak maakt. G = m x g, waarbij g een natuurconstante is (ongeveer 9,8 ) en m de massa in kg. En aangezien F = m x a, valt in de formule van de versnelling (a) de massa m weer weg (a = F / m).
Wrijvingskrachten in de lagers bijvoorbeeld zullen evenredig zijn met de massa en de versnelling laten afnemen. Maar ook hier delen we de kracht weer door m, waardoor de vermindering van de versnelling weer onafhankelijk is van de massa m. Deze theorie gaat uit van puntmassa's. Door het zwaartepunt van je lichaam te verleggen zou je volgens mij wel de snelheid kunnen beïnvloeden. Iemand die wel eens in een schommel heeft gezeten, weet hier alles van. Ik hoor wel als ik hier onzin verkoop.
Het is inderdaad zo dat als je je zwaartepunt naar voor verplaatst dat je iets sneller gaat.
Conclusie: De kandidaten kunnen enkel hun snelheid beinvloeden door hun zwaartepunt of door aan het touw te trekken of duwen.
Gebruikersavatar

Cadfael18 apr 2021, 11:08

 229  Uma
Ik had al de vraag gesteld waarom de hikers in het begin verkeerd liepen. Er werd geopperd dat de mol misschien niet aan de bergwand wou slapen. Ik heb erover nagedacht en ik zie nog een andere reden waarom dit een mollenstreek zou kunnen zijn. Door het verkeerd lopen, verliezen ze kostbare tijd. Daardoor hebben ze misschien minder tijd om een opdracht te doen, omdat de bikers al waren aangekomen. Een tweede optie is dat ze minder snel bij hun opdrachten blijven stilstaan, omdat ze al kostbare tijd hadden verloren en ze dus sneller doorgaan.
Gebruikersavatar

Klaartje18 apr 2021, 12:03

 2245  Uma
Hele mooie uitleg van ingenieur @martin.janssen hier. Het zal wel kloppen wat je zegt, maar er is toch ook 1 voorname aanname die gemaakt wordt in je uitleg (allez, zo lees ik het toch), namelijk dat het touw waaraan ze hangen (de ziplijn) niet 100 procent onvervormbaar is, ik bedoel daarmee dat die lijn doorbuigt onder het gewicht van de last die eraan hangt. Als die lijn helemaal niet zou doorbuigen, dan klopt de uitleg, want dan heb je net iets zoals een massa die een helling afrolt. De weg wordt dan ook niet "vervormd". Maar dat touw buigt door onder het gewicht van de persoon die eraan hangt en dat verandert de toestand toch wat (denk ik).

Stel dat je in plaats van een mens een betonblok van een ton of zo naar beneden zou laten proberen te glijden aan die ziplijn (op voorwaarde dat de lijn stevig genoeg is en niet knapt), zou die last dan niet ergens even voorbij halverwege blijven hangen, omdat de lijn zodanig fel doorbuigt of meegeeft, dat je geen versnellings- of snelheidscomponent meer in de juiste richting hebt?

In elk geval denk ik dat je groot gelijk hebt met je opmerking dat als je gaat schommelen, je de snelheid wel kan beïnvloeden, maar eigenlijk ook maar in de helft van je schommeltijd, want je gaat sowieso ook schommelen "in de verkeerde richting" (tegengesteld aan de richting van de helling van de ziplijn). Je moet dan wel heel goed schommelen om het juiste voordeel eruit te halen.

Ter zijde: Een kleine overpeinzing in verband met de analyse van vele opdrachten: de forummers analyseren elke opdracht helemaal van naadje tot draadje, wat soms leidt tot heel ingewikkelde en geleerde uiteenzettingen. Ook in de zogenaamde psychologische opdrachten zoals bij die bom op tafel. Maar meestal is het allemaal veel eenvoudiger bedoeld door de makers en denken wij er als molspeurders gewoon te diep over na. Vorig jaar werd de "eliminatie die voor vuurwerk zorgde" helemaal kapot geanalyseerd, maar uiteindelijk bleek dat de Mol (Alina) zelf niet eens wist wie de afvaller (Bart) was... En in elke analyse van mogelijke taktieken werd ervan uitgegaan dat de Mol wel op de hoogte was daarvan.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11