Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

MarcH16 apr 2021, 20:30

 72  Emanuelle
Loebas schreef: 16 apr 2021, 10:21 Heel deze proef kan op zoveel verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Je zou op basis van de gedragingen zogezegd Lennart en Samina meteen kunnen afschrijven: Lennart omdat hij niet reageert op GDC en Samina omdat ze verklapt dat haar eten pikant is. Langs de andere kant kan dit ook opgezet spel zijn, zo hadden de makers gemakkelijk het stukje van Lennart kunnen schrappen uit de montage, maar doen dit niet. En Samina die kijkt dan weer geërgerd recht in de camera nadat GDC haar verdacht maakt in de VO. Dit terwijl hij tijdens de eerste kennismaking duidelijk aan alle kandidaten heeft gezegd dat ze nooit in de camera mogen kijken, wat aantoont dat Samina toch wel over bakken zelfvertrouwen beschikt. Hoe je dat moet interpeteren als mol zijnde, laat ik dan weer even terzijde.

We gaan er trouwens ook allemaal vanuit dat de mol gebriefd werd over het verloop van deze opdracht. Wie weet is dat niet het geval, of toch niet tot in de details. Het kan goed zijn dat ze de mol dit jaar wat harder willen laten knokken voor zijn/haar positie, zoals ook bleek uit de openingsproef. Ik persoonlijk denk dat zo’n opdracht eigenlijk ook het best spontaan verloopt, zonder al te veel kennis over de inhoud.

Ik eindig graag met hoe ik begonnen ben: heel deze opdracht en het gedrag van de kandidaten kan op zoveel verschillende manieren worden geïnterpreteerd, en dat is net het fijne eraan. Uren analyseplezier 🥳
Een pluim voor de regisseur : we zien wel stoelen die met allerlei kabeltjes verbonden zijn, maar volgens mij is het de regisseur die met zijn "bomknop" op het juiste moment beslist welke nu eigenlijk de echte bomstoel is. Liefst niet na de eerste of tweede kandidaat natuurlijk. De spanning werd er tot het einde in gehouden. Nog meer van dat !

MarcH schreef: 14 apr 2021, 00:13 Annelotte verklaarde -in bedekte termen- aan Sven dat die 5 pasvragen voor hem weinig waarde hebben (omdat hij "beter bezig is dan zij"), en dat hij ze dan net zo goed aan haar kan gunnen. Vervolgens doet hij nog even of hij erover moet nadenken, maar geeft dan vlotjes toe. Voeg daar nog de uitspraak van GDC aan toe over de "gelijke kansen" van de andere kandidaten (lijkt op gouden tip vorig jaar: "tussen 4 en 6"). Dan lijkt ons enkel nog uit te vlooien wie het tegen Annelotte in de finale voor de overwinning zal opnemen. Tenzij we weeral op het verkeerde been gezet zijn natuurlijk..
En hier dan die vreemde quote van Annelotte : Sven zou volgens haar niks hebben aan die pasvragen (omdat zij hem verdenkt ?)

Afbeelding
Gebruikersavatar

Bakkieryer16 apr 2021, 21:30

 183  Sven
sdz1992 schreef: 15 apr 2021, 15:32 Ik denk niet dat de mol hier op een bomstoel gaat zitten. Ten eerste om zich niet verdacht te gaan maken, ten tweede om te bewijzen dat hij/zij toch sterk kan acteren. Dit lijkt me ook echt een proef waar de mol echt op voorhand kan op oefenen, omdat dat ook hilarische beelden oplevert in de reveal-aflevering.
Ik vond het ook weer opvallend hoe snel weer Jasmien de "we moeten er hier geen doekjes om winden, iedereen gaat hier voor pasvragen" op tafel gooit. Na die onderhandelingen aan de telefoon is dat al de tweede keer. Kwestie van dat er toch direct weer in te "peperen" bij de rest. Zo stuur je gewoon meteen de groep.
Hier komt nog bij dat de Mol wél kan PROBEREN te sturen, maar geen invloed heeft op hoe de reactie gaat zijn en op wie de groep achtereenvolgens gaat wegsturen. Bij de eerste "opstand" van de tafel is de kans groot dat pikante Samina geselecteerd wordt wegens haar verspreking. Als dan Lennart met nauwelijks verdoezelde tranen in de ogen zijn eigenste opstanding amechtig én zonder succes probeert te verhinderen zijn de eerste 2 opstandelingen gekend. Maar voor hetzelfde geld gaat er iemand anders door de pikante mand ( bvb. Katrien die de volgende ronde mag vertrekken omdat ze de combi pikant / schnapps niet langer kan trekken ) en loopt het verhaal over een ander spoor verder. Als mol weet je dat niet op voorhand en het doet er eigenlijk ook totaal niet toe ! De taak van de Mol is immers niet van de pasvragenconsumptie te bevorderen, maar om die stevige 5.000€ uit de pot te houden. En dat was toch al zo goed als zeker als je ziet wie er na Ronde 1 nog aan tafel zit. Allemaal pasvragenvreters voor wie de inhoud van de groepspot hen worst mag wezen. Bij voorkeur een lekker pikante chorizo of een vurige braadworst...
Gebruikersavatar

SiMol16 apr 2021, 23:07

 264
MarcH schreef: 16 apr 2021, 20:52 Een pluim voor de regisseur : we zien wel stoelen die met allerlei kabeltjes verbonden zijn, maar volgens mij is het de regisseur die met zijn "bomknop" op het juiste moment beslist welke nu eigenlijk de echte bomstoel is. Liefst niet na de eerste of tweede kandidaat natuurlijk. De spanning werd er tot het einde in gehouden. Nog meer van dat !
Wat wil je hiermee zeggen?
Dat de bomstoelen niet op voorhand vast lagen en dat de regisseur (iemand van de crew) nog kon wisselen?

Ik mag hopen van niet!
Dit zou de geloofwaardigheid van het programma enorm naar beneden helpen.
Ik vind, en ik ben zeker niet de enige met deze mening hier, dat de crew niet mag ingrijpen tijdens opdrachten, toch zeker niet zo dat het de uitslag veranderd.
Wat is het nut dan nog van een mol te hebben?
Als men gewoon op een knopje kan drukken om het hen beter uit te laten komen?
Zou toch volledig tegen het concept van de Mol zijn?
Vele kijkers zouden afhaken mocht het zodanig gestuurd worden, waaronder ik ook.

Dus nee, dan nog liever een kans dat de bom al ontploft nadat de eerst kandidaten afvallen en opstaan.
Daarbij worden deze proeven op voorhand uitvoerig getest en gefinetuned, dus ik denk wel dat deze proef zodanig gebalanceerd was, dat de kans op snel ontploffen van de bom klein was.
En zelf al moest die heel snel ontploffen, dan nog zouden de monteurs hier wel wat van maken en ons opnieuw mooie tv momenten schenken.
Ze hebben zich al meermaals bewezen.

Wat de proef betreft, de mol kon bij deze proef quasi alles doen, heel grote kans dat men toch voor pasvragen ging. Zeker met de historie van voorgaande proeven met pasvragen.

Enkel Samina haar momentje maakt haar voor mij niet de mol, maar een kandidaat. Al hou ik er ergens in mijn achterhoofd wel nog rekening mee dat dit één van de meest geniale moves ooit kan zijn van een mol om zich onverdacht te maken (acht deze kans wel klein).
Gebruikersavatar

Skaeg17 apr 2021, 00:27

 108
Uitgesloten, je kan geen pikant bord geven aan iemand en die stoel later koppelen aan een bom, dan haal je het hele concept van de opdracht onderuit.
Gebruikersavatar

MarcH17 apr 2021, 00:28

 72  Emanuelle
chicawah.janssen schreef: 11 apr 2021, 21:36 Waarom was Sven zo braaf? Ik zou mijn jetonneke op tafel gelegd hebben en snel rechtgestaan zijn.

@tim.roelants annelote kan onmogelijk de mol zijn 😉
Mol of niet, Sven blijft netjes onder de radar.
Gebruikersavatar

Jansen17 apr 2021, 06:55

 3423  Yens
SiMol schreef: 16 apr 2021, 23:07 Ik mag hopen van niet!
Dit zou de geloofwaardigheid van het programma enorm naar beneden helpen.
Ik vind, en ik ben zeker niet de enige met deze mening hier, dat de crew niet mag ingrijpen tijdens opdrachten, toch zeker niet zo dat het de uitslag veranderd.
Wat is het nut dan nog van een mol te hebben?
Als men gewoon op een knopje kan drukken om het hen beter uit te laten komen?
Zou toch volledig tegen het concept van de Mol zijn?
Vele kijkers zouden afhaken mocht het zodanig gestuurd worden, waaronder ik ook.
Ik geef je helemaal gelijk... van het ogenblik dat de crew begint in te grijpen in opdrachten om de taak van de mol te faciliteren, dan haak ik af, denk maar aan 2017 toen duikers de koffers wilden gaan omwisselen die op de bodem van het meer lagen... . Dat was toen echt een afknapper voor velen en nadien hebben we het nooit meer gezien.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen17 apr 2021, 06:57

 8153
Skaeg schreef: 17 apr 2021, 00:27 Uitgesloten, je kan geen pikant bord geven aan iemand en die stoel later koppelen aan een bom, dan haal je het hele concept van de opdracht onderuit.
Wat je wel kan, is aan de obers zeggen dat een bepaalde persoon het niet pikante eten, het water en de echte apfelstrudel moet krijgen.
Maar ik ben het volledig met je eens dat de makers niet "foefelen" omdat dit het concept onderuit zou halen en er heel veel kritiek op zou komen (cfr. de duikproef in Zuid-Afrika).

Edit: mijn waarde collega en ik zeiden zowat tegelijk hetzelfde. 🙂

MarcH schreef: 17 apr 2021, 00:28 Mol of niet, Sven blijft netjes onder de radar.
Ik kan mij niet voorstellen dat Sven de mol is, dus onder de radar blijven was niet nodig.
Ik heb het gisteren nog eens opnieuw bekeken. Sven zag er afgrijselijk moe uit, wat niet te verwonderen is na zijn halfnachtelijke avontuur aan de rots. Je ziet dat hij zijn best doet om zich te concentreren en na te denken - op een bepaald ogenblik "wappert" hij Annelotte zelfs even "weg" opdat ze zou zwijgen zodat hij kan denken.
Gebruikersavatar

mjohlan17 apr 2021, 11:58

 328  Yens
chicawah.janssen schreef:.... Sven zag er afgrijselijk moe uit, wat niet te verwonderen is na zijn halfnachtelijke avontuur aan de rots. Je ziet dat hij zijn best doet om zich te concentreren en na te denken - op een bepaald ogenblik "wappert" hij Annelotte zelfs even "weg" opdat ze zou zwijgen zodat hij kan denken
👍🏻Plus zijn emotioneel cameragesprek hierna en voorafgaandelijk de eliminatie spreekt ook boekdelen voor zijn soms apatisch gedrag bij deze proef. Trouwens wie van ons zou er na bijna twee weken niet zo'n emotioneel dipje krijgen? En zeker als je een halve nacht op 70 meter hoogte ongemakkelijk hebt liggen "fladderen"? Deze ruwe bolster ook dus. 😇
Jansen schreef:...van het ogenblik dat de crew begint in te grijpen in opdrachten om de taak van de mol te faciliteren, dan haak ik af,...
Waarde collega "molvorser" 😎, vergeet niet dat GDC ook een deel van de crew is. En tijdens deze proef was deze eerstgenoemde toch aardig wat aan het "ingrijpen". 🙂
Gebruikersavatar

SiMol17 apr 2021, 12:14

 264
Ik snap duidelijk wat @Jansen bedoelt, ingrijpen niet te letterlijk nemen.

Het sluit aan op mijn mening.

Ik heb het ergens anders ook al aangehaald, maar voor mij mag ingrijpen pas als alle kandidaten dit kunnen opmerken.
Mol acties mogen niet onopspoorbaar worden en niet tegen te houden zijn door anderen, door ingrijpen van de crew.

Dus dat GDC misschien dingen aangeeft in zijn tekst, kunnen de kandidaten ook horen en rekening mee houden. Hier weten ze dus dat GDC misschien geheime instructies heeft door gespeeld via de voice-over en dat de mol zo misschien weet wie op de stoel zit (Al kan de mol op voorhand ook gebrieft zijn).
Het zou ook niet het al dan niet slagen van de proef vastleggen, het zou nog altijd de mol zelf zijn die de anderen moet manipuleren om de proef te doen mislukken.
Gebruikersavatar

Jansen17 apr 2021, 12:21

 3423  Yens
@mjohlan @SiMol
Klopt. Geheime boodschappen doorgeven, door bepaalde woorden in zijn tekst te gebruiken, is al meerdere keren door GDC gedaan. Denk maar aan de koffertjesproef op de luchthaven in 2018. Daar kan ik ook best mee leven, maar zodra de crew rechtstreeks en dan bedoel ik fysiek ingrijpt in een opdracht, dan gaat dat voor mij vele bruggen te ver... .
Gebruikersavatar

chicawah.janssen17 apr 2021, 12:44

 8153
mjohlan schreef: 17 apr 2021, 11:58 👍🏻Plus zijn emotioneel cameragesprek hierna en voorafgaandelijk de eliminatie spreekt ook boekdelen voor zijn soms apatisch gedrag bij deze proef. Trouwens wie van ons zou er na bijna twee weken niet zo'n emotioneel dipje krijgen? En zeker als je een halve nacht op 70 meter hoogte ongemakkelijk hebt liggen "fladderen"? Deze ruwe bolster ook dus. 😇
Ik snap niet goed wat je hiermee bedoelt. De eliminatie die vooraf ging? Die van aflevering 3 dan, want de eliminatie komt toch altijd als allerlaatste?

Ja, Sven zat stikkapot. Hij verdient het echt zijn Charlotte te zien.
Ik vond hem meteen tof en met elke aflevering groeit mijn sympathie voor hem. Van mij mag hij met de pot naar huis.
Gebruikersavatar

Bakkieryer17 apr 2021, 14:19

 183  Sven
Skaeg schreef: 17 apr 2021, 00:27 Uitgesloten, je kan geen pikant bord geven aan iemand en die stoel later koppelen aan een bom, dan haal je het hele concept van de opdracht onderuit.
Inderdaad, 100% mee eens.

Maar wat je wel kan doen is hetzij vooraf of tijdens de de proef via de VO de Mol vertellen welke de bomsittersstoelen zijn en die 2 het gewone eten & drinken geven, exact volgens de verhaallijn ! ENNE... ook de Mol gewoon of lichtjes gemodificeerd voedsel voorzetten zodat die zich niet verraadt door onstuitbare tranenwatervallen, oprispende maagzuuraanvallen, hoogalcoholische keelbranden en meer van dat fraais ...

Want als we even kijken zijn er slechts 3 mensen écht gesneuveld doordat ze zich fysiek niet meer onder controle hadden door de opeenvolgende voedselkwellingen, en dat zijn Samina ( die zichzelf al prematuur de das omdoet door haar nieuwsgierigheid ), Lennart ( én zijn tranendal ) en Katrien (voor wie de schnapps het druppelke te véél was ) Philip werd vooral geëlimineerd omdat hij de anderen zodanig op hun zenuwen aan het werken was dat ze hem weg wilden. En na P & K speelde het allemaal geen rol meer want er moest maar 1 iemand meer opstaan en er waren nog 2 gedoofde lampjes. De 3 overblijvende gastronomen wisten toen al met quasi 100% zekerheid dat het geld verloren was, al zeker omdat GDC met een erg dikke, vette vis kwam aandragen : 6 pasvragen ! Waarvan ze toen nog niet wisten dat de verdeling niet gelijk kon zijn, wat natuurlijk zeer goed uitkomt voor de Mol. Want zo is met de zekerheid het geld weg, én bestaat ook nog de kans dat de persoon met 1 pasvraag het die met de 5 niet gaat gunnen en er vandoor gaat zodat ze geen van allen iets overhouden. Mooie plot !
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 22