Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Jimmy17 apr 2021, 14:25

 197  Anke
Tijdens het updaten van mijn molboekje merkte ik nog iets bijzonders: we weten allemaal dat Sven snel was met in het midden te gaan zitten, maar wel heel opmerkelijk is dat hij reeds vertrok nog vóór GDC de woorden uitsprak "een plaatsje aan tafel". Sven vertrekt reeds bij "Aarzelend kozen onze vrienden toch...." en die zin had even goed een ander einde kunnen hebben. Zie ik spoken? Geen idee of het al opgemerkt was door iemand, maar ik zou toch graag de mening hierover eens horen van onze frame-to-frame detail experten zoals @Addow en @kristof.allaerts !

Het heeft zelfs de doorslag gegeven om mijn mol te veranderen naar Sven!

Afbeelding
Gebruikersavatar

SiMol17 apr 2021, 14:40

 264
@Jimmy
Zelf al gaat hij zitten voordat ze duidelijk de instructies hebben gekregen, zelf als kandidaat is het toch duidelijk dat je zal moeten gaan zitten?

Ik zie een ijvirige kandidaat zeker wel in staat om als eerste ergens centraal te willen gaan zitten. Je ziet toch direct dat dit een proef met overleggen, onderhandelen, manipuleren,... zal zijn.
Ik denk dat als kandidaat je reacties wel al op scherp staan bij het moment dat je aanhaalt.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen17 apr 2021, 14:48

 8153
@Jimmy Doordat Sven zich repte om in het midden te gaan zitten, is hij nu jouw mol?
Als kandidaat zou ik er als de kippen bij zijn om zoveel mogelijk in het midden te gaan zitten. Veel interessantere positie bij discussies en/of als er zaken ge- of verdeeld moeten worden!
Laatst gewijzigd door chicawah.janssen op 17 apr 2021, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

kristof.allaerts17 apr 2021, 14:50

 364  Uma
@Jimmy Dat was mij ook opgevallen, maar ik denk dat we er niks achter moeten zoeken. Lijkt mij gewoon een snel reagerende Sven.

Ik vind het positiespel van Samina hier veel verdachter. Ze komt als eerste binnen, loopt als 3e zond de tafel en zet zich dan in het midden.
En toen kwam Sven...

Let ook op Philip die zich als slimme kandidaat achteraan positioneert om alles in de gaten te kunnen houden.
Hij zat samen met Samina bij de domino's, en bij het keepen waar hij haar getest heeft bij de vraag over Kenny Thompson.
Ik denk dat Samina zijn ogen in haar rug voelt 😉
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT17 apr 2021, 14:52

 767  Yens
@SiMol Akkoord dat het eventueel zou kunnen dat Sven uit zichzelf in het midden zou willen gaan zitten om een goed overzicht te houden en eventueel de discussie te starten. Maar dat staat dan toch haaks op wat hij doet in de rest van de opdracht en vooral naar het einde toe wanneer hij nog alleen overblijft met Annelotte? Hij doet hier allesbehalve discussiëren en stemt zomaar in met het voorstel van Annelotte dat voor hem niet zo heel positief is buiten die ene pasvraag, tenzij hij zelf de mol is. Ik had Sven tot deze opdracht echt laag op mijn verdachtenlijstje staan, maar hij doet hier toch een paar vreemde dingen in mijn ogen.

kristof.allaerts schreef: 17 apr 2021, 14:50 Ik vind het positiespel van Samina hier veel verdachter. Ze komt als eerste binnen, loopt als 3e zond de tafel en zet zich dan in het midden.
En toen kwam Sven...
Maar waarom schakelt Samina zichzelf dan meteen uit nog voor de opdracht echt begonnen is? Het is hier al een paar keer aangehaald dat ze zichzelf dan zogezegd totaal onverdacht zou kunnen maken, maar dat maakt wel dat ze geen enkele invloed heeft op het verdere verloop van het spel. De mol kan zeker best zo lang mogelijk onder de radar blijven, maar het hoofddoel is toch nog altijd saboteren?
Gebruikersavatar

Jimmy17 apr 2021, 14:55

 197  Anke
chicawah.janssen schreef: 17 apr 2021, 14:48 @Jimmy Doordat Sven zich repte om in het midden te gaan zitten, is hij nu jouw mol?
Als kandidaat zou ik er als de kippen bij zijn om zoveel mogelijk in het midden te gaan zitten. Veel interessantere positie bij discussies en/of als er zaken ge- of verdeeld moeten worden!
Nee, niet omdat Sven in het midden ging zitten. Wel omdat hij reeds begon te bewegen naar een plaats voordat GDC zijn zin had afgemaakt (nog voor er sprake was om plaats te nemen aan tafel)

kristof.allaerts schreef: 17 apr 2021, 14:50 @Jimmy Dat was mij ook opgevallen, maar ik denk dat we er niks achter moeten zoeken. Lijkt mij gewoon een snel reagerende Sven.
Oke, thx! Ik vreesde wel dat ik misschien te veel spoken zie 😃

SiMol schreef: 17 apr 2021, 14:40 Ik zie een ijvirige kandidaat zeker wel in staat om als eerste ergens centraal te willen gaan zitten. Je ziet toch direct dat dit een proef met overleggen, onderhandelen, manipuleren,... zal zijn.
Ik denk dat als kandidaat je reacties wel al op scherp staan bij het moment dat je aanhaalt.
Zou dus inderdaad goed kunnen dat we met een snelle proactieve Sven te maken hebben!
Laatst gewijzigd door Jimmy op 17 apr 2021, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

suzanne.verkerk17 apr 2021, 14:58

 70  Uma
@Mollenjager-DT Geen goesting in wormenpuree. Er is immers goesting in pasvragen en daarmee is de Mol klaar EN ze blijft onder de radar.
Gebruikersavatar

kristof.allaerts17 apr 2021, 15:04

 364  Uma
@Mollenjager-DT We weten niet welke info de mol heeft.
Ik ben er vrij zeker van dat de mol niet weet wat ze te eten gaan krijgen. De kans op verspreking is te groot.
Misschien weet de Mol helemaal niks, alleen welke stoelen belangrijk zijn.
Het kan zijn dat Samina hier de grootste mol-blunder allertijden doet, door zichzelf buitenspel te zetten.

Annelotte is hier ook wel verdacht. Ze positioneert zich goed en kijkt eerst naar de middelste stoel. Wanneer Sven die pakt kijkt ze direct naar haar stoel.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen17 apr 2021, 15:07

 8153
Jimmy schreef: 17 apr 2021, 14:57 Nee, niet omdat Sven in het midden ging zitten. Wel omdat hij reeds begon te bewegen naar een plaats voordat GDC zijn zin had afgemaakt (nog voor er sprake was om plaats te nemen aan tafel)
Dat is dus wat ik noem "er als de kippen bij zijn". Het is evident dat ze aan tafel zullen moeten gaan zitten en het leven is voor de rappen. Je kan maar beter een beetje vooruit denken. 😉
Of zoals @SiMol zegt:
"Ik zie een ijvirige kandidaat zeker wel in staat om als eerste ergens centraal te willen gaan zitten. Je ziet toch direct dat dit een proef met overleggen, onderhandelen, manipuleren,... zal zijn. Ik denk dat als kandidaat je reacties wel al op scherp staan bij het moment dat je aanhaalt."
Proactief dus, zoals jij zelf zegt. 🙂
Gebruikersavatar

Cadfael17 apr 2021, 17:34

 229  Uma
Wat me vooral opvalt bij deze proef is dat er niet gestemd is geweest (alleen 1 keer door Philip op Annelotte) op de mensen die op de bomstoelen zaten. Nu zijn er vier opties:
- Ofwel wist de mol niet wie er op de bomstoelen zat.
- Ofwel had de mol een andere tactiek dan minstens iemand op een bomstoel wegspelen
- Ofwel stemde hij gewoon hetzelfde wat de groep ging stemmen om niet te veel op te vallen (stel dat hij als enige op iemand stemde en iemand kon zijn geschrift lezen 😉)
- Ofwel werd de mol direct weggestemd en kon hij geen verder plan uitvoeren

Hiermee weten we nog niets, maar het feit dat niet gestemd werd op iemand op een bomstoel viel mij op. Ook vond ik dat er weinig naar Annelotte en Sven gewezen werd als mogelijke bomzitters. Heeft er een specifieke kandidaat de verdenking naar één van hen proberen sturen?
Gebruikersavatar

Bakkieryer17 apr 2021, 18:45

 183  Sven
chicawah.janssen schreef: 17 apr 2021, 14:48 @Jimmy Doordat Sven zich repte om in het midden te gaan zitten, is hij nu jouw mol?
Als kandidaat zou ik er als de kippen bij zijn om zoveel mogelijk in het midden te gaan zitten. Veel interessantere positie bij discussies en/of als er zaken ge- of verdeeld moeten worden!
En om de anderen scherp te kunnen observeren wanneer er gegeten gaat worden zit je centraal ook altijd goed ! Elke kandidaat zal zich wel in die positie willen zien, dus ook de Mol, zij het voor hele andere redenen....
Gebruikersavatar

chicawah.janssen17 apr 2021, 19:21

 8153
@Bakkieryer ik wilde ook eerst schrijven dat die positie handig is om iedereen te kunnen observeren, maar bij nader inzien twijfel ik daaraan.
Wie aan een korte zijde van de tafel zat, zoals Lennart-Katrien en Annelotte-Jasmien, kon veel meer mensen in één oogopslag observeren dan het "middelste" drietal aan de lange zijde. Lennart en Jasmien konden met gemak 5 mensen observeren, alleen voor hun buur (Katrien - Annelotte) moesten ze wat meer moeite doen.
Katrien en Annelotte konden gemakkelijk 5 mensen observeren, voor de 6de moesten ze hun hoofd helemaal de andere kant opdraaien.
Het centrale drietal zat wat observeren betreft in een veel nadeliger positie. Als mens kan je nu eenmaal niet 2 kanten tegelijk opkijken.
Ik schrijf dit nu heel nuchter en bedaard, maar mezelf kennende was ik, net als Sven, als de wiedeweerga op de middelste stoel gaan zitten in de veronderstelling dat het om onderhandelen zou draaien. Ik vermoed trouwens dat Philip ook uit was op de centrale positie maar net niet snel genoeg was.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 22