Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

stef.vermeiren17 apr 2021, 20:16

 79  Uma
Mollenjager-DT schreef: 17 apr 2021, 14:54 Maar waarom schakelt Samina zichzelf dan meteen uit nog voor de opdracht echt begonnen is? Het is hier al een paar keer aangehaald dat ze zichzelf dan zogezegd totaal onverdacht zou kunnen maken, maar dat maakt wel dat ze geen enkele invloed heeft op het verdere verloop van het spel. De mol kan zeker best zo lang mogelijk onder de radar blijven, maar het hoofddoel is toch nog altijd saboteren?
Haar actie is zodanig onverdacht dat het toch wel wat aandacht verdient naar mijn mening! Als kandidaat zou je na 4 afleveringen toch wel al moeten doorhebben dat je in zo'n situaties (overduidelijk belangrijke, psychologische proef) maar beter je mond houdt...
Voorlopig vind ik het toch nog een mogelijke piste dat dit wel eens de extreemste manier zou kunnen geweest zijn om je als mol onverdacht te maken, omwille van de redenen die jij hierboven aanhaalde, maar dat zal afhangen van hoe Samina zich in de volgende afleveringen gedraagt. Het was alleszins een zet waardoor velen Samina als mol afgeschreven zullen hebben.
Gebruikersavatar

Bakkieryer17 apr 2021, 20:39

 183  Sven
@chicawah.janssen

Ik denk dat je wel gelijk hebt wat betreft het "in één oogopslag" kunnen observeren van de anderen, maar het verschil lijkt me niet zo groot tussen de verschillende plaatsen. Mede ook omdat het niet bliksemsnel hoeft te zijn, iemand die iets zeer pikants binnen krijgt herstelt daar niet in een fractie van een seconde van... En naast het "zien" is er ook nog het horen ( bvb. binnensmonds gemompel... ) en misschien zelfs ruiken ( zeer pikante gerechten hebben in veel gevallen een soort spicy geur en ook straffe schnapps heeft een typische alcoholgeur ) die je beter zou kunnen waarnemen van uit een centrale positie. Mogelijk is dat ook de reden waarom net die stoel tot een bomsitter werd bevorderd...

Maar de centrale positie heeft ook een psychologisch voordeel, een soort overwichtspositie of leidende plaats aan tafel. Je ziet dat ook vaak bij groepsfeestjes dat mensen proberen van een centrale plaats aan tafel in te nemen om zo aan meer gesprekken te kunnen deelnemen ( zelfs al is het enkel passief )...

En ik deel je mening wel dat het Sven ( en wsl. nog enkele anderen ) ging om een goede plaats te hebben bij de aankomende "onderhandelingen." Maar dat draaide iets anders uit en verraadde ook meteen dat Sven niet de Mol is.

Zien we volgende week de exit van onze sympathieke Croquejesbakker ??? Voor mij hoeft het nog niet, want Sven doet me wat denken aan Reggy uit jaargang 1 van 1998, alhoewel er toen veel meer met open vizier gestreden werd en sommigen zelfs na hun exit nog niet goed doorhadden hoe het spel nu juist in elkaar stak...

Cadfael schreef: 17 apr 2021, 17:34 Wat me vooral opvalt bij deze proef is dat er niet gestemd is geweest (alleen 1 keer door Philip op Annelotte) op de mensen die op de bomstoelen zaten. Nu zijn er vier opties:
- Ofwel wist de mol niet wie er op de bomstoelen zat.
- Ofwel had de mol een andere tactiek dan minstens iemand op een bomstoel wegspelen
- Ofwel stemde hij gewoon hetzelfde wat de groep ging stemmen om niet te veel op te vallen (stel dat hij als enige op iemand stemde en iemand kon zijn geschrift lezen 😉)
- Ofwel werd de mol direct weggestemd en kon hij geen verder plan uitvoeren

Hiermee weten we nog niets, maar het feit dat niet gestemd werd op iemand op een bomstoel viel mij op. Ook vond ik dat er weinig naar Annelotte en Sven gewezen werd als mogelijke bomzitters. Heeft er een specifieke kandidaat de verdenking naar één van hen proberen sturen?
Volgens mij heeft de Mol er hier geen enkel belang bij om de bomsitters vroegtijdig te elimineren. Dat zou ook erg moeilijk zijn, want ze krijgen geen "overhittingssymptomen" zoals bvb. Lennart en Katrien wel hebben. Hoe zou de Mol dan Annelotte en Sven wel kunnen verdacht maken zonder dat dat opvalt bij de anderen ? Het risico zou groot zijn in een proef die toch sowieso al winst oplevert voor de Mol, dus waar zit dan nog die extra winst voor de Mol ??? Ik zie het niet...

Maar iets waar ik nog niet veel over gelezen heb is het feit dat de groep denkt dat ze 1 bomsitter mogen verliezen . Maar dat is niet zo ! Van zodra één van beide bomsitters rechtstaat zijn de hoofdvogels verloren voor de opstaanders! Jazeker ! Ik verklaar me nader :

Als tijdens de proef bvb. Sven wordt weggestuurd blijft Annelotte over en die mag geen vin verroeren of de proef is volledig verloren. Na ronde 3, blijft AL dan zitten met een non-bomsitter, bvb. Philip. Die weet hoe de vork aan de steel zit want er brandt nog 1 lichtje en hij had pikant eten. Dus is AL de detonator en dat weet ze ook... Als ze nog iets willen verdienen MOET Philip dus rechtstaan, anders is het opnieuw Game Over ! En degene die opstaat is altijd de verliezer want die gaat de boodschap krijgen dat de 5 pasvragen voor de bomsitter zijn of dat anders de bomsitter gaat opstaan en de bom KABOOOOM ! ! ! gaat zeggen en de droom van 5 pasvragen en een ticketje voor de volgende ronde aan diggelen blaast ! Dus als de logica gerespecteerd wordt kan enkel diegene die als laatste nog zit de 5 pasvragen verdienen.

Dat dit toch niet gebeurt impliceert 3 dingen :

1. Sven is niet de Mol, want die zou zonder enige twijfel de 5 pasvragen opgeëist hebben.
2. Annelotte is niet de Mol, want die weet verduiveld goed dat " the last Woman sitting" de enige kans is voor AL om de 5 pasvragen te winnen en ze kan die niet zo maar laten schieten want dat zou haar (als Mol ) maximaal verdacht maken. Annelotte de Mol zou dus nooit als eerste opstaan !
3. Sven speelt of hoog spel door 5 gemakkelijke pasvragen weg te geven aan een directe concurrent ( wat als kandidaat in deze fase zéér dom zou zijn ) of hij begaat een groteske strategische fout of hij heeft met AL buiten beeld een deal gesloten...

Wie zal het zeggen ??? Sven en Annelotte in elk geval niet...
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT17 apr 2021, 21:38

 767  Yens
chicawah.janssen schreef: 17 apr 2021, 15:07 Dat is dus wat ik noem "er als de kippen bij zijn". Het is evident dat ze aan tafel zullen moeten gaan zitten en het leven is voor de rappen. Je kan maar beter een beetje vooruit denken. 😉
Of zoals @SiMol zegt:
"Ik zie een ijvirige kandidaat zeker wel in staat om als eerste ergens centraal te willen gaan zitten. Je ziet toch direct dat dit een proef met overleggen, onderhandelen, manipuleren,... zal zijn. Ik denk dat als kandidaat je reacties wel al op scherp staan bij het moment dat je aanhaalt."
Proactief dus, zoals jij zelf zegt. 🙂
Maar hoe verklaar je dan dat Sven net heel passief is in deze opdracht en op het einde niet eens moeite lijkt te doen om voor zichzelf een groter voordeel vrij te spelen bij Annelotte?
Gebruikersavatar

chicawah.janssen17 apr 2021, 21:44

 8153
@Bakkieryer Als je aan de zijkant zit, zie je niet alleen in één oogopslag van meer mensen de reactie op hun eten/drinken maar ook van meer mensen de reactie op elkaar. Wie houdt wie in de gaten enz.
Anderzijds: zoals je ook al aangeeft, speelt geur een niet onbelangrijke rol en wat dat betreft zit je centraal beter. Denk ik.
Mijn reukvermogen is nl. (door een ongeval lang geleden) minder scherp dan gemiddeld, maar wellicht had ik toch kunnen ruiken of mijn naaste buur pikant gegeten had en waarschijnlijk had ik kunnen ruiken of mijn buur alcohol gedronken had, al is het waarschijnlijk moeilijker om die alcohol op te sporen na die pikante stoofpot. Wat mensen verderop betreft, zou het voor mij al moeilijker geweest zijn.
Als ik zelf de normale kost voorgeschoteld had gekregen, was het wel haalbaar geweest om zelfs van mensen verderop de "waarheid te ruiken"., Maar als ik zelf pikant kreeg ruiken of mijn buren pikant kregen en als ik zelf schnapps dronk ruiken of mijn buren alcohol dronken, dat had ik waarschijnlijk niet gekund.
En wat geur betreft: ik vrees dat wormenpuree reukloos is. Maar wel heel gezond, Jasmien! Veel proteïnen, weinig calorieën. :mrgreen:

Edit: ik ben een aantal keren onderbroken terwijl ik mijn post schreef en zie nu dat intussen nog heel wat gepost werd, dus schreef ik misschien onzin. Nu dus eerst eens alles lezen!
Gebruikersavatar

Bakkieryer17 apr 2021, 22:59

 183  Sven
@chicawah.janssen

Ik denk dat de geuren wel een rol zullen gespeeld hebben, mogelijk zelfs doorslaggevend kunnen geweest zijn...

Maar er was mogelijk ook een praktisch / organisatorische factor die meespeelt : Vergeet immers niet dat de Mol TV is en TV wordt gemaakt.

Stel dat in stemronde 1 Sven en Annelotte genomineerd worden. Dan ontploft de bom direct en is de opdracht voorbij. Maar dan komen ook de spannende scènes met de schnapps, apfelstrudel en wormenpuree te vervallen, waardoor een groot deel van de charme van de proef wegvalt en de opgebouwde spanningsboog als een kaartenhuisje in elkaar stort tot een grote anticlimax.

Daarom zou het me niet verbazen dat de Mol hier zelfs zijn best zou doen om zeker geen bomsitters ontdekt te laten worden in Rondes 1 en 2, zelfs als dat zou betekenen dat de Mol zelf moet opstaan. Daar hangt immers geen prijskaartje aan voor de Mol, integendeel , de 5.000 zit dan al zo goed als zeker op zak...
Gebruikersavatar

Molkosan18 apr 2021, 10:24

 1
lincy.tyncke schreef: 11 apr 2021, 21:35 Samina lijkt mij nu toch officieel geëlimineerd als molkandidaat. (Bij mij was ze dit na het overdreven wijnstampen en extreem goed zingen eigenlijk ook al bijna).

De mol weet dat er pikant eten volgt en zou dus NOOIT dit melden vooraleer de proef begint. Ze was duidelijk niet op de hoogte van de opdracht die volgde.
Dat maakte misschien niets uit, want als mol weet je dat er voor die pasvragen zal gespeeld worden i.p.v. het geld. Het is handig om je zo opvallend toch weer onverdacht te maken.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen18 apr 2021, 11:14

 8153
Mollenjager-DT schreef: 17 apr 2021, 21:38 Maar hoe verklaar je dan dat Sven net heel passief is in deze opdracht en op het einde niet eens moeite lijkt te doen om voor zichzelf een groter voordeel vrij te spelen bij Annelotte?
Ik kan het niet verklaren. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij plots de man met de hamer tegenkwam (een fenomeen dat ik zelf maar al te goed ken).
Gebruikersavatar

andries.deklerck18 apr 2021, 22:01

 1
Ik vond het bijzonder verdacht dat toen ze naar buiten gingen Jasmien vroeg of ze allebei evenveel pasvragen hebben gekregen. Het zou veel logischer zijn om te vragen hoeveel ze er hebben gekregen, en daarna pas hoe de verdeling is gedaan.

Jasmien heeft veel van zo een vreemde quotes, die niet voor de hand liggen tenzij ze voorkennis heeft. Is mijn tunnelvisie te groot geworden of is Jasmien echt de mol?
Gebruikersavatar

martin.janssen19 apr 2021, 13:57

 178
Op zich vind ik dit niet zo vreemd. Eerst vroeg ze of ze gekozen hadden voor de pasvragen. Pas nadat Annelotte zei dat ze konden kiezen voor geld of pasvragen, zei Jasmien: heb je alle twee evenveel pasvragen? Ik vind die vraag niet zo vreemd want als ze allebei evenveel pasvragen hadden gekregen dan was de beslissing toch alleen geweest, kies je voor geld of voor pasvragen. Ik schat dat de gemiddelde bedenktijd voor die vraag 3 seconden is. Dan waren ze toch wel meteen terug geweest. Nee, zo'n twist kon je wel aan zien komen.
Gebruikersavatar

julie.vantilt20 apr 2021, 08:28

 131
Waarom geeft Sven zo makkelijk op?
Deze 2 opties kwam ik hier al tegen:
1. Hij is de mol
2. Hij gelooft dat Annelotte de mol is
Maar zou het ook kunnen dat
3. Hij weet dat de meesten al op het juiste spoor zitten? En 1 pasvraag dus echt een verschil kan maken?
Gebruikersavatar

chicawah.janssen20 apr 2021, 08:42

 8153
Of
4. Hij weet/hoopt dat de meesten nog niet op het juiste spoor zitten en met 1 pasvraag zit hij alvast een stuk comfortabeler. 😉
Gebruikersavatar

TRZNTRX20 apr 2021, 11:04

 46  Uma
Of
5. Sven heeft geen zin om in discussie te gaan, wat niet de eerste keer is (zie oa de dominoproef)
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22