Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

foxhunter15 apr 2021, 09:34

 100  Sven
chicawah.janssen schreef: 14 apr 2021, 08:33 @foxhunter Annelotte spert bij onverwachte mededelingen en wendingen altijd haar ogen wijd open (ze vallen soms bijna uit hun kassen). En vaak meteen ook haar mond.
@chicawah.janssen

Als producent kun je hier dan toch gebruik van maken?

Stel:
1) Annelotte proeft van haar eten, het is niet scherp,
2) dan komt de mededeling dat bomstoelzitters een niet pikant gerecht hebben,
3) Annelotte kan oprecht haar Eureka moment hebben en oprecht reageren op iets dan onverwacht is.

Als Annelotte pas later geïnformeerd wordt wie er op de bomstoelen zitten, dan was deze reactie echt, ze lijkt kandidaat, een prima vermomming. Aan haar reactie met wijd opengesperde ogen kunnen we geen conclusie hangen. Want wat wist Annelotte op dat moment? Kreeg zij later pas te horen via Gilles wie er op de andere bomstoel zat?

Ik denk niet dat Annelotte de mol is, maar het is een momentje waarop je ziet dat zelfs oprechte reacties niet hoeven te zijn wat ze lijken.
Gebruikersavatar

sdz199215 apr 2021, 15:32

 66
Ik denk niet dat de mol hier op een bomstoel gaat zitten. Ten eerste om zich niet verdacht te gaan maken, ten tweede om te bewijzen dat hij/zij toch sterk kan acteren. Dit lijkt me ook echt een proef waar de mol echt op voorhand kan op oefenen, omdat dat ook hilarische beelden oplevert in de reveal-aflevering.
Ik vond het ook weer opvallend hoe snel weer Jasmien de "we moeten er hier geen doekjes om winden, iedereen gaat hier voor pasvragen" op tafel gooit. Na die onderhandelingen aan de telefoon is dat al de tweede keer. Kwestie van dat er toch direct weer in te "peperen" bij de rest. Zo stuur je gewoon meteen de groep.
Gebruikersavatar

filiep.portugees15 apr 2021, 21:58

 407  Uma
foxhunter schreef: 14 apr 2021, 07:16 Op het moment dat Annelotte hoorde dat de twee op een bomstoel geen scherp gekruide gerechten hadden, sperde Annelotte haar ogen wijd open.
Er zijn er een paar in dit gezelschap die lijken te overacten.
Denk ook op het moment in aflevering 1 waarin gezegd wordt dat er in het andere gezelschap ook een mol zat.
Annelotte spert niet alleen haar ogen wijd open, ook haar mond valt helemaal open.
Ook Philip lijkt enorm verbaasd.

Ofwel zijn dit mensen die een heel levendige mimiek hebben, ofwel speelt daar iemand de verbazing, maar dan ietsje teveel.
Probleem is dat we die mensen niet kenden voor dit programma, we weten dus niet hoe ze normaal reageren.
Gebruikersavatar

Poirot15 apr 2021, 23:37

 299
Ik hij bij deze opdracht in gedachten dat je niet de mol kan vinden door te kijken hoe goed iedereen kan liegen. De mol kan met opzet slecht gaan liegen om niet verdacht over te komen
Gebruikersavatar

Loebas16 apr 2021, 10:21

 50
Heel deze proef kan op zoveel verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Je zou op basis van de gedragingen zogezegd Lennart en Samina meteen kunnen afschrijven: Lennart omdat hij niet reageert op GDC en Samina omdat ze verklapt dat haar eten pikant is. Langs de andere kant kan dit ook opgezet spel zijn, zo hadden de makers gemakkelijk het stukje van Lennart kunnen schrappen uit de montage, maar doen dit niet. En Samina die kijkt dan weer geërgerd recht in de camera nadat GDC haar verdacht maakt in de VO. Dit terwijl hij tijdens de eerste kennismaking duidelijk aan alle kandidaten heeft gezegd dat ze nooit in de camera mogen kijken, wat aantoont dat Samina toch wel over bakken zelfvertrouwen beschikt. Hoe je dat moet interpeteren als mol zijnde, laat ik dan weer even terzijde.

We gaan er trouwens ook allemaal vanuit dat de mol gebriefd werd over het verloop van deze opdracht. Wie weet is dat niet het geval, of toch niet tot in de details. Het kan goed zijn dat ze de mol dit jaar wat harder willen laten knokken voor zijn/haar positie, zoals ook bleek uit de openingsproef. Ik persoonlijk denk dat zo’n opdracht eigenlijk ook het best spontaan verloopt, zonder al te veel kennis over de inhoud.

Ik eindig graag met hoe ik begonnen ben: heel deze opdracht en het gedrag van de kandidaten kan op zoveel verschillende manieren worden geïnterpreteerd, en dat is net het fijne eraan. Uren analyseplezier 🥳
Gebruikersavatar

suzanne.verkerk16 apr 2021, 12:04

 70  Uma
De Mol hoeft hier niet zoveel te doen, enkel zorgen dat er goesting voor pasvragen is. Die is er bij Jasmien en Lennart. Dan kan Samina heel kandidaats zeggen dat er bij de dominoproef ook voor geld is gekozen. Ik schrijf haar na sinds het bubbelvoetbal niet af.
Gebruikersavatar

filiep.portugees16 apr 2021, 12:44

 407  Uma
Ik vind dat Samina hier wel degelijk door de mand viel als zijnde kandidaat en niet als mol.
Wat meer is, alle kandidaten hebben dit gezien, dus ik verwacht dat zij er binnenkort uitligt.
Dat de mol niet alles wist, wil ik gerust aannemen, het briefen door de voiceover van Gilles lijkt inderdaad te kloppen, wat bewijst dat de mol op zijn minst niet op de hoogte was van de anderen hun stoel, maar dat de mol zich zou verspreken door al direct op het pikant zijn van het eten te wijzen, geloof ik niet.
Het is immers iets dat het verhaal interessanter maakt.
Appetijt in pasvragen werd juist aangewakkerd door Jasmien, die voor de zoveelste keer zegt dat iedereen voor pasvragen zal gaan, en dat ze niemand vertrouwt.
Dat deed ze in de bunker met de rode knop ook.
De mol zou willen dat als hij/zij vroeger dan gepland de tafel moet verlaten, de overblijvenden zeker voor de pasvragen zullen gaan.
Lennart zou ik op basis van deze proef niet uitsluiten, zijn niet begrijpen hoe het systeem juist werkt, kan wel gespeeld zijn.

Dus op basis van deze proef sluit ik maar één persoon uit, en dat is Samina.
Gebruikersavatar

Skaeg16 apr 2021, 13:55

 108
filiep.portugees schreef: 15 apr 2021, 21:58 Er zijn er een paar in dit gezelschap die lijken te overacten.
Denk ook op het moment in aflevering 1 waarin gezegd wordt dat er in het andere gezelschap ook een mol zat.
Annelotte spert niet alleen haar ogen wijd open, ook haar mond valt helemaal open.
Ook Philip lijkt enorm verbaasd.

Ofwel zijn dit mensen die een heel levendige mimiek hebben, ofwel speelt daar iemand de verbazing, maar dan ietsje teveel.
Probleem is dat we die mensen niet kenden voor dit programma, we weten dus niet hoe ze normaal reageren.
Ik zou daar niet teveel achter zoeken. Ofwel is dit heel goed geacteerd (lijkt me heel moeilijk) maar beide doen dit ook in niet-kritische situaties (vb. als Gilles iets aan't uitleggen is, en niemand van de andere kandidaten naar hen kijkt). Ik vermoed dat dit bij de selectie proeven ook al deels naar boven kwam en als een pluspunt werd genoteerd, vlakke emotieloze reacties brengen weinig leven in een programma.
Gebruikersavatar

miet.peeters16 apr 2021, 17:18

 1
Annelot was echt wel gretig naar die 5 pas vragen want ze betrok heel erg de hond er bij want ze zei:" Ik zorg wel altijd voor die hond he" En dat die Steven er zo makkelijk in mee ging ik had al lang die 5 pas vragen opgeëist met een dreigement zo van " Gij geeft mij die 5 pas vragen en ik blijf zitten als ge mij die niet geeft dan sta ik op en dan hebben we allebei niks"
Gebruikersavatar

SiMol16 apr 2021, 17:36

 264
@miet.peeters
En dan eindig je hoogst waarschijnlijk ook beide met niets.
Dan is 1 pasvraag extra t.o.v. iedereen behalve Annelotte nog steeds beter dan geen pasvraag.

Sven had inderdaad meer moeite kunnen doen om te onderhandelen, maar de keuze die hij uiteindelijk heeft gemaakt is ook begrijpbaar (als kandidaat).
Als je te hard onderhandeld/dreigt, is dit ook nefast om pasvragen te verkrijgen en eindig je waarschijnlijk beide zonder pasvragen.

Hierbij ook rekening houdend met de tijdsdruk, ik heb hier in een vorige post een overzicht van het tijdsverloop geschetst ter verduidelijking.

(Zie ook mijn vorige posts)
Laatst gewijzigd door SiMol op 16 apr 2021, 17:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Skaeg16 apr 2021, 17:37

 108
Gohja, er is echt wel een klik tussen die hond en Annelotte, die verder gaat dan een poging om hem trainen om op die knop te drukken. Zie ook het filmpje in de bubbel-bal.

Ik kan het moeilijk inschatten tot hoever de kandidaten altijd in de 'game' zijn (buiten de mol zelf) maar ik kan best geloven dat ze zowel angst had om eruit te vliegen, als angst voor het idee afscheid te moeten nemen van die hond. Volgens deze theorie is ze een kandidaat en geen mol en is haar argumentatie tegenover Sven wel te verklaren.

Bij de knuffelproef was't ook al duidelijk dat ze een hart voor dieren heeft.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 22