Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Wielewaal23 apr 2021, 08:36

 55  Uma
Er wordt hier toch gezegd dat dat blokje in die hoorn werd gegooid na de testopname? Dat is dus net na ‘de omdraai proef’.
Gebruikersavatar

Jansen23 apr 2021, 08:42

 3423  Yens
Oeps, ja, had daar over gelezen. Dan kan het wel... maar heb toch mijn twijfels. We weten niet hoeveel tijd er tussen de oefensessie en de echte sessie zat. Als het een molactie was, dan was het alleszins een heel gewaagde 😉.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen23 apr 2021, 09:03

 8153
Tussen de generale repetitie en de opname van de clip zat wel (heel wat) tijd. In die tijd kleedden ze zich o.a. om. Daarbij zal wel wat heen- en weergeloop hebben komen kijken. We zien op een bepaald ogenblik de dames en Sven die ergens achter iets staat en om zijn lederhosen vraagt. Waar waren Lennart en Philip toen? Nog aan het trainen voor hun dansje? Naar de WC? Stel je voor dat Philip naar de WC was en Lennart toen iets in die hoorn gepropt heeft. Of andersom. Iedereen zal wel eens de kans gehad hebben om alleen te zijn, maar het was wel heel riskant. En net daarom zou het zo'n fantastische molactie zijn. Genre Elisabet die de kokers zou verwisselen.
Gebruikersavatar

Wielewaal23 apr 2021, 09:24

 55  Uma
Ik snap niet goed waar je vandaan haalt dat er veel tijd tussen de generale en echte opname zat? Je ziet iedereen direct terug naar hun post wandelen. Samina gaat naar binnen, Philip naar zijn plaats om te dansen, Annelotte richtong het houthakken en Lennart en Sven naar de start om de opname te beginnen.
Het omkleden gebeuren trouwens voor de generale repetitie, dus nogmaals, het zou wel een heel groot risico zijn om een blok in zo’n losse rok te steken dat je zou gebruiken om te saboteren, wetende dat je ondersteboven getild gaat worden.

Pas op, het kan allemaal he. Maar er worden toch serieuze conclusies getrokken op wat allesbehalve waterdicht is. Er wordt bv gezegd dat het blokje niet meer in Annelotte’ rok zat op het moment dat de echte opname bezig was, terwijl dat gewoon afhangt van hoe die rok op dat moment zit (aangezien ze zo los zit). Tijdens het shot waar dat blokje te zien is, is dat ook maar voor 1 seconde te zien door het wandelen.

En dan nog, zoals gezegd moet er iets serieus ingestopt worden dat de lucht volledig blokkeert om het geluid te saboteren. En daar had niemand de tijd voor en al zeker niet bij de hand.
Gebruikersavatar

Jansen23 apr 2021, 09:28

 3423  Yens
Stel dat dit echt gebeurd is. Wat gebeurd er dan na afloop? Blijft de prop in de hoorn zitten? Of is de mol nadien nog snel de prop (of wat dan ook) uit de hoorn gaan halen? Ik vraag me ook af, of er wel geluid uit de Alpenhoorn zou gekomen zijn als de uitgang dicht zat? Misschien dat iemand die kennis heeft van blaasinstrumenten, dit kan weten? Ik ben geen kenner maar toch is er iets dat me zegt dat als de uitgang dicht zit, dat er geen geluid uit komt?

Anderzijds, als het geen prop is, maar zoals hier gezegd wordt een of ander blokje? Dan lijkt me het tegenovergestelde van toepassing: zolang de luchtstroom het instrument kan verlaten, vermoed ik niet dat het enige invloed op het geluid zou hebben.

Dus, wie kent er hier iets van blaasinstrumenten? 😉
Wielewaal schreef: 23 apr 2021, 09:24 Ik snap niet goed waar je vandaan haalt dat er veel tijd tussen de generale en echte opname zat?
Wat je op TV ziet is een montage. In werkelijkheid nemen die opnames veel meer tijd in beslag dan wat we op TV zien. Ik zeg niet dat het zo noodzakelijkerwijs moet zijn in dit geval, maar als je weet dat de reeks in ongeveer 3 weken (21 dagen) ingeblikt wordt, dan kom je op ongeveer 2,6 dagen per aflevering, terwijl wij dat alles zien in pakweg 1,5 uur.
Gebruikersavatar

Wielewaal23 apr 2021, 09:45

 55  Uma
Natuurlijk wordt alles gemonteerd, wat ik wil zeggen is dat iedereen direct terug naar zijn positie is gegaan wat erop wijst dat ze toch snel terug begonnen zijn met de echte opname. Er is dus niet nog ‘ein kleines bier’ gedronken 😉 of rustig naar de wc gegaan lijkt me. In ieder geval niet genoeg tijd om nog eens onopgemerkt terug naar die hoorn te gaan en er iets in te steken, daar Sven en Lennart reeds aan de start staan bij de camera met oog op de hele setting.
Gebruikersavatar

SiMol23 apr 2021, 09:48

 264
Ik denk dat dit blokje in haar rok eerder de geluidsapparatuur is. Dit kan tussen opnames wel eens veranderen van positie, omdat het niet goed zat, technische storingen, ...

Want waarom zou ze een blokje daar verstoppen, terwijl er vanaf het begin gewoon een blokje klaar kan liggen in de buurt van de hoorn (bij de houten balustrade bijvoorbeeld. Lijkt me toch iets makkelijker dan onder een rok te moeten foefelen, als levert dat tweede gegarandeerd een betere reveal op. 😅

Daarnaast weten we inderdaad niet wat de invloed hiervan zou zijn op het geluid van de hoorn. Maar ik denk als dit invloed heeft, Sven dit zou opmerkingen, waarschijnlijk wel als het al te laat is. Maar de kans is wel redelijk dat Sven dan kandidaten kan uitsluiten als mol, kandidaten die heel de tijd in zijn buurt zijn geweest en de sabotage niet gedaan konden hebben.

Risk-reward is hier te hoog volgens mij.

Tot slot zou ik het jammer vinden moest zo een sabotage plaats vinden op een moment dat de opnames stil liggen. Dit zou toch wat afbreuk doen aan het concept. Het kan natuurlijk wel gebeuren terwijl de camera's blijven draaien tussen de generale repetitie en de echte opname van de clip.
Dus als het 'tijdens de opdracht' gebeurd is, zou dit een geniale mol-actie zijn, anders maar flauw.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen23 apr 2021, 09:49

 8153
Wielewaal schreef: 23 apr 2021, 09:24 Ik snap niet goed waar je vandaan haalt dat er veel tijd tussen de generale en echte opname zat?
Het was een opdracht die (bijna) een dag zou duren meen ik.


Enfin, ik beweer niet dat de mol iets in de hoorn gestopt heeft, ik zeg alleen dat ik het een mooie molactie zou vinden.
In dat blokje geloof ik niet, maar de mol kon misschien iets anders ver genoeg in de alpenhoorn duwen, iets dat toch nog een deel van de luchtstroom kon laten passeren maar de zuiverheid van het geluid om zeep zou helpen.
SPOILER


Gebruikersavatar

SiMol23 apr 2021, 09:55

 264
Zelf al was het gehakt, ik denk wel dat Sven zou opmerken dat het instrument anders aanvoelt bij het blazen en zich zou afvragen wat er anders was met de hoorn.

Ik denk wel dat je het effect op de luchtstroom zou voelen bij het blazen.

Maar ik heb geen ervaring met hoorns of andere instrumenten, dus ik kan even goed fout zitten.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen23 apr 2021, 09:56

 8153
SiMol schreef: 23 apr 2021, 09:48 Risk-reward is hier te hoog volgens mij.

Tot slot zou ik het jammer vinden moest zo een sabotage plaats vinden op een moment dat de opnames stil liggen. Dit zou toch wat afbreuk doen aan het concept. Het kan natuurlijk wel gebeuren terwijl de camera's blijven draaien tussen de generale repetitie en de echte opname van de clip.
Dus als het 'tijdens de opdracht' gebeurd is, zou dit een geniale mol-actie zijn, anders maar flauw.
Ik zou daar geen probleem mee hebben, net omwille van de Risk-reward.

SiMol schreef: 23 apr 2021, 09:55 Zelf al was het gehakt, ik denk wel dat Sven zou opmerken dat het instrument anders aanvoelt bij het blazen en zich zou afvragen wat er anders was met de hoorn.

Ik denk wel dat je het effect op de luchtstroom zou voelen bij het blazen.
Wellicht wel.
Gebruikersavatar

Klaartje23 apr 2021, 10:57

 2245  Uma
Hoeveel tijd er precies tussen het einde van de generale en het begin van de première zat is niet zo makkelijk in te schatten.

Ik weet niet of jullie hier iets mee zijn, maar net voor ze met de generale gaan beginnen zien we een clapboard in beeld met de tijd: 16h11'23"
Dus de generale begint even daarna, rond kwart over vier.

Als het voor 'het echie' is, zien we het clapboard wel perfect in beeld bij de start van de première: 17h07'46". Dat is dus toch een dikke 50 min later dan het begin van de generale. En vermits het spelen van de hele act slechts twee minuten of zo duurt, zit er dus heel wat tijd tussen het einde van de generale en het begin van de eigenlijke definitieve take. Er zit toch meer 'dode tijd' tussen dan we denken.

Ik kan nu geen screenshots plaatsen, maar ik heb die clapboards (of is het clipboards?) hier toch al ergens gezien in een topic.

BTW Om die hoorn te saboteren had ik ook al gedacht dat je misschien iets kon foefelen met dat opzetstuk waarin je moet blazen. Dat is zo verwisseld, je kan dat er makkelijk afnemen, dat zag je tijdens de repetitie. Dus stel dat de mol echt iets heeft gesaboteerd aan die hoorn tussen de generale en het 'echie', dan kon die er misschien gewoon heel efkens een slechtwerkend mondstuk op plaatsen, waardoor je nooit echt een zuivere noot eruit kan krijgen.
Gebruikersavatar

Cedric23 apr 2021, 11:47

 2834  Uma
Zou wel een leuke molactie zijn eigenlijk om daar iets in te proppen👍🏻
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9