Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Cadfael21 apr 2021, 11:28

 229  Uma
Cadfael schreef: 19 apr 2021, 11:51 Er is mij nog nog iets opgevallen tijdens deze proef. We krijgen enkele keren een tussenstand.
1) Bij een eerste tussenstand hebben de kandidaten een kleine voorsprong van 10 stukjes op de mol.
2) Nadat Jasmien, Lennart en Annelotte het duel verliezen wordt de tijd van de mol 30 minuten vooruit gespoeld, waardoor de mol ineens een voorsprong van meer dan 50 stukjes heeft.
3) De tweede proef wordt gewonnen door Sven, Samina en Philip. Terwijl beslissen Annelotte, Jasmien en Lennart om stil te liggen en met 3 aan de puzzel te werken. Dit loont want de kandidaten staan bijna terug gelijk met de mol qua stukjes gelegd te hebben.
4) Als ze dan van het land zijn en we zien de laatste tussenstand als de kandidaten achter de hoek gaan om met 6 voort te werken, heeft de mol een voorsprong van 100 stukjes.
5) Nadat de 6 kandidaten gelopen hebben en Gilles komt melden dat ze die proef gewonnen hebben, blijkt dat ook de mol klaar is met zijn puzzel en hebben de kandidaten nog heel wat stukjes liggen.
Heb ik mij miskeken of wat is er gebeurd in dat stuk tussen proef 2 en dat ze aan land gaan dat ze ineens 100 stukjes achter liggen? Hebben ze zoveel fouten gemaakt of is hier serieus gemold geweest?
Hier zie je dat als ze samen puzzelden, dat ze veel sneller dan de mol waren. Ze hadden dat half uur verlies goed gemaakt toen Annelotte, Lennart en Jasmien samen puzzelden. Maar daarna zijn ze dat terug verloren om een bepaalde reden.
Gebruikersavatar

filiep.portugees21 apr 2021, 12:37

 407  Uma
SiMol schreef: 21 apr 2021, 10:12 @filiep.portugees, in zo een soort zen-modus raken heeft toch niets te maken met (voorbereidings)tijd? Ik spreek nu voor mezelf, maar ik kan me goed inbeelden als ik in deze situatie kom, ik net voor het inhouden van mijn adem in een soort van (zen) focus probeer te geraken. Dit ziet er dan uiterlijk als rustig en geconcentreerd uit (zoals bij Jasmien), maar dat zegt niets over de hartslag en eventuele innerlijke paniek. Het is gewoon een manier van aanpakken, een mindset.
Als je nu gewoon kandidaat bent (geen mol dus), en je komt daar aan na een fysieke inspanning, je zit vol spanning omdat je niet weet wat er gaat komen.
Ga je dan direct in zen modus geraken, misschien ben je zelfs in paniek bij het idee dat je geen adem gaat krijgen.
Ik denk als mol is dat iets anders, je hebt geoefend op die proef en je weet precies wat er nu gaat komen.
Maar wie weet zat de mol in het andere groepje natuurlijk.
Gebruikersavatar

lucu21 apr 2021, 14:14

 551  Sven
Cadfael schreef: 19 apr 2021, 11:51 (...) 5) Nadat de 6 kandidaten gelopen hebben en Gilles komt melden dat ze die proef gewonnen hebben, blijkt dat ook de mol klaar is met zijn puzzel en hebben de kandidaten nog heel wat stukjes liggen.
Heb ik mij miskeken of wat is er gebeurd in dat stuk tussen proef 2 en dat ze aan land gaan dat ze ineens 100 stukjes achter liggen? Hebben ze zoveel fouten gemaakt of is hier serieus gemold geweest?
Onderweg naar boei 3 wordt er in ieder geval flink geklungeld. Maar misschien beter eerst een korte reconstructie van wie er puzzelt en peddelt op de puzzelboot.

Bij de start van de opdracht, net voordat hij aan boord gaat, zegt Sven: "Daar ga ik meer dan één keer in liggen, vrees ik." (36:19) Bereidt hij hiermee zijn medekandidaten al voor op zijn gesukkel tussen boei 2 en 3? (zie verder)

ONDERWEG NAAR DE EERSTE BOEI

36:30 Jasmien en Samina puzzelen
37:19 Samina vervangt de onstuimige Philip, Jasmien en Philip puzzelen

ONDERWEG NAAR DE TWEEDE BOEI

Terwijl Lennart, Jasmien en Annelotte hun proef afleggen bij boei 1, peddelen Sven en Philip vrolijk verder. We zien enkel Samina puzzelen.

Na de proef bij boei 1 heeft het andere team veel voorsprong, maar ondanks de vraag om even te wachten, peddelen Sven en Philip onverstoord verder. Samina blijft puzzelen.

Afbeelding

Met veel moeite halen Lennart, Jasmien en Annelotte het andere team in. Er zijn nu vier peddelaars, Samina krijgt bij het puzzelen de hulp van Jasmien.

Bij de tweede boei leggen Sven, Philip en Samina hun proef af. Sven onderscheidt zich hier door een scherpere tijd neer te zetten dan de mol, waardoor de video geen halfuur wordt vooruitgespoeld. Het andere team heeft beslist om niet verder te varen maar met zijn drieën voort te puzzelen. Rekening houdend met wie we tot nog toe hebben zien puzzelen, maakt Jasmien hier een vreemde opmerking (maar Jasmien zèlf kan natuurlijk niet weten wie er van het andere team gepuzzeld heeft, het is slechts vreemd voor de kijker):

Afbeelding

Tenzij ze hier ook verwijst naar zichzelf. 😏

Het puzzelen met drie levert wel wat op, want de tussenstand is inmiddels 273 puzzelstukjes tegenover 278 voor de mol.

ONDERWEG NAAR DE DERDE BOEI

Het venijn bij deze opdracht zit hem blijkbaar in de staart, want vanaf hier gaat er veel puzzeltijd verloren. Het waterpistoolminigolf-team geraakt na de proef slechts moeizaam op gang. Sven en Samina zitten op een onbestuurbare sup en drijven daardoor steeds verder af. Op de puzzelboot puzzelen Jasmien en Lennart voort, terwijl Annelotte rustig verder peddelt. (048:39)

Philip verliest ondertussen zijn duikbril, Annelotte stelt voor om het andere team op te halen. Zo blijft er nog één puzzelaar over: Jasmien.

Ondertussen zijn Philip en Samina samen op een sup beland en zien we Sven op de andere sup nog steeds 'prutsen' en in het water vallen.

Afbeelding

Op de puzzelboot peddelen nu Lennart en Jasmien, terwijl Annelotte puzzelt.

Op 50:03 heeft de puzzelboot weer een complete bemanning: Annelotte en Samina puzzelen, de overige vier peddelen.

Annelotte raapt een puzzelstukje op, haar plaats aan de puzzeltafel wordt ingenomen door Jasmien, die nu samen met Samina puzzelt.

Even voordat de kandidaten aan land gaan voor de laatste proef, zien we Lennart en Jasmien puzzelen.

CONCLUSIES?

Ik vrees dat er weinig conclusies te trekken zijn uit deze proef, o.a. omdat de montage het ons niet gemakkelijk maakt om een helder beeld te krijgen van wat er precies gebeurt. Maar volgende zaken springen wel in het oog:

1. Op de puzzelboot zijn het vooral Jasmien en Samina die puzzelen. Lennart en Annelotte lijken eerder dienst te doen als wisselpuzzelaars, Philip puzzelt enkel onderweg naar boei 1 en dat dan nog onder druk van de groep:

Afbeelding

2. Eén kandidaat zien we onderweg naar boei 3 enorm veel sukkelen en tijd verliezen maar NOOIT puzzelen: Sven. Die puzzelt pas mee als ze aan land gekomen zijn.

Is Sven gewoon onhandig, of toch minstens tussen boeien 2 en 3, of heeft Sven hier gemold of zijn medekandidaten gewoon misleid? Of had Samina het toch bij het rechte eind?

Afbeelding
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 apr 2021, 14:28

 8153
Ik kan mij eigenlijk wel voorstellen dat Sven "gewoon zo is", maar best mogelijk dat hij er met opzet nog een schepje bovenop doet.
Wat die opmerking van Jasmien betreft dat er met de puzzel gemold is: Jasmien strooit altijd kwistig met, al dan niet gefundeerde, beschuldigingen in het rond. Is ze daarom de mol? Misschien wel maar misschien ook niet.
Gebruikersavatar

mjohlan21 apr 2021, 15:35

 328  Yens
@lucu Niet dat het er veel om doet, ik kan mij geen beelden herinneren welke het verlies door Philip van zijn zwembrilletje op sterkte verklaren. Of was het gewoon uit eigen lompigheid? Niet dat het zoiets extreem duur is, maar zo'n specifiek zwembrilletje verlies je toch niet zo maar eventjes voor het plezier.
Hij had zich wel heel goed voorbereid op zijn deelname. En daar zoek ik nu net niets meer achter (zie de richtlijnen van de productie voor het vertrek aangaande mogelijkheid proeven in/op water).
Gebruikersavatar

lucu21 apr 2021, 15:40

 551  Sven
Chicawah.Janssen schreef:Ik kan mij eigenlijk wel voorstellen dat Sven "gewoon zo is", maar best mogelijk dat hij er met opzet nog een schepje bovenop doet.
Dan is het voor jou misschien eerder een gevoelskwestie zoals bij Samina en die ligt er jammer genoeg uit! 😜 Uiteraard weten we niet wie Samina's hoofdverdachte was, maar Sven was het blijkbaar niet. Hieruit kunnen we natuurlijk niet met zekerheid afleiden dat Sven de mol is, maar evenmin dat hij zoals jij zegt, en zoals Samina blijkbaar dacht, gewoon zo is of er gewoon een schepje bovenop doet. Hierover kunnen we inderdaad enkel maar speculeren. Ook met wat Samina zelf over haar exit vertelt geraken we niet echt verder: "Bij de laatste eliminatie heb ik een foute beslissing gemaakt. De groep begon onderling te zeggen dat ze echt al wisten wie het was en niet meer zouden spreiden. Ik heb me daar dus laten misleiden, en had eigenlijk die aflevering wel nog moeten spreiden."
Chicawah.Janssen schreef:Wat die opmerking van Jasmien betreft dat er met de puzzel gemold is: Jasmien strooit altijd kwistig met, al dan niet gefundeerde, beschuldigingen in het rond. Is ze daarom de mol? Misschien wel maar misschien ook niet.
Zeker, Jasmien is zeer cassant als het haar medekandidaten betreft en wie weet heeft ze een aantal van hen zelfs bewust misleid en de foute richting uitgestuurd. Maar misschien ligt dit gedrag gewoon in haar karakter. Of misschien is ze inderdaad de mol, al zie ik dat voorlopig niet in haar. Vandaar ook de ironisch bedoelde 😏in "Tenzij ze hier ook verwijst naar zichzelf. 😏"...

Ook in Sven kan ik op dit moment niet 100% een mol zien, maar tijdens de vijfde aflevering leek hij me wel een stuk verdachter dan in de eerste vier samen... Al begrijp ik dat veel kijkers Sven ook precies zullen schrappen als mol, omdat hij zo expliciet aan het klooien was... En zoals het bij De Mol betaamt zijn ook de andere kandidaten in meer of mindere mate verdacht. En dus houd ik alle mogelijkheden nog open... 🙄

mjohlan schreef: 21 apr 2021, 15:35 @lucu Niet dat het er veel om doet, ik kan mij geen beelden herinneren welke het verlies door Philip van zijn zwembrilletje op sterkte verklaren. Of was het gewoon uit eigen lompigheid? Niet dat het zoiets extreem duur is, maar zo'n specifiek zwembrilletje verlies je toch niet zo maar eventjes voor het plezier. (...)
@mjohlan Dat Philip zijn zwembrilletje verliest lijkt me inderdaad gewoon brute pech. Shit happens. Vergeleken met het tijdverlies dat Sven veroorzaakt, stelt het niets voor... Feit is, althans zo blijkt uit de beelden, dat er door de aanhoudende capriolen van Sven erg veel kostbare (puzzel)tijd verloren ging; het puzzelen werd er zelfs een tijdlang door onderbroken...
Gebruikersavatar

happyfello21 apr 2021, 16:16

 326  Uma
Samina puzzelt, op het einde samen met Jasmien, als laatste voor ze vertrekt. Daarna puzzelt Jasmien met 2 anderen en beweert dat er gefoefeld is terwijl voornamelijk - indien niet alleen - Samina puzzelt totdat Jasmien er bij kwam. Vreemd dat ze ook hier weer iemand probeert te beschuldigen zonder die iemand erbij te vernoemen. Maar ja allemaal voor interpretatie vatbaar...

Net zoals ik het heel vreemd vind dat ik mezelf er op betrap dat ik Sven in deze proef heel verdacht vond (knoeien, niet puzzelen, een proef winnen met waterpistool) terwijl ik datzelfde gedrag in aflevering 1 nog als 'hij wil zich verdacht maken tov de groep' beschouwde...
Gebruikersavatar

magali.dereu21 apr 2021, 22:14

 184  Sven
Ik vond het hier frappant dat Annelotte en Jasmien die net in het water waren gevallen de aandacht trokken van de peddelende Philip en Sven. Sven vroeg 'moeten we wachten?' maar wanneer Philip zegt 'die volgen wel', dan peddelt Sven ook gewoon vrolijk verder. Doet me denken aan mol Pieter enkele jaren terug, die niet echt actief molde en zich voordeed als sportieve en strijdlustige kandidaat, maar slim inpikte op de onbewuste sabotages van kandidaten.
Gebruikersavatar

masterveecee22 apr 2021, 10:10

 3547  Sven
Wel, hetgeen jij zegt @magali.dereu , doet met denken aan Cathy, die lustig haar Mol Gilles VB volgde in zijn beslissingen 😉 Zo kon ze hem controleren en zichzelf ook een stukje verdacht maken als misleiding 😛
Gebruikersavatar

Yvo22 apr 2021, 10:43

 1111  Uma
@masterveecee Zeer juist. En zo zal het makkelijker voor haar zijn geweest om de test in te vullen.
Gebruikersavatar

IkBenDeMol22 apr 2021, 15:55

 287
Ik had dit nog niet opgemerkt maar:

We weten allemaal nog dat Sven verkeerd op zijn sup stond na de waterpistoolproef.

Afbeelding

Je zou nochtans denken dat hij weet hoe het moet want wie zegt bij het vertrek naar de vorige proef tegen Lennart dat hij verkeerd staat?

Afbeelding

Afbeelding

Juist ja 😉
Gebruikersavatar

IkBenDeMol22 apr 2021, 20:32

 287
Het is natuurlijk wel de vraag wat hij net bedoelt. Bedoelt hij effectief 'achteraan' terwijl je in het midden hoort te staan, of bedoelt hij 'omgekeerd'. In mijn ogen leek het meer het tweede...
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14