Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

filiep.portugees07 mei 2021, 12:26

 407  Uma
Hij kan vrijuit praten, tenzij het stukje zal uitgezonden worden, natuurlijk.
Dan kan hij codetaal gebruiken, en is het ook een hint voor de kijker thuis.
Gebruikersavatar

Jansen07 mei 2021, 12:31

 3423  Yens
Filiep, ze gaan natuurlijk het stukje waar de mol hier gebriefd wordt, niet in de montage steken he... . Waarom het risico lopen om codetaal te gebruiken? In het verleden werd dit wel eens gebruikt, maar dan steeds als de hele groep aanwezig was (Pieter koffertjesproef, net - pas in Griekenland, Skydiversproef).
Gebruikersavatar

martin.janssen07 mei 2021, 13:46

 178
Je ik zie het nu. Maar daar zegt GDC:
"Annelotte, ik neem de tijd op. Die start zodra je een eerste voet op de sup zet."

Aangezien Annelotte de eerste is vind ik die eerste zin niet overbodig. Het programma wordt ook gemaakt voor de kijkers en dan is het logisch dat je bij de eerste wat meer zegt dan bij de volgende. Die eerste zin is dus meer voor het programma.
Wat ik wel gek vind is dat er nu een knip zit. Na een stukje puzzelen komt het shot dat GDC zegt "succes" en dat Annelotte dus begint met haar poging. Waarom dit niet in één shot uitzenden. (daarom had ik ook die eerste zin gemist)

Bij de volgende zegt hij terwijl Samina komt aanlopen al meteen: "Samina, zodra je voet de sup raakt loopt de tijd. Succes". En we zien Samina meteen starten.
Gebruikersavatar

filiep.portugees07 mei 2021, 16:12

 407  Uma
Jansen schreef: 07 mei 2021, 12:31 Filiep, ze gaan natuurlijk het stukje waar de mol hier gebriefd wordt, niet in de montage steken he... . Waarom het risico lopen om codetaal te gebruiken? In het verleden werd dit wel eens gebruikt, maar dan steeds als de hele groep aanwezig was (Pieter koffertjesproef, net - pas in Griekenland, Skydiversproef).
Dan moet je wel weten dat het codetaal is natuurlijk.
We weten immers niet wat hij anders gezegd had.
Misschien had hij anders gezegd : "Annelotte, ik ga de tijd opnemen".

Bovendien, hij zou die zin ook bij iedereen kunnen zeggen, en dan zal enkel de mol weten dat dit de afgesproken zin was die betekent "de tijd is op".
Gebruikersavatar

JBB16 mei 2021, 23:10

 439  Uma
JBB schreef: 18 apr 2021, 22:50 Ter info: om 2min40s je adem in te houden, heb je een techniek nodig, dat kan je volgens mij niet zo maar als je dat nooit doet.

Ik kan dat trouwens ook, als ik me 5-10 minuten mag voorbereiden.
Gebruik makende van de Wim Hof techniek: 30 keer rustig maar heel diep in- en uitademen vanuit de buik, en dan de laatste keer 'normaal' uitademen (dus niet proberen je adem 'in te houden', je moet je longen leeg laten lopen zonder forceren). Als ik die cyclus 2 keer doe, dan haal ik de 3e keer ook 2min30s en soms zelfs 3 minuten. (zie https://www.youtube.com/watch?v=0BNejY1e9ik)

Daarvoor heb je nog altijd een goede conditie nodig. Zelfs met bovenstaande techniek haal je anders nooit 2min40s.

De vraag is voor mij dus: wie van de kandidaten zou op de hoogte zijn van zo'n techniek, en heeft ook een degelijke conditie?
Philip: met zijn intermittent fasting zie ik die nog wel Wim Hof proberen ook, maar heeft denk ik geen goede conditie.
Sven: ik weet het niet goed, zou die iets van sport doen?
Jasmien: idem

Lennart en Annelotte zie ik zeker in staat om dat te doen.

Voor de rest vind ik dat we uit deze opdracht weinig info kunnen halen over de mol. Die moet er namelijk vooral voor zorgen dat die puzzel niet afgeraakt, en dat is nu net hetgene dat wij eigenlijk niet te zien krijgen (op Jasmien na, die anderen beschuldigt van sabotage, maar dat kunnen we niet zo maar geloven).
Ik geef mezelf even een pluim voor de Wim Hof 'name drop' 😎
Gebruikersavatar

Taupe07717 mei 2021, 12:49

 767  Yens
Uiteindelijk de enige opdracht waar ik vind dat de mol het wow gedaan heeft. Puzzelstukjes wegmoffelen, mooi!
Wat had ik gewild dat hij dat minstens in elke aflevering deed!
Gebruikersavatar

Cedric19 mei 2021, 14:06

 2834  Uma
Wat vinden we hier eigenlijk van het adem inhouden?

Eerst en vooral: knap dat Lennart die techniek kende en heeft kunnen toepassen met die fenomenale tijd tot gevolg.

Anderzijds: Zelfs al hadden de kandidaten die hem moesten kloppen die techniek gekend, ze zouden de tijd niet hebben gehad om hem toe te passen...

Dus is het dan wel fair dat de Wim Hof-techniek werd gebruikt door Lennart?
Gebruikersavatar

tududududududuuu19 mei 2021, 14:39

 44
Zo lang duurt het niet om die toe te passen hoor. Maar aangezien lennart die kent heeft hij er meer ervaring mee en zal hij dus langer dan een beginner zijn adem kunnen inhouden.

Maar omdat Lennart tegen de crew vertelde over de methode neem ik aan dat de crew hier geen voorkennis over had. Dus voor hetzelfde geld kende Lennart de methode niet, maar een andere kandidaat wel en kon die dus gemakkelijk Lennarts tijd verslaan.
Gebruikersavatar

mjohlan19 mei 2021, 21:21

 328  Yens
Cedric schreef: 19 mei 2021, 14:06 ...Dus is het dan wel fair dat de Wim Hof-techniek werd gebruikt door Lennart?
Neen, maar wat maakt het nog uit?
We kunnen uren speculeren over deze yoga-techniek van gecontroleerde hyperventilatie. Kende Lennart sowieso deze techniek? Paste hij ze al regelmatig toe? Of werd het hem aangebracht door de productie en trainde hij er voorafgaandelijk op? Wie zal het ons zeggen?

Voor mij is het gegeven dat een gemiddelde persoon 1° ongeveer 1 minuut (tussen 30 à 90 seconden) zijn adem kan inhouden onder water, en 2° deze yoga-techniek niet kent, laat staan ze beheerst. Hoe verklaar je het dat Lennart het 2,65 keer langer (tussen 5,30 en 1,77) kan uithouden dan de modale mens?
Nu ik heb geen zin om bij een resem pneumologen hun visie te gaan vragen al of niet gefundeerd met allerhande studies over longvolumes en -capaciteiten, verschillen tussen mannen en vrouwen, of verschillende resultaten bij stress en onder tijdsdruk e.a.

Indien Lennart nu tijdens de reveal-aflevering in het bijzijn van alle kandidaten eens had getoond dat hij in normale situatie zijn adem al vlotjes 2 minuten kan inhouden, dan hadden we al een objectiever oordeel kunnen vormen. Maar neen dus. 🤷🏻‍♂️ Misschien post hij hier wel ooit een relevant filmpje. 🙂

BTW, en buiten vergissing, ik heb ook niet gehoord hoe lang Lennart nu over het leggen van die puzzel nu deed. Weinig relevant, maar was toch ook nice to know.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen19 mei 2021, 21:41

 8153
Ik had ook wel eens willen weten hoe lang Lennart over die puzzel gedaan heeft. Puzzelen is alleszins niet iets dat hij plezant vindt.
Gebruikersavatar

ex-molinator19 mei 2021, 22:53

 3483  Uma
Cedric schreef: 19 mei 2021, 14:06 Eerst en vooral: knap dat Lennart die techniek kende en heeft kunnen toepassen met die fenomenale tijd tot gevolg.
Die tijd is goed maar niet fenomenaal hoor.
In een ver verleden was ik zeer sportief en kon ik de lengte van een 25 m zwembad onder water afleggen: heen en weer. Ik heb geen idee hoe lang ik erover deed maar dat is met inspanning.

Deze namiddag heb ik dan eens geprobeerd mijn adem in te houden (wel met hyperventilatie op voorhand, een paar keer diep inademen en dan een echt diepe ademhaling en dan af en toe wat lucht uitblazen (kwestie van de druk op de longen te verminderen en wat CO2 kwijt te geraken). Toen ik stopte snel gekeken op de PC-klok hoelang: 1'50" en ik had nog overschot.
Nu is het wel zo dat ik heel veel gesport heb maar ondertussen door de corona-situatie niet meer en ook gerookt heb (en af en toe nog steeds - ik ben een intermittent stopper)

Die 2'39" van Lennart is wel goed maar niet zo uitzonderlijk. Daarentegen zijn prestatie in de aflevering was maar gemiddeld voor een sportman (trouwens ook één van de redenen waarom ik hem erg verdacht vond). Hij had eigenlijk makkelijk de 2 minuten moeten halen en dan 5 seconden later kunnen opgeven.
Granted, met je kop in een bokaal water is het misschien een andere ervaring
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14