Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

sdz199202 mei 2021, 07:58

 66
SherlockMolmes schreef: 30 apr 2021, 23:14 Natuurlijk, maar je vergeet dat de mol op de een of andere manier ook onverdacht moet blijven.
Zie Alina vorig seizoen in de eerste opdracht, zij luidde daar de bel. De proef was niet gesaboteerd, maar met die actie zette zij wel veel kandidaten op het verkeerde been. Het belangrijkste is om te saboteren inderdaad, maar wel op een manier die toch tot genoeg twijfel zal leiden en niet te hard opvalt.
Misschien een beetje bizar, maar door die bel daar te luidden zette ik haar eigenlijk meteen als nummer 1 verdachte bij mij. Ik weet niet meer wie het was, maar een mol van een paar jaar geleden zei dat je als mol in het begin eigenlijk altijd het vertrouwen van de groep probeert te winnen. En de bel luidden was dan zogezegd de meest opvallende move om jezelf als kandidaat te profileren, en als mol wist je op dat punt toch al dat de opdracht ging lukken, dus dan doe je maar beter opvallend mee.
Gebruikersavatar

Cedric02 mei 2021, 22:39

 2834  Uma
Als Lennart de Mol zou zijn, dan zou ik deze 10.000€ nu wél kunnen snappen natuurlijk.
Als effectief letterlijk niemand hem verdacht, zou ik dit zelfs ge-ni-aal vinden.
Hoe zot moet het niet zijn dat NIEMAND je verdenkt, dat je dan zoiets kan hebben van "fuck it, ik haal 10k uit de pot", en dat je dan nog altijd niet verdacht wordt?!
Moet als Mol toch geweldig zijn?
Gebruikersavatar

Jay-Lo02 mei 2021, 22:43

 1690  Sven
@Cedric Wel, dat dacht ik ook, dat ze gezegd hebben: 'haal gewoon de pot half leeg, ze moeten toch ergens u gaan verdenken'. Maar nee, dat doen ze niet, want Lenny boy mag doen wat hij wil.
Gebruikersavatar

Paraceta02 mei 2021, 22:46

 717  Sven
Inderdaad, als Lennart de Mol is, is dit wel de ultieme molactie out in the open, terwijl niemand je erdoor begint te verdenken. Het "schandaligheidsgehalte" van zijn actie is alvast een beetje gedaald met deze bijkomende informatie.
Gebruikersavatar

joeri.michiels02 mei 2021, 22:52

 176  Sven
Toch opgelucht dat ik afgelopen week gelijk had dat die 10.000 euro vandaag terug verdiend kon worden. 😃

Seffens heeft niemand van de finalisten door dat hij de mol is. En is er geen winnaar 😃
Gebruikersavatar

Lennart_mol03 mei 2021, 12:14

 5
Theorie die ik gisteren bedacht. Misschien was het voor seizoen beslist dat Lennart zou bieden afhankelijk van hoeveel van de 4 overige kandidaten hem verdachten. 10000euro bij niemand/7500 1/5000 bij 2/ 2500 bij 3/0 bij 4 of een andere verdeelsleutel natuurlijk. Dit zou dit bedrag ook pak fairer maken. Lennart moet extra zijn best doen, niet ontdekt te worden+het de schuld van de kandidaten om hem nog niet op spoor te zijn dat zoveel geld uit de pot gaat.
Gebruikersavatar

molspotter06 mei 2021, 15:12

 1
Er zijn 2 dingen die ik een mol liever nooit zie doen. Het ene is een opdracht weigeren te doen (zoals Annelotte bij de ademproef met de puzzel op het water & Sven bij de hotelopdracht), het andere is een enorm bedrag uit de pot halen bij een veiling, zoals Lennart nu gedaan heeft.

Er zijn recentelijk 2 veilingen geweest:
1) De veiling in het Nederlandse WIDM 2021. Hier hadden 3 kandidaten (niet de mol) het hoogste bedrag geboden (5000€, en de uiteindelijke pot was iets van 9000€) voor informatie in een volgende opdracht (die opdracht leidde dan naar een vrijstelling voor deze 3 kandidaten waarbij de informatie een enorme voorsprong gaf omdat het een opdracht was tegen de andere 3 kandidaten).
Hier is best veel kritiek op gekomen door wat kijkers, omdat de pot best al laag stond en dan is er net door kandidaten die NIET de mol zijn er nog eens een flinke hap uit genomen. Want de titel "De mol met de laagste pot ooit" is wel wat belachelijk als je weet dat het ook deels door deze veiling kwam, waar de mol dan helemaal niks in gestuurd heeft.

2) De veiling in het begin van het vorige seizoen van de Mol. Hier haalde Bart ook 10.000€ uit de pot, een fictieve pot wel, want er was nog niks verdiend. Voor heel veel mensen was dit al een reden om Bart nooit te verdenken, omdat dat gewoon te opvallend is.
Het verschil met de veiling in dit seizoen is wel de timing ervan & net dat is belangrijk hier. Want Lennart kan iedere medekandidaat recht in de ogen kijken, hij kan zich perfect weren zoals ook te zien is in de aflevering, want iedereen buiten hem heeft al voor een persoonlijk voordeel gekozen ipv geld.
Hij verwijt Annelotte omdat zij in de "Bom op Tafel" opdracht voor pasvragen koos ipv 5000€ (dit ook samen met Sven). Verder kwam Jasmien aan de beurt omdat zij koos voor een pasvraag bij de "Domino" opdracht ipv 2000€ & Philip had nu dus voor informatie gekozen ipv zich aan de afspraak te houden om niet in de dossiers te kijken voor 4000€.

Ik vind vooral de felheid van Lennart & hoe hij de anderen praktisch meteen monddood maakt enorm opvallend.
Hij is al sinds de hypnose opdracht voor mij de hoofdverdachte geweest & deze opdracht was voor mij wel de bevestiging...
Gebruikersavatar

Jansen06 mei 2021, 16:21

 3423  Yens
@molspotter
Top! Helemaal akkoord met je analyse 😃.
P.S. Geweldige eerste post hoor!
Gebruikersavatar

AlleTaupe08 mei 2021, 10:19

 58  Yens
ook volledig akkoord met @molspotter. Ik zou liever hebben dan de mol 10 keuro uit de pot haalt dan een kandidaat. Indien een kandidaat dit doet, krijg je toch de reactie dat "de mol niets doet, maar de kandidaten beter mollen dan de mol".
Zeker als je als mol je dan nog zo goed kan verdedigen, en waarbij later blijkt dat niemand hem verdenkt.
Gebruikersavatar

mario.vanwaeyenberge08 mei 2021, 19:18

 98  Uma
Een kleine theorie:

De volgorde van de kandidaten die de kamer zijn binnengegaan waren: Lennart, Jasmien, Sven, Annelotte en Philip.
Ik weet niet hoe bepaald wordt wie de kamer binnengaat. Is het de productie die dit bepaald? De kandidaten zelf? Dat is giswerk.
Alleszins, het feit dat Lennart als eerste de kamer binnen gaat doet me vermoeden dat hij NIET de mol is. De productie kan hem onmogelijk hier info geven of er al iemand in de dossiers heeft gekeken of niet, want hij is de eerste. Als hij niet in de dossiers kijkt, en al de rest die na hem volgen kijken ook niet, dan komt er sowieso 4000€ bij in de pot en kan er dus ook geen bedrag meer uit de pot worden gehaald.

Vervolgens komt Jasmien aan de beurt. Zij kijkt. Stel nu dat de productie de mol tipt, bijvoorbeeld door een bepaald dossier bovenaan te leggen (in het verleden is dit nog gebeurd), dan weet de mol al dat er iemand in de dossiers heeft gekeken en dat hij/zij dus niet meer moet kijken, want de 4000€ is sowieso verloren.

Dan zou de mol Sven of Annelotte moeten zijn. Lennart heeft de meest ongunstige positie hier om te mollen.

Bij het bieden weten we niet of het in de juiste volgorde is getoond. Volgens mij beginnen ze hier met het kleinste bedrag (Annelotte) om toe te werken naar het hoogst geboden bedrag (Lennart), maar geen idee of ze ook zo de kamer zijn ingegaan, dat wordt nergens getoond.
Maar ook hier zou de mol getipt kunnen zijn: "persoon x heeft al zoveel geboden, dus je hoeft niet meer te bieden. "
Gebruikersavatar

joeri.michiels08 mei 2021, 20:38

 176  Sven
Vrees dat we nooit zeker zijn van de volgorde waarin de kandidaten de dossiers mochten inkijken.
Gebruikersavatar

sophie.buyse08 mei 2021, 20:47

 16
We kennen de volgorde mss niet maar je kon wel weten dat er sowieso ging gekeken worden... Jasmien en Philip gingen altijd voor persoonlijk voordeel, dus ik denk niet dat je als mol daar persé over gebrieft moest worde...
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18