Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

joeri.michiels29 apr 2021, 23:50

 176  Sven
Tenzij er nog iets volgt hé 😃...

Op zich vind ik niet dat de keuze van Lennart erger is dan die van Bart vorig jaar. Akkoord dat er toen nog geen pot was, maar toen moest de groep ook extra zijn best doen om het verlies goed te maken. Uiteindelijk kon Jolien € 10 000 meer gewonnen hebben. En nog veel meer vermits Bart nog hoger wou bieden.
Gebruikersavatar

Jansen30 apr 2021, 07:34

 3423  Yens
Het verschil tussen vorig jaar en dit jaar is, dat Jolien een echte gedreven kandidate was die vol voor de groepspot ging. Vanuit die optiek vind ik het nog altijd erg voor haar dat Bart in het begin die 10.000+ heeft doen verloren gegaan.

Dit jaar is de situatie helemaal anders, de mensen die meededen om de groepspot te spijzen, zijn er allemaal uit. Als mensen als Jens, Dami, Noah, Samina er langer in gebleven waren dan hadden we toch een ander beeld gehad denk ik. Je merkte al in sommige proeven als mensen gekoppeld werden dat de "harde kandidaten" de andere kandidaten overbluften. Denk maar aan Philip en Samina in de dominoproef, toen Philip haar ervan overtuigde om voor pasvragen te gaan.

Ik heb het al eens gezegd dat ik er oprecht van overtuigd ben dat Lennart heel verontwaardigd was in deze proef. Toen hij hoorde dat er gekeken was in de dossiers en er maar weer eens een smak geld verloren was gegaan, heeft hij gewoon gedacht "awel, als jullie toch niks geven om het geld dan zal ik er eens een lap op geven se".
Gebruikersavatar

mjohlan30 apr 2021, 10:21

 328  Yens
Jansen schreef:...de mensen die meededen om de groepspot te spijzen, zijn er allemaal uit...
Tijdens deze aflevering zaten er toch nog een paar in, hè? 🙂Zie o.a. Annelotte. En sinds de start is die pot toch niet louter toe te schrijven aan de afvallers tot nu toe? De essentie is dat een loon dat door 2 weken gezamelijk werken werd verdiend door 1 iemand met 1 daad voor meer dan de helft werd uitgegeven aan persoonlijke spullen.
Jansen schreef:...heeft hij gewoon gedacht "awel, als jullie toch niks geven om het geld dan zal ik er eens een lap op geven se"
Vertel je me nu dat hij dit als kandidaat deed? 🙂
Buiten dat hij niet verplicht werd een bod te doen en de mogelijke gevolgen kon inschatten, voor mij gaat het over die overstijgende trap van 10k€ bieden waarbij hij een onevenwichtige vergelijking argumenteerde. Hij verantwoordt zijn bod voor een vrijstelling op basis van een cumul van anderen voor pasvragen.

Om zijn tactische beweegredenen, totaal geen probleem hier. Ik heb met hem te doen uit emotioneel en psychologisch oogpunt. Zijn mimiek sprak boekdelen, maar verantwoordt eens dat je individueel de groepspot voor 57% hebt gereduceerd voor de latere winnaar. Of hij moet zelf de winnaar zijn, en dan zijn actie toeschrijven met het "eer boven winst"-argument.
En voor de geloofwaardigheid van het programma hoop ik dat in de komende afleveringen geheel reguliere geldbedragen te winnen zijn bij de opdrachten.
Jansen schreef:...Je merkte al in sommige proeven als mensen gekoppeld werden dat de "harde kandidaten" de andere kandidaten overbluften. ...
Correct, en bij deze situatie wist Lennart zowel Philip als Jasmien te overrulen.
Jasmien die tegenover haar medekandidaten haar bedrog zelfs niet wist toe te geven. Een zeer harde tante in het spel, misschien wat te impulsief waar Philip het sluwer aanpakt.
Gebruikersavatar

Jansen30 apr 2021, 11:18

 3423  Yens
@mjohlan
Ik begin jouw opmerkingen op mijn posts een beetje vermoeiend te vinden.
Laten we het er gewoon over eens zijn dat we verschillende meningen hebben en dat het je niet zal lukken om me van gedachte te doen veranderen.

Als zondag Lennart er zou uitliggen dan zal ik hier ruiterlijk komen toegeven dat ik verkeerd was, zou jij dat ook doen?
Een ding nog: ik hoop dat Sven de winnaar van het spel wordt, ik vind hem een hele sympathieke man, maar de mol? Ik denk het niet.
Gebruikersavatar

mjohlan30 apr 2021, 11:21

 328  Yens
@Jansen Oké, ik zwijg dan. Ik vond al een tijdje hier mijn visie te hebben geventileerd.
Gebruikersavatar

SiMol30 apr 2021, 11:37

 264
Het is opnieuw gewoon een heel moeilijke proef om te analyseren, voor iedere kandidaat is wel wat te zeggen als mol.

Daarnaast hebben we opnieuw onvoldoende informatie om te weten wat de mol zou doen, briefing kan cruciaal zijn in deze proef voor het motief van de mol.

Zelf vind ik de actie van Philip meest verklaarbaar als mol (terwijl ik hem zelf het minste verdenk). Maar dat er geboden zou worden op een vrijstelling, indien de mogelijkheid er was, lijkt me een feit. Dus door zelf in de mappen te kijken haal je al zeker €4000 uit de pot, met eventueel nog een bonus er boven op (in dit geval een heel grote bonus).
Om die bonus vrij te spelen is het wel belangrijk dat de hoogste bieder iemand aanduidt die in het dossier gekeken heeft. Dus Philip zou de kans hierop door zelf te kijken enkel maar vergroten, tenzij iedereen gekeken zou hebben (dus briefing kan hier wel invloed hebben).
Maar zonder briefing lijkt me dit zelf de meest aannemelijke piste.

Maar mocht Annelotte, Sven of Lennart de mol zijn, is niet kijken ook zeker wel te verklaren (met of zonder briefing). Ikzelf was ervan overtuigd dat Jasmien ging kijken en vermoedelijk ook nog wel iemand anders (is ook gebleken). Dus als je dan mol bent, kan je ook voor het bieden kiezen.

De vraag hier is dan wel, word je gebrieft over de biedingen van de andere kandidaten?
Anders zou ik het bod van Lennart wel (te) hoog vinden als mol. Maar als hij wel gebrieft is, kan het te verklaren zijn doordat Sven ook al zo hoog bood, Lennart zijn bod komt eigenlijk in de buurt van de som van Sven en Annelotte.

Het bod van Sven vind ik zonder briefing ook hoog. Maar als hij wist dat Lennart al 10k had geboden, is dit ook te verklaren als mol.

Tot slot Annelotte, haar bod kan verklaard worden als een mol die op de achtergrond wil blijven, de andere zullen wel 'het vuile werk' doen. Dus voor haar motief is een briefing niet noodzakelijk.

Ik zou dus zeggen, neem de afslag die naar jouw tunnel leidt. Ikzelf sta nog in de fille ervoor, wel al voorgesorteerd op een vak, maar misschien wissel ik nog wel. 😅
Gebruikersavatar

mjohlan30 apr 2021, 12:12

 328  Yens
Die tunnel heb ik al een tijdje zeer gemoedelijk genomen, en het mogelijk faliekant blunderen stelt geen probleem. Des te beter de mol voor mij. 🙂 Mijn interesse vandaag bij deze proef is eerder het psychologisch aspect, in het bijzonder hoe mensen zich in dergelijke situatie gedragen en verantwoorden. En waar alle mogelijke gevolgen nog niet gekend, de vooroordelen zijn er.
Gebruikersavatar

SherlockMolmes30 apr 2021, 23:14

 57
hans.vanderzijl schreef: 29 apr 2021, 15:09 Trouwens puur analytisch gezien moet de mol saboteren en zorgen dat er zo min mogelijk geld in de pot komt, dat is de opzet van het programma. In deze aflevering was dat Philip die niet voor de verdubbeling heeft gezorgd en Lennart die zo maar eventjes 10000 euro uit de pot haalt. Hoe de rest zich gedraagt maakt niets uit.
Natuurlijk, maar je vergeet dat de mol op de een of andere manier ook onverdacht moet blijven.
Zie Alina vorig seizoen in de eerste opdracht, zij luidde daar de bel. De proef was niet gesaboteerd, maar met die actie zette zij wel veel kandidaten op het verkeerde been. Het belangrijkste is om te saboteren inderdaad, maar wel op een manier die toch tot genoeg twijfel zal leiden en niet te hard opvalt.
Gebruikersavatar

Jansen01 mei 2021, 07:54

 3423  Yens
@SherlockMolmes
Natuurlijk, maar je vergeet dat de mol op de een of andere manier ook onverdacht moet blijven.
Zie Alina vorig seizoen in de eerste opdracht, zij luidde daar de bel. De proef was niet gesaboteerd, maar met die actie zette zij wel veel kandidaten op het verkeerde been. Het belangrijkste is om te saboteren inderdaad, maar wel op een manier die toch tot genoeg twijfel zal leiden en niet te hard opvalt.
De molactie van Alina vorig jaar, is toch moeilijk vergelijkbaar vind ik. Het was de eerste opdracht (bedenk ook dat de +10.000 van Bart al uit de pot was) en Alina wordt te midden van 10 kandidaten omhoog geheven om die bel te luiden, terwijl iedereen er op zit te kijken. De groepsdruk moet op dat moment enorm geweest zijn. Dus dit aanhalen om sommige non-molacties van deze editie te vergoelijken, is voor mij een brug te ver. Zeker als de mol onverdacht kan mollen en dat niet doet.
Gebruikersavatar

SherlockMolmes01 mei 2021, 13:15

 57
Dat is een goed punt. Maar op basis van deze opdracht vind ik het ook een ''brug te ver'' om geen rekening meer te houden met 2 kandidaten.
Ik hoop enigszins dat de mol (Lennart) niet 10.000 euro zomaar uit de pot pakt.
Bij Philip zou de mol-actie wel kunnen zitten.
De biedingen van Sven en Annelotte zijn als mol ook nog wel te verdedigen. Maar dan zou de zogenaamde mol-actie heel erg afhangen van de anderen.
Gebruikersavatar

Cadfael01 mei 2021, 14:49

 229  Uma
De bedragen van Sven en Annelotte zijn zeker ook te verdedigen als mol. Er was namelijk al €4000 weg.
Voor Annelotte: Als Sven en Lennart niet geboden zouden hebben, dan zou zijn zij naast de €4000 die al weg is, nog eens €2000 doen verdwijnen zonder al te opvallend zijn.
Voor Sven: €7600 uit de pot halen is ook een hoog bedrag. Dit zou je al bijna kunnen vergelijken met die €10000 van Lennart.

Daarbij geven ze allebei, net nadat ze de dossiers mogen inkijken, al aan dat ze niet weten wat Philip gaat doen en wijzen er daarmee op dat hij niet te vertrouwen is. Op deze manier kan je al beïnvloeden dat elke kandidaat wel voor Philip zou gaan, als jij niet het hoogste had geboden.
De tactiek kan dus zeker zijn om niet het hoogste te bieden, maar wel al subtiel aan te geven om voor Philip te gaan en zo onder de radar te blijven.

De bedragen van Annelotte en Sven zijn dus zeker te verantwoorden. Bij €2000 of €7600 was er ook een mooi bedrag uit de pot geweest. Het bedrag van Lennart is dus niet het enige bedrag dat de mol zou geboden hebben. Anders kan je gewoon als mol ook direct heel de groepspot bieden.

Iedereen heeft geboden, dus iedereen is verdacht. En Philip uiteraard ook, omdat hij heeft gekeken 😉
Gebruikersavatar

SherlockMolmes02 mei 2021, 00:07

 57
Inderdaad, het is daarom lastig om deze opdracht te analyseren.
Maar het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat er inderdaad al 4000 euro weg was.
Is het vanuit dat perspectief niet een beetje raar als mol om daar nog eens zo'n hoog bedrag als 7600 of 10.000 euro aan toe te voegen? Dat lijkt me eerlijk gezegd te overdreven. Zo'n bod is dan beter te verklaren vanuit kandidaten-perspectief, zij verwachten dat de anderen ook hoog gaan bieden, dus bieden ze zelf weer hoger voor de vrijstelling. Die vrijstelling hoeft de mol ook niet perse.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18