Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Lodewijk03 mei 2021, 01:34

 146
@wimpie Je hoort 3 warnings vanaf het moment dat ze flap 15 selecteren:
1) De landing gear warning horn (steady horn) omdat Flap 15 geselecteerd is met de gear up en de thrust in idle stond.
2) De overspeed "clacker". Ik neem aan dat dit een fout is van de simulator want in realiteit gaat die enkel af voor VMO (max indicated airspeed = 340 kts)/MMO (Max mach number ofwel Mach 0.82), whichever is lower. Philip gaf de instructie om flap 15 te zetten en naar speed 15 te vertragen. De maximum snelheid met Flap 15 is 200 knots, ik kan me goed inbeelden dat ze daar nog boven zaten op dat moment en dus bijgevolg ze in een overspeed situatie zitten. In realiteit gaat de "clacker" dan wel niet af.
3) De EGPWS warnings "Too low, gear; pull up"
Gebruikersavatar

wimpie03 mei 2021, 09:41

 9
@wimpie Je hoort 3 warnings vanaf het moment dat ze flap 15 selecteren:
1) De landing gear warning horn (steady horn) omdat Flap 15 geselecteerd is met de gear up en de thrust in idle stond.
2) De overspeed "clacker". Ik neem aan dat dit een fout is van de simulator want in realiteit gaat die enkel af voor VMO (max indicated airspeed = 340 kts)/MMO (Max mach number ofwel Mach 0.82), whichever is lower. Philip gaf de instructie om flap 15 te zetten en naar speed 15 te vertragen. De maximum snelheid met Flap 15 is 200 knots, ik kan me goed inbeelden dat ze daar nog boven zaten op dat moment en dus bijgevolg ze in een overspeed situatie zitten. In realiteit gaat de "clacker" dan wel niet af.
3) De EGPWS warnings "Too low, gear; pull up"
bedankt voor de correctie 😃
Gebruikersavatar

foxhunter03 mei 2021, 10:21

 100  Sven
Voor de storm vlogen ze met 270 kts. In de storm moesten ze 320 kts gaan vliegen van de toren.

Daarna: Philip gooit motorbrand. Ik zie geen reactie bij Annelotte of Sven.
De Snelheid liep snel omlaag van 148 naar 144 kts in een seconde of twee in een gestage daling.
Zie afbeelding
Jasmien dacht na de motorbrand de motor opnieuw te hebben gestart, maar kan dat eigenlijk wel na een motorbrand.
Komt heel onwerkelijk over.
Zou het kunnen dat de snelheid nog terugliep omdat ze nog steeds op 1 motor vlogen?

Daarna: De aanwijzing flaps 15 speed 15.
@Lodewijk Met speed 15 wordt toch VREF+15 bedoeld?
VREF is dan dat roze dingetje bij 161. 161+15 is 176 zou hun snelheid dan moeten zijn.

Ook opvallend: bij het opstijgen klapt het landingsgestel in. Gaat dit automatisch?
Want het is vreemd dat het landingsgestel wel inklapt bij het opstijgen, maar bij de landing het knopje niet gevonden wordt om het landingsgestel te laten zakken.

Afbeelding
Gebruikersavatar

Lodewijk03 mei 2021, 13:29

 146
@foxhunter Speed 15 is niet VREF+15, speed 15 komt overeen met de groene 15 op de airspeed indicator als flap 15 geselecteerd is. Zie vorige post, daarin is het voorbeeld wel flap 10 en de groene speed 10 bij gebrek aan een foto met flap 15 (elke flap heeft een overeenkomstige manoeuvring speed: flap 1, speed 1; flap 5, speed 5; flap 10; speed 10; flap 15, speed 15,…)

Mocht je het willen weten: de flap 15 speed is VREF40+20. VREF selecteer je in de approach page in de FMC. VREF40 in dit geval zou ongeveer 135kts geweest zijn (natte vingerwerk). VREF30 (als je met flaps 30 wilt landen en niet met flaps 40) is ongeveer 7 kts sneller dan vref40. VREF40 hangt af van het gewicht van het toestel: hoe zwaarder, hoe hoger VREF40 ligt 😉

Die paarse bug is de snelheidsbug. Die moet door de piloten zelf aangepast worden via de MCP (centrale paneel in het midden van de cockpit. Vaak gerefereerd als “the autopilot”. MCP staat echter voor Mode Control Panel). De paarse bug kan niet boven de maximum snelheid worden gezet dus vandaar dat ie hier op 162 staat: de maximum snelheid voor flap 40 (die rode “barberpole” toont de maximum snelheid aan). In de foto die jij post is flap 40 geselecteerd en daalt de snelheid enorm 😅 VREF zijn ze vergeten te selecteren, anders zou er een groene “REF” staan op de speedtape.

De landing gear lever is de grote uitstekende “stok” met een wieltje aan links van Jasmien haar instrumenten. Die moet manueel geselecteerd worden in de up positie (en later off) om de gear in te trekken. Idem om die te laten zakken: de landing gear lever moet manueel in down gezet worden 😉

Ik ben blij eigenlijk dat ze “redelijk” geweest zijn met de failures en ze ze gereset hebben na de oefening. Het was zo al moeilijk genoeg, laat staan dat je na de engine fire nog op 1 motor verder naar Brussel moet 😅
Gebruikersavatar

skred08 mei 2021, 01:17

 110  Uma
Wat me nog opviel bij het herbekijken is dat Lennart steevast verwijst naar Mole737, terwijl het bord vluchtnummer LW220385 weergeeft.
LW is Luftwaffe, 220385 zou misschien een datum kunnen zijn? Spijtig genoeg is er niemand geboren op 22 maart 1985 😃

Afbeelding
Gebruikersavatar

Jansen08 mei 2021, 08:36

 3423  Yens
@skred
Waarom denk je dat die LW Luftwaffe (Luchtmacht) is? Was de flightsimulator bij het leger? Zo kwam het toch bij mij niet over, maar ik kan verkeerd zijn.
Gebruikersavatar

Jansen08 mei 2021, 09:07

 3423  Yens
Dank u @annie.delen 😃.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT08 mei 2021, 09:21

 767  Yens
skred schreef: 08 mei 2021, 01:34 Wat me nog opviel bij het herbekijken is dat Lennart steevast verwijst naar Mole737, terwijl het bord vluchtnummer LW220385 weergeeft.
LW is Luftwaffe, 220385 zou misschien een datum kunnen zijn? Spijtig genoeg is er niemand geboren op 22 maart 1985 😃

Afbeelding
De luchttoren sprak hen toch ook elke keer aan als Mole737?
Gebruikersavatar

mario.vanwaeyenberge08 mei 2021, 14:35

 98  Uma
robin.bastaens schreef: 25 apr 2021, 21:49 Dankzij deze opdracht schrijf ik Annelotte eigenlijk volledig af. Hoeveel moeite ze deed om de landingsdocumenten te bemachtigen en de euforie toen het gelukt was, lijkt me niet iets voor de Mol.
Ik volg daar niet in. Euphorie is makkelijk te faken imo.
Ze had de proef met het zweefvliegtuigje wel héél rap onder de knie. Dit leek mij typisch zo’n opdracht waarbij ze in de reveal tonen dat ze hierop heeft lopen oefenen. En omdat zij het direct beter kon dan haar medekandidaten mocht zij die proef uitvoeren...en tig keren mogelijks doen mislukken. En ok, ze raakt aan de eindmeet, maar was het toen al niet te laat? Door de opdracht te doen lukken komt er geen verdenking op haar...maar het levert uiteindelijk ook geen geld voor de groepspot op.

Jansen schreef: 27 apr 2021, 10:41 Let ook op Annelotte, die is gewoon razend, het verbaasd me dat de stoom niet uit haar oren komt... .
Mag ik u verwijzen naar Alina uit het vorige seizoen die ook “superkwaad” was op Bart omdat hij weer voor pasvragen was gegaan (tijdens de valschermsprong) 😉
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10