Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

lucu06 mei 2021, 09:05

 551  Sven
Jansen schreef: 03 mei 2021, 15:00 Je kan je misschien ook de vraag stellen waarom nu net Philip en Sven dat kinderen voorlezen hebben moeten doen? Op hun leeftijd zit de inhoud van sprookjes waarschijnlijk al wat verder weg in hun geheugen terwijl voor de youngsters (Annelotte en Lennart) dat waarschijnlijk nog redelijk vers in hun geheugen zit. Bij de verdeling van de opdrachten was Annelotte de eerste die reageerde en direct daarna sprong Lennart op de kar om de bosopdracht te doen. Misschien heeft de mol hier er voor gezorgd dat de twee "oudere" heren de voorleesopdracht moesten doen?

PS. Far fetched misschien, maar toch niet onmogelijk denk ik...
Far fetched vrees ik, want de volgorde waarin de dingen gebeuren stroken niet met hoe jij het hier voorstelt. Lennart springt nl. helemaal niet op de kar. Annelotte wil inderdaad 'Grietje' zijn, maar het is Sven die Lennart pusht om de rol van 'Hansje' op zich te nemen. Als hier iemand probeert te manipuleren dan wellicht Sven, Lennart volgt gedwee. En van Annelotte, als enige vrouw van het viertal (Philip wordt op dat ogenblik verpleegd aan zijn enkel), kan je moeilijk verwachten dat ze de rol van 'Grietje' zou weigeren...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Merk ook op, maar dit is louter speculatie, dat Sven, indien hij de mol is, hier de kans krijgt om gebrieft te worden door GDC, want ze rijden met hun tweetjes naar de bibliotheek voor de vertelopdracht...
Cedric schreef: 03 mei 2021, 15:33 Wel een goeie 'toevalligheid' dat net de 2 kandidaten die het beste Duits spreken ook de verhaaltjes moesten voorlezen..

Anderzijds, met of zonder goed voorlezen, het resultaat was hetzelfde geweest denk ik.
Dat kippenboutje, dat weet geen kat. Enkel de gebroeders Grimm zélf weten dat nog denk ik.
En de appel.. Tjah, wie dát niet weet heeft nog nooit ook maar iets van Sneeuwwitje gehoord of gezien.
Waarschijnlijk is dat inderdaad niet toevallig. Sven stelt zelf voor om die opdracht met Philip te doen.
Wat het voorlezen zelf betreft valt het me op dat Sven enkele vreemde fouten maakt. In welke mate die het resultaat beïnvloeden is een ander paar mouwen, uiteindelijk is de moeilijkheidsgraad van de vraag van GDC hier doorslaggevend.

Maar wat Svens fouten betreft: hij leest af en toe een 'ü' (= een scherpe, lange u) waar er gewoon 'u' staat; je zou eerder fouten verwachten waarbij de 'ü' als een 'u' (= een oe-klank) wordt gelezen.

Enkele voorbeelden:

“Als sie ganz nah herangekommen waren, da sahen sie, daß das Häuschen aus Brot gebaut, mit Kuchen gedeckt war,(...)"

Sven leest 'Küche' (=keuken); BTW, 'Küche' is ook niet het meervoud van 'Kuchen', door de foute uitspraak krijg je echt wel een foute betekenis.

"(...) da rief eine Stimme aus der Stube heraus: [„Knusper, knusper, kneuschen, wer knuspert an meim Häuschen ?“]

Sven leest 'Stübe', wat niet eens het meervoud is van Stube en waardoor het 'vreemd' overkomt, maar niet noodzakelijk onbegrijpelijk.

Met andere woorden, Sven leest umlauten waar die niet eens staan! Nu, door de context van het verhaal, de voorkennis van de kinderen en het feit dat Nederlands en Duits sterk verwant zijn, hebben deze fouten de kinderen misschien slechts een beetje misleid of in de war gebracht, maar of dàt hen heeft verhinderd om de vraag van GDC te beantwoorden is inderdaad twijfelachtig. We weten echter niet hoeveel van deze fouten Sven gemaakt heeft... Maar wat we van Philip horen klinkt toch een stuk correcter.

Ik vermeld Svens uitspraakfouten hier, omdat we van de eerste aflevering weten dat Sven de Duitse naamvallen kent (Nominativ, Akkusativ, Dativ, Genitiv) maar ook het gebruik van de umlaut!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ten slotte... Of Sven zich werkelijk zó weinig van het sprookje "Hänsel und Gretel" herinnert is hier de hamvraag. Misschien probeerde hij hier toch subtiel te mollen door zich van de domme te houden...

Afbeelding
Gebruikersavatar

chicawah.janssen06 mei 2021, 09:13

 8153
filiep.portugees schreef: 06 mei 2021, 08:59 Bij de hondjes tellen proef bracht ze de anderen in de war met haar 6 teven / 7 teven.
Ze bracht de anderen inderdaad in de war, maar haar antwoord was wel het juiste. En Philip wilde niet luisteren. Misschien werd hier al de kiem gelegd voor haar Philip-verdenking?
Gebruikersavatar

Yvo06 mei 2021, 10:20

 1111  Uma
filiep.portugees schreef: 06 mei 2021, 08:31 Eventjes opnieuw gecheckt.
Annelotte doet hier toch wel haar best om de opdracht te doen mislukken.
Lennart gaat bij Repelsteeltje direct voor de gouden spoeldraad (juist).
Antwoord van Annelotte : "Ja, maar ik denk dat gij dat niet gaat weten."
Ze wil hem dus het gevoel geven dat zij die sprookjes beter kent.
"Dat is die vlecht daar.", waarna ze naar die typische vlecht verwijst van Rapunzel.
"Over het weven van haar. Ik weet niet meer exact hoe dat gaat", zegt ze.
Dus enerzijds geeft ze de indruk dat ze het beter weet, maar anderzijds kan ze het ook niet uitleggen.
Lennart besluit dan eerst die voorwerpen te doen waarover ze zeker zijn.
De afbeelding met de genezende tranen, daar komt Annelotte weer op de proppen met Rapunzel, weer fout dus, want we weten dat de opdracht geslaagd was, en de vlecht moest bij Rapunzel liggen...
En dan zegt ze "Ik ben er dan ook zeker van dat die vlecht van Repelsteeltje is."
Ze gaat hem halen en pakt hem in haar handen.
Dat is ook weer zo'n manipulatieve manier van doen, vastpakken en bij zich houden.

Ze blijven twijfelen.
Lennart zegt "Die gouden draad bij Repelsteeltje natuurlijk".
En opnieuw trekt ze het in twijfel : "Waarom denk je dat een gouden spoeldraad bij Repelsteeltje hoort?"
"Ik weet dat Rapunzel genezende tranen heeft, die kan iets genezen met haar tranen", zegt ze.
En Lennart blijft herhalen dat die typische vlecht bij Rapunzel hoort.
Ze blijft dus hardnekkig de verkeerde richting uitsturen.
"Ja, 't is dat dat ik niet zo goed weet", zegt ze.

Stem van Gilles "Uiteindelijk komt de vlecht toch bij Rapunzel terecht".

Kortom, Annelotte heeft hier zitten pushen dat het geen naam heeft, om die vlecht bij Repelsteeltje te leggen.
Dat is haar niet gelukt, en zie, de opdracht is geslaagd.

Als ze de TV moesten aanzetten, ging Lennart dat doen.
Annelotte stuurt even later een SMS : "Ik kom helpen".
Leg mij eens uit hoe je kunt "helpen" bij zoiets.
Er is maar één afstandsbediening, en één TV.
Helpen om ontdekt te worden, dat kan natuurlijk altijd...

Trouwens, in de opdracht waarin ze zich moesten verstoppen, stelde zij op het einde voor om eventjes het slot te testen.
Lennart wou dat niet.
Ze had makkelijk kunnen "per ongeluk" de kastdeur bewegen op het moment dat Philip en Sven binnenkwamen.

Annelotte heeft zich in die voorlaatste aflevering toch echt wel verdacht gemaakt.
Goed speurwerk Filiep! Ik heb de aflevering nog niet opnieuw bekeken.

magali.dereu schreef: 06 mei 2021, 08:23Noem het tunnelvisie, maar ik kan me écht écht écht niet voorstellen dat Annelotte een proef bewust probeert te laten mislukken. 😜
Dat zullen Lennart, Sven en wie weet nog mogelijks ook gedacht hebben. ALS zou blijken dat Annelotte de mol is, dan is ze wel goed in onder de rader blijven.
Dat moet je haar nageven. Over de andere dingen die een mol goed moet kunnen spreek ik me niet uit.
Gebruikersavatar

happyfello06 mei 2021, 10:31

 326  Uma
Ik volg @lucu helemaal maar ik vermoed ook dat :
- kippebotje niet gevonden zou worden (ikzelf dacht aan een dun takje)
- kippebotje in het Duits voor Sven en Philip een moeilijk woord zou zijn geweest (ik spreek vloeiend Duits en moet héél hard nadenken om kippebot in het Duits te vertalen)
- dit gedeelte weinig kans op slagen had in vergelijking met Philip zijn deel

En ja Sven dirigeert de opdracht hier subtiel en heeft dus ook one-on-one time met GDC mocht die nodig zijn achteraf...
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT06 mei 2021, 13:52

 767  Yens
happyfello schreef: 06 mei 2021, 10:31 - kippebotje in het Duits voor Sven en Philip een moeilijk woord zou zijn geweest (ik spreek vloeiend Duits en moet héél hard nadenken om kippebot in het Duits te vertalen)
Ze hadden een Nederlands-Duits woordenboek bij zich, dus dat zou geen probleem mogen zijn.
Gebruikersavatar

happyfello06 mei 2021, 14:12

 326  Uma
Inderdaad, was ik vergeten... ik zou alsnog een takje genomen hebben...
Gebruikersavatar

martin.janssen06 mei 2021, 14:34

 178
filiep.portugees schreef: 06 mei 2021, 08:31 Ze wil hem dus het gevoel geven dat zij die sprookjes beter kent.
...
Annelotte heeft zich in die voorlaatste aflevering toch echt wel verdacht gemaakt.
Ja, Annelotte kent die sprookjes ook veel beter.
Van Rapunzel is de vlecht het bekendst. De vlecht waar de prins zich aan vast houdt om naar boven te klimmen. Wat ik in ieder geval niet wist dat haar tranen genezende krachten hadden en dat die vlecht dus bij het schilderij hoort dat Annelotte aanwees. Dat was voor mij het moeilijk deel van deze combinatie.
Dat Annelotte ermee komt dat die vlecht gaat over het weven van haar slaat nergens op en kan volgens mij alleen de bedoeling hebben om Lennart te testen dan wel zichzelf verdacht te maken. Zolang het definitieve antwoord niet is gegeven kun je gratis proberen om jezelf verdacht te maken bij de ander. Als kandidaat zal ze op het eind heus wel (indien nodig) ervoor zorgen dat het juiste antwoord wordt gegeven. Wat ook gebeurde. En ze laten uiteraard niet zien hoe dit precies tot stand kwam.
Gebruikersavatar

Yvo06 mei 2021, 17:54

 1111  Uma
happyfello schreef: 06 mei 2021, 14:12 Inderdaad, was ik vergeten... ik zou alsnog een takje genomen hebben...
Mijn pa zei ook een takje. Ik meen mij te herinneren dat hij iets zei in de aard van dat dat zo was
in de Nederlandstalige versie (tegenover de Duitse) van de gebroeders Grimm of zoiets. Maar ik kan mis zijn.
Gebruikersavatar

filiep.portugees06 mei 2021, 18:51

 407  Uma
martin.janssen schreef: 06 mei 2021, 14:34 Dat Annelotte ermee komt dat die vlecht gaat over het weven van haar slaat nergens op en kan volgens mij alleen de bedoeling hebben om Lennart te testen dan wel zichzelf verdacht te maken. Zolang het definitieve antwoord niet is gegeven kun je gratis proberen om jezelf verdacht te maken bij de ander. Als kandidaat zal ze op het eind heus wel (indien nodig) ervoor zorgen dat het juiste antwoord wordt gegeven. Wat ook gebeurde. En ze laten uiteraard niet zien hoe dit precies tot stand kwam.
Waarom alleen de bedoeling van te testen?
Kan ze dan de mol niet zijn?
Ik vond dat veel verder gaan dan testen.
Ze zag toch na 1 of 2 pogingen duidelijk dat Lennart het juiste antwoord bleef geven?
Toch bleef ze maar doordrammen om te proberen hem het verkeerde antwoord te doen accepteren.
Gebruikersavatar

AlleTaupe08 mei 2021, 10:14

 58  Yens
Ik zie Sven niet als mol. Het feit dat hij "subtiel dirigeert" om sprookjes te lezen lijkt me normaal. Als niet-mol verdenkt hij Phillip. Hij wil dus koste wat kost bij hem aanwezig zijn en in elk geval niet in duo met een andere kandidaat laten gaan (risico dat Annelotte dan veel meer kennis heeft). Dus van zodra Annelotte positie koos, lijkt het me logisch dat Sven erop aanstuurt met Lennart met Annelotte mee te laten gaan en zo alleen met Phillip is. Annelotte beseft dat zelf ook, vandaar dat ze antwoord met: "ja natuurlijk zijn wij precies Hans en Grietje", omdat ze nu pas beseft dat ze niet bij de mol zal zitten.

Annelotte dus ook geen mol voor mij. Perfecte kandidaat. Zoals ik bij een ander topic op dit forum mee gaf: voor mij is het positioneren van die vlecht bij Repelsteeltje een perfecte actie voor een kandidaat die denkt dat er instinkers in het spel zitten en dus zo goed mogelijk de proef wil doen. Ik denk niet dat ze Lennart test, want ze vertrouwt hem volledig.
Helaas denk ik dan... want voor mij is Lennart nog steeds mijn mol... waarbij wellicht zijn enige molstreek hier het verspillen van steentjes was.
Gebruikersavatar

lucu08 mei 2021, 11:43

 551  Sven
AlleTaupe schreef:Ik zie Sven niet als mol. Het feit dat hij "subtiel dirigeert" om sprookjes te lezen lijkt me normaal. Als niet-mol verdenkt hij Phillip. Hij wil dus koste wat kost bij hem aanwezig zijn en in elk geval niet in duo met een andere kandidaat laten gaan (risico dat Annelotte dan veel meer kennis heeft). Dus van zodra Annelotte positie koos, lijkt het me logisch dat Sven erop aanstuurt met Lennart met Annelotte mee te laten gaan en zo alleen met Phillip is. Annelotte beseft dat zelf ook, vandaar dat ze antwoord met: "ja natuurlijk zijn wij precies Hans en Grietje", omdat ze nu pas beseft dat ze niet bij de mol zal zitten.
Ik snap je redenering en wie weet heb je het bij het rechte eind. Mij leek het eerder dat Lennart teleurgesteld was om de vertelopdracht niet met Philip te kunnen doen. Maar dat is louter interpretatie.

Vermoedelijk heeft ook de kennis van het Duits (of het gebrek daaraan) een grote rol gespeeld bij de keuze. Lennart en Annelotte presteren op dat vlak, zoals we al in enkele afleveringen konden zien, vergeleken met Philip en Sven, ondermaats.

Maar één van de drie verdacht Philip natuurlijk niet echt. Of dat nu Annelotte, Lennart of Sven was, dàt zullen we morgenavond zien! 😏

Yvo schreef: 06 mei 2021, 17:54 Mijn pa zei ook een takje. Ik meen mij te herinneren dat hij iets zei in de aard van dat dat zo was
in de Nederlandstalige versie (tegenover de Duitse) van de gebroeders Grimm of zoiets. Maar ik kan mis zijn.
Ik snap de verwarring. Van alle volkssprookjes, ook die van de gebroeders Grimm, bestaan er talloze bewerkingen en vertalingen, ook in het Nederlands. In de ene versie is het een takje, in de andere een kippenbotje. Eigenlijk was dit best een lastige vraag in vergelijking met de vraag die over Sneeuwwitje werd gesteld.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen08 mei 2021, 12:26

 8153
Die verschillende versies van de "sprookjes van Grimm" hebben ook te maken met het feit dat de Grimms ze niet zelf geschreven hebben. Ze hebben de oude volksverhalen die al in omloop waren alleen maar verzameld en opgetekend. Van liedjes en verhalen die mondeling doorgegeven werden, zijn in de loop der tijden verschillende versies ontstaan. Daar komt nog bij dat vertalers soms ook hier en daar iets aangepast hebben.
Wij hebben hier thuis 2 sprookjesboeken. In het mijne (dat ik kreeg voor mijn 3de verjaardag) komt dat kippenbotje niet voor (Hansje bleef mager doordat hij telkens de helft van zijn eten aan Grietje gaf), in het sprookjesboek dat mijn man ooit kreeg, steekt Hansje wel een kippenbotje uit.

Bij Hans Christian Andersen bv. vind je (zo goed als) geen verschillende versies doordat zijn sprookjes veel jonger zijn en hij ze zelf schreef.

Off-topic: een goede vriend van mij schreef zijn masterscriptie (in het Duits) over Repelsteeltje: ontstaan, de verschillende versies enz.
Hij heeft daar achteraf zelfs een prijs voor ontvangen van een of ander Duits genootschap (ik herinner mij niet welk genootschap).