Berichten rond De Mol 2022 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Heinz18 apr 2022, 10:22

Forum veteraan  427  Uma
Humo:

Boomverzorger Bert bolt het af: ‘Een kookprogramma zie ik wel zitten, ik heb zelfs al een titel’

Op Pasen vieren we een herrijzenis, is het niet die van Jezus, dan wel die van de mol. Die laatste koos weliswaar een andere gedaante voor zijn wedergeboorte, het lichaam van Philippe wou niet meer mee. Hoe hij zich nu vermomd heeft, weten we nog niet, maar we zijn wel zeker dat het niet in de persoon van Bert is. Ah neen, want de boomverzorger werd in de eerste aflevering van seizoen tienenhalf, in de eerste normale eliminatie in lange tijd, genadeloos het spel uitgeknikkerd.

BERT «Ik werd meteen overvallen door een mengeling van opluchting en spijt. Opluchting omdat ik het speuren éindelijk kon loslaten en spijt omdat ik tegelijkertijd ook plots uit een groep werd gekegeld waar ik nog leuke en intense momenten mee wilde beleven. Ik had natuurlijk wel de troost dat ik niet alleen op het vliegtuig moest stappen, ons bezoek was nog op het eiland.»

HUMO Zeker dit turbulente jaar moet die visite van het thuisfront als een opluchting zijn gekomen.

BERT «Absoluut. Alleen jammer dat het allemaal zo snel ging en we niet echt de tijd hadden om even met ons tweetjes te gaan zwemmen tussen de mooie golven of wandelen in de prachtige bergen.

»Het was ook heel grappig en schattig om te zien hoe elke kandidaat aan de nieuwkomers uitlegde hoe ze moesten omgaan met de camera’s, de crew en al het lange wachten. Alsof we allemaal beroemdheden waren die al jarenlang in de spotlights stonden.»

HUMO Je maakte onderdeel uit van de grootste onthulling uit de geschiedenis van het programma: de exit van Philippe.

BERT «We konden allemaal onze oren niet geloven. Je weet als kandidaat dat je hier alles kan verwachten, maar dit was toch serieus schrikken.

»Voor mij is compassie en begrip altijd belangrijker dan eender wat, ik heb hem gesteund los van het feit of hij nu mol of kandidaat was. Een mol is ook maar een mens, althans in dit programma toch (lacht). Als iemand het moeilijk heeft, dan wíl ik helpen. Een hand op een schouder kan al heel veel doen. En ik vind dat de programmamakers hierin een mooi beeld hebben gebracht van een mens die stoot op zijn eigen grenzen en die grenzen durft en mág aangeven. Dat is een signaal dat ik zelf heel belangrijk vind.»

HUMO Hij versprak zich ‘s nachts bij jou. Was je er honderd procent zeker van dat hij de mol was?

BERT «Helemaal niet. Philippe heeft nooit letterlijk gezegd: ‘ik bén de mol’, laat dat duidelijk zijn. Iemand kan ook van alles zeggen in zijn slaap en er gebeuren best veel verdachte zaken in dit spel (lacht). Er verschenen ook andere personen op mijn radar, dus het leek mij geen goed plan om alles meteen op één persoon te zetten. Tunnelvisie is een eng beestje.»

HUMO Voor de mollenjagers hoorde je bij de verdachtste kandidaten.

BERT «Zelfs mijn kinderen verdachten me! Het was zalig om alle theorieën en reacties te lezen. Met de volledig van de pot gerukte getallentheorie van William Boeva heb ik hartelijk gelachen en ik heb over mezelf bijgeleerd dat ik toch rode m&m’s lust en dat ik geen diepe duiker ben, hoewel ik dat laatste eigenlijk al wist (lacht).

»Maar het belangrijkste dat ik in heel het programma heb geleerd is toch wat gofio is. Dat zal ik vanaf nu dan ook integreren in al mijn gerechten (lacht). Trouwens, bij Njam mogen ze Sven en mij altijd bellen voor een kookprogramma. We hebben zelfs al een titel: ‘Patat!’. »

HUMO Van saaie momenten is geen sprake op de mol-reis?

BERT «Zeker niet. Ik heb zo veel mooie momenten meegemaakt. De drag-show was ongelofelijk om te mogen doen en in de fietsopdracht heb ik mezelf werkelijk overtroffen. Ik had zelfs nog genoeg in de benen om zonder elektriciteit helemaal naar de top te kunnen trappen. Als Yens er bij was, zou ik naar hem knipogen nu (lacht).»

HUMO Je lag duidelijk goed in de groep. Heb je vrienden voor het leven gemaakt?

BERT «Ik heb wel dat gevoel, maar wij mogen nog geen contact hebben, dus het voelt ook een beetje vreemd. Ik kijk er alvast naar uit om mijn schatjes terug te zien! Er zal ongetwijfeld veel geknuffeld worden.»
HUMO Je hebt Philippe nog niet kunnen spreken dan, wat zou je hem graag zeggen?

BERT «Hey schoonheid! Ik vind het mooi dat jij zo dicht bij jezelf bent gebleven en ik weet dat je de kracht hebt om in te zien dat je niet gefaald hebt. Door het aangeven van jóuw grenzen en door de openheid van de programmamakers geef je een belangrijk boodschap aan iedereen die het wel eens moeilijk heeft, dat ze niet alleen zijn in periodes van moeilijkheid, isolatie, vermoeidheid, stress, en dat het oké is om dit aan te geven. Veel liefs!»

HUMO We konden het zelf niet beter zeggen.

https://www.humo.be/tv/boomverzorger-be ... ~b36838a4/
Gebruikersavatar

Paraceta24 apr 2022, 22:29

 717  Sven
Heinz schreef: 24 apr 2022, 22:20 Is er iemand die dit artikel zou kunnen delen?🙂
Voilà (met mijn excuses voor de lelijke lay-out):

Ex-mol Philippe en Gilles De Coster: ‘Ik sta nog altijd achter onze keuze: Philippe was een briljante saboteur’

Even leek een spierscheur de voornaamste snelheidsdrempel te worden in een tot dan op cruisecontrol voortjakkerende jubileum-editie van ‘De mol’, maar één aflevering later groeide het tiende seizoen alsnog uit tot klein wereldnieuws. Mol Philippe kondigde voortijdig zijn vertrek aan: zijn status van judas ad interim had hem mentaal uitgeput. Lof alom, want plots was een spelprogramma ook een pleidooi voor zelfzorg geworden. Saboteur Philippe en presentator Gilles De Coster blikken terug op een woelige periode. ‘Als het koppeke nee zegt, is het nee.’

HUMO Zo, bewogen seizoentje wel.

GILLES DE COSTER «Dat is het minste wat je kunt zeggen. We zijn dit jaar niet gespaard gebleven.»

HUMO Pech is altijd een in te calculeren factor voor wie ‘De mol’ maakt, maar dat de hoofdrolspeler al voor de ontknoping afzwaait, dat is zelfs met alle buitenlandse versies van ‘De mol’ een primeur.

DE COSTER «Klopt. Tegenslag zijn we inderdaad gewend: een locatie die wegvalt kort voor de opname, een auto die niet meer start… Maar dit soort tegenslag – eerst een kandidate die met een blessure uitvalt en daarna de mol zelf die het mentaal te moeilijk krijgt – hadden we nog niet meegemaakt.»

HUMO Wanneer kregen jullie in de gaten dat het niet goed ging met Philippe?

DE COSTER «Wat ons betreft, was er de eerste twee afleveringen weinig aan de hand. De sabotages lukten, alles liep perfect – ook al vond Philippe toen al van niet.»

PHILIPPE «Alles ging toen inderdaad heel vlot, eigenlijk, maar zo voelde het niet aan voor mij.»

DE COSTER «Toen er in de derde aflevering voor het eerst een sabotage mislukte, was dat voor ons nog altijd prima, want de mol moet niet élke proef laten falen. Het is ook waardevol om af en toe eens in het stof te bijten, dat is ook een element van het spel.

»We merkten wél dat Philippe het moeilijker begon te krijgen, en toen we de boot namen van Lanzarote naar Gran Canaria, zagen we dat het echt grondig fout zat. Normaal is zo’n reisdag een momentje om het spel even los te laten: je rust wat, je drinkt iets, de sfeer is een pak relaxter onder de kandidaten. Maar niet bij Philippe, zagen we. Het was al even zichtbaar dat hij elke dag een beetje dieper in de put zat, maar daar hebben we de beslissing genomen: we moeten ingrijpen, want dit is niet meer te verantwoorden.»

PHILIPPE «Als je in een marathon honderd meter voor de streep valt, sleep je je er nog over. Maar als je kramp krijgt nog voor je over de helft bent, dan stop je er best mee. Dus dat heb ik ook gedaan. Een kinesist gaat altijd tot op het bot, maar verder ook niet (lacht).»

HUMO Gilles, vonden jullie zelf ook dat Philippe er beter mee ophield?

DE COSTER «‘In onderling overleg’ is normaliter een eufemisme wanneer mensen botweg hun ontslag krijgen, maar hier was het écht zo. We zijn naar Philippe gestapt om te zeggen dat we er misschien beter de stekker uittrokken, maar ondertussen was hij zelf al zover. Hij is een slimme gast, hij merkte natuurlijk zelf ook dat zijn vat af was.»

HUMO Was toen de beslissing al gevallen om na Philippe een nieuwe mol aan te stellen? Of was er een kans dat het hele seizoen afgeblazen werd?

DE COSTER «Nee, alles stopzetten is niet echt in ons opgekomen. Philippe was de eerste om te zeggen dat we er vooral niet mee mochten kappen. Hadden we al in aflevering zes of zeven gezeten, dan hadden we wellicht geen keuze gehad. Maar nu moesten we verder, punt. De juiste beslissing.

»Ik ben trots op die aflevering waarin Philippe zijn vertrek meedeelde aan de groep. Uiteindelijk is en blijft ‘De mol’ een programma over mensen, en dit was volgens mij een heel menselijke aflevering. Achteraf, toen we eindelijk een pintje konden opentrekken, zei een klankman: ‘Dit moeten mijn kinderen straks zien, want dit is belangrijk.’»

PHILIPPE «De steun die ik van het team kreeg, was hartverwarmend. Het was voor niemand een makkelijke beslissing, maar we hebben samen besloten mijn gezondheid boven het entertainment te plaatsen.»

HUMO Hoe Philippes beslissing in beeld kwam, was inderdaad opvallend eerlijk en onomwonden voor een programma als ‘De mol’, bekend voor zijn creatieve plotwendingen, listige montage, en aanverwante truken van de foor.

DE COSTER (knikt) «We wilden vooral eerlijk zijn over wat er gebeurd was. Zo hebben we het ook tegen elkaar uitgesproken, daar op Gran Canaria. Eerlijkheid is volgens mij de enige optie om met zoiets om te gaan, of we moesten al héél cynisch van inborst zijn. In de eerste plaats om Philippe te beschermen, en daarnaast ook het programma zelf. Want als je als maker verkeerd omgaat met zoiets delicaats, dan maak je je eigen format kapot.

»Op het eind van die moeilijke dag heb ik een bericht geplaatst in de Whatsapp-groep van de ploeg, waarin ik iedereen bedankte voor de getoonde flexibiliteit. De machine was blijven draaien, tot de kleinste radertjes toe.»

HUMO Philippe, de twijfel sloop erin bij jou nadat je tijdens de tweede nacht al slapend je mond had voorbijgepraat tegen je kamergenoot Bert.

PHILIPPE «Je kan alles tot in de puntjes voorbereiden, maar helaas niet wat je doet in je slaap. Ik lag bij Bert in bed, en schoot plots wakker met zijn ogen op me gebrand. ‘Ge weet toch dat ge praat in uw slaap?’ Hij citeerde me perfect: ‘O nee, 3000 euro in de groepspot, ik heb het verkloot.’»

HUMO Hoe groot was de paniek toen hij dat aan jullie kwam vertellen, Gilles?

DE COSTER «We tilden er helemaal niet zwaar aan. Je kunt van alles zeggen in je slaap, hè. Ik kan ook al slapende mompelen dat ik een bank heb overvallen, dat maakt het daarom niet waar. Daar waren we dus wel gerust op. Vooral omdat we zagen hoe Bert Philippe al vrij snel weer had losgelaten als hoofdverdachte. Alleen: Philippe overtuigen dat hij het daarmee níét verknald had, dat lukte ons niet.»

HUMO Philippe, durfde je door die ene nacht niet meer te gaan slapen?

PHILIPPE «Ik was superbang geworden om mijn mond voorbij te praten, dus probeerde ik de volgende nachten wakker te blijven. Dat ging zelfs zover dat ik op den duur op het toilet een dutje ging doen, en doortrok als ik wakker werd.»

DE COSTER «Zo worden je eigen negatieve gedachten op den duur een draaikolk waar je niet meer uitraakt. Toen we dat zagen gebeuren, vonden we het zelf ook heel frustrerend dat we per draaidag niet meer dan vijf minuten de tijd konden nemen om Philippe gerust te stellen. Alle overige minuten van de dag sta je er als mol namelijk alleen voor, en dat weegt zwaar door als je denkt dat je niet goed bezig bent.

PHILIPPE «Op het moment dat het voor mij niet meer ging, zag je dat de groepspot plots serieus toenam. Daardoor werd de groep nog sterker, en verzwakte ik steeds meer. Dat werkte elkaar natuurlijk in de hand. Ik kon niet meer tot op de juiste posities raken, en kon mijn spel niet meer spelen.»

DE COSTER «Ik probeerde daarom om mijn toiletbezoeken een beetje te timen met die van Philippe, zodat ik hem in het voorbijgaan toch eens een schouderklopje kon geven. Helaas is dat een druppel op een hete plaat als je zo diep zit. Ik denk daarom ook niet dat we Philippe nog hadden kunnen overtuigen dat hij wel goed bezig was, zelfs al hadden we uren de tijd. Als het koppeke nee zegt, dan is het nee.»

HUMO Elke aflevering van ‘De mol’ is qua montage sowieso een klein huzarenstukje, maar is er nog bijzondere aandacht gekropen in die ene aflevering?

DE COSTER «Er kwamen iets meer subtiliteiten bij kijken dan gewoonlijk. Het laatste wat we wilden, was van Philippes biecht een shockmoment maken. Dus ga je omzichtiger te werk met stiltes die je bewust laat vallen, je denkt iets langer na over de muziek die je gebruikt, en hier en daar probeer je al te laten doorschemeren dat er iets belangrijks te gebeuren staat.»

HUMO Begin je dan niet anders te monteren aan de eerste vier afleveringen, wetende dat daarna ook voor de kijker de zoektocht weer van voren af aan zal beginnen?

DE COSTER «Nee, want die vier afleveringen lang wás Philippe de mol. Met wat daarna zou volgen, mag je geen rekening houden in je montage. Eigenlijk maakten we nu gewoon twee minireeksen van ‘De mol’, en die moesten elk op zich kunnen staan.»

HUMO Ik kan me voorstellen dat je na een seizoen als dit net iets minder gerustgesteld dan anders landt in België.

DE COSTER «Dat was zo. Nu zijn we als makers nooit écht gerust in een goede afloop – daar zijn we te perfectionistisch voor. Maar voor de controlefreaks die we zijn, was dit jaar zeker een beproeving. Voor Philippe was het natuurlijk nog een pak zwaarder, maar zelf hebben we toch ook iets vaker dan gewoonlijk aan de telefoon gehangen met het thuisfront.»

HUMO Wat zeg je dan? Of beter: wat mág je zeggen?

DE COSTER «Niet veel. Je mag niets anders melden dan: ‘Het is echt zwaar.’ Waarop je gezinsleden alleen kunnen repliceren: ‘Ocharme suske. Pak nog een koffietje.’ (lacht) Maar we onderhielden ook intens contact met het management van Woestijnvis: Michiel Devlieger, Hazel Pleysier en Erik Watté. Hun steun deed echt wel deugd. Op die momenten is het goed in gedachten te houden dat ‘De mol’ máár een televisieprogramma is. Een simpele vaststelling, maar het helpt. Op een gegeven moment moet je het ook weer loslaten.»

HUMO Een monumentale uitspraak, komende van een ploeg mensen die tot voor enkele jaren nog in de montagecel sliep, weg van hun naasten, als ze daardoor hun programma konden maken.

DE COSTER «Maar het is toch zo? We komen uit twee absurde jaren, er is oorlog aan de grenzen van Europa… Vergeleken met dat maken wij maar entertainment, en er zijn belangrijker dingen in het leven. De gezondheid van onze kandidaten bijvoorbeeld. Ik wil er dus ook niet te bombastisch over doen: het is maar tv.»

HUMO Nu je het ondenkbare meegemaakt hebt: hoe hoog scoort het wegvallen van de mol qua paniekfactor op een schaal van één tot tien?

DE COSTER (lachje) «Mocht je dat vóór ons vertrek naar de Canarische Eilanden gevraagd hebben, had ik iets geantwoord tussen de 700.000 en de 710.000. Maar eigenlijk viel dat op het moment zelf nog mee. We hebben de paniekfase overgeslagen, denk ik. We zijn meteen aan een oplossing beginnen te werken. Op dat moment speelde misschien alle opgetelde ervaring van de vorige jaargangen mee.»

HUMO Was het vertrek van de mol voorgevallen in een eerder seizoen, dan was het misschien niet zo goed afgelopen?

DE COSTER «Dat is een moeilijke vraag. Ik hoop van wel, omdat de beslissing om Philippe te beschermen in de eerste plaats een ethische was. En ik denk graag dat we enkele jaren geleden ook al behoorlijk ethische mensen waren (lacht). Maar wat de praktische kant betreft, die was pakweg vier jaar geleden misschien een groter probleem geweest dan nu. Nu wisten we tenminste wat ons te doen stond.»

HUMO Meer bepaald: ter plaatse een nieuwe mol kiezen. Onvoorbereid, zoals toen Elisabet drie jaar geleden pas in Vietnam verkozen werd als mol. Was de herinnering aan dat jaar een troost?

DE COSTER «Absoluut, daardoor wisten we: het kán. Maar dan nog was de situatie helemaal anders dan nu, want wie ook de mol zou worden: ondertussen kenden de andere kandidaten hem of haar al erg goed. Mocht iemand zich als mol dus plots anders gaan gedragen, dan zou dat bij de rest meteen opvallen. Een interessante bijkomstigheid, die we zonder die ingreep niet hadden gehad. Als de gedwongen keuze voor een nieuwe mol toch één silver lining had, dan dat. Maar voor de duidelijkheid: ik had liever geen silver lining gehad (lacht).»

HUMO Drie jaar geleden zeiden de makers nog in Humo dat hun grootste angst was om een mol zich na een zatte avond te zien verspreken, of dat die zichzelf aan de galg praatte in zijn slaap. Het werd het tweede. Vragen jullie daar dan niet naar bij de selecties?

DE COSTER «Ik kan je verzekeren dat er van alles gevraagd wordt tijdens de kandidatenselectie. En nog geen klein beetje doortastend ook. Dat Philippe het onderweg toch zo moeilijk kreeg, is voor mij vooral het bewijs dat een nulrisico gewoonweg niet bestaat. Je kunt alle mogelijke voorzorgen nemen, en dan nog kun je in de problemen komen.»

HUMO Wat met de kritiek dat de makers misschien de verkeerde persoon gekozen hebben als hoofdrolspeler?

DE COSTER «Van mij mag je dat vinden, maar dan moet je ook beseffen dat je die conclusie nú trekt, met alle kennis die je op dit moment hebt. Ik kan met een gerust gemoed zeggen dat we de juiste keuze gemaakt hebben: in de voorbereiding toonde Philippe zich een briljante saboteur. Niets, maar dan ook niets, deed vermoeden dat het hem tijdens de reis te machtig zou worden. Mochten we vooraf toch dat gevoel gehad hebben, dan hadden we hem gewoon niet gekozen als mol. En er zijn wel psychologen betrokken bij ‘De mol’, maar die zijn ook geen waarzeggers, hè. Shit happens. Dat Nele een spierscheur opliep en daardoor moest vertrekken, is daar ook al een bewijs van.»

HUMO Dat er psychologen mee op reis gaan, was bekend, maar die hebben dus ook een vinger in de pap bij de selectie van de kandidaten?

DE COSTER «Zeker. We hebben hun rol dit jaar ook extra in de verf gezet voor de kandidaten: ‘Ze zijn er, dus ga gerust met hen praten als je die nood voelt.’ Ons motto op dat vlak is: maximaal aanbieden. Om die reden hebben alle kandidaten al onze telefoonnummers. Als het niet nodig is, des te beter. Maar wie het wel nodig heeft, moet altijd een luisterend oor kunnen vinden.»

PHILIPPE «Omdat alles geheim moest blijven, kon ik tot nu alleen maar met de crew praten over wat er allemaal gebeurd was. En dat hebben we dan ook gedaan. Ik kreeg vaak berichtjes van hen om te horen hoe het met me ging. Dat betekende veel voor mij.»

HUMO Je stipte het zelf al aan: voor het vertrek van Philippe was er al een wat sneue primeur. Nele werd de eerste kandidaat in ‘De mol’ die moest vertrekken door een blessure, een spierscheur opgelopen tijdens een opdracht.

DE COSTER «Dat vonden we toen ook al klote. In de eerste plaats voor Nele, en daarnaast voor de andere kandidaten, die zo niets leerden uit hun afgelegde eliminatietest. Als iemand moet vertrekken omdat hij of zij niet meer meekan, dan vertrekt immers niet degene met het minste kennis over de mol. En dat is wel de geest van het spel. Maar er was helaas geen weg omheen. De volgende dag wachtte al de fietsproef met Thomas De Gendt. Dat was onmogelijk geweest voor Nele met een spierscheur.»

HUMO Bestaat er eigenlijk een plan in het geval de mol fysiek iets overkomt? Wat als Nele bijvoorbeeld de mol was geweest?

DE COSTER «Geloof het of niet, maar nee (lacht). Ik vermoed dat we dan hadden gedaan wat we met Philippe gedaan hebben: we kiezen een nieuwe mol. Er bestaat geen protocol voor, omdat er te veel factoren zijn om rekening mee te houden. Improviseren, dus.»

HUMO Na de aflevering waarin Philippe wegviel, nam je samen met hem plaats in ‘Café de mol’, de intussen geijkte nabeschouwing. Toen je vertelde over die dagen waarop Philippe het lastig had, werd je zelf ook zichtbaar emotioneel.

DE COSTER «Absoluut. Moeten toekijken hoe iemand die je graag hebt, loopt af te zien: dat hakt erin. Dat heeft ons toen als makers ook zwaar aangegrepen, dat geef ik gerust toe.»

HUMO En dan zeggen dat er mensen bestaan die oprecht denken dat het vertrek van Philippe deel is van een door jullie ontworpen meesterplan.

DE COSTER (zucht) «Ach ja. Zulke mensen krijg je toch niet overtuigd van hun ongelijk. Als ze erbij waren, hadden ze wel anders gepiept. Ik kan alleen maar dit zeggen: ik zou niet met mezelf kunnen leven als we zoiets hadden georkestreerd. Maar goed, als ze het tegendeel willen geloven, doen ze maar.»

HUMO Je maakte in ‘Café de mol’ de vergelijking tussen wat Philippe overkomen was en de mentale beproevingen van atleten Naomi Osaka en Simone Biles.

DE COSTER «Die vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op, maar daarmee bedoel ik: dat zijn topatleten die het mentaal ook soms moeilijk hebben. En ja, dat heeft soms invloed op hun prestaties, maar het blijven wél topatleten. Zo zie ik het ook in het geval van Philippe: hij kreeg het misschien moeilijk, maar als mol was hij wel degelijk top.»

HUMO Kunnen jullie als makers iets leren uit wat Philippe overkomen is?

DE COSTER «Ik denk dat het daar misschien nog iets te vroeg voor is. Maar ik vind alvast wel dat we moeten oppassen dat we de rol van de mol ook niet té beladen gaan maken – alsof je er tegelijk niet van kunt genieten. De mol zijn is zeker zwaar, ja. Maar: ook fantastisch plezant. En dat laatste mogen we vooral niet uit het oog verliezen.»

HUMO Dat zagen we ook toen er op Gran Canaria een nieuwe mol gekozen moest worden. Dat de kandidaten Philippe net hadden zien vertrekken, hinderde hen duidelijk niet om al weg te dromen bij het idee dat ze nu zélf misschien de mol konden worden.

DE COSTER «We hebben de fonkelingen in de ogen zelfs wat moeten dimmen in de montage om de kijker niet te verblinden (lacht). Nee, ik overdrijf. Maar het mag tekenend zijn: hoe zwaar ook, de vacature van de mol blijft de allermooiste. En nadat we voor Philippe gezorgd hadden, en hem omringd hadden met liefde, mocht het spel voor de kandidaten duidelijk ook weer verdergaan. De staartjes begonnen weer te kwispelen, zag je. Geloof me, na al wat voorafging was dat erg fijn om zien.»
Gebruikersavatar

Heinz24 apr 2022, 22:42

Forum veteraan  427  Uma
Mijn dank is groot.👏🏻
Gebruikersavatar

Heinz25 apr 2022, 10:29

Forum veteraan  427  Uma
HUMO:

'De Mol'
Tragische exit voor Anke: 'Mijn mama is écht geen voorstander van tattoos’

Net nu we dachten dat ‘De Mol’ met een gezapig gangetje tot het einde van een uiterst bewogen jubileumseizoen zou bollen, werden we wederom met een verrassend vertrek om de oren geslagen. In een aflevering waar een bom of acht ontplofte en een banaan of vijf werd vereeuwigd, verliet Anke ons met een hangend pootje, het ander zat stevig ingegipst.

Mathijs Minten
maandag 25 april 2022

ANKE «Ik had zo graag nog verder willen spelen. In het ziekenhuis hoopte ik er met een gips en wat pijnstillers vanaf te komen, maar de pijn maakte het meteen heel duidelijk dat dat absoluut geen optie was.»

HUMO Het zag er ook een nare sprong uit.

ANKE «Ik voelde meteen een hele intense pijn in mijn elleboog en kon mijn arm niet meer bewegen. Ik riep naar Gilles en Sven die bovenaan stonden dat er iets grondig mis was met mijn arm, kort daarna ben ik flauwgevallen. Mijn pijngrens is best wel hoog, maar dit had ik nog nooit meegemaakt.

»Mijn arm is zelfs nog steeds niet volledig genezen. Ik maak blijkbaar veel littekenweefsel aan en daardoor verloopt mijn herstel extra langzaam en moeilijk. Mijn man had er bij mijn thuiskomst precies een derde kind bij. Hij moest me helpen wassen, mijn haren in een staart doen en mijn veters knopen. Ik ben van nature erg ongeduldig en het is dus heel moeilijk voor me dat het niet zo vlot gaat als ik zou willen.»

HUMO Opnieuw een vertrek zonder eliminatie, dat moet tegensteken.

ANKE «Absoluut. Zeker omdat ik voor de eerste keer ook écht met een gerust gevoel naar de nakende eliminatie toeleefde. Ik was honderd procent zeker van mijn mol, en dat ben ik nog steeds (lacht).»

HUMO heb je, achteraf gezien, spijt van je deelname?

ANKE «Uiteraard vraag ik me soms af – met deze afloop in gedachten – of ik dit opnieuw zou doen. Maar je zo een vragen stellen heeft natuurlijk geen zin. Ik ben iemand die graag ‘ja’ zegt op dingen en dus had ik me voorgenomen om alles wat op mijn pad zou komen volop te beleven. De laatste jaren ben ik vooral mama, vrouw, collega, dochter, zus of buurvrouw geweest. Ik vond het heerlijk om mijn gsm af te geven en drie weken lang enkel mezelf te zijn. Dat voelde alsof het heel erg lang geleden was. Natuurlijk miste ik mijn kinderen en man, maar het is zo een rollercoaster dat je niet zoveel tijd hebt om daar bij stil te staan.

»Het was een waanzinnig avontuur en ik kan iedereen het alleen maar aanraden en toewensen. Maar cliffdiven, daar ga ik me niet meteen meer aan wagen.»

HUMO Naast een gebroken arm, kwam je ook thuis met een tattoo, van een banaan dan nog.

ANKE (lacht) «Mijn kindjes waren super enthousiast:’waaaaaaaauwww een banaan, en die is súper blij!’. Mijn man vroeg zich eerder af wat ze daar allemaal met mij hadden uitgestoken. Je moet weten dat ik ook al een blauw oog, knieën vol blauwe plekken en nog wat pijntjes hier en daar had bij mijn thuiskomst (lacht).

»Hij heeft zelf geen tattoos, maar vindt vooral dat ik zelf moet doen wat ik wil. Zélfs als het dan een banaan is. Verder heb ik hem nog voor iedereen geheim kunnen houden, tot nu dus. Mijn mama is echt geen voorstander van tattoos, dus bij deze: ‘sorry mama!’ (lacht).»

HUMO Daar wel al spijt van?

ANKE «Nee hoor. Het is een ludieke herinnering aan een niet te evenaren avontuur. Ik vond het ook top dat we dat állemaal hebben gedaan. De andere zes kandidaten weten wat hen te wachten staat tegen de finale. Stel me niet teleur jongens. Ik wil elf banaantjes zien!»

HUMO Wat een bewogen seizoen. Hoe voelde jij je bij Philippes exit?

ANKE «Ik had het wel even moeilijk in het begin. Door de ‘groep tegen de mol’-instelling voelde ik me in eerste instantie zelfs schuldig: ‘Zorgde wij ervoor dat Philippe het zo moeilijk had gekregen?’ Maar toen kregen we hem te zien en op dat moment deed het spel er bij niemand toe. Niet bij de kandidaten, niet bij de crew. Philippe was een vriend geworden, we wilden allemaal weten hoe het met hem ging.

»Die menselijkheid is absoluut niet gespeeld of in scène gezet, door niemand! Het is geen publiciteitsstunt of jubileum-idee. Ik werd er nadien zelfs lastig van als ik er complottheorieën over las.»

HUMO Was je teleurgesteld dat je na zijn vertrek niet werd gekozen als zijn vervanger?

ANKE «Eigenlijk niet. Ik twijfelde ook echt op het moment dat Gilles vroeg of ik mol wou zijn voor de tweede helft van het seizoen. Ik denk ook dat ik een betere kandidaat was dan mol. Echt respect voor Philippe en de tweede mol, dat is geen evidente opdracht. En gelukkig maar dat ik de tweede mol niet was, of het seizoen lag pas echt op zijn gat (lacht)!»

GILLES DE COSTER (Valt bij) «Exact! Na een seizoen als dit: als Anke de mol was geweest, dan hadden we de camera’s uitgezet en naar huis vertrokken.»

HUMO Oef!

------------------------

HUMO:

Voor de zoveelste keer in dit seizoen van ‘De mol’ liet het noodlot z’n gehavende, uit de bek stinkende smoelwerk zien

Hebben de makers van ‘De mol’ bij hun doortocht in de Canarische Eilanden elk oud vrouwtje op hun pad een vege kopstoot gegeven? Heeft Gilles De Coster met zijn zatte botten zijn BMW in net het verkeerde heilige kerkje geparkeerd? Is dat ronde brilletje van Yens toch écht een te grote belediging jegens de natuur? Eén ding is zeker: deze jaargang wordt geplaagd door zulk onverbiddelijk onheil dat er wel kwade goden en nijdige schikgodinnen mee gemoeid moeten zijn.

Vincent Van Peer
maandag 25 april 2022

Het begon nochtans gemoedelijk, vermoedelijk zelfs iets té. Waar vorige week nog gekenmerkt werd door wantrouwen, zenuwen en prikkelbaarheid, hing er over de eerste opdracht van deze aflevering - een ‘Groundhog Day’-achtige tijdlus waarin de kandidaten uit steeds dezelfde gebeurtenissen enkele cruciale tips moesten destilleren - een aanhoudend gevoel van gelatenheid. Yens en Sven in het bijzonder sloften over het marktplein van Tejeda alsof er loden kettingen rond hun enkels hingen, nauwelijks geïnteresseerd in wat er rond hen gebeurde.

Nog opvallend: Gilles De Coster begon zijn uitleg telkens - na poging vier luisterde niemand nog, maar toch deed hij plichtsbewust verder - met drie korte kuchjes, die verder geen nut hadden. Een signaal aan de mol? Of een eerste teken van een opkomende terminale keelinfectie? Je schrikt nergens meer van.

Opdracht twee speelde zich af in een bananenplantage, wat Gilles noopte tot de aan roekeloosheid grenzende uitspraak: ‘Gaan met die banaan!’ Of dat nu de reden is van álles dat dit seizoen in het honderd loopt, wil ik niet gezegd hebben, maar het valt alleszins niet te negeren. Net als Uma’s verbastering van Bert en Ernies bananensketch: als één van die twee geneigd is om een stuk fruit in z’n oor te duwen, dan is het toch altijd Ernie? Maar bon, er viel hier, me dunkt, niet héél veel geld te verdienen en dus ook niet héél veel te mollen. Mijn tunnel leidt rechtstreeks naar het molshoopje van Yens, voilà.

De laatste opdracht van deze aflevering had de beste moeten zijn: het traditionele ‘springen ze of springen ze niet?’-moment dat in de loop van tien seizoenen deel is gaan uitmaken van het ‘De mol’-DNA, maar dan met een intrigerend psychologisch element: een rad dat ofwel extra geld ofwel persoonlijke voordelen opleverde als de kandidaat de sprong waagde. Dat werkte evenwel niet helemáál. Omdat het onmogelijk te zeggen was of een medekandidaat nu al dan niet de waarheid sprak over de te verkrijgen bonus - en omdat het al bij al niet zó’n grote voordelen dan wel geldbedragen betrof - kwam het er veelal op neer of een kandidaat simpelweg graag wílde springen of niet. Dat leverde wel spectaculaire beelden op: van Sven, die zichzelf overwon, en van Manu, die op de valreep voor de begane grond koos. Maar goed ook, denk je achteraf.

En dan liet-ie dus nog eens, voor de zoveelste keer dit seizoen, z’n gehavende, uit de bek stinkende smoelwerk zien: het noodlot. Anke nam een aanloop, sprong en... brak haar elleboog op twee plaatsen. Het scherm ging snel naar zwart, om van haar pijn geen attractie te maken. En dat was dat: voor de tweede keer moest een kandidaat het spel verlaten omdat er van verder doen geen sprake meer kon zijn. De groep verliest zo z’n guitigste springer: de vrouw die zo de sigaret uit de mond van Lucky Luke zou schieten, en die méér heeft gedaan voor het imago van de Belgische politie dan commissaris Pasmans, Mega Toby én Andy Peelman samen. Adieu, Anke, adieu.

Ik weet niet wat verder de plannen zijn, maar als ik ‘De mol’ maakte, dan zou ik het idee om in de finale de kandidatenMarioepol te laten bestormen toch laten varen, en in de plaats - ik zeg maar iets - een spelletje schaar-steen-papier doen. Zonder échte scharen, stenen of papieren, want dan kun je er geheid weer een paar afvoeren. Ja, dit is een ‘De mol’-seizoen typerend voor het tijdsgewricht: één waarin je vooral hoopt dat het eindelijk eens gedaan is met de miserie.

https://www.humo.be/tv/tragische-exit-v ... ~bd882eb0/

https://www.humo.be/tv/voor-de-zoveelst ... ~bf8af20d/
Gebruikersavatar

Cedric25 apr 2022, 23:36

 2834  Uma
Eline uit ‘De Mol’ verliest kindje amper 2 maanden na geboorte
Eline Michiels, die in 2017 werd ontmaskerd als ‘De Mol’ in het gelijknamige tv-programma, heeft triest nieuws gedeeld. Ze heeft afscheid moeten nemen van haar eerste kindje, Eugène, dat op 7 maart geboren werd.

“Wij zijn deze nacht ons meest dierbare bezit verloren”, schrijft Eline op Instagram. “We zijn leeg, immens verdrietig en vrezen dat het hele gebeuren nog moet binnensijpelen. Het besef is onwerkelijk en de pijn is onmenselijk. Eugène stierf zachtjes in onze armen na een kansloos gevecht.”

In september 2021 kondigde Eline en haar partner Steve op Instagram aan dat ze in verwachting was. Op 7 maart werd hun zoontje geboren.

BRON/ https://www.hln.be/bv/eline-uit-de-mol- ... ~a6ca5d51/


-----

Droevig nieuws; geen enkele ouder zou dit moeten meemaken.. Heeeeel veel sterkte, Eline! 😒
Gebruikersavatar

Paraceta25 apr 2022, 23:37

 717  Sven
Ontzettend triest nieuws, heel veel sterkte Eline en Steve ❤️
Gebruikersavatar

Jansen26 apr 2022, 07:36

 3423  Yens
Verschrikkelijk 😭, Heel veel sterkte Eline en Steve :heart:
Gebruikersavatar

Délégee26 apr 2022, 09:23

 99
Wat een verschrikkelijk nieuws. Heel veel sterkte voor Eline & Steve !
Gebruikersavatar

masterveecee26 apr 2022, 10:46

 3547  Sven
🙁Wat een slecht nieuws....
Sterkte!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7