Berichten rond De Mol 2022 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Minedor13 apr 2022, 20:43

 29  Uma
martin.janssen schreef: 13 apr 2022, 11:41 Ik hoor wel mensen die zeggen, waarom gaven ze Philippe geen eigen kamer dan kon hij weer rustig slapen.
Ze waren met 11 dus na de eerste eliminatie was er een even aantal. Bij de tweede vielen er 2 kandidaten af, dus weer een even aantal over. Philippe een eenpersoonskamer geven zou dan wel opvallen.
Ik denk dat hier wel een mouw aan gepast kan worden. Op kamp hebben we bv soms iemand die slaapwandelt en waar de ander dan bang van is of door rare aantallen zou er iemand alleen in een kamer liggen , of een jongen die als meisje staat ingeschreven en dan niet op meisjeskamer kan,.... Dan versleuren we gewoon matrassen. Kon hier ook gedaan worden.
Maar ik vermoed dat Philippe zelf zijn grenzen nog niet aanvoelde. Dat hij telkens zei :'jaja, ca va". Het zal hem niet meer overkomen. Eens je de grens keihard tegenkomt dan bewaak je die beter. Volgende keer zal hij wel durven aankaarten bij de kandidaten en de crew dat hij doodop is en eens alleen wil slapen.
Meestal wil je medemens je echt wel helpen hoor maar je moet je probleem eerst kunnen en durven verwoorden.
Gebruikersavatar

karine.ke13 apr 2022, 21:52

 38  Uma
rolforf schreef: 13 apr 2022, 08:28 Philippe verdient geen negatieve reacties, maar hij hoeft ook geen positieve reacties. Hij mag zeker begrip krijgen voor zijn beslissing, maar begrip is nog iets anders dan bewondering. Het is gewoon wat het is. Er was een probleem, er is een oplossing gekomen en we kunnen verder nu. Soms mag ook eens iets bekeken worden zonder al te veel gevoelens/emoties. 😉🙂
Dit is m i een totaal juiste reactie.
Uiteraard mag er geen onbegrip zijn voor zijn beslissing.
Wel denk ik dat men in de toekomst nog beter moet screenen.
Immers, ik denk dat veel mensen niet willen erkennen dat Philippe ( zoals al bleek na de eerste briefing) echt geen geschikte mol was, maar ze vergeten misschien dat Philippe, wanneer hij gewoon kandidaat was geweest, deze mentale problemen niet had gehad.
Bij een betere screening was er dus heel wat menselijk leed vermeden.
Anderzijds een held maken van Philippe omdat hij zijn mentale problemen heeft ingezien en zijn rol heeft opgegeven, vind ik ook overdreven. Moet je dan ook de talloze mensen die met burn en bore-out hun werk niet meer aankunnen, ineens als helden zien ?
Of gewoon vaststellen dat mentale breakdowns bestaan en proberen deze mensen te helpen, wat je niet doet door hen in hun problemen te bevestigen.
Gebruikersavatar

ex-molinator13 apr 2022, 23:39

 3483  Uma
Vooreerst, wij weten niet hoe die screening verlopen is en kunnen dus moeilijk beweren dat de screening beter moet. Indien er iets was dat opgemerkt had moeten zijn, en daar is geen rekening mee gehouden, dan kan gesteld worden dat er een fout gebeurd is, maar wij weten niet hoe die selectie gebeurd is en hoe Philippe die doorstaan heeft.
Het heeft volgens mij geen zin om daarover verder te "broderen".

Anderzijds ben ik het ermee eens dat Philippe niet tot held gebombardeerd moet worden. Maar het siert hem wel dat hij ingezien heeft dat het beter was/is voor het programma (en voor hemzelf) om eerlijk te zijn en zijn toestand ook duidelijk te maken aan de regie. Dat is wel een teken van het juiste karakter te hebben en de juiste beslissing te nemen zodat een molseizoen nog gered kan worden. Een ander zou misschien doorgebeten hebben en daardoor misschien heel het seizoen verknald hebben.

In dit geval ging het om een psychische vermoeidheid (overbelasting), maar een ongeval of ziekte kan ook zomaar gebeuren (in een Wie is de mol reeks (NL) van een jaar of 7 of 8 geleden denk ik (te lui om het op te zoeken) is ook eens een ernstig ongeval gebeurd waardoor een deelnemer het spel heeft moeten verlaten - dit had toevallig ook met de aangeduide mol kunnen gebeuren waardoor het seizoen ook plots gedaan is, of een nieuwe mol moet aangesteld worden. En in huidige tijden bestaat nog steeds het risico dat corona stokken in de wielen steekt ... dus zullen er wel een paar scenario's op voorhand bedacht zijn just in case.
Gebruikersavatar

JBB14 apr 2022, 10:37

 439  Uma
martin.janssen schreef: 13 apr 2022, 11:41 Hier sla je de spijker op zijn kop. Als er iemand lof verdient dan is het de productie voor bewezen crisis management. Ga er maar eens aan staan als de hoofdrolspeler ermee kapt. Ongetwijfeld hebben ze er vanaf de eerste aflevering alles aan gedaan om Philippe weer zelfvertrouwen te geven. Ik hoor wel mensen die zeggen, waarom gaven ze Philippe geen eigen kamer dan kon hij weer rustig slapen.
Ze waren met 11 dus na de eerste eliminatie was er een even aantal. Bij de tweede vielen er 2 kandidaten af, dus weer een even aantal over. Philippe een eenpersoonskamer geven zou dan wel opvallen. Alle kandidaten een aparte kamer geven zou ook opvallen, zo dit al mogelijk was, zeker voor Bert! Die zou dan 100% zekerheid hebben dat Philippe de mol is. Ik begreep dat hij nu nog wel twijfelde.
Ja mannekes, mijn eerste gedacht is: lieg daar toch gewoon over. (ik moet dringend geselecteerd worden om mee te mogen doen met de mol, hahaha)

Bijvoorbeeld: "het hotel heeft een fout gemaakt bij de boeking, dus we moeten van hotel veranderen", of "wij hebben als crew zelf een foutje gemaakt in de planning - we hebben een ander hotel moeten zoeken". En dan leg je iedereen in dat nieuwe hotel op een aparte kamer. Of je kan er nog wat creatiever mee omspringen (maar leugens hou je best eenvoudig).

Technisch gezien moet je dan uiteraard een hotel vinden met nog genoeg plaats... op vrij toeristische eilanden, min of meer in het hoogseizoen (want ik dacht dat ze de opnames wat vroeger gezet hebben dit jaar?). Dat lijkt me een grotere uitdaging. En financieel, maar bon, dat zal het verschil ook niet maken vermoedelijk.

Maar bon, het niet durven slapen was slechts 1 ding. Met voortschrijdend inzicht had men daar waarschijnlijk wel sneller ingegrepen, maar vermoedelijk was het al te erg gesteld met Philippe...
Gebruikersavatar

julieke.vdw14 apr 2022, 10:49

 106  Uma
Maar bon, het niet durven slapen was slechts 1 ding. Met voortschrijdend inzicht had men daar waarschijnlijk wel sneller ingegrepen, maar vermoedelijk was het al te erg gesteld met Philippe...
Ik ben het helemaal eens, het gebrek aan slaap zal zeker niet geholpen hebben maar er was meer aan de hand. Philippe bezweek voornamelijk door zijn faalangst. Als je zelfs wanneer je heel goed bezig bent niet kan erkennen dat dat zo is, zit je gewoon niet goed in je vel op dat moment. Ik heb het zelf ook meegemaakt. Ik heb er toen veel uit geleerd en sta nu helemaal anders in het leven. Hopelijk kan Philippe hier (later) ook naar terugkijken als een leerzame ervaring.
Gebruikersavatar

joeri.michiels14 apr 2022, 22:57

 176  Sven
JBB schreef: 14 apr 2022, 10:37 Ja mannekes, mijn eerste gedacht is: lieg daar toch gewoon over. (ik moet dringend geselecteerd worden om mee te mogen doen met de mol, hahaha)

Bijvoorbeeld: "het hotel heeft een fout gemaakt bij de boeking, dus we moeten van hotel veranderen", of "wij hebben als crew zelf een foutje gemaakt in de planning - we hebben een ander hotel moeten zoeken". En dan leg je iedereen in dat nieuwe hotel op een aparte kamer. Of je kan er nog wat creatiever mee omspringen (maar leugens hou je best eenvoudig).

Technisch gezien moet je dan uiteraard een hotel vinden met nog genoeg plaats... op vrij toeristische eilanden, min of meer in het hoogseizoen (want ik dacht dat ze de opnames wat vroeger gezet hebben dit jaar?). Dat lijkt me een grotere uitdaging. En financieel, maar bon, dat zal het verschil ook niet maken vermoedelijk.

Maar bon, het niet durven slapen was slechts 1 ding. Met voortschrijdend inzicht had men daar waarschijnlijk wel sneller ingegrepen, maar vermoedelijk was het al te erg gesteld met Philippe...
De opnames waren in november. Dat was ooit nog al, maar misschien wel later in de maand.
Gebruikersavatar

Jurgen585715 apr 2022, 00:25

 16
Volgende aflevering een extra kandidaat die wordt toegevoegd in het spel en GDC die met corona uitvalt en vervangen wordt door een ingevlogen Bart Cannaerts, en we hebben alles gehad 😃

Het is maar een televisiespel. Er kunnen dingen gebeuren die het spel overstijgen. Alleen heeft bij mij het kijkplezier nu toch wel een tikje gekregen voor de rest van het seizoen (maar het is ook niet meer dan dat).
Gebruikersavatar

karine.ke04 mei 2022, 14:49

 38  Uma
zoekenmaar schreef: 04 mei 2022, 10:12 Ik hoop/verwacht/verlang/suggereer dat in de finale de nodige én gepaste aandacht zal gaan naar :

- de presentatoren GillesDC en MichielD
- de kandidaten een favoriet moment van het seizoen mogen kiezen en wij dan fragmenten zien die niet in De Mol getoond werden
- last but not least Philippe (de terecht eerst gekozen mol) Misschien zaal verduisteren en Philippe in een spotlight laten binnenkomen met een fakkel en hij deze doorgeeft aan de nieuwe Mol ( Sven, Uma of Yens )en op dat moment de gele of blauwe of roze spotlights opblinken.
Tussendoor natuurlijk nog de act van de finalisten en het "spel" met de gekleurde buttons.

Afwachten maar en op 8 mei voor de buis (of in paleis 12) genieten.

Echt niet.
Wanneer er iemand in de spotlights behoort te staan dan is het de nieuwe mol. Die is niet zo maar een opvolgertje van Philippe. De nieuwe mol is onder zeer moeilijke omstandigheden moeten opvolgen én heeft dat veel beter gedaan dan Philippe. Uit mijn vorige posts blijkt wschlk dat ik gans die heisa rond Philippe niet begrijp.
Philippe heeft opgegeven en zo de makers voor serieuze moeilijkheden geplaatst.
Ik begrijp dat hij mentale problemen had en dat hij daarom opgaf. Maar moeten we daarom een held van hem maken.
Het is misschien mijn leeftijd, maar ik vind desertie nog altijd een vorm van zwakte.
En hoewel ik Philippe niet veroordeel, zou ik het een slag in het gezicht vinden van alle mollen wanneer hij een erepodium zou krijgen.
Gebruikersavatar

lucu04 mei 2022, 17:02

 551  Sven
karine.ke schreef: Echt niet. Wanneer er iemand in de spotlights behoort te staan dan is het de nieuwe mol. Die is niet zo maar een opvolgertje van Philippe. De nieuwe mol is onder zeer moeilijke omstandigheden moeten opvolgen én heeft dat veel beter gedaan dan Philippe.
De mol zal naar jaarlijkse traditie ongetwijfeld in de spotlights staan. Maar dit jaar hebben we door onvoorziene omstandigheden twee mollen en bijgevolg zullen er waarschijnlijk ook twee mollen in de spotlights staan.
karine.ke schreef: Uit mijn vorige posts blijkt wschlk dat ik gans die heisa rond Philippe niet begrijp.
Dat blijkt inderdaad ook uit het vervolg van déze post.
karine.ke schreef:Philippe heeft opgegeven en zo de makers voor serieuze moeilijkheden geplaatst.
OF: Philippe heeft opgegeven en daardoor de makers vooral voor nog grotere problemen behoed.
karine.ke schreef: Ik begrijp dat hij mentale problemen had en dat hij daarom opgaf. Maar moeten we daarom een held van hem maken.
OF: Philippe een hart onder de riem steken door hem te bedanken voor bewezen diensten is niet hetzelfde als een held van hem maken. Het is een elementaire uiting van steun, begrip en aanvaarding.
karine.ke schreef:Het is misschien mijn leeftijd, maar ik vind desertie nog altijd een vorm van zwakte.
Ik betwijfel of dit een kwestie van leeftijd is, maar je taalgebruik geeft veel prijs. Je beschrijft de opgave van Philippe in militaire termen (desertie???). Ook lijk je Philippe een lafaard te vinden (een vorm van zwakte???). Je klinkt bijna alsof je Philippe eigenhandig voor de krijgsraad zou willen slepen... Misschien helpt volgende link je om een en ander in een breder perspectief te plaatsen: https://en.wikipedia.org/wiki/Shell_shock#Cowardice
karine.ke schreef:En hoewel ik Philippe niet veroordeel, zou ik het een slag in het gezicht vinden van alle mollen wanneer hij een erepodium zou krijgen.
En hoewel ik jou niet veroordeel, vermoed ik dat alle ex-mollen Philippe zullen steunen.
Gebruikersavatar

ex-molinator04 mei 2022, 18:32

 3483  Uma
karine.ke schreef: 04 mei 2022, 14:49 ...
Philippe heeft opgegeven en zo de makers voor serieuze moeilijkheden geplaatst.
...
In navolging na @lucu
Philippe heeft ingezien dat hij het gevecht met zichzelf niet kon winnen en heeft een beslissing genomen waardoor dit molseizoen gered kon worden (en gered is).
Gebruikersavatar

karine.ke04 mei 2022, 20:15

 38  Uma
Ik zie het anders.
Was me er niet van bewust dat mijn taalgebruik fout was.
Heb een beroepsleven van taalgebruik gehad, waarbij inderdaad soms vergelijkingen moesten worden gemaakt.
Desertie is hier uiteraard overdrachtelijk gebruikt. Ik heb niets met militaire te maken. Ik wist, toen ik dit schreef, dat ik reacties ging krijgen.
Anderzijds zijn er, volgens ik hoor, een heleboel mensen die net hetzelfde denken maar gelet op de quasi heldenverering van Philippe, hun mening niet durven weer te geven. Of die het toch deden, en geweerd werden.
Ik begrijp zeer goed dat iemand mentale problemen kan hebben. Ik weiger evenwel iemand omwille van dat feit opeens tot held te verheffen.
Eigenlijk helpt deze houding Philippe zelfs niet, waar hij bevestigd wordt in zijn angsten.
Ik ga hier niet meer op terugkomen maar voor alle duidelijkheid :
Ik begrijp dat iemand mentale problemen kan hebben en veroordeel dat geenszins.
Aan mentale problemen moet gewerkt worden.
Dat doe je niet door ze te bevestigen en, nog minder door er iemand voor te vieren.
Van mij mag Philippe uiteraard een rol krijgen bij de finale. Maar hem als eerste in de spotlights zetten, vind ik echt niet nodig.
Gebruikersavatar

Cedric04 mei 2022, 20:41

 2834  Uma
Ik begrijp je standpunt, @karine.ke, maar stelde me eerder vragen bij het woord 'heldenverering'. Is dat zo?
Zelf heb ik namelijk niet die indruk.
Ja, iedereen heeft respect voor de beslissing van Philippe en vindt het mooi dat hij die beslissing heeft genomen (in samenspraak met de producers). Maar hem vereren als held doet toch niemand? Hij wordt niet op een hoger schavotje geplaatst dan eender welke andere Mol of deelnemer, vind ik.
Al moet ik hier wel bij zeggen dat ik de sociale media en de mainstream media totaal niet aan het volgen ben, dus ik heb geen idee hoe de perceptie in Vlaanderen is. Maar van wat ik hier op het forum lees, zie ik gewoon respect, geen idolatrie. Wat wat mij betreft allemaal terecht is.

Voor wat betreft de finale ga ik ervan uit dat Philippe nog wel vernoemd zal worden, aangezien hij een Mol was dit seizoen. Maar veel meer ook niet. De finale gaat vooral om het ontdekken van wie de uiteindelijke Mol en winnaar zullen zijn, niet om op het seizoen terug te blikken of er vorige kandidaten bij te halen. Dat laatste is iets voor de reünie-aflevering. (Geen idee trouwens hoe die er zal uit zien, want dat wordt ook een ander concept aangezien de kandidaten dit keer ook niet op voorhand al de finale zullen gezien hebben.)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14