Berichten rond De Mol 2022 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

molondope12 apr 2022, 13:54

 48  Uma
ex-molinator schreef: 12 apr 2022, 13:18 Specifiek voor diegenen die wat neerkijken op Philippe.

Ik heb dit voorjaar het een paar maand moeten doen met een gemiddelde van 4u slaap per dag (24u), ook een paar keer 2 opeenvolgende nachten doorgestoken. Na een week ben je een wrak hou je je recht op adrenaline maar op een bepaald moment crash je gewoon en komen sommige prikkels gewoon niet meer aan of juist wel maar dan als een mokerslag. Komt daarbij dat ernstige hoofdpijn een constante wordt en je wellicht dingen vergeet (o.a. dingen die je gedaan hebt en dan opnieuw aanvangt).

Slaaptekort is een ramp voor je lichaam en geest!! (voor diegenen die de slaap fases niet kennen: zoek het eens op, specifiek het belang van de REM fase).

Philippe zag er al in de 3de aflevering duidelijk moe uit.

Er is niets om beschaamd over te zijn en de volgende die insinueert dat Philippe het opgegeven heeft, of het Mol zijn niet waard was ... ik zal die persoonlijk een maand slaapdeprivatie aansmeren😡
heb ook zoiets meegemaakt alles mooi gepland en dan loopt het fout, kruipt tussen de oortjes en na 10 dagen een 10-tal kilo kwijt heb er enkele maanden over gedaan om opnieuw plus minus de oude te zijn, kan er nu mee lachen als ze me in de zaak vragen hoe vermageren dan zeg ik altijd zoek miserie en het gaat vanzelf, maar in die tijd kon ik dat niet zeggen.Als je ietwat perfectionist bent en het loopt niet zoals gepland dan komen de vragen ben ik goe bezig, wil iedereen me dwarsbomen...met de gevolgen.Het is moedig om dit toe te geven vergeet niet het komt op TV ook nog en je krijgt 2 kampen het positieve maar helaas ook de negatieve .
Gebruikersavatar

ex-molinator12 apr 2022, 14:35

 3483  Uma
Nuttes schreef: 12 apr 2022, 13:07 ...
Ook in de groep valt op dat hij absoluut geen leidertype is, dat hij een van de "zwakkere" karakters is...ook niet echt een goed uitgangspunt als mol.
Een Mol hoeft geen leiderstype te zijn. Een leiderstype kan zelfs in zekere mate nadelig zijn omdat je daardoor al snel opvalt. Hugo was geen uitgesproken leiderstype (niettegenstaande hij wel een leidende functie had volgens zijn graad). Eline was ook niet echt een leiderstype (maar beet wel van zich af). Een Mol moet vooral situaties goed kunnen inschatten en moet alert blijven. Vergeet ook niet dat er voorbereidingen zijn aan het Mol zijn en het selectie panel zal de verschillende aspecten wel kritisch bekeken hebben.

Kijk: de eerste aflevering: die zak met eieren zodanig plaatsen dat die valt. Dergelijke zaken doen bij mij onmiddellijk mijn radar in overdrive gaan maar specifiek dit, zelfs al had Philippe een profiel waarvan ik van in het begin dacht "tiens, die kan onopvallend tussen de mensen laveren" - voor mij was het onhandigheid : de enige reden waarom hij op nr 3 stond bij mij was z'n "onopvallend" profiel en positie.
Verkeerd gecast? Dat vind ik niet.
Gebruikersavatar

karine.ke12 apr 2022, 14:42

 38  Uma
Jansen schreef: 12 apr 2022, 06:15 Dit. Inderdaad, heb het me al verschillende keren afgevraagd, wat nu de bedoeling van Bert was om dat gewoon in Philippe zijn gezicht te zeggen. Niemand had het moeten weten en Bert maakte veel kans om winnaar van het spel te worden. Hij zal zich wel tegen zijn hoofd slaan dat hij zijn impulsiviteit niet onder controle heeft gehouden.
Wat mij dus doet denken dat Philippe die zin helemaal niet heeft gezegd in zijn droom. Dat hij wel aan het dromen was over de mol en iets zei, maar dat Bert het een beetje aangedikt heeft ( uitlokken om te zien hoe Philippe reageerde). Ik zou dat mssch ook doen, geen fout van Bert.
Philippe is duidelijk iemand die bevestiging nodig had en die graag « een zeer goede, zoniet de beste mol” was geweest.
Blijkt uit zijn reacties : “ maar dan ben ik dus keigoed bezig “ ( onzelfzekerheid en bevestiging zoekend)
Tel dat op bij een uitgeputte geest en je krijgt onvermijdelijk een crash.
Fijn dat hij dit zelf inzag én dat de productie hem niet verhinderde.
Eén grote “maar” hier bij mij : had men bij zijn kandidatuurstelling niet gezien dat hij zo onzelfzeker was?
Gebruikersavatar

bar.ra12 apr 2022, 14:57

 17  Sven
He iedereen

Ik voel even de nood om een Ingeborgske te doen. Ik vind dit een erg fijn forum. Dat komt door de zotte/inventieve/gedetailleerde/soms vergezochte 😜 theorieën en analyses van de die hard molloten. Maar ook door de positieve sfeer die hier heerst. Laten we die vooral behouden. We zijn allemaal verbonden in onze zoektocht naar dé mol, hoe mooi is dat?

Het is logisch dat de enorme plottwist heel wat stof zou doen opwaaien. Geestelijke gezondheid is een gevoelig thema. Zo betrap ik mezelf erop dat ik me haast persoonlijk aangevallen voel als ik dingen lees zoals “een zwakke, gemakkelijke keuze”, “het hazenpad gekozen”, “veel bevestiging nodig”, “een van de zwakkere karakters”. Want in een deel van Philippe herken ik mezelf. En dan komen zulke bewoordingen, waarvan ik er sommige jammerlijk gekozen vind, toch wel binnen. Ik moet mijn woorden in mijn reacties dan ook wikken en wegen. Want ik schrijf vanuit emotie, en dan bestaat de kans er altijd in dat je heel defensief of net aanvallend overkomt. Ik denk dat ik niet de enige ben met dat probleem.

Dit gezegd zijnde: ik respecteer uiteraard de mening van een ander, ook als die haaks staat op de mijne. Want iedereen heeft recht op zijn mening. Maar laten we proberen om geen haatsmurf te zijn. Niet dat iemand dat hier is (!) maar ik kon toch niet anders dan eindigen met een Ingeborgske he 😜
Laatst gewijzigd door bar.ra op 12 apr 2022, 15:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

karine.ke12 apr 2022, 15:27

 38  Uma
Ik denk dat men vergeet dat iedereen een eigen karakter heeft. Iemand die onzelfzeker is, is niet minder goed dan een zeer zelfzeker iemand. Alleen is iemand die onzelfzeker is en bevestiging nodig heeft, niet de geknipte persoon om mol te zijn. Dit is geen aanval op Philippe. Dit is een vaststelling dat een foute mol werd gekozen.
Gebruikersavatar

JBB12 apr 2022, 15:56

 439  Uma
Achteraf gezien is het vrij duidelijk dat de keuze voor Philippe als mol een inschattingsfout was. Tenzij je echt gelooft dat dit allemaal het rechtstreekse gevolg is van die ene nacht dat hij in zijn slaap aan het praten was (want dan is het vooral pech).

Maar dat betekent niet noodzakelijk dat we iemand de schuld moeten geven daarvoor.
- Zeker Philippe niet, want die is wie hij is (naar mijn gevoel een aangename mens zonder kwade bedoelingen --> ik zou hem ook snel vertrouwen, wat mogelijks 1 van de redenen was dat ze hem gevraagd hebben als mol). En ja, niet meer kunnen slapen, dat is niet uit eigen keuze... ofwel had hij sterke slaappillen moeten vragen aan de crew ofzo, want als het zo ernstig wordt zou ik niet weten hoe je dat anders op korte termijn moet oplossen.
- Zelfs degenen die de casting doen kan je niet zo maar de schuld geven. Je kan nog zoveel testen als je wilt op voorhand om een beeld te krijgen van de kandidaten, maar eens het spel begint is alles toch anders. Mensen kunnen totaal anders reageren op zaken wanneer er veel stress bij komt kijken, en wanneer ze uit hun comfortzone komen (onder het oog van de camera's allerlei opdrachten doen: dat trekt initieel iedereen uit hun comfortzone lijkt me)

Ik ga er wel van uit dat men tijdens de selecties grondig navraagt of mensen kunnen omgaan met stress. 'Onzekerheid' lijkt me op zich niet eens zo'n groot probleem, zolang dat je dat 3 weken lang kan verstoppen. De enige mol in recente jaren die precies nooit onzeker was, was naar mijn gevoel Lennart. Al de rest twijfelde superhard aan zichzelf, zeker in het begin...

Waarschijnlijk kwam Philippe wel echt naar voren als geschikte mol tijdens de selecties, maar is hij eens het spel begon vrij snel in een negatieve spiraal van twijfel terechtgekomen. Dat is iets dat je volgens mij niet zo maar kan testen op voorhand he. En als er nu toevallig 1 grote sabotage wel gelukt was (bv. punaise bij het fietsen) dan was hij misschien toch vertrokken voor de rest van het seizoen.
Gebruikersavatar

Jay-Lo12 apr 2022, 16:07

 1690  Sven
Maar het heeft niets te maken met niet kunnen slapen. Hij durfde niet slapen uit angst dat hij zou verklappen dat hij de mol was, omdat hij in zijn slaap praatte en Bert hem heeft uitgevraagd. Dat in combinatie met de stress en het onzekere gevoel of het wel goed was is nefast. Daarbij komt ook nog eens dat hij alert moest zijn tijdens opdrachten, die in de mol ook wel eens fysiek zwaar kunnen zijn.
Het is bij Philippe gewoon een combinatie geweest van dit alles.
Mocht hij gewoon onzeker zijn geweest, had hij wel bijstand gekregen. Mocht hij niet kunnen slapen, was daar ook wel een oplossing voor gevonden.
Ik denk ook niet dat hij niet goed gescreend is geweest of dat er sprake kan zijn van slecht gecast, Philippe zat trouwens vorig jaar bij de aanvallers, hij is 2x de casting gepasseerd.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen12 apr 2022, 16:16

 8153
schotte.jelle schreef: 12 apr 2022, 12:15 Ik ... kan mij niet van de indruk ontdoen dat er (te)veel kandidaten doorhadden dat Philippe de mol was en/of dat Philippe als mol gewoon niet sterk genoeg was om op te boksen tegen de kandidaten en dus dat er veel teveel geld verdiend werd / nog ging verdiend worden. En dat dat toch ook een grote reden is van zijn vertrek... Dat er toch net meer "dwang" was om de zoektocht van 0 te herstarten dan enkel maar de psy kant die nu wordt benoemd...
Als er nu iets is dat is niet geloof, is het dat wel!
Gebruikersavatar

JBB12 apr 2022, 16:17

 439  Uma
@Jay-Lo ook wel waar, ja...
Misschien hadden ze na 2 slapeloze nachten moeten zorgen voor een hotel waarbij iedereen aparte kamers krijgt?
Wat @schotte.jelle hier schreef, vind ik ook wel interessant (dat er mogelijks meer gaande was dan enkel de 'psy' kant)

Maar goed, ik vermoed toch dat ze (indien er een volgend seizoen komt) mogelijks hun selectieprocedure eens gaan herevalueren nu. Ook al is dit de allereerste keer in jaren dat het misloopt met de mol.

En nogmaals: het lijkt me een samenloop van omstandigheden. 1 succesvolle grote sabotage kon misschien genoeg zijn om zijn vertrouwen terug te vinden en verder te doen...
Gebruikersavatar

chicawah.janssen12 apr 2022, 16:31

 8153
Nuttes schreef: 12 apr 2022, 13:07 Wat mij vooral opvalt is dat Philippe al vanaf dag 1 een enorme bevestigingsdrang heeft. "Dus was't goe? Is da echt?" Uit heel zijn houding straalt hij ook een soort van kinderlijke onzekerheid uit. Uit ervaring weet ik dat dergelijke mensen heel slecht overweg kunnen met tegenslagen.

Ook in de groep valt op dat hij absoluut geen leidertype is, dat hij een van de "zwakkere" karakters is...ook niet echt een goed uitgangspunt als mol.

Pas op, dit is geen sneer naar Philippe, zeker niet. Ik begrijp alleen niet dat deze eigenschappen tijdens de screenings niet naar boven zijn gekomen. En ze worden enorm gescreend hé, veel interviewrondes, psychologen, testen, ...

dus misschien heeft de redactie hier toch wel een steek laten vallen?
Verwar je kinderlijkheid niet met gevoeligheid? Philippe is een heel lieve, fijne, gevoelige, man die niet te beroerd was om voor gans Vlaanderen en Nederland toe te geven dat hij er mentaal onderdoor aan het gaan was. Dat noem ik niet kinderlijk en onzeker maar getuigen van veel moed!
Ik ben blij dat er in deze steeds grimmiger wordende wereld mensen als Philippe rondlopen. Zo zouden er veel meer moeten zijn!
Welke mol is in jouw ogen een goede mol? Een macho die het keihard speelt? Een bitch die over lijken gaat? Dan pas ik.
Philippe deed het bij de eerste opdrachten trouwens schitterend. Pas nadat hij in zijn slaap gepraat had, daardoor niet meer durfde slapen en daardoor zo vermoeid geraakte en op de koop toe geconfronteerd werd met een sterke groep die besloot om samen te werken, tegen de mol, zag je hem aftakelen. Ik ben ervan overtuigd dat hij het zonder die angst om te slapen, oververmoeidheid en daaruit voortvloeiende schuldgevoelens perfect was blijven spelen tot op het einde.
Gebruikersavatar

Berenbos12 apr 2022, 16:41

 1  Yens
Eerste post hier op dit forum, het moet me toch van het hart.

Anderhalve maand terug maakte ik hetzelfde mee als Philippe: het ging niet meer. De druk werd me echt teveel, ik blokkeerde, voelde me slecht in mijn vel, het vat was compleet leeg. Ik snap echt hoe hij zich voelde en hoe lastig dit alles moet zijn geweest voor hem. Echt waar, tonnen respect voor Philippe en de crew om de limieten van wat mentaal doenbaar is te (h)erkennen, en om de reflex te hebben om ermee te stoppen. Dit getuigt van veel moed en zelfreflectie. Ik ben blij om te horen dat hij er nu toch wat bovenop lijkt te zijn.

Die aflevering van zondag maakte het één en ander los bij mij. Ik moest het toch ook nog eens horen, om van al het schuldgevoel af te geraken: mentale gezondheid is zo belangrijk, en ik ben blij dat De Mol die boodschap nog eens meegaf. Niet alleen aan mij, maar aan heel kijkend Vlaanderen (en erbuiten). Waar ik na het besluit om te stoppen met mijn job, vooral nood aan had, was zachtheid en mildheid van anderen. Het lijkt erop dat Philippe dat ook kreeg van de crew. Daarmee sturen zij een krachtig signaal naar meer dan een miljoen kijkers die De Mol hebben gezien, dat het oké is om niet oké te zijn. Chapeau! 👏🏻
Gebruikersavatar

chicawah.janssen12 apr 2022, 16:56

 8153
bar.ra schreef: 12 apr 2022, 14:57 He iedereen

Ik voel even de nood om een Ingeborgske te doen. Ik vind dit een erg fijn forum. Dat komt door de zotte/inventieve/gedetailleerde/soms vergezochte 😜 theorieën en analyses van de die hard molloten. Maar ook door de positieve sfeer die hier heerst. Laten we die vooral behouden. We zijn allemaal verbonden in onze zoektocht naar dé mol, hoe mooi is dat?

Het is logisch dat de enorme plottwist heel wat stof zou doen opwaaien. Geestelijke gezondheid is een gevoelig thema. Zo betrap ik mezelf erop dat ik me haast persoonlijk aangevallen voel als ik dingen lees zoals “een zwakke, gemakkelijke keuze”, “het hazenpad gekozen”, “veel bevestiging nodig”, “een van de zwakkere karakters”. Want in een deel van Philippe herken ik mezelf. En dan komen zulke bewoordingen, waarvan ik er sommige jammerlijk gekozen vind, toch wel binnen. Ik moet mijn woorden in mijn reacties dan ook wikken en wegen. Want ik schrijf vanuit emotie, en dan bestaat de kans er altijd in dat je heel defensief of net aanvallend overkomt. Ik denk dat ik niet de enige ben met dat probleem.

Dit gezegd zijnde: ik respecteer uiteraard de mening van een ander, ook als die haaks staat op de mijne. Want iedereen heeft recht op zijn mening. Maar laten we proberen om geen haatsmurf te zijn. Niet dat iemand dat hier is (!) maar ik kon toch niet anders dan eindigen met een Ingeborgske he 😜
Maar u wel laten vaccineren hé! 😉
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14