Berichten rond De Mol 2022 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

schotte.jelle12 apr 2022, 12:15

 143
Ik heb deze hele reactie lijst niet gelezen, maar kan mij niet van de indruk ontdoen dat er (te)veel kandidaten doorhadden dat Philippe de mol was en/of dat Philippe als mol gewoon niet sterk genoeg was om op te boksen tegen de kandidaten en dus dat er veel teveel geld verdiend werd / nog ging verdiend worden. En dat dat toch ook een grote reden is van zijn vertrek... Dat er toch net meer "dwang" was om de zoektocht van 0 te herstarten dan enkel maar de psy kant die nu wordt benoemd...
Gebruikersavatar

Paraceta12 apr 2022, 12:24

 717  Sven
MrSoeplepel schreef: 12 apr 2022, 11:44 Ik kan jammer genoeg geen enkel sympathie of respect opbrengen voor Philippe. Het was een gemakkelijke, zwakke keuze om de handdoek in de ring te gooien nadat "alles in het leven lukt, behalve dit". Het is een spel van een goeie 3 weken, er waren tal van andere opties dat hij samen met de productie heeft kunnen overleggen maar koos het hazenpad.

Respect voor heel het team om heel hun spel om te gooien na maanden hard werk, maar ook deels hun eigen schuld want Philippe was volledig gemiscast.
Een zwakke keuze? Als je mentaal in zo'n plaats bent dat je je niet goed genoeg voelt en je er ook fysiek aan onderdoor gaat, is dat juist de enige juiste en een zeer moedige keuze. De typische "ik moet doordoen want ik ben een man en die mogen zich niet kwetsbaar opstellen"-mentaliteit is extreem gevaarlijk en toxisch. Ik vind het dan ook heel jammer dat jij hier uiting aan geeft en geen respect kan opbrengen voor iemand die zijn hart en ziel aan heel Vlaanderen blootlegt. Philippe heeft geluisterd naar zijn lichaam en geest en daar kunnen wij niks anders dan respect voor opbrengen. Reacties als de jouwe tonen wel meteen dat er nog gigantisch veel werk is op vlak van bewustzijn over mentaal welzijn. Als Philippe een been had gebroken, een spierscheur had opgelopen of godbetert een hartaanval had gehad, had jij zulke commentaar nooit neergeschreven. Het is maar omdat het hier in de eerste plaats over mentaal in plaats van fysiek welzijn gaat dat je zijn keuze als "zwak" en "makkelijk" typeert. Beschamend.
schotte.jelle schreef: 12 apr 2022, 12:15 Ik heb deze hele reactie lijst niet gelezen, maar kan mij niet van de indruk ontdoen dat er (te)veel kandidaten doorhadden dat Philippe de mol was en/of dat Philippe als mol gewoon niet sterk genoeg was om op te boksen tegen de kandidaten en dus dat er veel teveel geld verdiend werd / nog ging verdiend worden. En dat dat toch ook een grote reden is van zijn vertrek... Dat er toch net meer "dwang" was om de zoektocht van 0 te herstarten dan enkel maar de psy kant die nu wordt benoemd...
Ik denk dat je hier oorzaak en gevolg een beetje door elkaar haalt: juist omdat Philippe mentaal afzag, kwam hij niet meer toe aan veel Mollen. Sowieso gaat de productie nooit een Mol of kandidaat dwingen het spel te verlaten; het zijn integere mensen. Dat jij een "grotere reden" zoekt in plaats van mentaal welzijn als volwaardige oorzaak te accepteren, is vrij respectloos.
Gebruikersavatar

mjohlan12 apr 2022, 12:41

 328  Yens
Voor verdere toelichtingen omtrent de overwegingen, het verloop en de visie bij de programmamakers vanaf de keuze als mol tot het vertrek van Philippe: zie Extra podcast Trust Nobody gemaakt door 3 sympathieke Nederlanders (+ zeer grote fans van onze de Mol).

Bijna 20 minuten (van 10:19 t.e.m. 28:45) waarin GDC alle antwoorden geeft op de relevante vragen na aflevering 4 van dit seizoen.

@Gilles De Coster en alle medewerkers van het programma: onze bewondering voor jullie was al zeer groot, vandaag is ze nog van een grotere dimensie. Bedankt voor jullie inzet en creativiteit om na een onvoorziene tegenslag de reeks verder te zetten.👍🏻👏🏻

En zoals Gilles het in deze podcast terecht zegt: “Hoe uniek is het wel niet dat we dit seizoen 2 maal de mol juist kunnen raden?”
Yep, and the game is on here.😃
Laatst gewijzigd door mjohlan op 12 apr 2022, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

veerle.demolder12 apr 2022, 12:42

 24  Uma
Ik denk dat reacties hier en op andere plaatsen tonen dat er nog werk aan de winkel is. Niemand kan zeggen hoe hij of zij gereageerd ging hebben in dezelfde situatie. Ik kan alleen maar respect voelen voor deze zeer moedige beslissing van de Philippe zelf, en de makers van dit programma en Gilles zijn alleen maar nog meer in mijn achting gestegen door de manier waarop alles in beeld werd gebracht en ook nadien gecommuniceerd werd.
Zelf kreeg ik ooit te maken met een zeer ernstig slaaptekort na een levensbedreigende diagnose. Wel, dat sloopt je. Na een week stond ik bij de arts en smeekte ik om medicatie… terwijl ik daar voordien tegen was. Ik werd gewoon fysiek nog zieker omdat ik niet meer sliep. En al snel geraak je in die negatieve spiraal en het is onmogelijk nog helder of rationeel te denken.
Het is geen ‘snowflake’ of zwak persoon, maar net een sterk persoon die zijn kop niet in het zand steekt, maar durft aan te geven dat dit zeer moeilijk is en dat het eigenlijk niet goed gaat. Enkel maar bewondering en respect.

Het seizoen is toch niet mislukt? We hadden al zeer mooie afleveringen, we hadden al het duo Toon en Jens. De andere kandidaten moesten voor mij wat groeien in hun rol, maar dat was bv ook zo bij Baha of Hanne of Sven vorig jaar.

En… niet alles is maakbaar… niet alles loopt zoals gepland… niet voor de mol, niet voor de makers… ook dat is realiteit. Zijn we nu echt in een maatschappij waarin een programma dat al jaren zijn waarde bewees nu plots door dit ene voorval de moeite niet meer is? Get over with it… en neem de uitdaging aan om te observeren hoe de groep hier nu mee om gaat. De mol gaat toch niet enkel en alleen om het vinden van de mol? Het gaat toch ook over goede opdrachten, mooie beelden, en échte personen kunnen zien en hoe zij in een situatie het spel spelen? Dat is allemaal nog steeds zo… integendeel… te meer een bewijs dat het om échte personen gaat.

Ik reageer niet zoveel, omdat ik het gevoel heb dat er hier zeer goede mollenjagers zitten, maar nu wou ik toch even zelf zeggen wat ik ervan vind.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen12 apr 2022, 12:42

 8153
MrSoeplepel schreef: 12 apr 2022, 11:44 Ik kan jammer genoeg geen enkel sympathie of respect opbrengen voor Philippe. Het was een gemakkelijke, zwakke keuze om de handdoek in de ring te gooien nadat "alles in het leven lukt, behalve dit". Het is een spel van een goeie 3 weken, er waren tal van andere opties dat hij samen met de productie heeft kunnen overleggen maar koos het hazenpad.

Respect voor heel het team om heel hun spel om te gooien na maanden hard werk, maar ook deels hun eigen schuld want Philippe was volledig gemiscast.
Zou jij nog goed kunnen functioneren als je zo bang bent om in je slaap te praten en jezelf te verraden dat je nauwelijks nog slaapt? Als je zo doodop bent en te maken krijgt met ijzersterke karakters die je in slechte molposities wringen waardoor je nauwelijks nog kan mollen? Als je compleet kapot bent en die loodzware fietstocht moet maken waarbij op de koop toe je band niet leegloopt hoewel je erin geslaagd was die punaise erin te steken zonder dat iemand het zag?
Philippe zat heel heel diep. Ik hoop voor jou dat je nooit zoiets moet meemaken en als je het toch ooit meemaakt dat je kan terugvallen op mensen die je zo goed omringen en steunen als de crew van De Mol deed voor Philippe.
Gebruikersavatar

filiep.portugees12 apr 2022, 12:53

 407  Uma
Iedereen die vindt dat dit zwak is van Philippe: ooit al eens slecht geslapen, en dan kribbig geweest?
En wat als dat nu 9 dagen op rij is?
Ik denk dat de meesten na een paar dagen al verlof zouden vragen op het werk, omdat ze het niet meer uithouden.
Maar wat als je in die 9 dagen allerlei fysieke proeven moet doen?
En moet doen alsof je blij bent dat je geld verdiend hebt, terwijl het net andersom is?

Ik begrijp perfect dat hij het niet meer trok.
Bij mij zou dat geen 9 dagen duren, en bij de meesten hier ook niet, denk ik, ook al overschatten ze zichzelf nu.
Gebruikersavatar

Nuttes12 apr 2022, 13:07

 14
Wat mij vooral opvalt is dat Philippe al vanaf dag 1 een enorme bevestigingsdrang heeft. "Dus was't goe? Is da echt?" Uit heel zijn houding straalt hij ook een soort van kinderlijke onzekerheid uit. Uit ervaring weet ik dat dergelijke mensen heel slecht overweg kunnen met tegenslagen.

Ook in de groep valt op dat hij absoluut geen leidertype is, dat hij een van de "zwakkere" karakters is...ook niet echt een goed uitgangspunt als mol.

Pas op, dit is geen sneer naar Philippe, zeker niet. Ik begrijp alleen niet dat deze eigenschappen tijdens de screenings niet naar boven zijn gekomen. En ze worden enorm gescreend hé, veel interviewrondes, psychologen, testen, ...

dus misschien heeft de redactie hier toch wel een steek laten vallen?
Gebruikersavatar

ex-molinator12 apr 2022, 13:18

 3483  Uma
Specifiek voor diegenen die wat neerkijken op Philippe.

Ik heb dit voorjaar het een paar maand moeten doen met een gemiddelde van 4u slaap per dag (24u), ook een paar keer 2 opeenvolgende nachten doorgestoken. Na een week ben je een wrak hou je je recht op adrenaline maar op een bepaald moment crash je gewoon en komen sommige prikkels gewoon niet meer aan of juist wel maar dan als een mokerslag. Komt daarbij dat ernstige hoofdpijn een constante wordt en je wellicht dingen vergeet (o.a. dingen die je gedaan hebt en dan opnieuw aanvangt).

Slaaptekort is een ramp voor je lichaam en geest!! (voor diegenen die de slaap fases niet kennen: zoek het eens op, specifiek het belang van de REM fase).

Philippe zag er al in de 3de aflevering duidelijk moe uit.

Er is niets om beschaamd over te zijn
Gebruikersavatar

chicawah.janssen12 apr 2022, 13:29

 8153
Nuttes schreef: 12 apr 2022, 13:07 Wat mij vooral opvalt is dat Philippe al vanaf dag 1 een enorme bevestigingsdrang heeft. "Dus was't goe? Is da echt?" Uit heel zijn houding straalt hij ook een soort van kinderlijke onzekerheid uit. Uit ervaring weet ik dat dergelijke mensen heel slecht overweg kunnen met tegenslagen.

Ook in de groep valt op dat hij absoluut geen leidertype is, dat hij een van de "zwakkere" karakters is...ook niet echt een goed uitgangspunt als mol.

Pas op, dit is geen sneer naar Philippe, zeker niet. Ik begrijp alleen niet dat deze eigenschappen tijdens de screenings niet naar boven zijn gekomen. En ze worden enorm gescreend hé, veel interviewrondes, psychologen, testen, ...

dus misschien heeft de redactie hier toch wel een steek laten vallen?
Gilles Van Bouwel heeft in het verleden al en ook nu weer verteld dat hij in het begin zeer onzeker was. Het was zo erg dat hij zelfs verwachtte "zijn ontslag" te krijgen. Ook hem heeft de crew moeten overtuigen dat hij goed bezig was.
Gebruikersavatar

masterveecee12 apr 2022, 13:29

 3547  Sven
Nuttes schreef: 12 apr 2022, 13:07 Wat mij vooral opvalt is dat Philippe al vanaf dag 1 een enorme bevestigingsdrang heeft. "Dus was't goe? Is da echt?" Uit heel zijn houding straalt hij ook een soort van kinderlijke onzekerheid uit. Uit ervaring weet ik dat dergelijke mensen heel slecht overweg kunnen met tegenslagen.

Ook in de groep valt op dat hij absoluut geen leidertype is, dat hij een van de "zwakkere" karakters is...ook niet echt een goed uitgangspunt als mol.

Pas op, dit is geen sneer naar Philippe, zeker niet. Ik begrijp alleen niet dat deze eigenschappen tijdens de screenings niet naar boven zijn gekomen. En ze worden enorm gescreend hé, veel interviewrondes, psychologen, testen, ...

dus misschien heeft de redactie hier toch wel een steek laten vallen?
Omdat "zo'n" persoonlijkheden mss meer onder de radar blijven?
Gebruikersavatar

MrSoeplepel12 apr 2022, 13:37

 2
chicawah.janssen schreef: 12 apr 2022, 12:42 Zou jij nog goed kunnen functioneren als je zo bang bent om in je slaap te praten en jezelf te verraden dat je nauwelijks nog slaapt? Als je zo doodop bent en te maken krijgt met ijzersterke karakters die je in slechte molposities wringen waardoor je nauwelijks nog kan mollen? Als je compleet kapot bent en die loodzware fietstocht moet maken waarbij op de koop toe je band niet leegloopt hoewel je erin geslaagd was die punaise erin te steken zonder dat iemand het zag?
Philippe zat heel heel diep. Ik hoop voor jou dat je nooit zoiets moet meemaken en als je het toch ooit meemaakt dat je kan terugvallen op mensen die je zo goed omringen en steunen als de crew van De Mol deed voor Philippe.
Of ik paar dagen nauwelijks geslapen heb en nog in staat was om normaal te functioneren? Ja, zoals velen.

Iedereen heeft in de lockdown gezeten en ik denk dat iedereen zijn eigen mentaal wel tegengekomen is en enorm zwaar heeft gehad. Het is beetje kort door de bocht om te zeggen dat iemand "nooit diep heeft gezeten" omdat hij "het nooit heeft meegemaakt". U kent mij niet, ik heb diep gezeten maar dat is niet te vergelijken met een spel dat hoogstens 3 weken duurt en waar ge omringt zijt door mensen die weten wat ge meemaakt.

Hierbij wil ik niet onrespectvol zijn naar Philippe toe, ik snap dat hij het 'moeilijk' had maar er waren andere oplossingen en ik ben niet akkoord met zijn keuze jammer genoeg.

Paraceta schreef: 12 apr 2022, 12:24 De typische "ik moet doordoen want ik ben een man en die mogen zich niet kwetsbaar opstellen"-mentaliteit is extreem gevaarlijk en toxisch. Ik vind het dan ook heel jammer dat jij hier uiting aan geeft
Letterlijk niemand heeft dit gepost en zeker niet in mijn quote waar je op reageert, dus ga geen woorden in mijn mond leggen. 't Feit dat jij die link legt, zegt veel over uw gedachtegang..
Philippe heeft geluisterd naar zijn lichaam en geest en daar kunnen wij niks anders dan respect voor opbrengen. Reacties als de jouwe tonen wel meteen dat er nog gigantisch veel werk is op vlak van bewustzijn over mentaal welzijn. Als Philippe een been had gebroken, een spierscheur had opgelopen of godbetert een hartaanval had gehad, had jij zulke commentaar nooit neergeschreven. Het is maar omdat het hier in de eerste plaats over mentaal in plaats van fysiek welzijn gaat dat je zijn keuze als "zwak" en "makkelijk" typeert. Beschamend.
Ik weet maar al te goed hoe het voelt om mentaal niet ok te zijn. Het is pas beschamend dat jij mij gaat vertellen hoe ik moet reageren en geen respect hebt voor mijn mening.

Nuttes schreef: 12 apr 2022, 13:07 Wat mij vooral opvalt is dat Philippe al vanaf dag 1 een enorme bevestigingsdrang heeft. "Dus was't goe? Is da echt?" Uit heel zijn houding straalt hij ook een soort van kinderlijke onzekerheid uit. Uit ervaring weet ik dat dergelijke mensen heel slecht overweg kunnen met tegenslagen.

Ook in de groep valt op dat hij absoluut geen leidertype is, dat hij een van de "zwakkere" karakters is...ook niet echt een goed uitgangspunt als mol.

Pas op, dit is geen sneer naar Philippe, zeker niet. Ik begrijp alleen niet dat deze eigenschappen tijdens de screenings niet naar boven zijn gekomen. En ze worden enorm gescreend hé, veel interviewrondes, psychologen, testen, ...

dus misschien heeft de redactie hier toch wel een steek laten vallen?
Dit. Viel mij ook op. Daarom denk ik dat er een miscast is geweest. Vergeleken met andere mollen in de behind the scenes en de paar beelden van Philippe nu, ziet ge hoe groot het verschil is in zelfvetrouwen en volwassenheid.
Gebruikersavatar

Davy12 apr 2022, 13:53

Site Admin  1167  Uma
Punt gemaakt denk ik langs beide kanten. Elke respectvolle mening is welkom, maar we trekken er hier even een lijn onder.
Het vet in deze discussie is duidelijk van de soep, en vele leden beginnen zich eraan te storen.

De beslissing van Philippe 'makkelijk' en 'zwak' noemen laat ik voor ieders eigen rekening.
Ik ben persoonlijk vooral blij om te zien dat het overgrote deel van de molfans hier wel begrip en respect heeft voor de keuze.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14