Berichten rond De Mol 2022 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

karine.ke26 apr 2022, 01:33

 38  Uma
Het kan best zijn dat de kandidaten contractueel een exoneratiebeding hebben moeten ondertekenen. ( wat ik in se niet erg netjes zou vinden). Maar in elk geval zijn exoneratiebedingen naar Belgisch recht, zeker bij buitencontractuele aansprakelijkheid, vaak niet geldig. Gelukkig maar. Geheimhoudingsplicht is nog iets totaal anders dan op voorhand al zeggen : “ je mag me de meest gevaarlijke dingen laten doen, ik zal je nooit aansprakelijk stellen wanneer er iets mis gaat”
Gebruikersavatar

ex-molinator26 apr 2022, 07:50

 3483  Uma
filiep.portugees schreef: 26 apr 2022, 01:10 ...
Maar ik ben het niet eens met ex-molinator dat de authoriteiten dat allemaal maar moeten checken.
Als jij in je auto stapt, dan vertrouw jij er toch op dat de bevoegde instanties allerlei controles gedaan hebben om te verzekeren dat die auto veilig is en wel gebruikt mag worden. Hetzelfde voor allerlei attracties.

Of die controles (of de regelgeving) toereikend zijn is een andere kwestie. Los daarvan blijft er een menselijke factor, bij de constructeur, het controle-orgaan, de gebruiker.
filiep.portugees schreef: 26 apr 2022, 01:10In principe moet dat allemaal veilig zijn, maar als je in een ander land in zo'n attractie stapt, zou ik niet direct veronderstellen dat alle controles even rigoureus zijn.
In een ander land??? De Canarische eilanden zijn deel van Spanje dat lid is van de EU. Dat is niet Burkina Faso of Myanmar of Venezuela of zomaar een land; de Spaanse wetgeving geldt daar en die moet ook voldoen aan de Europese normen - waarmee ik niet wil zeggen dat je ervan kan uitgaan dat alles in orde is (naar huidige verwachtingen).

Los daarvan is een ongeval nooit uitgesloten, hoe foolproof je een systeem ook probeert te maken.

Nogmaals: ik geef geen schuld aan Anke, aan "De Mol" en zelfs niet aan de de verantwoordelijken voor de attractie (shit happens) . De schuldvraag is een kwestie voor de verzekering. Maar het systeem moet onder de loep genomen worden om te trachten een herhaling van dergelijk voorval te vermijden.

Misschien toch nog een opmerking: ik herinner me dat GDC eerder al gezegd heeft dat alle opdrachten getest worden door de crew, inclusief alle constructies die gebruikt worden. We hebben daar ook voorbeelden van gezien (o.a. vorig seizoen, die opdracht waarbij o.a. aan dat hotel op 100? m hoog aan een kabel hingen en in vrije val gingen.

Aan de inzet voor veiligheid ligt het niet, maar de factor "onvoorzien" kan je nooit 100% uitsluiten.

Toevoeging: ik herlees dit nu en schiet in de lach door die evidentie zelve dat je onvoorziene zaken niet kunt uitsluiten: tja, mochten die toch uitgesloten kunnen worden, dan waren ze niet onvoorzien 🙈
Gebruikersavatar

filiep.portugees26 apr 2022, 08:08

 407  Uma
ex-molinator schreef:Als jij in je auto stapt, dan vertrouw jij er toch op dat de bevoegde instanties allerlei controles gedaan hebben om te verzekeren dat die auto veilig is en wel gebruikt mag worden. Hetzelfde voor allerlei attracties.
Ik zou niet zomaar de keuring van auto's vergelijken met allerlei attracties in andere landen.
Het minste dat de crew zou mogen doen is eens ter plaatse gaan kijken om te zien hoe het eraan toegaat, of de kandidaten veilig zijn.
ex-molinator schreef:Aan de inzet voor veiligheid ligt het niet, maar de factor "onvoorzien" kan je nooit 100% uitsluiten.
Het feit dat je eerst nog iets moest weggooien bewijst dat er toch een risico was.
Gebruikersavatar

ex-molinator26 apr 2022, 08:20

 3483  Uma
filiep.portugees schreef:Het feit dat je eerst nog iets moest weggooien bewijst dat er toch een risico was.
Juist, en dat had ik ook vermeld in mijn eerste reactie op dat voorval.

Iets anders dat me opgevallen was: het platform vanwaar de sprong gebeurt: daar zag ik geen balustrade en (ik moet het nog herbekijken) als ik het goed voor heb, stond een deelnemer daar op zonder beveiligingskabel, m.a.w. ik heb de indruk dat die kabels (of het harnas) pas bevestigd wordt wanneer de deelnemer op het platform staat: en dat vind ik totaal onverantwoord/onaanvaardbaar (maar dit is gebaseerd op vage herinnering dus nog geen beschuldiging - ik moet nu weg en kijk dat wel na rond de middag.)
Gebruikersavatar

Cedric26 apr 2022, 09:57

 2834  Uma
Het is gewoon fout van de uitbater van die attractie dat ze de springer zélf dat stuk touw laten weggooien. Zowel bij de benjisprong die ik zelf ooit deed als bij die die ik elders gezien heb (irl of op tv) was het altijd iemand van de uitbatende attractie die dat dan deed (voor zover het al nodig was).
Gebruikersavatar

karine.ke26 apr 2022, 11:00

 38  Uma
Zeer juist. In 2008 was ik met mijn twee dochters in Nieuw Zeeland in Queenstown aan de Hackett brug waar er bungee werd gesprongen. Mijn dochters hebben het allebei gedaan, ik niet omdat ik het echt te duur vond voor 3 seconden adrenaline. Maar wat ik me wel herinner is dat mijn dochters gedurende wel 10 minuten instructies kregen én dan hun armen naast hun lichaam werden gehouden. Zij mochten en konden hoegenaamd niet aan het touw komen.
Wat zeer logisch is. Het eerste wat je doet wanneer je angstig bent, is je aan iets vasthouden. ( heb ik ook vaak gezien bij strandzeilen : ipv het touw - en dus zeil - los te laten wanneer men te hard ging, hadden vele mensen de neiging het touw nog steviger vast te houden. )
De reactie van Anke was dus volledig normaal.
Iedereen die ooit een bungeesprong heeft gedaan of gezien, zal kunnen vertellen dat je absoluut niets mag vasthouden.
Ik heb de indruk dat men in Gran Canaria wat losjes over de veiligheid gaat.
Gebruikersavatar

masterveecee26 apr 2022, 11:17

 3547  Sven
Ja, het feit dat er het touw moest weggooien, vreemd.

Nu, mss dat er via de crew ook wel eens bekeken zal worden wat er mis is gelopen. Al is het om te leren uit de fouten.
Voor de rest zal de verzekering wel hopelijk zijn rol gaan spelen...
Gebruikersavatar

molondope26 apr 2022, 11:53

 48  Uma
Dagobert schreef: 25 apr 2022, 22:02 Het is bijzonder jammer van Anke. Ze was goed op weg om te schitteren in de finale.
Zo'n breuk kan niet anders dan ernstig zijn. Ik wens haar een volledig herstel zonder zorgen.

De sprong is voor mij pijnlijk om te zien en bezorgt me toch wat krassen. Tijdens het kijken was ik al telkens bang van hoe smal die plaats tussen de rotsen wel is.
Waar risico is, kan men niet voorzichtig genoeg zijn. De instructeur zegt het touw los te laten, maar zegt hij ook waarom?
Hopelijk trekken anderen, ook kijkers en jongeren hier lessen uit!
als je naar de beelden kijkt zie je dat de springer vooruit loopt en het touw moet naar links gooien want tijdens de val draait men.Het touw is vooraan bevestigd, wat je na de sprong duidelijk ziet als ze daar hangen.veiliger zou zijn om met een harnas van een parachute te werken dat aan de schouder is bevestigd en dat hierdoor de touwen achter je hangen als je springt. Voor mij was de uitvoering zoals die spanjaarden dat deden niet veilig en eigenlijk niet verantwoord
Gebruikersavatar

ex-molinator26 apr 2022, 12:25

 3483  Uma
ex-molinator schreef: 26 apr 2022, 08:20 ...
Iets anders dat me opgevallen was: het platform vanwaar de sprong gebeurt: daar zag ik geen balustrade en (ik moet het nog herbekijken) als ik het goed voor heb, stond een deelnemer daar op zonder beveiligingskabel, m.a.w. ik heb de indruk dat die kabels (of het harnas) pas bevestigd wordt wanneer de deelnemer op het platform staat: en dat vind ik totaal onverantwoord/onaanvaardbaar (maar dit is gebaseerd op vage herinnering dus nog geen beschuldiging - ik moet nu weg en kijk dat wel na rond de middag.)
Ondertussen herbekeken en elke kandidaat heeft een bevestigingstouw wanneer ze op het platform staan. Eén kandidaat zie je naar het platform afdalen en het bevestigingstouw lijkt ergens aan gekoppeld. Ik ga ervan uit dat die veiligheidsmaatregel er wel degelijk was en kandidaat dus pas op het platform kan, nadat die "beveiligd" is.

De sprong van Anke nogmaals gezien, maar ik zou die er graag uit knippen.
Uiteraard wens ik het absoluut niemand toe maar dat het net Anke overkomt, de durfal, steeds positieve, lachende, vol voor de pot gaande Anke - 't is toch ff slikken. Dit gezegd zijnde en ik benadruk het, ook bij Manu, Uma, Yens en Sven zou ik moeten slikken mocht hen dit overkomen.
Gebruikersavatar

masterveecee26 apr 2022, 12:55

 3547  Sven
Wat ik mij nu ook af vraag: Zou @Gilles De Coster zo'n proeven ook doen?
Stel dat alles wel goed loopt, kan Gilles dan bijv. zeggen "Ik wil dat ook wel doen". Of is dat enkel voor de kandidaten?
Gebruikersavatar

molondope26 apr 2022, 16:50

 48  Uma
heb wel beelden van Yens,daarop kan je zien dat het touw tijdens de sprong achter de springer is en bij opspannen van touw er een draai van het lichaam gebeurt en zo komt het touw weer vooraan.Het risico is dat tijdens die beweging het touw aan de arm blijft hangen .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

gijs.vandenheuvel26 apr 2022, 17:16

 9  Uma
Tien jaar geleden heeft een deelnemer aan WIDM (Nederland dus) haar rug gebroken bij een soortgelijke sprong. Janine Abbring was dat, zij moest van een rots in het water springen. Ze heeft daar blijvende schade aan overgehouden en sindsdien zijn er minder riskante proeven in WIDM.

Los daarvan: het is blijkbaar een bekende attractie op Gran Canaria, dus ik neem het de producers niet kwalijk dat ze hiervoor hebben gekozen. En ze zullen getest hebben. Toch denk ik dat dit soort proeven in de toekomst wat veiliger zullen zijn of helemaal achterwege zullen blijven.