Berichten rond De Mol 2022 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Gilles De Coster09 mei 2022, 20:26

Presentator  6
Beste vrienden,

Het einde van ons jubileumseizoen… eentje dat me om heel wat redenen redenen zal bijblijven.
Waar te beginnen?

Misschien eerst en vooral bij die 11 onbekende Vlamingen voor wie het in november allemaal begon. Uit die duizenden inzendingen kozen wij een groep, en zij maakten er vervolgens een hechte vriendengroep van. Ik ben ontzettend trots op hen, en wil ze uitdrukkelijk danken voor hun deelname, hun vriendschap, en de manier waarop ook zij met alle omstandigheden zijn omgegaan. Dat is veel minder evident dan het lijkt, en het siert hen ongelooflijk.

Aan ons tiende seizoen wordt hier en daar gerefereerd als het pechseizoen. Ik begrijp dat wel natuurlijk: er waren meer dan genoeg tegenslagen. Maar persoonlijk focus ik toch net iets meer op wat het heeft teweeggebracht. Veel belangrijker dan die tegenslagen is namelijk hoe iedereen - makers, kandidaten en kijkers - erop heeft gereageerd.
Het was ontzettend sneu om Nele te verliezen door haar spierblessure, en later een toekomstige finaliste als Anke door haar ongelukkige sprong. In de eerste plaats voor henzelf: twee schitterende kandidates en fijne mensen, die eigenlijk geen rood scherm hadden verdiend. Maar ook voor andere kandidaten en kijkers, want het is natuurlijk niet naar de geest van het spel. Uiteraard hadden we dat zelf liever ook anders gezien.

Het afscheid van Philippe stond in geen enkel scenario, maar ook daar overheerst bij mij maar één woord: trots.
Op Philippe, die de moed had een ongelooflijk lastige beslissing te nemen. Op de groep, die hem meteen omringde met liefde en begrip en zo heel mooi het verschil tussen het spel en het leven in de verf zette. En op de kijkers, die de hele reeks lang, en zeker vorige week in Paleis 12, ook alleen maar warmte toonden. Zo hoort het, en het is - opnieuw- veel minder evident dan het lijkt.
Ik wil hier luid en duidelijk herhalen dat Philippe een prima keuze was als mol, en dat er vooraf geen énkele reden was om aan te nemen dat het zo zou lopen. Anders hadden we hem uiteraard niet belast met die zware opdracht. Maar kijk: soms loopt het zoals het loopt, en je kan niet àlles voorspellen. Shit happens, en zeker in een spel is dat echt niet erg. Het enige wat je wél kan doen, is op de correcte manier reageren, en dat is door jullie allemaal gebeurd. Weet dat Philippe dat ook ongelooflijk geapprecieerd heeft.

En dan kwam Uma door het beeld gehuppeld. Het is te zeggen: zo danste ze al door de hele reeks. Een guitige, goedlachse, superslimme dame, maar vooral een fantastische reisgezel. We hebben de molgesprekjes afgewacht alvorens haar te kiezen, maar ik weet nog goed dat die keuze door iedereen in onze kleine redactie met veel enthousisasme werd ondersteund. Een heel gek moment, na enkele slapeloze nachten waarin al onze aandacht op Philippe was gericht, beslisten we in een klein stoffig kamertje, elkaar in de ogen kijkend, dat het Uma zou worden. Een keuze die we ons op geen enkel moment hebben beklaagd. Ze werd telkens pas de avond voordien ingelicht over de opdracht van de dag erop. Een briefing die normaal gezien voor de reis gebeurt, en heel uitgebreid. Maar Uma had telkens maar enkele minuutjes om de opdracht uitgelegd te krijgen, de mogelijke sabotages, en alle details die erbij hoorden. Om dan vervolgens nog snel als kandidate voor de camera te gaan zitten en haar verdenkingen te spuien. En dat alles op enkele minuten. Ik kan jullie zeggen: weinigen doen het haar na. Een prachtprestatie van een prachtmol.

We eindigden gisteravond in Paleis 12, met een jubileumfinale die net als het hele seizoen anders dan anders was. Maar eentje die ons achterliet met een heel warm gevoel. Het is een heel andere reeks geworden die we voor ogen hadden, maar eentje waar we heel trots op zijn. Onze harten en zielen zitten erin, onze volledige overtuiging. Wat overblijft is enkel dankbaarheid voor het publiek, voor jullie en voor iedereen die heeft gekeken. En voor 11 intussen niet zo onbekende Vlamingen meer, met wie ik morgen ogenblikkelijk opnieuw op reis zou vertrekken.

Tot slot nog enkele intussen traditionele weetjes om af te sluiten…
* Eén van onze hoogtepunten was het moment waarop Jens in de reeks verscheen, onwetend in zijn witte taxi. Je moet weten dat de hele crew enkele meters verder stond, achter een muurtje, mét beluistering van wat tussen Jens en de andere kandidaten werd gezegd. Waarbij we geregeld in een deuk lagen, weliswaar zo stil mogelijk. Want Jens mocht natuurlijk niet vermoeden dat er dertig man op enkele meters van hem stond… een surreëel moment, maar we waren zo blij dat onze uitgebreide stunt om Jens daar te krijgen gelukt was! De details hoor je zondagavond…

* In aflevering 2 zochten de kandidaten naar een schat - en streden ze tegen een piraat - op een prachtig strand. Dat strand was, weliswaar aan de andere kant, bomvol zonnekloppers, bij wie helaas ook Belgen waren. Dus ben ik die hele dag moeten wegblijven, omdat de kans op herkenning te groot was. Een primeur: de allereerste opdracht waar ik niks van heb meegemaakt. Ik heb dan maar wat zitten voorbereiden voor de dagen erop. Op een zonnig terrasje met wat wijn. Hey, iemand moet het doen.

* Voor de dorstigen: je kan urine wel degelijk zuiveren en drinkbaar maken, maar het vergt nogal wat techniek en tijd - en dat hadden we niet. Dus werd het water met wat azijn, maar er was nog een extra ingrediënt: een snuifje kaaspoeder. Ik geef het maar mee.

* Thomas De Gendt is naast een topcoureur ook een geweldige mens. Een slimme, geestige, sympathieke kerel. Net als zijn vrouw: het was super om ze één dag bij ons te hebben.

* Door het afscheid van Philippe is er wel wat geschuif geweest met opdrachten. Zo stond de paintballopdracht met de koffertjes oorspronkelijk gepland op het einde van die aflevering. In aflevering 5 zijn dan weer enkele dingen gesneuveld, waaronder een opdracht in het thema van Agatha Christie. Maar omdat haar werk zo toepasselijk is op De Mol wilde ik haar toch even vermelden tijdens het bezoekersetentje in aflevering 5.

* Een prima voorbeeld van de zaligheid van deze groep kandidaten was hun plotse idee om een banaantje te tatoeëren. Wij waren daar absoluut niet op voorzien, maar hebben het maar wat graag georganiseerd. Onverwachte dingen zijn soms, en zelfs meestal, gewoon héérlijk.

* Ga naar La Gomera. Echt waar, aarzel niet. De plek waar onze kandidaten hebben gekampeerd is één van de mooiste plaatsen waar ik ooit ben geweest. Dat hele eiland is adembenemend, en veruit de mooiste van de drie die we bezocht hebben.

Tot zondag voor de laatste?

Liefs,
Gilles
Gebruikersavatar

masterveecee09 mei 2022, 20:29

 3547  Sven
Hey Gilles!!!
Tof tof tof, ik kijk altijd uit naar je bericht. Leuk dat je ook hier passeert met wat info 👍🏻👍🏻

En dan: Zeker tot zondag! Toon maar de fluit tip die hier gevonden is geweest 😛
Gebruikersavatar

Paraceta09 mei 2022, 20:37

 717  Sven
Beste Gilles, eigenlijk past hier maar 1 woord voor jou en de rest van de crew: chapeau. Ondanks de onvoorziene omstandigheden hebben jullie weer een topproduct afgeleverd waar ik en vele andere Vlamingen met enorm veel plezier naar gekeken hebben. Merci daarvoor, uit de grond van mijn hart, merci.
Gebruikersavatar

arian.daymien09 mei 2022, 20:42

 46  Anke
Toppers! 👏🏻👏🏻👏🏻
Gebruikersavatar

Vermoljoen09 mei 2022, 20:48

 2354  Uma
Paraceta schreef:Beste Gilles, eigenlijk past hier maar 1 woord voor jou en de rest van de crew: chapeau. Ondanks de onvoorziene omstandigheden hebben jullie weer een topproduct afgeleverd waar ik en vele andere Vlamingen met enorm veel plezier naar gekeken hebben. Merci daarvoor, uit de grond van mijn hart, merci.
Helemaal mee akkoord!

Grote dankjewel naar Gilles en de hele crew!
Afbeelding
Gebruikersavatar

ex-molinator09 mei 2022, 22:06

 3483  Uma
Gilles De Coster schreef: 09 mei 2022, 20:26 ...
Tot zondag voor de laatste?
Euh ? een kordaat NEE
de laatste voor dit jaar akkoord, maar de laatste? NO WAY!
Gebruikersavatar

Polle de Molle09 mei 2022, 22:23

 135  Bert
Hey Gilles,

Toen Philippe als mol uit het spel stapte had ik respect voor zijn keuze en vond ik het zeer oprecht om als crew dat openlijk in beeld te tonen. Persoonlijk je eigen limieten durven toegeven aan anderen & aan jezelf is toch iets dat niet te onderschatten is. Ik moet toegeven dat ik toch mid season ging stoppen omdat voor mij de zoektocht rond was. Maar ik denk dat het gedeeltelijk kwam omdat ik bij Philippe eerst fout zat (dus Philippe nogmaals, je had mij en waarschijnlijk velen anderen op het verkeerde spoor gezet). Maar toch begon het te knagen, nieuwsgierig hoe de reis zich ging verder zetten en wat voor opdrachten, intriges en vrolijke momenten er nog tegemoet gingen komen. En zie, bij mijn 2de herkansing zat ik er onmiddellijk boenk op (mede door mijn grote tunnelvisie omtrent een bepaalde mogelijke hint). Maar Uma, desondanks ik jou op het spoor zat, om net als Elisabet op het moment zelf een tweede rol te spelen. Prima gedaan. Had je eens gespot in Kortrijk en ik dacht tegen mezelf "nog eventjes en we zullen het weten" 😎 Dus aan de mollen van dit seizoen: dikke Bravo

En Sven, iets doet me vermoeden dat hij toch wel een goeie speurneus heeft. Ik denk dat hij van in het begin als sterk op Philippe zat te gaan wat duidelijk was tijdens de koppel-opdracht met Nele en ik denk ook nadat Uma gekozen was dat er voor hem ook niet lang duurde om terug weer in het juiste spoor te zitten. Proficiat met het ontmaskeren van de mol en hopelijk kan de droom om een kinderboerderij nu realiteit worden. Veel succes met jouw toekomstige jaren en bedankt voor jouw stoïcijnse droge humor op sommige momenten.

Bedankt aan alle kandidaten om weer mee te spelen en er het beste van te maken. Ik ben ieder jaar toch wel stiekem jaloers omdat ik toch als mol of kandidaat in één van jullie voetstappen zou willen staan, maar het is jullie van harte gegund 😃
Jens, ik hoop dat je er deze keer ook van genoten hebt, ge waart echt smitten kirl, moh vint toch! 😀
Nele & Anke, helaas voor de blessures, hopelijk is het herstel wat goed verlopen deze laatste 5 maanden, ik had graag nog gezien wat jullie in mars hadden dit seizoen. Zoals Gilles zegt, een onverdiend rood scherm, maar toch hoop ik dat jullie ervan genoten hebben.
Manu, jij had me niet liggen, als goedlachse vrouw kon ik je toch al direct van mijn lijstje schrappen als mol, maar dat wil niet zeggen dat je van mijn lijstje geschrapt was als super kandidate. In mijn berekeningen heb je het meest geld opgebracht dit seizoen, dus chapeau!
Yens, helaas een tweede plaats, maar een eerste plaats als het aankomt op een kandidaat die toch dat wat aangenaams speciaals heeft. Is het de bananen t-shirt, de vagina tattoe of de dubbele innuendo's op sommige momenten brachten een lach op mijn gezicht.
Bert, voor mij was je toch een verdachte tot aan de hotel opdracht met Nele, vanaf dat moment was het gewoon genieten van hoe je het spel speelde met je easy-going lifestyle. En wss iemand die als speler goed kon inspelen op verschillende situaties.
Toon, als jongste deelnemer ooit, mss ietswat meer stress om jezelf te bewijzen dat een jonge leeftijd hebben niet altijd negatief moet zijn. Je hebt je in de opdrachten goed bewezen en getoond dat als het op brains en oplettendheid (de roos terugzoeken in de auto) je een zeer leuke aanwinst was van de groep.
En last but not least, Gretel, iemand moet de spits afbijten. Had graag gezien wat er jou te wachten stond want denk toch dat je ietswat de stille moeder figuur van de groep zou zijn, die op sommige onverwachtse momenten voor de grootste verrassingen kon zorgen.

Bedankt aan Gilles en de crew, het heeft wss bloed zweet en tranen gekost. En smijt daar maar een verdubbelaar bij met de onvoorzien omstandigheden. Dus echt, dikke chapeau voor jullie hard werk de voorbije weken en maanden. Bedankt om jaarlijks één van de leukste programma's te geven aan ons. Sommige momenten waar zo goed in beeld gebracht, sommige edits waren weer ongelooflijk machtig gedaan en ik ben echt curieus wat voor broodkruimels jullie voor de speurders hier hebben nagelaten. We zullen het volgende week zien. Aan jullie allemaal bedankt en geniet nu maar van een goeie rust! 😎

PS: voor ik het vergeet, PLEASE toon hoe jullie de mol in de trailer bewerkt hebben. Heb wel een vaag vermoeden met wat deepfake en knip en plak werk in after effects met gelijknamige opnames om die persoon te creëren. But please do tell 🙈
Gebruikersavatar

Polle de Molle09 mei 2022, 22:33

 135  Bert
Yup had ik al gezien, maar zou willen zien hoe ze dat gemaakt hebben 😛
Gebruikersavatar

JBB10 mei 2022, 00:03

 439  Uma
Ha, ik vond het al vreemd (en teleurstellend) dat er met dat Agatha Christie hotel geen opdracht volgde 😂

Nu weten we waarom!
Gebruikersavatar

Fervente mollenjager10 mei 2022, 00:21

 130  Uma
Heel leuk geschreven, ik denk dat ik namens iedereen spreek dat we trots mogen zijn op jullie team, de 2 mollen en we het Sven van harte gunnen zijn overwinning.
Wat ook heel leuk is, is dat alweer een leuke groep mensen werden gekozen. Ook dàt is soms moeilijk, om de juiste mensen bij elkaar te zetten. Alle credits daarvoor.

Proficiat ook met het 10 jaar van De Mol, op naar de volgende 10 😀

De finale was zeker en vast leuk, maar ik denk dat ik voor de meerderheid - op het forum toch - mag zeggen dat dit vooral een once in a lifetime is. Uiteraard te verstaan voor het jubileum seizoen.

Van mij mag De Mol 2023 volgende week al starten 😀. Het zal weer vol ongeduld zijn dat ik er naar uitkijk.