Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Salmolnella02 apr 2022, 17:18

 19  Uma
Holmes schreef: 02 apr 2022, 14:51 "Dan lijkt mij een betere sabotage om direct het kaartje te (laten) nemen, dan kan dat geldbedrag al niet gewonnen worden, en er ontbreekt dan informatie over wie kinderen heeft en wie niet."

Beter ? De marge voor de nummerplaat was dan hooguit 3 (als er 3 personen bleven staan).
Als ze bvb zeker waren van 5 ouders, dan konden het er dus max. 8 in totaal zijn. Dus mogelijke antwoorden : 5-6-7-8.

Het kaartje was goed voor het herleiden van 26x26x26 combinaties tot 1 combinatie. De 3 letters moesten wel een woord vormen, maar dan nog blijven er 962 mogelijkheden (http://www.scrabblewoorden.be/3-letter-woorden.html) over. Wie daar, zonder tip, in max. 3 pogingen de juiste combinatie kon uithalen, mag mij de volgende lottocijfers bezorgen.
Het kaartje was cruciaal voor de 3000 EUR.
Titel eerste aflevering: "We hebben een probleem, we willen allemaal een vrijstelling" - Marc, seizoen 3

Dat het kaartje zo snel mogelijk uit de kooi gehaald werd was volgens mij essentieel voor de mol. Op die manier kon de mol zich bijna verzekeren dat de vrijstelling uit de klok van Jens gehaald zal worden bij de floor is lava opdracht. Bij die opdracht moest de mol er dus voor zorgen dat de mensen die bij de kooi vastgeketend waren niet als laatste vertrekken naar het hokje. Is het toeval dat Bert en Uma als eerste waren vertrokken bij die opdracht? Nele was gevallen en lag uit het spel, Anke stond achteraan en vond Philippe verdacht (ze wou hem niet laten vertrekken op de stelten).
SPOILER
Conclusie: Dat het houten kaartje zo snel mogelijk uit de kooi werd gehaald was volgens mij, een primary objective van de mol. Want de kans dat de sms met de nummerplaat fout ging zijn was toch al groot genoeg.
Gebruikersavatar

Holmes02 apr 2022, 19:49

 395
Cadfael schreef: 02 apr 2022, 15:12 Ja, maar de kans dat het kaartje genomen werd, was heel groot. Dan kan je beter saboteren in de cijfers. Mensen achterlaten zodat er informatie ontbreekt, knoeien met de roosjes, mensen achterlaten die Spaans spreken, of gewoon heel veel tijd verliezen.

Bij die proef met de kettingen kan je uiteraard verschillende zaken toepassen. Als eerste gaan en het kaartje nemen, zodat er informatie achterblijft of iemand subtiel aansporen om het te nemen. Als 2de of 3de gaan kan ook, maar dan is er al wat meer informatie in de groep. Als laatste gaan, gaat uiteraard ook. Als de laatste persoon niet de mol is, zal die waarschijnlijk het kaartje nemen, want die persoon heeft een vrijstelling en heeft niemand achtergelaten. Het kaartje kwam dus bijna altijd in de groep terecht, tenzij degene met de auto's al doorreden omdat het te lang duurde. Als mol kan je mensen dus ook aansporen om te vertrekken, zodat het kaartje en mensen achterblijven. Als je als mol als laatste gaat, kan je je profileren als groepspersoon door de vrijstelling niet te pakken. Als later blijkt dat daar cruciale informatie opstond, maak je je wel serieus verdacht door er niet voor zijn te gaan.

Het kaartje kwam in bijna alle gevallen dus sowieso in de groep terecht.
Als je ervan uitgaat dat het kaartje sowieso genomen wordt, dan zit de mol inderdaad niet hier.
Gebruikersavatar

foxhunter02 apr 2022, 19:53

 100  Sven
Bert pakt de vrijstelling toch alsnog niet?
Iedereen wist inmiddels wel dat Nele geen vrijstelling had maar een kaartje met informatie. Dat is geen grond voor jaloezie.
De invloed van Bert aan tafel is veel groter met zijn maar dan heeft Jens een voordeel. Hiermee stimuleert hij kandidaten om voor eigen gewin te gaan.
Gebruikersavatar

Holmes02 apr 2022, 20:03

 395
Salmolnella schreef: 02 apr 2022, 17:18 Dat het kaartje zo snel mogelijk uit de kooi gehaald werd was volgens mij essentieel voor de mol. Op die manier kon de mol zich bijna verzekeren dat de vrijstelling uit de klok van Jens gehaald zal worden bij de floor is lava opdracht. Bij die opdracht moest de mol er dus voor zorgen dat de mensen die bij de kooi vastgeketend waren niet als laatste vertrekken naar het hokje. Is het toeval dat Bert en Uma als eerste waren vertrokken bij die opdracht? Nele was gevallen en lag uit het spel, Anke stond achteraan en vond Philippe verdacht (ze wou hem niet laten vertrekken op de stelten).
Wat was de meerwaarde voor de mol dat die vrijstelling in de lava-opdracht weggenomen werd ? Er ging daardoor toch geen geld uit de pot?
En een vrijstelling is toch voor iedereen interessant ? Geketend geweest of niet ? De kans dat die weggenomen werd was 100% ongeacht de afloop aan de ketting.
Gebruikersavatar

Jay-Lo02 apr 2022, 20:24

 1690  Sven
Dat kaartje ging niet altijd genomen worden.
De mol heeft de kandidaten ingedeeld, die bij de ketting als de kandidaten die zouden gaan voor persoonlijk gewin, en iemand die Spaans spreekt. 2 Spaans- Portugees sprekende kandidaten liggen onder de grond.

Ofwel blijven die liggen en wordt de boodschap niet of traag vertaald, waardoor de kans groter was dat 1 van de kandidaten het kaartje pakt als persoonlijk voordeel, wat Nele als eerste deed. Gebeurt dat niet, zouden ze dan wachten op de anderen, wetende dat 1 van hen een vrijstelling kan nemen. Of, in tijdnood komen en toch zonder kaartje vertrekken.

Ofwel gaan Yens en Manu wel mee, het was duidelijk Gretel die wilde vertrekken, en wordt de zin vertaald door Yens, die in Barcelona woont. In dat geval gaan de geketende zichzelf losmaken, 1 voor 1, om de 5 minuten. Dat duurt 20 minuten voor iedereen los is en met hoeveel tijd komen ze aan bij Jens? Een kwartiertje? De laatste zou dan, het kaartje met de info nemen. In dat geval is er veel tijd verloren gegaan. Ze weten dat ze nog een opdracht moeten en de tijd dringt. Zouden ze op de laatste gewacht hebben voor de info, en zo ja, zou de taart dan op tijd op het feest zijn geweest?

Het zou alleszins zonder Jens zijn, want als je alle info hebt en uitkomt bij nr plaat: 7 kandidaten met kinderen, 6 roosjes, 75 leeftijd DP-ENG de hint op het kaartje, is de nr plaat fout. Poging 2, misschien viel er een roosje af 7775-ENG en poging 3, 7875-ENG. De mol moest daar (volgens mij) heel koest blijven en niet te veel opvallen en 3 roosjes opeten.
Gebruikersavatar

Salmolnella02 apr 2022, 22:26

 19  Uma
Holmes schreef: 02 apr 2022, 20:03 Wat was de meerwaarde voor de mol dat die vrijstelling in de lava-opdracht weggenomen werd ? Er ging daardoor toch geen geld uit de pot?
En een vrijstelling is toch voor iedereen interessant ? Geketend geweest of niet ? De kans dat die weggenomen werd was 100% ongeacht de afloop aan de ketting.
Stel dat er enkel kandidaten met een groot hart in het hokje waren geraakt en dat ze ook allemaal hun vraag juist beantwoorden. Dan heb je dat bedrag maal 3.

Dat de kans 100% is zou mssn kloppen indien er enkel een vrijstelling in het hokje zou zitten, maar ik denk dat het droevig filmpje dat percentage een beetje heeft doen laten zakken. Dus mij lijkt er wel een meerwaarde te zijn voor de mol. Zouden de makers dan ook geen andere opdracht bedacht hebben ipv. die kooi opdracht?
Gebruikersavatar

Salmolnella03 apr 2022, 00:27

 19  Uma
Ik weet niet of de locatie van de kooi hier op het forum al is gepost. Het is in ieder geval interessant om te weten wat de reistijd is vanaf de doodskisten tot aan de bestemming met de kooi. Volgens Google Maps ongeveer 29 min. rijden. Ik zag hier ergens op het forum dat Nele al naast de andere kandidaten stond toen Toon en Sven met de verrekijker keken. Dat komt omdat die eerste 5 min. bij de kooi al sowieso verstreken waren tegen de tijd dat Toon, Sven en co. aankwamen bij de locatie met de kooi. Ik vraag me dan vooral af wat het nut was van de boodschap aan de muur. Mochten ze bv. nog terugkeren naar de kooi om het houten kaartje te pakken indien de 20 min. al gepasseerd waren en ze alle 4 ook al bevrijd waren van hun kettingen?

Ik ken de details niet dus het zou bv. kunnen dat de tijd op bepaalde momenten niet loopt zodat die 70 minuten toch voldoende zou zijn en dat bv. de rode knop niet meteen de boodschap doet starten van GDC bij de kooi.

Reistijd doodskisten -> kooi
Afbeelding

Reistijd kooi -> eindbestemming
Afbeelding
Gebruikersavatar

chicawah.janssen03 apr 2022, 09:41

 8153
Ik heb altijd verondersteld dat de opdracht aan de ketting niet tegelijk met de opdracht van de anderen startte, maar later, kort voor de auto's arriveerden.
Stel je voor dat er tegelijk gestart werd en dat de eerste 3 aan de ketting het kaartje niet namen en de 4de misschien wel misschien niet. Dan moesten ze zelfs gewoon staan wachten tot de auto's toekwamen en had de boodschap op de muur totaal geen nut.
Gebruikersavatar

filiep.portugees03 apr 2022, 10:52

 407  Uma
Holmes schreef: 02 apr 2022, 14:51 Wie daar, zonder tip, in max. 3 pogingen de juiste combinatie kon uithalen, mag mij de volgende lottocijfers bezorgen.
Het kaartje was cruciaal voor de 3000 EUR.
Dat klopt, maar zoals ik en ook anderen al zeiden was het bijna onmogelijk om te beletten dat dat kaartje genomen zou worden, omdat :

* de Mol de groep volgestopt had met mensen die voor persoonlijk gewin gingen
* de andere kandidaten daar stonden met een verrekijker en konden informatie doorgeven dat er informatie op het kaartje stond

Als je dan nog weet dat er maar om de zoveel minuten de kooi eens opengaat, dan wordt hoe langer het duurt, de kans groter dat het kaartje gepakt wordt.
De mol die iedereen overtuigt om te blijven, zou dus betekenen dat er heel veel tijd moet overgaan, en de groep met de verrekijker niets mag laten weten.
Dat laatste lijkt mij heel moeilijk te bekomen.

Daarom dat ik zeg dat je dan beter op een andere manier kunt saboteren.
Gebruikersavatar

Holmes03 apr 2022, 10:59

 395
Salmolnella schreef: 02 apr 2022, 23:01 Stel dat er enkel kandidaten met een groot hart in het hokje waren geraakt en dat ze ook allemaal hun vraag juist beantwoorden. Dan heb je dat bedrag maal 3.

Dat de kans 100% is zou mssn kloppen indien er enkel een vrijstelling in het hokje zou zitten, maar ik denk dat het droevig filmpje dat percentage een beetje heeft doen laten zakken. Dus mij lijkt er wel een meerwaarde te zijn voor de mol. Zouden de makers dan ook geen andere opdracht bedacht hebben ipv. die kooi opdracht?
Bij de lavaproef was de vrijstelling sowieso voor een van de kandidaten of voor Jens.
Het beantwoorden van de vragen in het hokje stond volledig los van die vrijstelling. Een goed antwoord bracht geld op, een fout niet.
Dus welke rol speelt de kettingproef voor deze proef?? Ik begrijp helaas je link nog altijd niet tussen de kettingproef en de lavaproef.
-----


Als de niet-geketenden een rol mochten spelen in het verloop van de kettingproef dan verandert dat natuurlijk veel.
Konden de geketenden trouwens zien hoeveel personen (en evt wie) uit de wagens stapten vooraleer ze een volgorde van losmaken begonnen te bepalen of waren ze verondersteld tegen dan al los te zijn?


Ik ben akkoord dat het praktisch gezien gemakkelijker is om een paar roosjes weg te moffelen en sneller dan nodig te vertrekken bij de kandidaten in een kist, om de proef te doen mislukken.
Het lijkt trouwens dat Gretel daar aanspoorde om sneller te vertrekken bij de kisten maar in "je was een goede kandidaat" bij Telenet zou te zien zijn dat Gretel aangeeft dat het niet onder haar impuls was dat ze zo snel vertrokken. Zij wou nog wat wachten. Toon gaf ook al aan dat hij niet begreep waarom ze zo snel moesten vertrekken, dus kom je dan bij Sven en Philippe uit...
Gebruikersavatar

filiep.portugees03 apr 2022, 13:21

 407  Uma
Holmes schreef:Bij de lavaproef was de vrijstelling sowieso voor een van de kandidaten of voor Jens.
Het beantwoorden van de vragen in het hokje stond volledig los van die vrijstelling. Een goed antwoord bracht geld op, een fout niet.
Er is toch een invloed van het een op het ander, er was immers een tijdslimiet.
Als iemand dus 5 minuten stond na te denken of hij/zij wel of niet de vrijstelling zou nemen, gaat die tijd af van de totale tijd van de proef.
Herinner u hoe de anderen Bert riepen omdat hij zo lang in het hokje bleef.
Holmes schreef:Dus welke rol speelt de kettingproef voor deze proef??
Ik denk om de appetijt in een vrijstelling aan te wakkeren.
Holmes schreef:Het lijkt trouwens dat Gretel daar aanspoorde om sneller te vertrekken bij de kisten maar in "je was een goede kandidaat" bij Telenet zou te zien zijn dat Gretel aangeeft dat het niet onder haar impuls was dat ze zo snel vertrokken. Zij wou nog wat wachten. Toon gaf ook al aan dat hij niet begreep waarom ze zo snel moesten vertrekken, dus kom je dan bij Sven en Philippe uit...
Het is daarom dat ik heel wantrouwig sta tegenover iets dat je ziet, ik vond die besluitvorming heel selectief gefilmd.
Ik kon echt niet opmerken wie daar stuurde om rapper weg te gaan.
Het switchen tussen drone beelden en beelden van dichtbij gefilmd maakt het ook moeilijker.
Gebruikersavatar

Salmolnella03 apr 2022, 13:58

 19  Uma
chicawah.janssen schreef: 03 apr 2022, 09:41 Ik heb altijd verondersteld dat de opdracht aan de ketting niet tegelijk met de opdracht van de anderen startte, maar later, kort voor de auto's arriveerden.
Stel je voor dat er tegelijk gestart werd en dat de eerste 3 aan de ketting het kaartje niet namen en de 4de misschien wel misschien niet. Dan moesten ze zelfs gewoon staan wachten tot de auto's toekwamen en had de boodschap op de muur totaal geen nut.
Dan kan het niet anders dat ze de klok van 70 minuten hebben stopgezet toen ze met de wagens onderweg waren. Want anders geraak je zelfs zonder mol nooit met alle kandidaten op tijd op het feest. De bedoeling is toch dat de opdrachten (en het totaal te winnen bedrag) haalbaar moeten zijn zonder mol in het spel? En dat lijkt me hier onmogelijk als je de reistijd van de wagens erbij rekent.

29 min. (reistijd doodskisten -> kooi) + 20 min. kooi opdracht + 27 min. (reistijd kooi -> eindbestemming) + …
= al minstens 76 min.

De reistijd van de wagens er niet bijrekenen zal het ook niet geweest zijn want dan zouden de kandidaten 50 minuten gehad hebben (70 min totaal - 20 min. kooi) om de doodskisten opdracht te voltooien en de sms naar Jens te sturen. Dat lijkt me een beetje teveel.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17