Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

kristof.allaerts03 apr 2022, 14:02

 364  Uma
We hebben al vaker gezien dat we de tijdsaanduiding met een korreltje zout moeten nemen. De Calmont Klettersteig van vorig jaar was ook zo'n geval.
Zou ik me niet druk om maken.
Gebruikersavatar

Paraceta03 apr 2022, 16:43

 717  Sven
Salmolnella schreef: 03 apr 2022, 13:58 Dan kan het niet anders dat ze de klok van 70 minuten hebben stopgezet toen ze met de wagens onderweg waren. Want anders geraak je zelfs zonder mol nooit met alle kandidaten op tijd op het feest. De bedoeling is toch dat de opdrachten (en het totaal te winnen bedrag) haalbaar moeten zijn zonder mol in het spel? En dat lijkt me hier onmogelijk als je de reistijd van de wagens erbij rekent.

29 min. (reistijd doodskisten -> kooi) + 20 min. kooi opdracht + 27 min. (reistijd kooi -> eindbestemming) + …
= al minstens 76 min.

De reistijd van de wagens er niet bijrekenen zal het ook niet geweest zijn want dan zouden de kandidaten 50 minuten gehad hebben (70 min totaal - 20 min. kooi) om de doodskisten opdracht te voltooien en de sms naar Jens te sturen. Dat lijkt me een beetje teveel.
De 20 minuten tijd van de kooi-opdracht moeten alleszins niet geteld worden aangezien die opdracht begon te lopen voordat de auto's vertrokken (of dat zou toch moeten blijken uit de montage: we zien Gretel en Philippe op de knop drukken voor ze vertrekken). Maar zoals @kristof.allaerts aangeeft, zou ik me niet te druk maken over tijdsaanduidingen: bij de Calmont hebben de kandidaten bijvoorbeeld een stuk met de auto gereden in het midden van de proef, wat logischerwijze niet werd uitgezonden.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT03 apr 2022, 18:02

 767  Yens
Holmes schreef: 03 apr 2022, 11:55 Bij de lavaproef was de vrijstelling sowieso voor een van de kandidaten of voor Jens.
Het beantwoorden van de vragen in het hokje stond volledig los van die vrijstelling. Een goed antwoord bracht geld op, een fout niet.
Dus welke rol speelt de kettingproef voor deze proef?? Ik begrijp helaas je link nog altijd niet tussen de kettingproef en de lavaproef.
Maar het was voor de mol wel beter dat die vrijstelling gepakt werd. Als de vrijstelling na de opdracht nog altijd in de klok zou zitten, zou het verdiende bedrag van deze opdracht namelijk verdriedubbeld worden. Dat wil de mol toch absoluut vermijden.
Gebruikersavatar

Holmes03 apr 2022, 19:43

 395
Nu ben ik mee. Die verdrievoudiging was ik uit het oog verloren. Thx . 👍🏻
Gebruikersavatar

katka03 apr 2022, 19:44

 22  Uma
Inderdaad, zowel bij de lavaproef is het voor de mol belangrijk dat de vrijstelling weggenomen als hier bij het feest het kaartje waarvan men denkt dat het een vrijstelling zou kunnen zijn. Allebei de situaties zorgen voor minder cash in de pot. In allebei de situaties zie ik Bert in een sturende positie. Bij de kettingproef legt hij (samen met de 2 anderen die ik zeker ook verder in het oog hou) de nadruk op 'samen naar het feest gaan' en pusht hij hard genoeg om ervoor te zorgen dat men juist aan zichzelf gaat denken. Een sterk staaltje omgekeerde psychologie. Bij de lavaproef blijft hij erg lang 'twijfelen' zodat de anderen sterk vermoeden dat er een voordeel in het spel is. De eerstvolgende kandidaat hapt meteen toe. Ben benieuwd naar de aflevering van vanavond!
Gebruikersavatar

Paraceta06 apr 2022, 13:05

 717  Sven
Nu we een paar afleveringen verder zijn, vraag ik me af of de Mol een inschattings'fout' heeft gemaakt bij de kettingproef. Anke lijkt me daar namelijk uit de toon te vallen; op basis van wat we tot nu toe gezien hebben, zou ik durven vermoeden dat bijvoorbeeld Emanuelle eerder uit eigenbelang zou handelen dan Anke. Waarschijnlijk heeft dit geen enkele betekenis maar dit zou wel deels kunnen aansluiten bij het onzekere dagboek uit aflevering 3 waarin de Mol toegeeft dat de groep anders is dan die verwacht had.
Gebruikersavatar

Jay-Lo06 apr 2022, 19:01

 1690  Sven
De mol heeft hen allemaal ingedeeld. Misschien dacht de mol dat Anke beter zou zijn dan Emanuelle in "doden en levenden" herkennen.
Gebruikersavatar

Paraceta06 apr 2022, 19:20

 717  Sven
Weten we dat met zekerheid? Het enige wat we expliciet te horen hebben gekregen (voor zover ik me herinner), is dat de Mol de 4 personen bij de ketting heeft ingedeeld, maar niet of die dat ook voor de andere deelopdrachten mocht doen. De meest logische piste is natuurlijk dat dat inderdaad het geval was, maar ik wil er ook niet d'office vanuit gaan.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen06 apr 2022, 19:30

 8153
Er werd inderdaad niet expliciet gezegd dat de mol iedereen een bepaalde deelopdracht toewees, maar het zou mij raar lijken als hij/zij alleen besliste wie aan de ketting moest. Wie bepaalde dan wie in de kisten moest, wie de taart moest dragen en wie moest starten in de auto? De makers? Of werd geloot?
In vorige seizoenen is het regelmatig gebeurd dat de mol besliste wie wat moest doen en toen ging het elke keer over alle deelopdrachten.
Gebruikersavatar

Paraceta06 apr 2022, 19:47

 717  Sven
Klopt, ik veronderstel ook dat het zo gelopen is maar dit belicht wel meteen een "probleem" dat ik had met verschillende opdrachten, met name dat niet alle regels uitgelegd werden. Zo vraag ik me over de eerste aflevering af of de Mol alle kandidaten mocht toewijzen aan een deelopdracht, of Uma nu met een koffer van €0 of van €1500 in de eerste ronde zat en wat er zou gebeuren als Gilles en Magda haar zouden aanduiden als kofferhouder van de eerste ronde, of de stoeltjes niet hergebruikt mochten worden tijdens de lavaopdracht... (Die laatste is 100% logisch, maar een korte voice-oververduidelijking was leuk geweest.) Ik heb de indruk dat er dit jaar meer "loose ends" zitten in sommige opdrachten dan voorgaande jaren (of misschien vallen ze gewoon meer op?) en dat is spijtig (maar wel begrijpelijk wanneer er al veel verschillende regels aan de kijker uitgelegd moeten worden).

[Dit past misschien beter in een algemeen reactietopic, woops.]
Gebruikersavatar

chicawah.janssen06 apr 2022, 20:08

 8153
Jamaja @Paraceta, het is niet omdat de mol in de eerste opdracht van de eerste aflevering de groepjes mocht indelen dat hij/zij ook kon beslissen over de andere opdrachten in dezelfde aflevering hé! Dat zou toch wel van het goede teveel zijn. Bij de cactussen-geldkoffertjes moesten de kandidaten zelf beslissen over de groepsindeling en bij de koffertjes moesten diegenen die die opdracht deden zelf beslissen wie welk koffertje nam en wie welke ronde zou spelen. Het werd niet meegedeeld maar ik veronderstel dat de "niet prikkelbaren" onder elkaar moesten uitmaken wie zou gidsen en wie zou balloneren.
Gebruikersavatar

ex-molinator06 apr 2022, 22:54

 3483  Uma
"niet prikkelbaren" 😃
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17