Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

jens.janssen21 mar 2022, 11:59

 19
Spok schreef: 21 mar 2022, 10:36 Wat mij opvalt in deze proef is dat moest Nele (en de andere drie vastgeketenden) er voor gekozen hebben het kaartje te laten liggen in de kooi, de nummerplaat nooit gevonden kon worden. Er is geen enkele andere manier dan met het kaartje om de proef te laten slagen. Volgens mij moet de Mol dus ervoor zorgen dat dit kaartje ZEKER gepakt wordt. Indien geen van de anderen het neemt, moet de Mol het zelf nemen. Aangezien de eerste kandidaat (Nele) het neemt, lijkt zij mij de Mol alvast niet. Maar het komt de Mol wel goed uit... Al zat ik tot zonet meer met Toon of Sven in mijn hoofd als Mol...
Ik zit toch heel de tijd aan Nele te denken, omwille van een paar zaken.
- Vooreerst kan De Mol beslissen wie waar zit. Uitiendelijk blijken de 3 Spaans sprekende nog aan de ketting te hangen. Slim gezien toch als de vraag op het kaartje in het Spaans is? Aangezien Nele de eerste was om naar de kooi te gaan...
- Nele weet plots de correcte vertaling van het kaartje. Dit was in het begin even zoeken.
- Nele weet plots de leeftijd van Dolly Parton. Dit bij de laatste kans om de nummerplaatcombinatie goed te hebben. Desondanks ging men bij het eerste cijfer al de mist in. Dus de leeftijd van Dolly vrijgeven zou nog steeds een foute combinatie opleveren.

Kortom ze heeft een aantal mogelijkheden gehad om het spel naar haar hand te zetten.
Gebruikersavatar

masterveecee21 mar 2022, 12:01

 3547  Sven
chicawah.janssen schreef: 21 mar 2022, 11:56 ...
De mol kan ook gewoon aan de ketting gehangen hebben, goed wetende dat de proef niet kon lukken.
Denk ik ook 😃
Gebruikersavatar

filiep.portugees21 mar 2022, 12:06

 407  Uma
Spok schreef: 21 mar 2022, 10:36 Wat mij opvalt in deze proef is dat moest Nele (en de andere drie vastgeketenden) er voor gekozen hebben het kaartje te laten liggen in de kooi, de nummerplaat nooit gevonden kon worden. Er is geen enkele andere manier dan met het kaartje om de proef te laten slagen. Volgens mij moet de Mol dus ervoor zorgen dat dit kaartje ZEKER gepakt wordt. Indien geen van de anderen het neemt, moet de Mol het zelf nemen. Aangezien de eerste kandidaat (Nele) het neemt, lijkt zij mij de Mol alvast niet. Maar het komt de Mol wel goed uit... Al zat ik tot zonet meer met Toon of Sven in mijn hoofd als Mol...
Ik voel ook wel iets voor deze redenering.
De mol moet saboteren, maar wel liefst subtiel, anders wordt die te snel ontmaskerd.
Die laatste 3 letters konden onmogelijk gevonden worden zonder het kaartje.

De Mol kan zonder problemen het kaartje pakken (Nele), want dan bewijst zij dat ze een fanatieke kandidaat is, die voor de vrijstelling gaat (die er geen blijkt te zijn).
Andersom kan de mol ook in dat groepje zitten en mooi afwachten.
De eerste kandidaat die het kaartje pakt is verdacht, en de Mol zal daar graag de aandacht op vestigen.
Ik dacht dat onze godsdienstlerares die niet eens de 4 evangelisten kent, daar graag de aandacht op vestigde.
Anderzijds loopt ze daar dan weer zo hard mee te koop, dat je je afvraagt of ze zichzelf niet doelbewust verdacht maakt.

Na vorig jaar weet ik 1 ding zeker: er zijn geen zekerheden meer....
Gebruikersavatar

clementine2121 mar 2022, 12:13

 1
Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat enkel de mol wist dat de zogenaamde "vrijstelling" in de kooi bij de kettingproef eigenlijk een tip was, noodzakelijk voor het binnenhalen van 3000 euro met de eregast. Dat maakt Nele in mijn ogen minder verdacht aangezien ze door het pakken van de "vrijstelling" de mogelijkheid gaf tot het raden van de nummerplaat. Bert is dan weer wel verdacht, hij was tegen het pakken van de "vrijstelling" en probeerde hiervan ook de anderen te overtuigen, om zo gegarandeerd de nummerplaatproef te laten mislukken?
Gebruikersavatar

filiep.portugees21 mar 2022, 12:23

 407  Uma
chicawah.janssen schreef: 21 mar 2022, 11:56 Yens spreekt Spaans en Manu spreekt Portugees en normaal gezien begrijpt een Portugees wel redelijk goed Spaans (maar niet andersom)
Klein detail, eventjes off-topic : ik heb zelf eerst Spaans en dan later Portugees gevolgd.
Het niet begrijpen van Portugees ook al spreek je goed Spaans heeft vooral met de uitspraak te maken, als je het in geschreven vorm ziet zul je enorm veel herkennen.
Het zijn vooral de klanken van het Europees Portugees (Braziliaans klinkt heel anders) die het moeilijk maken.
Met die zin zou eens

Spaans : "En esta jaula no hay inmunidad, pero sí información interesante para el grupo."
(Europees) Portugees : "Nesta jaula não há imunidade, mas sim informação interessante para o grupo."
(Braziliaans) Portugees: "Em esta jaula não há imunidade, mas sim informação interessante para o grupo."

Dus met die zin in tekstvorm denk ik dat een Spaanstalige dit perfect begrepen had als het in het Portugees er stond en andersom.
Als het snel uitgesproken wordt, zal de Portugeestalige het Spaans waarschijnlijk begrijpen, maar andersom niet.

clementine21 schreef: 21 mar 2022, 12:13 Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat enkel de mol wist dat de zogenaamde "vrijstelling" in de kooi bij de kettingproef eigenlijk een tip was, noodzakelijk voor het binnenhalen van 3000 euro met de eregast. Dat maakt Nele in mijn ogen minder verdacht aangezien ze door het pakken van de "vrijstelling" de mogelijkheid gaf tot het raden van de nummerplaat. Bert is dan weer wel verdacht, hij was tegen het pakken van de "vrijstelling" en probeerde hiervan ook de anderen te overtuigen, om zo gegarandeerd de nummerplaatproef te laten mislukken?
Ja, zo zie je dat alles op veel manieren kan geïnterpreteerd worden.
Het aandringen om het niet te pakken kan gezien worden als een kandidaat die natuurlijk niet wil dat een andere kandidaat met de vrijstelling gaat lopen, en het kan gezien worden als de Mol die niet wil dat de ontbrekende letters van de nummerplaat zullen bekend zijn.

Je kunt ook ervan uitgaan dat de Mol die personen daar gezet heeft, en bijna zeker wist dat toch één van hen voor de vrijstelling zou gaan.
In die redenering hoefde de Mol zelf niet aan de ketting te hangen.
Gebruikersavatar

Paraceta21 mar 2022, 12:47

 717  Sven
Aan de ketting kon de laatste persoon toch zonder consequentie de nepvrijstelling nemen? Met andere woorden, deze informatie zou met vrij grote zekerheid in de groep belanden (tenzij de "autokandidaten" besluiten niet te wachten). Als Mol lijkt het me dus ook logisch dat je hiervan uitgaat en op een andere plek gaat mollen. De vrijstelling vind ik eigenlijk vrij nietszeggend op dat vlak.
Gebruikersavatar

ex-molinator21 mar 2022, 12:50

 3483  Uma
filiep.portugees schreef: (Europees) Portugees : "Nesta jaula não há imunidade, mas sim informação interessante para o grupo."
"mas sim" lijkt me te letterlijk vertaald.
Ik denk dat eerder pelo contrário, of por outro lado of zelfs mas da/apresenta informação interessante ao grupo." gebruikt zou worden.
(Mas tenho de admitir que o meu português está um pouco enferrujado.)
Gebruikersavatar

Spok21 mar 2022, 12:51

 18
Aan de ketting kon de laatste persoon toch zonder consequentie de nepvrijstelling nemen? Met andere woorden, deze informatie zou met vrij grote zekerheid in de groep belanden (tenzij de "autokandidaten" besluiten niet te wachten). Als Mol lijkt het me dus ook logisch dat je hiervan uitgaat en op een andere plek gaat mollen. De vrijstelling vind ik eigenlijk vrij nietszeggend op dat vlak.
Mmm, zo had ik het nog niet bekeken. Als de 4e persoon de vrijstelling neemt, mogen de eerste 3 dan wel naar het feest? In mijn hoofd was dit alleszins niet het geval, maar het is wel een mogelijkheid op zich.
Gebruikersavatar

Paraceta21 mar 2022, 13:00

 717  Sven
Ik heb het even herbekeken en Gilles zegt:
Als iemand dat wegneemt, dan gaat de kooi niet meer open en blijven de anderen achter.
Ze moeten een eerste kandidaat afvaardigen die zichzelf zal bevrijden, in de hoop dat die alleen de sleutel uit de kooi neemt. Want als die kandidaat ook nog iets anders weggraait, zal de kooi daarna niet meer opengaan en blijven de andere vasthangen aan de ketting.
Uit de eerste quote is het niet zo duidelijk, maar in de tweede lijkt me er toch bedoeld te worden dat alleen kandidaten die nog vasthingen achter zouden blijven en de laatste kandidaat inderdaad zonder consequentie de vrijstelling had kunnen nemen.

(Ik had zelf al een zijsprongetje gemaakt: "Wat als de andere 3 reeds bevrijde kandidaten de 'autokandidaten' nu zouden aansporen om te vertrekken omdat de vierde anders een vrijstelling krijgt?" Maar daarbij komt natuurlijk dat ze tegen dan ook de beschrijving op de muur ontcijferd zouden hebben dat het geen echte vrijstelling was.)
Gebruikersavatar

filiep.portugees21 mar 2022, 13:12

 407  Uma
ex-molinator schreef: 21 mar 2022, 12:50 "mas sim" lijkt me te letterlijk vertaald.
Ik denk dat eerder pelo contrário, of por outro lado of zelfs mas da/apresenta informação interessante ao grupo." gebruikt zou worden.
(Mas tenho de admitir que o meu português está um pouco enferrujado.)
Ik wil er hier nu geen competitie "beste Portugees" van maken, maar ik had toch altijd in de 90% voor mijn Portugees, en ik spreek het nog heel frequent,.
En als ze "mas sim" ook bij Ciberdúvidas gebruiken, wat de referentie is voor Portugese grammatica, dan zal het wel juist zijn, zeker?
https://ciberduvidas.iscte-iul.pt/pesquisa
Gebruikersavatar

jens.janssen21 mar 2022, 13:24

 19
filiep.portugees schreef: 21 mar 2022, 12:06 Ik voel ook wel iets voor deze redenering.
De mol moet saboteren, maar wel liefst subtiel, anders wordt die te snel ontmaskerd.
Die laatste 3 letters konden onmogelijk gevonden worden zonder het kaartje.

De Mol kan zonder problemen het kaartje pakken (Nele), want dan bewijst zij dat ze een fanatieke kandidaat is, die voor de vrijstelling gaat (die er geen blijkt te zijn).
Andersom kan de mol ook in dat groepje zitten en mooi afwachten.
De eerste kandidaat die het kaartje pakt is verdacht, en de Mol zal daar graag de aandacht op vestigen.
Ik dacht dat onze godsdienstlerares die niet eens de 4 evangelisten kent, daar graag de aandacht op vestigde.
Anderzijds loopt ze daar dan weer zo hard mee te koop, dat je je afvraagt of ze zichzelf niet doelbewust verdacht maakt.

Na vorig jaar weet ik 1 ding zeker: er zijn geen zekerheden meer....
Je kan dit op verschillende manieren bekijken vind ik. Stel dat Nele De Mol zou zijn laat ze 600 EUR achter. Toch niet slecht op dag 1?
Daarnaast zegt niets dat, door het kaartje mee te nemen, de combinatie kan worden geraden.

De Mol gaat zichzelf niet begraven want amper een kans om te saboteren. De twee starters, alsook de mensen met de kaart, hebben weinig kans tot saboteren. Je bent namelijk op dat moment met 4. Indien de overige 6 hun werk doen komt iedereen toe op het feest. Dit kan niet de bedoeling zijn van De Mol. Dus blijft over de ketting. Door hier als eerst te gaan drop je altijd 3 mensen.

De kans dat het antwoord op de nummerplaatcombinatie kan worden geraden is nog altijd vrij klein.
Ik weet het, ik zit al in een tunnelvisie na 1 aflevering, maar ik blijf toch bij Nele.
Gebruikersavatar

ex-molinator21 mar 2022, 13:50

 3483  Uma
filiep.portugees schreef: 21 mar 2022, 13:12 Ik wil er hier nu geen competitie "beste Portugees" van maken,.
Ik zeker niet, immers ik heb nooit Portugees gestudeerd, maar heb wel jaren Portugees gesproken met echte lusofonos.

Ik beweer niet dat "mas sim" op zich verkeerd is, en misschien is het wel gebruikelijk in schrijftaal, maar ik zal het navragen.

Wat er ook van zij, het zal zeker verstaan worden (ik twijfel enkel of het wel idiomatisch is).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17