Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

filiep.portugees29 mar 2022, 21:45

 407  Uma
Fervente mollenjager schreef: 28 mar 2022, 13:57 Opvallend trouwens dat Bert met het idee komt lijn per lijn te positioneren. Dit idee komt niet van Yens en Anke.
Het komt positief over, maar misschien zorgt hij precies daardoor dat onhandige Philippe de eieren voor zijn rekening mag nemen...

Fervente mollenjager schreef: 28 mar 2022, 16:15 Moeten we dit nu niet stilaan zien als iemand die niet heel handig is ?
Normaal gezien zou ik ja zeggen, maar bij de voorstelling van de kandidaten (of was het in aflevering 1?) zei hij dat als mol hij vooral zou spelen op zijn onschuldig uiterlijk, dat hij er als een braaf, lief mannetje uitziet.
En ach, hij laat alle eieren vallen, die cruciaal waren voor het gerecht van 1.500€, en ook de amandelen vliegen alle kanten uit.
Maar ach, hij is zo'n lief mannetje, en hij is toch niet gepakt door de timelapse camera.
...

leon.paelinck schreef: 29 mar 2022, 10:00 Waarom zaten die eiren in een open zak? In welk scenario vallen ze niet om als je die op een onstabiele toog moet leggen terwijl je gehaast bent voor die timelapse?

Daar heb ik ook wel enkele bedenkingen over.
Vlak voor hij de eieren op de toog legt, gaat de timelapse af en bukt hij zich eventjes, daarna gaat hij naar de toog.
Had hij dan niet eventjes kunnen wachten tot ze de eieren in ontvangst genomen hadden, eventueel de koks wenken zodat ze de eieren voorzichtig overnemen?
Het is niet omdat je onhandig bent, dat je dat niet kunt beseffen van jezelf en extra voorzichtig zijn.
Door met de eieren helemaal tot aan de toog te geraken, en ze net daar te laten kapotvallen, geeft hij natuurlijk de indruk dat hij zijn uiterste best gedaan heeft, maar gewoon pech gehad heeft.

En was hij verplicht die eieren op dat bewegend plankje te leggen?
Volgens mij was het niet door de wind dat die eieren vielen, maar omdat hij ze op dat beweeglijk plankje legde.
Die ajuin bleef ook niet liggen toen hij op dat plankje gelegd werd, maar die mocht natuurlijk wel eens vallen.
Gebruikersavatar

annebeestje29 mar 2022, 22:07

 88  Sven
chicawah.janssen schreef: 29 mar 2022, 21:42 Was het eigenlijk verplicht om de foodblogger zijn etentje te serveren in de juiste volgorde? De eerste koks hadden bv. onmiddellijk aan het dessert kunnen beginnen omdat dat het meeste geld kon opbrengen. Ze hadden ook al meteen om de aardappelen kunnen vragen en die al op het vuur zetten.
Dat vind ik de cruciale vraag! Als de volgorde van opdienen niet uitmaakte, dan zou de strategie aan de start “recept voor recept” en “beginnen met het voorgerecht” misschien wel eens sabotage kunnen zijn geweest.
Gebruikersavatar

filiep.portugees29 mar 2022, 22:22

 407  Uma
leon.paelinck schreef: 29 mar 2022, 13:36 Eigenlijk enorm indrukwekkend dat ze nog geslaagd zijn om die bloem (golfur?) te communiceren zonder te weten wat het was. Dat leek me nog de moeilijkste opgave. Volgens mij was de opdracht ook 1000 keer makkelijker als de koks nooit afgelost werden.
Zeker, mocht je deze opdracht moeten uitvoeren zonder mol, dan denk ik dat je de koks laat voor wat ze zijn, want dit zijn de mensen in de groep die best kunnen koken.
Zij lezen eerst goed de 3 gerechten, om in te schatten welke ingrediënten cruciaal zijn, en beginnen dan ingrediënten uit te beelden: een paar ingrediënten die nodig zijn voor het voorgerecht, maar ook al direct de aardappelen, en het biefstuk, omdat die cruciaal zijn voor het hoofdgerecht, en een zekere tijd nodig hebben om te koken/braden.
Van zodra er beginnen ingrediënten aan te komen, kan één kok beginnen koken, terwijl de ander zich bezighoudt met het uitbeelden van ingrediënten van het voorgerecht.
Beginnen ze aan het hoofdgerecht, dan kan één kandidaat ook al de eieren, amandelen en wijn uitbeelden van het dessert.
Ik vermoed dat het op die manier wel mogelijk moet zijn om de 3 gerechten goed genoeg te creëren.

BeaVer schreef: 29 mar 2022, 21:36 Ik heb zo het gevoel dat ze daarom die kameel 🐫 🐪 in het spel hebben gebracht. Ze moeten dat toch wel geanticipeerd hebben?
Ja, ze wisten dat daar een kemel ging geschoten worden.
Gebruikersavatar

leon.paelinck29 mar 2022, 23:33

 48  Sven
chicawah.janssen schreef: 29 mar 2022, 21:42 Was het eigenlijk verplicht om de foodblogger zijn etentje te serveren in de juiste volgorde? De eerste koks hadden bv. onmiddellijk aan het dessert kunnen beginnen omdat dat het meeste geld kon opbrengen.


.
Niet per se maar dan zou de tijd van het voorgerecht wel op zijn.
De kandidaten proberen natuurlijk elk recept uit te voeren omdat ze er vanuit gaan dat het hun gaat lukken.
Gebruikersavatar

filiep.portugees30 mar 2022, 00:22

 407  Uma
Maar eventjes ernstig.
Ik ben nog eens die kookproef aan het herbekijken.
Er zitten meer mogelijke sabotages in dan je zou denken.

Nele : "We gaan beginnen, niet te chaotisch."
Manu : "En recept per recept."
Dat klinkt logisch, maar mocht Manu toch de mol zijn, dan stuurt ze er direct op aan van nog niet naar de nodige ingrediënten te kijken voor hoofdgerecht en dessert.
Gevolg : de aardappelen die lange tijd op het vuur moeten staan koken, en het vlees dat ook geruime tijd nodig heeft om gebraden te worden raken waarschijnlijk al niet op tijd.
Dat de Portugeestalige Manu niet weet wat gofio is, is ook weinig waarschijnlijk.
In Brazilië kennen ze gófio wel degelijk, toch ten minste in bepaalde streken.
Ik ga het eens aan een Braziliaanse vragen, maar ik ben er quasi zeker van dat ze dat moet begrijpen, die Spaanse vriendin uit Madrid vindt het ook weinig geloofwaardig.
Dus dat zou dan ook een mogelijke mollenactie zijn.
Mijn leraar Portugees vindt het in elk geval hilarisch dat zij León "niet begreep" en "gofio" ook niet, en hij is vooral een fan van de Braziliaanse variant (ik meer van de Europese variant)

We zien de ingrediënten die nodig zijn voor het voorgerecht (en Manu heeft het dus al zo gedraaid, dat ze zeker geen oog hebben voor ingrediënten van het hoofdgerecht of dessert) : gofio, munt, ui, look, visbouillon.
Wat moet daar langst op het vuur staan, en moet dus eerst aan begonnen worden?
Gofio, laat dat nu net het ingrediënt zijn dat Manu "niet begrijpt".
Waarvoor gaat ze eerst : de bouillon.
Als je natuurlijk écht niet zou weten wat gofio is, is die bouillon, een logische keuze, maar anderzijds, ze hebben de foto, ze moeten zich toch afvragen wat die papperige massa is, munt kan het niet zijn, ui ook al niet...
Ze beelden visbouillon uit, Nele wijst duidelijk naar de fles, en daarna doen ze een vis na.
Voor mij is dat een perfect uitbeelden van visbouillon.
Toch maakt Anke daar alleen "vis" van.
Ook dat zou kunnen een daad van sabotage zijn.

Sven zegt : ik heb eieren...
Is het dan niet vreemd dat het later Philippe is die met de eieren loopt, en ze allemaal breekt?

Het duurt te lang en Bert beslist om de eerste rij te claimen, Uma claimt de tweede.
Het indelen kan zijn om de efficiëntie te verhogen, maar het kan ook bedoeld zijn om cruciale ingrediënten in handen te krijgen, zodat die erg lang op zich zullen laten wachten.
En als je al je eieren in één mandje wilt leggen als Mol, kies dan de minst handige Harry uit het gezelschap.

Nele beeldt nu goed de wortelen uit, Manu lacht geamuseerd met haar impersonatie, maar doet zelf niet echt iets productiefs.
Anderzijds is dat wel vreemd, want ze gingen zich eerst concentreren op het voorgerecht, de wortelen zijn nodig voor het hoofgerecht.
Het is Anke die concludeert : wortel, ajuin, vis.
Yens staat er wat bij en kijkt er naar, zijn inbreng is minimaal.

Nu beelden ze met z'n tweeën look uit, daarmee hebben ze alle ingrediënten van het hoofdgerecht, behalve juist datgene dat langst van al zal moeten op het vuur staan... de gofio.

Sven brengt het eerste ingrediënt: look.
Zolang ze echter geen bouillon hebben of ui, kunnen ze nog niet veel doen.

Toon meldt dat hij bij de witte wijn zit, en wordt door Yens naar de keuken gestuurd met dit ingrediënt.
Dat is vreemd van Yens, want witte wijn zit niet in het voorgerecht, maar wel in het hoofdgerecht.
Ofwel hebben ze dat ingrediënt al uitgebeeld, maar is het niet getoond in de aflevering.
En ook van het hoofdgerecht zijn ze dus niet begonnen met de ingrediënten uit te beelden die langst moesten op het vuur staan (de aardappelen of het vlees), maar beeldden ze eerst wortelen uit, en dan witte wijn.
Emanuelle legt nog eens heel erg hard de nadruk op het feit dat ze geen idee heeft wat gofio is (op de zak staat : gofio de millo, in het Portugees zou dat dus : gófio de milho zijn, zooo moeilijk om te begrijpen, hee... 😃)
Emanuelle is ook heel de tijd bezig dat ze niet weet wat het is, maar het is Nele die op het idee komt om dan maar een woord uit te beelden dat erop lijkt, maw. zij zorgt voor een praktische oplossing, Manu blijft zich op het schijnprobleem richten.
Sven is wel erg sloom wanneer het alarmsignaal van de timelapse camera weerklinkt.
Hij wordt gepakt met de wortels.
Dat betekent extra tijdverlies voor de keuken voor bij het hoofdgerecht, want ook wortelen moeten een tijdje op het vuur staan.
En het creëert de kans dat Sven straks de koks mag vervangen en er een potje van maken 😉
Anke krijgt melding van een ajuin en visbouillon, maar vindt de ajuin belangrijker, hier kan ik niets op aanmerken, want de tijd om die klaar te maken is puur afhankelijk van de temperatuur van je water.

Nu Nele super veel moeite doet om de broodnodige gofio te halen, schiet Bert in actie.
Hij loopt doodgemoedereerd tussen de putten, zodat de timelapse camera hem vat, en hij 'moet' koken, samen met Sven.
Op die manier gaat er super veel tijd verloren.
Immers, het koken ligt niet alleen stil terwijl ze dicht bij opdienen zitten, en de gofio is nog steeds niet ter plaatse.
De paprika van het hoofdgerecht blijkt ook al aanwezig, maar net zoals de gofio zijn de 2 hoofdingrediënten : aardappelen en vlees niet aanwezig.

Voor het voorgerecht zijn slechts 2 ingrediënten te weinig : munt en gofio.
Bert put zich uit om het minst belangrijke van de 2 : munt goed uit te beelden.
Leuk, maar op die manier blijft het hoofdingrediënt, de gofio, achterwege.
Slimme zet als je de mol bent, je komt goed over omdat je perfect de munt uitbeeldt, maar ondertussen ben je het onmogelijk aan het maken dat het voorgerecht nog lukt.
Daarna doen ze nog eens de golfbeweging.
Pas nu merkt coördinator Jens op dat ze moeten kijken of er iets is dat hen aan golf doet denken.

Uma heeft de gofio.
Ze spreekt het fout uit qua klemtoon).
Ze meldt dit keurig, vraag is of zij al eerder wist dat het iets met golf moest zijn.
Als ze dit al eerder wist, dan kan ze makkelijk dit cruciale ingrediënt achtergehouden hebben.

Jens mag de wortelen op de toog leggen van Yens, hij had beter eerst de gofio laten komen, want die wortelen zijn maar nodig voor het hoofdgerecht, terwijl de gofio echt cruciaal is om het voorgerecht nog een kans te geven.
Sven en Bert beelden nu een biefstuk uit, opnieuw een ingrediënt dat nodig is voor het hoofdgerecht.
Ze weten nochtans dat ze dicht bij het punt zitten waarop het voorgerecht moet afgeleverd worden.
Uma brengt het biefstuk naar de keuken.
Het biefstuk, de wortelen en de gofio liggen al op de toog, en toch houden Bert en Sven zich verder bezig met het uitbeelden van ingrediënten.
"Zonder munt gaat die jongen niet blij zijn", zegt Bert.
Ook dat lijkt mij een mollenstreek, die munt is maar een detail in vergelijking met het hoofdingrediënt dat ze nu wel hebben, maar laten liggen op de toog.
Ze hebben nu eindelijk gofio, en Sven zegt direct tegen Bert dat hij er meer water moet bijdoen...
"Al het water mag erbij, hee?", vraagt Bert.
Hier saboteert Bert of Sven.
Het resultaat is natuurlijk dat het een slap soepje wordt in plaats van gofio, en om nog te laten indikken is er onvoldoende tijd.
Nadat Sven aan Bert vroeg er meer water bij te doen, en Bert daarvan profiteerde om er al het water bij te doen, is Sven nu plots verwonderd dat de gofio niet dikt.
Hij had er waarschijnlijk een hele emmer bijgegoten, en zich dan afgevraagd waarom het waterachtig is...
Bert gaat nu voor indikken, terwijl hij er eerst al het water wou bijgieten...
Er is natuurlijk geen tijd meer en uma mag met een groen lachje het waterig soepje opdienen.
Ze probeert het nog te redden door het als "una sopa de cebolla" (uiensoep) te serveren.
¡Buen provecho!
De munt komt nog aan, maar helaas te laat.

Nu pas, hoewel ze al veel minder belangrijke ingrediënten hebben laten leveren, merkt Jens op dat de aardappelen er niet zijn.
Opnieuw, net zoals de gofio, het ingrediënt dat lang op het vuur moet staan, en essentieel is, want het zit in de naam van het gerecht zelf.
Ze komen quasi gelijktijdig op het slechte idee om het als een klap uit te beelden (zou Will Smith ook naar de Mol gekeken hebben?)
De tomaten komen aan via Jens.
De aardappelen niet.
Hier zou eventueel de coördinatie kunnen gemold hebben.

Ondertussen gaan Bert en Sven ook de ingrediënten van het nagerecht 'bestellen'.
Philippe zegt dat hij de amandelen heeft.
Yens zegt te wachten, want het is "nog niet 100% zeker".
Ook dit kan een mollenactie zijn, want het uitbeelden van Bert was hier toch wel duidelijk.
Sven doet nu perfect een kip die een ei legt na.
Eieren zijn inderdaad ook cruciaal voor dit nagerecht.
Philippe komt met het zakje met eieren aangestoven, duikt perfect weg voor de timelapsecamera, en legt de eireen dan op dat beweeglijke plankje, zodat ze er onmiddellijk afvallen.
10 van de 12 breken, met deze actie heeft hij het dessert al quasi onmogelijk gemaakt.
Maar er blijven nog 2 eieren over.
Vraag is : mocht hij dat zakje met eieren naast dat beweeglijk plankje zetten, of was dat niet toegelaten?
De eieren konden nooit stabiel staan op dat plankje.
Of mocht hij eventjes wachten tot iemand van de keuken de eieren kwam oppikken?

Bert zegt om aan het hoofdgerecht te werken, en het nagerecht te laten voor wat het is.
Op dat moment klinkt een vreemd geluidje in de achtergrond, een beetje Indiana Jones achtig, triomfantelijk, eigenlijk.
Is dit een auditieve hint?

Ook dit is een mollenachtie.
Wat opvalt hier: hoewel ze het vlees van in het begin hadden, staat de pot niet op het vuur.
Bert is bezig de groenten mooi fijn te snijden.
Sven loopt wat rond met het gerecht.
Een van de 2 had duidelijk beter het vlees gebraden, terwijl de andere de wortels, ui en tomaat snijdt.
Beiden zijn hier verdacht.
Het is ook geen erg logische keuze om volop voor het hoofdgerecht te steken, want de aardappelen ontbreken nog, en de tijd vliegt voorbij.
Bert drinkt wat wijn, en geeft de fles aan Sven, "om te kalmeren".
Maar ook een goede methode om de tijd te doen verstrijken zonder dat het vooruit gaat....
Bert kookt eerst alle groenten.
Nu pas merkt Bert op dat ze nog altijd geen aardappelen hebben.
Geen van de 2 heeft de laatste tijd iets uitgebeeld.
Nu gaan ze nog eens de "pataat" uitbeelding maken.
Anke raadt slagroom, klets, slag.
Ik vind dit niet zo onlogisch, hier zie ik niet direct sabotage in.
Yens maakt er gehakt van, dat vind ik wel wat verdacht.
Jens wordt om gehakt gestuurd, en moet dus samen met Toon koken.
Bert geeft nog eens het slechte advies om het nagerecht te laten vallen, want met de tijd dat ze nog hebben trekt Jens terecht de conclusie dat ze de aardappelen nooit meer zacht gaan krijgen.
De aardappelen komen nooit aan, vermits Yens er gehakt van gemaakt heeft.
En vermits Jens zijn tijd wil steken in het nagerecht -wat heel logisch is-, is het vlees compleet rauw, en weer mag Uma met een bezorgde glimlach de 'haute cuisine' opdienen.
¡Buen provecho!
Het nagerecht kon eigenlijk ook al niet meer lukken, vermits Philippe de eieren had laten vallen, maar om zeker te zijn dat ze toch geen perfecte miniportie zouden serveren, strooit hij ook nog eens maximaal de amandelen over het veld, omdat hij met een open zakje amandelen naar de toog snelt.
Jens en Toon beelden perfect een kameel uit, omdat kaneel nu eenmaal veel moeilijker uit te beelden is.
Anke maakt hier wel verdacht kamelenbulten van, en Yens stuurt heel verdacht Uma naar de kameelachtige.
Philippe gaat helpen door de kameel met brood te lokken.
Vraag is of dat geen manier is om tijd te verspelen.
De kameel komt aan, en Toon en Jens schrikken zich een bult.
Ze zien er de humor wel van in, en beelden nu op perfecte wijze het kaneelstokje uit.
Anke snapt het deze keer wel, Yens grijnst als een boer met kiespijn, alsof hij niet blij is dat ze het juiste ingrediënt gaan toegeleverd krijgen.
Uma brengt feilloos de kaneelstokjes.
Toon ontdekt de dessertwijn bij de dromedaris.
Alles is er om een miniportie te maken.
Helaas zijn de keukenkunsten van Toon en Jens van het niveau dat Piet Huysentruyt zou beginnen bleiten.
De foodblogger ziet de geplette lange vingers met lange tanden aan, en gaat voor de wijn.

Wie heeft nu gemold?
Het is weer een proef die serieus voor interpretatie vatbaar is.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen30 mar 2022, 08:13

 8153
Knappe analyse @filiep.portugees !
Wat Manu en de gofio betreft: we weten niet hoe oud Manu was toen ze in België arriveerde. We weten ook niet of ze met haar familie naar België gekomen is of geadopteerd werd door een Belgisch gezin. Als ze nog heel klein was en geadopteerd werd, is de kans groot dat ze nog nooit van gofio gehoord heeft.
Misschien moeten we eens aan Aagje Vanwalleghem vragen of zij weet wat gofio is.
Gebruikersavatar

filiep.portugees30 mar 2022, 08:22

 407  Uma
Hmm, ja, daar zit ook wat in, @chicawah.janssen , maar je ziet dit herhaald in het niet herkennen van León, terwijl ze zelf dan ook nog zegt wat Spaans te spreken, en león al quasi gelijk is aan leão.
Maar ja, ze kan natuurlijk doelbewust mollen, ook als ze niet de mol is.

Het was trouwens niet alleen dat ze gofio niet begreep, maar dat ze het er zo vingerdik oplegde.
Ik weet écht niet wat gofio is, écht niet...
Nele weet ook niet wat gofio is, maar ze beeldt wel iets uit dat tot de ontdekking ervan bij de kelners leidt.
Emanuelle houdt zich enkel bezig met Nele te overtuigen dat ze het niet weet, waardoor er veel tijd verloren gaat.
Gebruikersavatar

Margot330 mar 2022, 09:12

 91
De kameel komt aan, en Toon en Jens schrikken zich een bult.
😂 Goeike
Gebruikersavatar

BeaVer30 mar 2022, 09:40

 1293  Uma
filiep.portugees schreef: 30 mar 2022, 00:22 Nu gaan ze nog eens de "pataat" uitbeelding maken.
Anke raadt slagroom, klets, slag.
Ik vind dit niet zo onlogisch, hier zie ik niet direct sabotage in.
Yens maakt er gehakt van, dat vind ik wel wat verdacht.
Het was waarschijnlijk heel ver gezocht van Yens, maar "iemand verslaan" is "gehakt maken van iemand".
Door iemand een mot te verkopen, zou je dan dus ook kunnen interpreteren als iemand verslaan.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen30 mar 2022, 09:54

 8153
filiep.portugees schreef: 30 mar 2022, 08:53 Hmm, ja, daar zit ook wat in, @chicawah.janssen , maar je ziet dit herhaald in het niet herkennen van León, terwijl ze zelf dan ook nog zegt wat Spaans te spreken, en león al quasi gelijk is aan leão.
Maar ja, ze kan natuurlijk doelbewust mollen, ook als ze niet de mol is.

Het was trouwens niet alleen dat ze gofio niet begreep, maar dat ze het er zo vingerdik oplegde.
Ik weet écht niet wat gofio is, écht niet...
Nele weet ook niet wat gofio is, maar ze beeldt wel iets uit dat tot de ontdekking ervan bij de kelners leidt.
Emanuelle houdt zich enkel bezig met Nele te overtuigen dat ze het niet weet, waardoor er veel tijd verloren gaat.
Met de león was ze écht aan het nepmollen, maar het was heel doorzichtig. Echt naïef om te denken dat Toon erin zou trappen, écht naïef!
En haar "écht" zie je ook opduiken bij haar sollicitatie, het is écht haar manier van spreken.
Gebruikersavatar

Jay-Lo30 mar 2022, 11:21

 1690  Sven
Is er al ooit, in de tweede reeks, een mol geweest die op zo'n manier molde (Manu, Philippe)? Ik denk dat ze echt niet wist wat gofio is. Uma roept dat ze maïszetmeel heeft, er staat op de verpakking een afbeelding van maïs, logisch toch. Dat die aardappelen er niet komen is ook niet vreemd, want dat wordt niet opgepikt door de coördinators. Maar ook niemand in het veld zegt aardappelen te hebben, ze roepen nochtans heel de tijd wat ze in de putten vinden. Dan zou het best kunnen dat het 2 aardappelen waren en dat de mol die even begraven heeft, geeft mooie beelden voor de laatste aflevering. Die komen nooit in de keuken. Ik denk toch dat voor de rest alle ingrediënten in de keuken belanden, sommige weliswaar te laat. Ik vind hier Sven het meest mols omdat hij zich laat afgaan met een ingrediënt (wortelen), dat terug moet naar het veld. Als die aardappelen uit het spel zijn kan je je nog een beetje amuseren met koken, en terwijl hij toch zit de wachten op de 2de kok aan de cameramensen duidelijk maken dat hij de mol is (tijdens een timelaps).

Ik hoop wel dat ze dan daarna die aardappelen terug opgegraven hebben of ze hebben daar nu een patattenveld. 😜
Gebruikersavatar

chicawah.janssen30 mar 2022, 11:25

 8153
De mol die stiekem de patatten begraaft... Een goeie! Beetje zoals Lennart die stiekem druiven wegkieperde.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12