Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Paraceta04 apr 2022, 12:44

 717  Sven
ann.michiels schreef: 04 apr 2022, 12:41 Hij moest een cocktail proeven en raden welke drankjes daarin zaten. Pas daarna kon hij idd simpelweg de percentages aflezen van de flessen. Maar de moeilijkheid zat in het proeven.
Dat weet ik wel maar het leek erop dat Polle dacht dat Bert die alcoholpercentages zomaar uit het hoofd kende terwijl hij ze natuurlijk gewoon aflas.
Gebruikersavatar

astridm04 apr 2022, 13:51

 287
HanMi schreef: 04 apr 2022, 09:13 Ik vind het zo ostentatief overal in de weg zitten zowel als mol als als kandidaat geen aangenaam gedrag om naar te kijken.
Dat dus!
Gebruikersavatar

Kamool04 apr 2022, 13:56

 17  Uma
Voornamelijk de verdeling is interessant.

Nele kiest voor Rust --> logisch omdat haar been nog steeds gekwetst is.
Bert kiest ook voor rust omdat hij Nele verdacht vind.

Sven wilt geen Spaans doen --> Hij wil in de grootste groep zitten als kandidaat en meer impact hebben in het spel (zie ook laatste proef) Hij is ook continue naar reacties van kandidaten aan het kijken.
Anke wordt gepusht om Spaans te doen en aanvaard --> Denkt als kandidaat dat dit wel zal lukken
Yens pusht Philippe om Spaans te doen --> Volgens mij om de Mol blok te zetten (Yens zit op Philippe denk ik) om met een controlerende Anke een duo opdracht te doen dat moeilijk molbaar is.

De rest gaat op de boot.
Manu --> Doet veel aan nep-molling.
Uma --> Ijverige kandidaat, had makkelijk kunnen solo mollen maar doet het niet (alweer) Ook al is de tekening niet duidelijk dat het een kind is
Sven --> maakt de tekening goed, maar maakt niet duidelijk dat het een kind is.
Yens --> Heeft niet veel impact op de opdracht buiten de verdeling.

Conclusie :

Verdacht : Philippe
Semi verdacht : Manu
Niet verdacht : Nele, Uma, Bert, Yens, Anke, Sven
Gebruikersavatar

lorenzo.dejongh04 apr 2022, 14:14

 344  Sven
Ik heb een heel vaag vermoeden dat er een beeld van de mol stond in dat water. Het werd allemaal zo vaag in beeld gebracht steeds.
Gebruikersavatar

tim.pintelon04 apr 2022, 15:19

 16  Yens
Ikzelf ben een fervent duiker (~300 duiken) en op mijn allereerste duik (steengroeve in België in maart met watertemperatuur ~5 graden) kon ik met een kleine fles (12 liter) ongeveer 25 minuten duiken tot ik 50bar bereikt had. En ik had redelijk veel zenuwen waardoor ik vrij veel lucht had verbruikt. Ook de kou en het barslechte zicht hielp hier zeker niet. Maximum diepte was toen 13-14m. De flessen die de kandidaten gebruikten waren volgens mij ook 12 liter flessen met 200 bar lucht, aangezien deze wereldwijd het meest gebruikt worden.

Om dus 150 bar te verbruiken in water met een temperatuur tussen 20 en 24 graden waar je een tiental meters ver kan zien, op max 12m diepte, moet je toch serieus je best doen. Als je heel snel zou ademen kan je deze fles leegtrekken tot 50 bar op 10 minuten, maar dat zou geweldig hard opvallen en uit de uitleg van Gilles waren beide flessen (Sven en Yens) bijna leeg. Iemand die wat stress heeft en gewoon op zich vrij stevig ademt, zou op 12m diepte zeker tussen de 25 en 30 minuten in rust kunnen wachten. Ikzelf kan hier makkelijk langer dan een uur blijven, maar zonder ervaring is dat onmogelijk.

Wat dus belangrijker is om naar te kijken volgens mij is de geweldig trage manier van vragen stellen en tekenen over de standbeelden door Manu en Uma. Normaal gezien moet je met een 5 a 6 tal vragen een standbeeld kunnen bepalen. Met 2 minuten per vraag + 5-10 minuten tekenen moet dit op maximum 20 minuten geklonken zijn. Normaal gezien zou een onrustige duiker hiermee wel nog wat tijd hebben. Maar door naar de aflevering te kijken leek dit wel een uur te duren.

Manu's paniekaanval op 6m waarbij ze naar boven schiet is levensgevaarlijk. Een kennis heeft zo eens een luchtembolie en klaplong gehad + doorboorde trommelvliezen door van 7-8m naar boven te schieten. De programmamakers hadden dit niet mogen laten gebeuren (ook als Manu de mol blijkt te zijn). Het drukverschil voor ons lichaam is veel groter tussen 10m en 1m dan tussen 20m en 10m.
Gebruikersavatar

Holmes04 apr 2022, 18:30

 395
renzo.verdonckt schreef: 03 apr 2022, 22:36 Ik zou de foto met alle beelden nog eens moeten zien. Maar volgens mij kan je met een viertal vragen tot de oplossing komen. Om geld te verliezen zou ik als Mol dus ervoor zorgen dat de 'verkeerde' vragen worden gesteld, waarbij je slechts een paar beelden kan schrappen. Een beetje zoals bij het gezelschapsspel 'Wie is het?' - samen met het nadien te gedetailleerd tekenen zoals hier eerder al is aangehaald.

Afbeelding

Manu-Uma
1. Is het een vrouw ? (ja)
2. Draagt de vrouw een jurk? (ja)
3. Houdt de vrouw haar linkerhand in de lucht ? (nee)
4. Komt de rok tot boven de knieën ? (ja)
5. Heeft ze iets vast in haar linkerhand ? (nee) ==> foto gevonden

Sven - Yens
1. Is het een man ? (nee)
2. Heeft de vrouw een blote buik ? (ja)
3. Heeft ze een bikinitopje ? (ja)
4. Heeft de vrouw één hand in haar zij ? (nee) ==> foto gevonden

Het aantal vragen is niet overdreven (en die waren ook maar 100 EUR waard) maar de mol kan het wel rekken en trekken bij het zoeken naar een goede vraag. Dat geeft minder tijd voor de duikers.
Gebruikersavatar

Molly Malone04 apr 2022, 20:48

 7
Paraceta schreef: 03 apr 2022, 22:27 Zou ze niet meer zuurstof verloren hebben als ze constant mee op en af was geweest met Manu? Ik heb zelf absoluut geen duikervaring, maar dat lijkt me nog wel een mogelijkheid?
Nu, na aflevering 1 had ik Uma al afgeschreven en dit bewijst nog maar eens dat ze een kandidaat is die er vol voor gaat.
Dat klopt. Maar als ze alleen onder water wacht, kan ze perfect via de knop op het mondstuk van haar scuba zeer snel extra zuurstof laten ontsnappen. Wat ze volgens mij niet gedaan heeft, aangezien ze binnen de tijd was.
Gebruikersavatar

Frolva04 apr 2022, 21:02

 2204
tim.pintelon schreef: 04 apr 2022, 15:19 Manu's paniekaanval op 6m waarbij ze naar boven schiet is levensgevaarlijk.
Je zag ook dat de instructeur naar haar 'grabbelde' om snel stijgen te beletten (maar dat lukte niet echt goed).

Bedankt voor de toelichting. 😉
Gebruikersavatar

ex-molinator04 apr 2022, 22:31

 3483  Uma
tim.pintelon schreef: 04 apr 2022, 15:19 Manu's paniekaanval op 6m waarbij ze naar boven schiet is levensgevaarlijk.
Goh, ja en nee. Haar voeten waren misschien op 6 m diepte, maar haar hoofd toch niet dieper dan 4.5m diepte. Verdrinken zou ze niet - er was hulp aanwezig . Onverantwoord werd het pas toen duidelijk was dat ze op 2 m diepte de kalmte al niet kon bewaren. Een embolie zou ze niet oplopen , maar water in de longen en/of een gescheurd trommelvlies waren wel een reëel risico.
Voor zover ik het kon inschatten is Jens wel zonder hulpmiddelen tot ongeveer 5m diepte gegaan, misschien zelfs 6m. Maar Jens is een sportieve kerel.

Ik zou in ieder geval getracht hebben Manu te overtuigen een andere taak binnen die proef te laten uitvoeren.

Terzijde: ik heb zelf (als jonge sportieve teenager) heel veel gedoken in zee (tropisch) zonder speciale hulpmiddelen (wel flippers en een masker), regelmatig tot een diepte van ongeveer 8m en 1 keer bijna 10m en toen voelde ik wel dat ik echt aan de limiet zat en ik weet nog heel goed welk schrikgevoel ik had en dat ik mezelf moest tegenhouden om te snel naar boven te schieten.

Ik vond het een zeer leuke aflevering maar de redactie had dat risico misschien niet mogen nemen. Anderzijds weten we ook niet wat dat voorgaand uurtje "instructies en testen" inhield dus is dit een mening gebaseerd enkel op wat er getoond is.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen05 apr 2022, 13:56

 8153
Ik vind die beelden echt prachtig. Jammer dat ik ze nooit live zal kunnen zien doordat ik niet kan duiken en ook niet van plan ben mij daar aan te wagen.

ex-molinator schreef: 04 apr 2022, 22:31 Ik zou in ieder geval getracht hebben Manu te overtuigen een andere taak binnen die proef te laten uitvoeren.
Ik vind het ook erg bizar dat Manu het duiken deed. Had Anke bij de proef met de goudschat niet ook aangegeven dat zij het duiken wel zag zitten? Waarom dan Manu?
Ik heb de aflevering nog maar 1x gezien, ik moet nog eens opnieuw kijken hoe de verdeling verliep.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8