Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

julieke.vdw05 apr 2022, 22:55

 106  Uma
@Yvo Nee, dat wist ik eigenlijk helemaal niet! (alvorens ik het hierboven las) Dat is nieuwe en interessante info 🕵🏻‍♂️
Gebruikersavatar

julie.willems05 apr 2022, 22:59

 5  Uma
Ik ben zelf duiker en vond de duikproef pijnlijk om naar te kijken. Wat Manu deed, is inderdaad levensgevaarlijk. Op 6 meter als een pijl naar boven schieten kan je longen en oren voorgoed beschadigen. Onbegrijpelijk dat de makers zulke proeven toelaten: dan duik je nog best zonder fles, zoals bij de zeemeermin.

Opvallend is wel hoeveel Sven bewoog. Als hij (als mol) tips gekregen had: door te hyperventileren of veel te bewegen gaat je verbruik giga de lucht in. Makkelijke manier om onverdacht te mollen en dan de schuld op de anderen te steken (het duurde te lang).
Gebruikersavatar

Yvo05 apr 2022, 23:00

 1111  Uma
julieke.vdw schreef: 05 apr 2022, 22:55@Yvo Nee, dat wist ik eigenlijk helemaal niet! (alvorens ik het hierboven las) Dat is nieuwe en interessante info 🕵🏻‍♂️
Je zou het niet zeggen, maar ik heb in een ver en duister verleden ook nog even yoga gedaan.
De zonnegroet is een reeks bewegingen die het hele lichaam rekt en strekt en is een totale work-out van je gezondheid.
Spijsvertering, hard-en bloedvaten, spierstelsel, etc. worden allemaal geoefend.
Bij een compleet yoga programma wordt de zonnegroet gebruikt om het lichaam op te warmen en komt dus aan het begin van zo'n programma.

Maar euh, we zijn hier eigenlijk off-topic aan het gaan.
Moest je nog willen antwoorden, misschien best even hier ➡️ viewtopic.php?f=96&t=5165.
Gebruikersavatar

glashelder05 apr 2022, 23:26

 53
Afbeelding

Vergezocht maar vond 'm wel grappig.
Gebruikersavatar

Fervente mollenjager06 apr 2022, 03:48

 130  Uma
HanMi schreef: 04 apr 2022, 09:13 Ja, ik had Bert voor deze aflevering ook als Mol en toen hij dan op de sturende positie ging zitten in de eerste opdracht dacht ik "Hebbes" maar hij heeft daar zoveel dingen goed gedaan die hij niet goed moest doen, dat ik het toch echt niet meer geloof.

Emanuelle was mij hier het meeste mols met tijdrekken, maar ik hoop dat zij het niet is. Ik vind het zo ostentatief overal in de weg zitten zowel als mol als als kandidaat geen aangenaam gedrag om naar te kijken. Ik geef haar wel het voordeel van de twijfel wat het duiken betreft. Ik heb ooit mijn Padi gehaald en het heeft die instructeur ettelijke pogingen gekost om mij zo ver te krijgen vertrouwen te hebben in het materiaal en mezelf, want de paniek die me telkens om het hart sloeg wanneer ik besefte dat ik kon verdrinken... Had ze sneller kunnen stoppen met de opdracht? Dat zeker, maar als kandidaat wil je denk ik ook gewoon proberen doorzetten ondanks de twijfel.

Ik vond dat deel van de opdracht toch wel best tricky. Duiken op 4-5m wanneer je vrij naar boven kan zwemmen lijkt me toch een pak minder risicovol dan onervaren mensen gewoon naar 12m te laten gaan met een ochtendje oefenen. Maar mijn eigen ervaring zal die interpretatie wel mee kleur geven 😃
12 meter diep voor een beginneling en nog iemand die schrik heeft, dit is gewoon logisch dat dit niet gaat. Ik snap sommigen niet echt dat ze niet geloven dat Uma schrik had. Had ze vroeger kunnen stoppen ? Ja.
Maar zij wou ook met Uma omdat zij de beste duikster is in de groep zodat de opdracht alsnog kan lukken. Plus op basis van de aflevering deed ze 3 pogingen.

Sommigen maken hier zelf een vergelijking met Elizabeth in de grot. In de grot kon je ook iets duidelijker communiceren (de mol - cast en Elizabeth zelf) met elkaar...
In de zee zie je Manu ook duidelijker versnellen. Ik tref dit echt niet in twijfel hoor...

Waar er een beetje simpel wordt overgegaan is bij Bert in het hotel. Ja, hij doet het goed. Hij komt meer kandidaats over in die opdracht, maar ondanks maar 1 verschil was het wel fout bij de opdracht bij de 2de foto waar ze ook een cijfer niet doen. Dat had bijna onmogelijk gemaakt om de 2de te vinden. Dankzij Nele is die gevonden.
Bert wilt ook niet dat Nele zo lang op het balkon staat.

Jansen schreef: 04 apr 2022, 09:41 Je hebt gelijk, ik denk ook dat Emanuelle echt wel schrik had van het duiken. Ze was veel verdachter in de manier waarop ze de eerste figuur bepaalde, veel te veel focus op details.
Uma was degene die meer in detail ging in het begin bij het tekenen.

lieselot.devoorde schreef: 04 apr 2022, 10:49 Volgens mij is nr 91 wel doorgegeven en was er een andere tip (ivm de bijbel) niet gevonden en niet doorgegeven...
Lijkt me dus geen geldig statement, als hij er effectief had opgegeten dan zou Nele ook niet op het juiste nummer gekomen zijn, ondanks het natellen. Wat nu wel het geval was.
Opeten is idd een beetje een rare argumentatie maar hij ging wel eerder 92 doorsturen en niet 91. Dankzij Nele, niet dankzij Bert die zelf nog eens zegt dat het juist is volgens hem, lukt die opdracht nog. Die andere tip en 92 hadden de opdracht wel heel erg moeilijk gemaakt. Bert komt kandidaats over, maar er zijn toch enkele dingetjes waar ik vind dat hij toch verdacht blijft in deze aflevering.

ann.michiels schreef: 04 apr 2022, 12:41 Dat is best mogelijk wat jij schrijft. Ik had het anders geïnterpreteerd: Manu is oprecht bang, maar wil blijven proberen om te duiken omdat ze Uma verdenkt als mol en de mol niet alleen naar die opdracht wil laten gaan.



Hij moest een cocktail proeven en raden welke drankjes daarin zaten. Pas daarna kon hij idd simpelweg de percentages aflezen van de flessen. Maar de moeilijkheid zat in het proeven.
Ik weet niet als ze Uma verdenkt, maar ze zei wel vroeger in de aflevering dat ze met Uma wou gaan. Ze wist dat ze schrik had en ze weet dat Uma een goeie duikster is en dat ze eventueel alleen kan gaan. 1 + 1 = 2. 😃 Ze wou wel blijven proberen, want uit de 3 afleveringen is toch duidelijk gebleken dat ze geen opgeefster is.

Kamool schreef: 04 apr 2022, 13:56 Voornamelijk de verdeling is interessant.

Nele kiest voor Rust --> logisch omdat haar been nog steeds gekwetst is.
Bert kiest ook voor rust omdat hij Nele verdacht vind.

Sven wilt geen Spaans doen --> Hij wil in de grootste groep zitten als kandidaat en meer impact hebben in het spel (zie ook laatste proef) Hij is ook continue naar reacties van kandidaten aan het kijken.
Anke wordt gepusht om Spaans te doen en aanvaard --> Denkt als kandidaat dat dit wel zal lukken
Yens pusht Philippe om Spaans te doen --> Volgens mij om de Mol blok te zetten (Yens zit op Philippe denk ik) om met een controlerende Anke een duo opdracht te doen dat moeilijk molbaar is.

De rest gaat op de boot.
Manu --> Doet veel aan nep-molling.
Uma --> Ijverige kandidaat, had makkelijk kunnen solo mollen maar doet het niet (alweer) Ook al is de tekening niet duidelijk dat het een kind is
Sven --> maakt de tekening goed, maar maakt niet duidelijk dat het een kind is.
Yens --> Heeft niet veel impact op de opdracht buiten de verdeling.

Conclusie :

Verdacht : Philippe
Semi verdacht : Manu
Niet verdacht : Nele, Uma, Bert, Yens, Anke, Sven
Ik heb toch iets anders gezien. Philippe is nu al 2 afleveringen zeer passief bezig.
Plus je weet niet achter het scherm wat er allemaal gezegd wordt. Yens weet dat Philippe zeer goed Frans kan en denkt dat Frans hem kan helpen om Spaans te verstaan. Wat eigenlijk wel klopt, want er zijn wel gelijkenissen op bepaalde vlakken tussen beide talen.
Ik zou hier dus niet al te veel in opnemen.
Uma is voor mij net wel verdacht vanwege details, Yens langer bij haar houden bij het basket en toch wel tijd verliezen (samen met Manu) in de boot. Dit is de eerste keer waar ze ietwat verdacht uitkomt voor mij, Uma.

Ik blijf wel op Bert, Sven en Yens (die ik op basis van aflevering 3 niet verdacht vind)

tim.pintelon schreef: 04 apr 2022, 15:19 Ikzelf ben een fervent duiker (~300 duiken) en op mijn allereerste duik (steengroeve in België in maart met watertemperatuur ~5 graden) kon ik met een kleine fles (12 liter) ongeveer 25 minuten duiken tot ik 50bar bereikt had. En ik had redelijk veel zenuwen waardoor ik vrij veel lucht had verbruikt. Ook de kou en het barslechte zicht hielp hier zeker niet. Maximum diepte was toen 13-14m. De flessen die de kandidaten gebruikten waren volgens mij ook 12 liter flessen met 200 bar lucht, aangezien deze wereldwijd het meest gebruikt worden.

Om dus 150 bar te verbruiken in water met een temperatuur tussen 20 en 24 graden waar je een tiental meters ver kan zien, op max 12m diepte, moet je toch serieus je best doen. Als je heel snel zou ademen kan je deze fles leegtrekken tot 50 bar op 10 minuten, maar dat zou geweldig hard opvallen en uit de uitleg van Gilles waren beide flessen (Sven en Yens) bijna leeg. Iemand die wat stress heeft en gewoon op zich vrij stevig ademt, zou op 12m diepte zeker tussen de 25 en 30 minuten in rust kunnen wachten. Ikzelf kan hier makkelijk langer dan een uur blijven, maar zonder ervaring is dat onmogelijk.

Wat dus belangrijker is om naar te kijken volgens mij is de geweldig trage manier van vragen stellen en tekenen over de standbeelden door Manu en Uma. Normaal gezien moet je met een 5 a 6 tal vragen een standbeeld kunnen bepalen. Met 2 minuten per vraag + 5-10 minuten tekenen moet dit op maximum 20 minuten geklonken zijn. Normaal gezien zou een onrustige duiker hiermee wel nog wat tijd hebben. Maar door naar de aflevering te kijken leek dit wel een uur te duren.

Manu's paniekaanval op 6m waarbij ze naar boven schiet is levensgevaarlijk. Een kennis heeft zo eens een luchtembolie en klaplong gehad + doorboorde trommelvliezen door van 7-8m naar boven te schieten. De programmamakers hadden dit niet mogen laten gebeuren (ook als Manu de mol blijkt te zijn). Het drukverschil voor ons lichaam is veel groter tussen 10m en 1m dan tussen 20m en 10m.
Toch iemand die dit correct inschat.

ex-molinator schreef: 04 apr 2022, 22:31 Goh, ja en nee. Haar voeten waren misschien op 6 m diepte, maar haar hoofd toch niet dieper dan 4.5m diepte. Verdrinken zou ze niet - er was hulp aanwezig . Onverantwoord werd het pas toen duidelijk was dat ze op 2 m diepte de kalmte al niet kon bewaren. Een embolie zou ze niet oplopen , maar water in de longen en/of een gescheurd trommelvlies waren wel een reëel risico.
Voor zover ik het kon inschatten is Jens wel zonder hulpmiddelen tot ongeveer 5m diepte gegaan, misschien zelfs 6m. Maar Jens is een sportieve kerel.

Ik zou in ieder geval getracht hebben Manu te overtuigen een andere taak binnen die proef te laten uitvoeren.

Terzijde: ik heb zelf (als jonge sportieve teenager) heel veel gedoken in zee (tropisch) zonder speciale hulpmiddelen (wel flippers en een masker), regelmatig tot een diepte van ongeveer 8m en 1 keer bijna 10m en toen voelde ik wel dat ik echt aan de limiet zat en ik weet nog heel goed welk schrikgevoel ik had en dat ik mezelf moest tegenhouden om te snel naar boven te schieten.

Ik vond het een zeer leuke aflevering maar de redactie had dat risico misschien niet mogen nemen. Anderzijds weten we ook niet wat dat voorgaand uurtje "instructies en testen" inhield dus is dit een mening gebaseerd enkel op wat er getoond is.
Euhm, behalve de mol wist niemand echt waar ze die kunstopdracht gingen moeten doen. Konden de kandidaten dus moeilijk weten om Manu ergens anders te zetten.

chicawah.janssen schreef: 05 apr 2022, 13:59 Ik vind die beelden echt prachtig. Jammer dat ik ze nooit live zal kunnen zien doordat ik niet kan duiken en ook niet van plan ben mij daar aan te wagen.


Ik vind het ook erg bizar dat Manu het duiken deed. Had Anke bij de proef met de goudschat niet ook aangegeven dat zij het duiken wel zag zitten? Waarom dan Manu?
Ik heb de aflevering nog maar 1x gezien, ik moet nog eens opnieuw kijken hoe de verdeling verliep.
Behalve de mol wist niemand echt waar ze de kunstopdracht gingen moeten doen volgens mij.

Dagobert schreef: 05 apr 2022, 15:24 Zowel op het duiken als op het paniekeren bij het duiken kan vooraf geoefend zijn, toch?

In de film zagen we Manu koelbloedig blijven, in elk geval.
Bij het duiken verloor ze die koelheid totaal.

Uma zat in de diepte, de andere twee concentreerden zich op de tekening.
Sven hoort een vreemd geluid.
De pure paniek onder water zien we op tv.
Manu kan goed acteren, weten we.
Angsten overwinnen en goed acteren lijkt me toch wel iets heel anders.
Gebruikersavatar

Molise06 apr 2022, 13:18

 15  Uma
Bij de verdeling van de proef zegt Sven direct dat hij niet goed is in talen, dat de initiatie Spaans niets voor hem is (3:14).
Op 3:20 hoor je een vrouw zeggen 'ik ook'. Ik denk dat dit Uma is, maar ben niet zeker.
Moest zij het zijn, zou ik dit vreemd vinden. Haar Spaans bij het opdienen bij de kookopdracht was toch niet zo slecht.
Bij beiden mogelijk een manier om zeker niet in die opdracht terecht te komen?
Gebruikersavatar

Paraceta06 apr 2022, 13:20

 717  Sven
Dat is Nele, de stem klinkt nogal rasperig en Manu en Sven draaien hun hoofd naar haar wanneer de woorden uitgesproken worden 🙂

Edit: Uma zit nog tussen Manu en Nele dus in theorie zouden ze hun hoofd ook naar haar kunnen draaien, maar op basis van de stem ben ik vrij overtuigd dat Nele dit zegt.
Gebruikersavatar

Ijgenweis06 apr 2022, 17:33

 2
ex-molinator schreef: 04 apr 2022, 22:31
Terzijde: ik heb zelf (als jonge sportieve teenager) heel veel gedoken in zee (tropisch) zonder speciale hulpmiddelen (wel flippers en een masker), regelmatig tot een diepte van ongeveer 8m en 1 keer bijna 10m en toen voelde ik wel dat ik echt aan de limiet zat en ik weet nog heel goed welk schrikgevoel ik had en dat ik mezelf moest tegenhouden om te snel naar boven te schieten.
Dat traag stijgen is enkel van belang bij scubaduiken, bij vrijduiken zoals jij deed, mag je zo snel naar boven als je wil 😉
Gebruikersavatar

Holmes06 apr 2022, 20:06

 395
AlleTaupe schreef: 04 apr 2022, 09:22 Maar anderzijds heeft Bert wel de m&ms verkeerd geteld. Wie weet heeft hij er 2 opgegeten en kreeg hij de opdracht dat er 92 over moesten blijven voor de verkeerde locatie, maar alsnog eentje verkeerd geteld... die m&ms moesten wel de locatie sturen. Dus als je hier het verkeerde nummer doorgaf, ging die vrouw niet gevonden zijn... ik blijf bij Bert
Zeker ?

91 was het juiste getal en Bert kwam op 92 dus heeft hij er zeker geen opgegeten maar veeleer 1 misteld. Als je hier wil mollen dan laat je er (minstens) 1 verdwijnen (bvb onder het bed), dan kan niemand nog op 91 uitkomen.

Bert heeft ook het lumineus idee om de douche te laten stomen omdat hij tekst op de spiegel verwacht. Als je dat als mol weet, dan laat je dat aan Nele om dat te bedenken.

Bij de vraag over het aantal glazen wijn, kon hij ook gemakkelijk een glaasje in de lavabo gieten zonder dat mee te tellen. Nele stond toch op het balkon. Als er geen 2e fles stond, zou er zelfs geen 2e keer kunnen geteld worden want de wijn was al weggespoeld. En toch had Bert het juiste aantal.
Gebruikersavatar

annebeestje06 apr 2022, 21:29

 88  Sven
Van duiken weet ik niets, maar van yoga wel!
Down dog is inderdaad een veelgebruikte verkorting van downwards facing dog. Niets raars aan. Ook de zonnegroet is heel bekend. Dus logisch dat die termen als eerste worden genoemd. Ik zie er niets verdachts in.
Gebruikersavatar

ex-molinator06 apr 2022, 22:37

 3483  Uma
Ijgenweis schreef: 06 apr 2022, 17:33 Dat traag stijgen is enkel van belang bij scubaduiken, bij vrijduiken zoals jij deed, mag je zo snel naar boven als je wil 😉
Mogen ... ja maar je moet (misschien niet verplicht maar het is wel aangenamer) ook wat lucht loslaten.
Ondertussen is dat een paar decennia geleden en ik denk dat ik nu niet meer de bodem van een standaard zwembad haal, 5m al zeker niet.😡
Gebruikersavatar

Ijgenweis07 apr 2022, 18:54

 2
Bij vrijduiken heb je bij het bovenkomen maximaal evenveel lucht in je lichaam als toen je aan je afdaling begon, dus ‘lucht loslaten’ is ook qua comfort niet nodig.

Overigens is ook vrijduiken potentieel zeer gevaarlijk, nooit doen als je alleen bent! Zelfs bij geringe diepte en met veel oefening kan je in ernstige problemen komen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8