Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

filiep.portugees07 apr 2022, 08:24

 407  Uma
Nog eventjes die verdeling van de buggy's bekeken.
Sven "offert zich op" om alleen te rijden.
Dat geeft hem natuurlijk de mogelijkheid om dan alle borden te bekijken, wat niet de afspraak was, maar hem dan wel de geknipte kandidaat maakt om de vragen op te lossen.
Bert wilde met Uma rijden, maar Anke steekt daar een stokje voor: 'ze vertrouwt Bert om te rijden', het zijn dan ook Anke en Bert die samen rijden, en niet Uma en Bert.
Bert was dus vermoedelijk een van haar mollen, want op het einde zegt ze dan dat Frank Focketyn de kandidaten heel anders had ingeschat.

Misschien verdeelde ze eerst over 2 kandidaten en daarna slechts over 1?
In elk geval lijkt het mij dat ze bij een van haar potentiële mollen wil zitten om te zien wat die doet.
Uma lijkt bij de verdeling niet helemaal tevreden, als ze de mol is, kan ze natuurlijk minder mensen ophouden in de 2e buggy dan in de eerste.
Dat gebeurde in het begin, van zodra Uma was ingeschat.
Dus misschien spreidde ze over Uma en Bert, en zette ze nadien alleen nog maar in op Bert?
Gebruikersavatar

Stars Hollow07 apr 2022, 09:57

 35
Holmes schreef: 06 apr 2022, 19:16 Dat stond er niet.... (vraag + alle antwoorden komen net niet volledig in 1 beeld, vandaar afgekapt boven en onder)
Geen idee wat je moet antwoorden als Sven de mol is... "met Sven" dan ?

Afbeelding
Ik moet zeggen dat deze vraag Sven voor mij een beetje minder verdacht maakt.
Het lijkt mij als je die vragen opstelt en nakijkt, dat je toch vooral nakijkt dat het antwoord van de mol er toch bij staat?
Als Sven de mol is, is het meest logische antwoord 'De mol zat alleen' net zoals er voor Nele ook staat 'De mol was niet aanwezig'.
Ik vraag me af of ze dit over het hoofd zouden zien als Sven effectief de mol is.
Gebruikersavatar

Jay-Lo07 apr 2022, 10:44

 1690  Sven
Ik denk dat alleen wij het zo te zien hebben gekregen in de montage. De kandidaten zullen wel de juiste vraag hebben gekregen.
Gebruikersavatar

Délégee07 apr 2022, 10:59

 99
Stars Hollow schreef: 07 apr 2022, 09:57 Ik moet zeggen dat deze vraag Sven voor mij een beetje minder verdacht maakt.
Het lijkt mij als je die vragen opstelt en nakijkt, dat je toch vooral nakijkt dat het antwoord van de mol er toch bij staat?
Als Sven de mol is, is het meest logische antwoord 'De mol zat alleen' net zoals er voor Nele ook staat 'De mol was niet aanwezig'.
Ik vraag me af of ze dit over het hoofd zouden zien als Sven effectief de mol is.
Ik denk dat ze deze vraag last minute hebben moeten aanpassen na het uitvallen van Nele.
In de oorspronkelijke zal wel gestaan hebben "Met Nele" i.p.v. "De Mol was niet aanwezig".
Gebruikersavatar

Stars Hollow07 apr 2022, 11:10

 35
@Délégee Oké dat kan goed zijn maar dan nog lijkt het mij dat je vooral aandacht hebt voor het correcte antwoord.
Vanuit het standpunt van de productie of de 'vragenopsteller' (buh weet niet of GDC dit doet of iemand anders) lijkt het mij dat je sneller over een fout antwoord van een kandidaat kijkt, dan over het fout antwoord van de mol. Als je snapt wat ik bedoel? Kan het niet zo goed uitleggen.
Gebruikersavatar

suzanne.verkerk09 apr 2022, 13:28

 70  Uma
StevenB schreef: 07 apr 2022, 00:16 Hoewel het "lijkt" alsof SVEN hier een grote held is, hij is het echter niét.

Vraag je eens af wat de Mol wil in deze opdracht. Aangezien de opdracht lineair is, kan de mol tijdens de opdracht weinig saboteren. Iedereen kan leren, vooruitgaan, proefjes individueel afhandelen. Wat kan de mol wel?
- de groep OPHOUDEN: dan moet je kijken naar Anke en Bert die vooraan het tempo bepalen, of Emanuelle (die te pas en te onpas stopt om ergens te leren) en iedereen achter haar ophoudt
- de groep OPJAAGT: dan moet je kijken naar 'wie z'n mond niet houdt' of... naar de laatste die constant tempo wil maken. Zo kan a) de groep immers niet grondig leren en b) komt de groep toch aan het einde

De mol wil immers finishen. De mol WIL ERBIJ ZIJN op het einde waar de enige winst van de opdracht ligt. De ideale strategie is immers: beantwoord een paar vragen juist, maar ook evenveel of meer fout en laat de beslissende vraag (die je denkt dat men niet juist heeft) over voor een echte kandidaat: zo maak je je niet verdacht.

Sven is dus de geknipte man voor de job en is ook weer hier op de juiste plaats, net zoals tijdens veel van de vorige opdrachten.
Ik vind Yens geschikter, hij is door Uma naar voren geschoven. Later zegt hij dat hij zelf het initiatief nam. We zien Uma en Yens nauwelijks in beeld. Een vraag over stoppen bij en bord en Uma die bij de basket geholpen wil worden door Yens die door is, omdat Manu de basket miste en opnieuw moest. Hij doet maar liefst 3x over de draaistoelopdracht. Ik verdacht Anke en Philippe, maar zij jagen de groep positief op (het timemanagement van Anke) of heeft veel leergeduld met Manu (Philippe). Een mol staat zeker niet altijd op de beste plek, omdat er op meerder manier te mollen is. Of in deze, een sterke en dominante groep. Die de Mol misschien nog gaat aftroeven in volgende opdrachten.

Yens verdenkt Bert, die weliswaar kan liegen, maar in de laatste opdrachten weinig saboteert heeft, mede dankzij hem werden de godde foto's genomen en hadden de buggy's een logische doorrijdtactiek.
Gebruikersavatar

Jansen09 apr 2022, 15:51

 3423  Yens
Ik vind Yens geschikter, hij is door Uma naar voren geschoven.
Dit vind ik toch van ondergeschikt belang. Hij kon bij de vragen wat langer blijven aarzelen en dan net te laat de raket lanceren. Maar dat doet hij dus niet. Het feit dat Uma hem aanzet om de vraag te gaan oplossen, lijkt me dan niet zo belangrijk.
Gebruikersavatar

suzanne.verkerk09 apr 2022, 17:33

 70  Uma
Yens: 'Ik hoop dat we dat de komende dagen nog kunnen gaan doortrekken en de mol een beetje kunnen gaan saboteren in plaats van andersom.'
'Normaal gezien discussiëren we altijd en geven we iedereen een kans in de groep van ja, wie gaat nu wat doen. En nu heb ik eigenlijk gewoon op tijd besloten, ik ga gewoon zelf gaan, het maakt me niet zoveel uit wie dat wat denkt. We vullen gewoon die vraag juist in, we drukken op die knop en die raket gaat naar boven. Ik ben eigenlijk blij dat we het op deze manier hebben ondernomen.'
'Ik denk, als die gasten ook het initiatief nemen, dat we wel even de mol zelf kunnen buitenspel zetten. En eigenlijk is dat positief, want de sfeer is nog nooit zo goed geweest in de groep. Dus ik ben blij dat we eigenlijk die actie hebben ondernomen.'
(bron: wieisdemol.com)

Alles wat Yens erover zegt, blijft het tegenovergestelde van wat wat er gebeurd is.
Yens heeft waarschijnlijk nooit aan willen komen, zoveel tijd dat alle opdrachten hem gekost hebben. Maar de opdracht ging beter dan verwacht. Eenmaal bij het paneel kon hij niet anders, omdat hij en Uma als enigen deze vraag konden beantwoorden. Hij heeft haar zelfs nog leren oefenen op de vraag. En hij kon vooral niet anders omdat iedereen erbij stond.
Gebruikersavatar

Heinz09 apr 2022, 21:37

Forum veteraan  427  Uma
Maar Yens kon als Mol met voorkennis over welke vragen er uiteindelijk gesteld zouden worden (en een Mol bereidt zich altijd grondig voor) dan toch beter niet dat ezelsbruggetje hardop noemen? Alleen daardoor maakte hij het zichzelf onmogelijk om bij die vraag nog te saboteren. En mocht Uma op die plek beland zijn dan had zij het antwoord mogelijk ook geweten dankzij Yens' ezelsbruggetje.

Ik kom toch bij Sven als Mol uit na deze opdracht. Eerst vond ik vooral het omdraaien van Neptunus en Uranus verdacht (ondanks dat er nog een ezelsbruggetje op het bord stond: "mensen vergeten altijd maar jullie slim uitgekozen namen"), maar dat hij de naam van de grondlegger van de oerknaltheorie niet weet en toch de oerknalvraag speelt vind ik eigenlijk minstens zo verdacht. De naam stond maar liefst drie keer op het bord.

Afbeelding

Het kan wel zijn dat Sven het bord maar vluchtig heeft bekeken zoals Gilles in de voice-over stelt maar als je deze belangrijkste info die drie keer op het bord staat niet onthouden hebt, waarom dan toch die vraag spelen?
Gebruikersavatar

Jay-Lo09 apr 2022, 22:29

 1690  Sven
@Heinz Ik blijf ook zitten bij Sven, alleen vind ik het zo vreemd dat hij al heel de tijd bovenaan de verdachten staat van het publiek (café de mol). Hij wordt ook heel erg in de picture gezet als kandidaat die bijna alles heeft gelezen en toch niet de juiste antwoorden weet. Hij wordt eigenlijk veel verdacht in beeld gebracht: roosjes, ballonnen, time laps, balk, duikers, en nu dit. Zou de mol niet meer onder de radar willen blijven?
Hij geeft ook de fakkel door aan Yens, waarvan zeker is dat hij die laatste vraag goed zal hebben. Had hij als mol dan niet beter de vraag over Collins fout gehad en beginnen twijfelen en 2 vragen open gelaten voor Yens. Iedereen zou geloofd hebben dat hij echt niet alles had gelezen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen09 apr 2022, 22:46

 8153
@Jay-Lo ik zit met krek dezelfde gevoelens en gedachten. En dan nog dat heel opzichtige "onhandige" van de balk vallen bij het duel met de piraat.
Ik kan die gast zo slecht peilen. Enerzijds stil en zwijgzaam, nogal introvert, anderzijds (gemaakt ?) emotioneel bij eliminaties, lijkt vaak een heel ernstig type maar komt dan plots toch humoristisch uit de hoek... Ik krijg er kop nog staart aan.
Gebruikersavatar

Heinz09 apr 2022, 22:51

Forum veteraan  427  Uma
@Jay-Lo Sven was niet bij maanlanding gestopt dus die vraag fout beantwoorden zou te verdacht zijn geweest. Maar je kanttekeningen zijn zeker terecht en doen me twijfelen. Ik verwacht wel dat Sven in de peilingen nog zal zakken als andere kandidaten ineens verdacht uit de hoek komen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9