Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

chicawah.janssen19 apr 2022, 12:03

 8153
JBB schreef: 19 apr 2022, 11:38 Ik vond deze opdracht ergens ook wel vrij oneerlijk.

De persoonlijke inzet voor Manu was theoretisch gezien 10 pasvragen. Voor alle andere kandidaten slechts 2. Dat is toch een gigantisch groot verschil... En de enige reden dat Manu dat voordeel krijgt, is omdat de anderen aangegeven hebben dat ze haar het meeste vertrouwen.

Vraag me af of ze dat een beetje anders hadden kunnen uitwerken om het niet zo'n extreem verschil te maken. Of bv. op een andere manier iemand die voordeelpositie laten winnen.
Bv. 3 verdiepingen bouwen voor 1 pasvraag ipv 2
Gebruikersavatar

Dagobert19 apr 2022, 12:09

 75
Manu heeft de anderen "gepeild en gelezen" in het heetst van het spel en daar ruim de tijd voor genomen. Dit geeft haar toch ook wel extra kennis, naast het vertrouwen dat ze al gewonnen heeft.
Gebruikersavatar

hilde.mignon19 apr 2022, 13:29

 6  Uma
Wanneer Yens uitlegt dat Manu mag kiezen of ze schiet of niet zegt hij er ook bij “dat wordt een discussie” (0:47:51). Hoe kan hij dat weten want het staat niet bij de opdracht?
Gebruikersavatar

Jay-Lo19 apr 2022, 13:47

 1690  Sven
Tja, hij heeft die "discussie" al eerder gevoerd met Manu, bij het daten. Toen luisterde ze ook al niet naar hem.
Gebruikersavatar

hilde.mignon19 apr 2022, 13:58

 6  Uma
Of hij werd gebriefd …🤔
Gebruikersavatar

JBB19 apr 2022, 14:09

 439  Uma
hilde.mignon schreef: 19 apr 2022, 13:29 Wanneer Yens uitlegt dat Manu mag kiezen of ze schiet of niet zegt hij er ook bij “dat wordt een discussie” (0:47:51). Hoe kan hij dat weten want het staat niet bij de opdracht?
Interessante opmerking!

Maar als Yens de mol is, zou hij wel teleurgesteld zijn dat Manu hem uiteindelijk doorlaat mét geld. (en heeft hij het niet goed uitgespeeld, want zijn argument 'ik heb geld want ik gun u geen pasvragen en ge gaat toch op mij schieten" is vrij sterk...)

Maar bon, ik zit ook lichtjes in een Yens tunnel. (ook al twijfel ik nog hard, want na 1 aflevering met nieuwe mol hebben we nog bijlange niet genoeg gezien om een inschatting te knunen maken)
Gebruikersavatar

leon.paelinck19 apr 2022, 14:13

 48  Sven
Ook, als Mol zou het zeer dom zijn om Sven onder de bus te gooien. Hij heeft op die manier juist vertrouwen gewonnen bij Manu. Als mol had hij beter gezwegen of Sven juist verdedigd.
Gebruikersavatar

Jay-Lo19 apr 2022, 14:16

 1690  Sven
Ik begrijp niet goed waarom Yens het zo heeft gespeeld. Eerst zegt hij dat Sven loog, hij legt het dilemma uit aan de anderen. Hij zegt allemaal geld te kiezen want hij wil niet dat Manu straks veel pasvragen heeft en hij dan een nadeel heeft ten opzichte van haar.
Hij weet 100% dat Sven 1 of 2 pasvragen heeft, maar gooit hem voor de bus, waardoor Manu ineens 2 pasvragen heeft.
Als hij de mol was, zou hij beter Sven zijn pasvragen gunnen en hem steunen. Als Manu dan ziet dat ze verkeerd was en dat Yens loog tegen haar zou ze hem zeker afschieten.
Gebruikersavatar

mario.vanwaeyenberge19 apr 2022, 14:23

 98  Uma
Paraceta schreef: 18 apr 2022, 12:17 Hm, dat is inderdaad ook een manier om het te bekijken.

Eigenlijk is het in beide verhalen voornamelijk van belang (voor de Mol) dat er in het begin pasvragen gekozen worden. Of deze persoon al dan niet wordt afgeschoten, is van ondergeschikt belang; Manu moet gewoon onmiddellijk het gevoel krijgen dat de anderen voor eigenbelang gaan, wat de kans vergroot dat ze mensen afschiet. Dit maakt Sven natuurlijk verdacht.
Ook Yens is verdacht in de zin dat hij aan de anderen meldt dat er pasvragen te verdienen zijn (waardoor de anderen doorhebben dat Sven loog) en Sven verraadde ten overstaan van Manu. Twee nuances zijn hierbij echter van belang: (1) Yens kon niet weten dat Sven nog niet doorgelaten was door Manu; (2) Yens gebruikte de juiste tactiek om niet afgeschoten te worden en het geld veilig te stellen, als Mol had hij makkelijk Manu's wantrouwen kunnen misbruiken.
Uma handelt het meest als kandidaat in deze: een Mol in haar positie was gewoon voor geld gegaan om zich daarna te laten afschieten, als een-na-laatste nog pasvragen nemen heeft geen enkel nut voor de Mol.
Het feit dat Anke voor geld kiest, sluit ook sterk aan bij wat een Mol zou doen in die situatie. Ik vraag me wel af of ze dan niet meer geprobeerd zou hebben om afgeschoten te worden.
Manu heeft het spel zo perfect gespeeld dat ik definitief een rode streep door haar naam als potentiële Mol heb getrokken. Als ze de Mol was geweest en niet zeker wist wie wat had gekozen, had ze gewoon gemakkelijk iedereen kunnen afschieten. Ze maakte echter perfecte inschattingen, zeker een speelster om rekening mee te houden!
Conclusie: Manu en Uma handelen het meest als kandidaat, Sven en Anke het meest als Mol, Yens zweeft er wat tussenin. (Caveat: ik heb de opdracht nog niet herbekeken dus ik schrijf dit allemaal vanuit mijn - mogelijk vertekende - herinnering.)
Ik ben het volledig eens met deze analyse.
Ik schrijf Uma ook (zo goed als) af op basis van deze proef. Ze stond al te boek als de kandidaat die destijds voor de vrijstelling koos. Ze kan er dan ook bijna vanuit gaan dat op basis daarvan Manu haar zal afschieten. Als ze de mol was, moest ze dus wel echt geld genomen hebben.
Gebruikersavatar

suzanne.verkerk19 apr 2022, 14:35

 70  Uma
Ik sluit mij ook bij de analyse van Paraceta aan (na deels herbekijken).
Gebruikersavatar

jens.janssen19 apr 2022, 14:56

 19
Ben ik de enige die de reactie van Yens moeilijk kan begrijpen op het moment dat hij toekomt bij Manu en Sven?
Zonder ook maar enige aarzeling zegt hij dat Sven tegen hen gelogen heeft. Waarom? Hij weet namelijk niet zeker wat Sven genomen heeft?
Hij kan ook alleen maar gokken dat de opdracht van Sven identitiek was aan zijn opdracht, want ook dat weet hij niet zeker.

Daardoor brengt hij niet alleen Manu aan het wankelen, maar ook Sven moet zijn verhaal gaan aanpassen.
Daarnaast weet Manu niet zeker of Yens wel de waarheid spreekt. Ik heb het gevoel dat hij zichzelf wou laten afschieten.

Daarnaast zegt Anke ergens in het begin van de proef: "Manu gaat iedereen toch afschieten". Later in het spel neemt ze wel 2000 EUR mee...
Vind ik dan ook op zich weer heel vreemd.
Gebruikersavatar

leon.paelinck19 apr 2022, 15:31

 48  Sven
mario.vanwaeyenberge schreef: 19 apr 2022, 14:23 Ik schrijf Uma ook (zo goed als) af op basis van deze proef. Ze stond al te boek als de kandidaat die destijds voor de vrijstelling koos. Ze kan er dan ook bijna vanuit gaan dat op basis daarvan Manu haar zal afschieten. Als ze de mol was, moest ze dus wel echt geld genomen hebben.
Als Uma de mol is zou voor geld kiezen misschien wel het best zijn als mollenstreek (als je wordt afgeschoten). Maar zou dat niet te hard opvallen? Als Uma nu ineens wél voor de groep gaat in tegenstelling tot aflevering 1? Zeker als dat zou betekenen dat er geld uit de pot gaat. Je zou als nieuwe mol onmiddelijk door de mand vallen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9