Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

suzanne.verkerk25 apr 2022, 13:18

 70  Uma
Eerst: Heerlijke muziek tijdens de opdracht, van Jurassic Park tot O fortuna.

Twee: Nu Anke naar huis is, valt Manu's biecht tussen de twee opdrachten door keihard op. Manu wijst naar Anke die aan de telefoon niet to the point kon komen. Ook Sven en Anke wijzen naar de poetsers, waarbij informatie vertraagd werd doorgegeven. Ik stemde op Sven om hun fout bij Wetenschap en daarna op Uma om Bert.

Maar dit zijn fouten door tijdsdruk. Ook wij hadden die van Wetenschap fout, en kennen de sketch. Dan is de tunnel Yens/Sven/Uma easydoor.

Wat als Manu de Mol is?
Ze doet met Sven de opdracht Logica. Manu kijkt om zich heen wat de antwoorden zijn, terwijl Sven puzzelt. Sven heeft het raadsel snel door, Manu moet Sven om uitleg vragen, maar Sven heeft daar geen tijd voor. Met 28 seconden over rennen ze terug en cashen ze de eerste 300 euro.

Ze probeert Uma bij de muziekplaat richting de foute banaan (Pink Floyd) te bewegen, maar slaagt daar niet in omdat Uma de plaat kent. Misschien gokte Manu dat Uma deze niet zou weten en er komt (met the Velvet Underground muziekplaat) 600 euro in de pot in plaats van eruit.

Manu heeft niets bijgedragen tijdens haar opdrachten bij de bananenproef. Het geld kwam dankzij Sven en Uma in de pot.
Gebruikersavatar

Polle de Molle25 apr 2022, 13:30

 135  Bert
Ik zou graag geweten hebben of Sven dat raadsel effectief in 2 minuten heeft kunnen oplossen of gewoon wat in het wilde weg gekozen heeft.
Het raadsel was mij al bekend van vroeger en wist effectief de manier nog om het op te lossen, maar moet toegeven dat ik ook eventjes moest rekenen uit het hoofd.

Als Sven dit raadsel voor de eerste keer ooit gehoord heeft en dit effectief in zo'n korte tijdspanne met tijdsdruk heeft kunnen oplossen, amai chapeau 😀
Gebruikersavatar

masterveecee25 apr 2022, 13:36

 3547  Sven
Sven zei tegen Manu van "kom, we keren terug, ik leg het dan straks wel uit". Dus ie zal er wel op gekomen zijn
Gebruikersavatar

Klaartje25 apr 2022, 13:41

 2245  Uma
Sven lost dat raadsel wel heel snel op. Ik had het raadseltje nog nooit gezien. Tijdens het live kijken was ik zelfs nog bezig met het doorgronden van de probleemstelling en het lezen van de gegevens, toen Sven al riep: "Ik weet het."
Ofwel kende Sven dat type raadsel al, ofwel is hij heel intelligent om dat zo onder tijdsdruk even correct uit te rekenen. Ofwel had hij 'voorkennis' en dat kan dan maar op één manier uitgelegd worden.
Gebruikersavatar

Jansen25 apr 2022, 17:13

 3423  Yens
@Klaartje
Ik begrijp je niet? Waarom zou de mol voorkennis moeten hebben van hoe hij een vraag moet oplossen? Hij zegt dan ook nog eens tegen Manu dat hij het haar onderweg zal uitleggen, mijns inziens om geen tijd te verspillen. Het antwoord bleek dan nog eens juist, schitterende kandidaat zou ik dan zeggen?
Gebruikersavatar

Rubski Ribbel25 apr 2022, 17:22

 1  Uma
Is het iemand opgevallen dat Uma als enige haar banaan ondersteboven open doet?
Gebruikersavatar

Holmes25 apr 2022, 17:35

 395
Was me niet opgevallen, maar dat is dan ook de makkelijkste manier om een banaan te pellen. Niet prutsen aan het steeltje maar even knijpen aan het uiteinde en de schil springt zo open.
Ook apen doen het zo 😉
Gebruikersavatar

Klaartje25 apr 2022, 17:42

 2245  Uma
@Jansen
Ja, ik heb het misschien een beetje verkeerd uitgedrukt. Ik was gewoon onder de indruk dat Sven zo snel met het goede antwoord kwam.

Ofwel heeft hij het raadsel inderdaad ter plekke zo snel opgelost (chapeau!), dat is kandidatengedrag, zoals je opmerkt, ofwel wist hij het juiste antwoord omdat dat hem op voorhand was gezegd (samen met de juiste uitleg, de juiste oplossing), dat kan alleen als hij de mol is.

Uiteraard was er geen tijd om uit te leggen aan Manu hoe hij op dat antwoord (17 minuten) kwam. Of hij het later (in de kooi) aan Manu heeft uitgelegd, hebben we niet gezien.

Het was inderdaad het juiste antwoord, maar het leverde ook niet zo heel veel geld op, 300 euro, de 'laagste categorie' (samen met de vragen Fauna & Flora en Reclame) dat een juist antwoord in die opdracht kon opleveren.

Los daarvan geef ik je gelijk dat Sven in deze hele opdracht zich toch redelijk kandidaats gedraagt, want later haalt hij samen met Anke nog eens 300 euro op met een juist antwoord op de vraag over de Chiquita-vrouw (Reclame). Dat vond ik toch ook geen evidente vraag, ik had daar moeten gokken, Sven redeneerde en gokte wel juist. Als mol had hij daar ook gerust fout kunnen gokken.

Laat me het erop houden dat Sven een hele intelligente kerel is.
Gebruikersavatar

fluffy8225 apr 2022, 20:12

 35  Yens
maar dat is dan ook de makkelijkste manier om een banaan te pellen. Niet prutsen aan het steeltje maar even knijpen aan het uiteinde en de schil springt zo open.
Ook apen doen het zo 
Elke fysica leerkracht zal je kunnen vertellen dat de beste manier het steeltje is omdat die functioneert als een hefboom, waardoor je minder kracht miet gebruiken en de banaan niet geplet wordt. Wanneer je aan de punt begint, moet je redelijk hard nijpen en prutsen om de schil te breken en plet je de banaan.

Apen hebben trouwens geen voorkeur, dat is een broodje aap (no pun intended). De door hun het meest gebruikte manier om een banaan op te eten is ze gewoon in het midden in twee breken en met schil en al op te eten...
Gebruikersavatar

Holmes25 apr 2022, 20:43

 395
Ja misschien wel, maar houdt de fysica ook rekening met de variabele rijpheid van de banaan ?
Een rijpe banaan breek je niet gemakkelijk door via het steeltje omdat de schil en vruchtvlees (te) zacht geworden zijn, maar die banaan zal je wel nog altijd gemakkelijk van de schil kunnen ontdoen door aan de andere kant even te knijpen waardoor die breekt (heb je nauwelijks kracht voor nodig).

Maar we wijken af 😉
Gebruikersavatar

Frolva25 apr 2022, 21:09

 2204
Jansen schreef: 25 apr 2022, 17:13 @Klaartje
Ik begrijp je niet? Waarom zou de mol voorkennis moeten hebben van hoe hij een vraag moet oplossen? Hij zegt dan ook nog eens tegen Manu dat hij het haar onderweg zal uitleggen, mijns inziens om geen tijd te verspillen. Het antwoord bleek dan nog eens juist, schitterende kandidaat zou ik dan zeggen?
Deed met wel onmiddellijk denken aan Gilles (de mol, niet de presentator) die ook de oplossing van een raadsel kende.
Dat was dan wél om te mollen (in mijn herinnering kon hij zo een vuurpijl afschieten naar een vlot om te voorkomen dat molboekjes konden worden ingekeken).