Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Paraceta02 mei 2022, 12:22

 717  Sven
Wat ook opvallend was, is hoe Sven zich nu al twee afleveringen opstelt als "zwakke, frêle jongen*" om in bepaalde posities te geraken (in het bed, op het plein). Voor zover ik weet heeft hij dit argument voor de Molwissel nooit gebruikt. Toen bood hij zich bijvoorbeeld vrijwillig aan om te vechten met de piraat en loodste hij zichzelf in de groep van de "avontuurlijke kunstkenners" (toegegeven, beide gevallen kunnen danig genuanceerd worden, maar de verandering lijkt me wel substantieel).

*Al complotdenkend zou je kunnen stellen dat hij zich bijna een "Philippiaans" karakter aanmeet om zo op Molposities terecht te komen. Als Philippe deze opdrachten had moeten doen, was hij ook quasi zeker op dezelfde plaatsen terecht gekomen.
Gebruikersavatar

thomas_02 mei 2022, 12:41

 14  Uma
foxhunter schreef: 02 mei 2022, 10:43 Sven heeft het als mol prima gedaan. Er is namelijk 1900 euro niet verdiend (3000-1100), meer dan bij de wandeling met de geit (dat was 1500).
En hij is niet meer verdacht bij Manu. Als Sven kandidaat zou zijn had hij zich hier wel verdacht gemaakt.
En nog even Manu beschuldigen Mol te zijn omdat ze van het bed af glijdt, een essentiële taak van een mol wat Sven al een paar afleveringen doet richting meerdere kandidaten. En ook weer even vertrouwen gewonnen bij Manu om bij de volgende opdracht als laatste te mogen gaan (geblindeerd in het gebouw) om daar die 5000 euro uit de pot zeker te stellen.
Ik vind het fascinerend hoe mensen zo in een tunnel kunnen zitten dat ze op basis van deze proef versus het offer kunnen concluderen dat Sven de mol is. Hij brengt veruit het meeste geld binnen: Manu had weinig tot geen meerwaarde en Uma & Yens waren maar wat aan het rondlullen.

De vergelijking "1900 niet verdiend" versus "1500 niet verdiend" raakt kant noch wal vind ik. Die 3000 was simpelweg onmogelijk volledig te verdienen; daarvoor zou je al alle raadsels zonder hulp moeten kunnen oplossen én dan nog eens met de ganse santeboetiek op het bed blijven liggen met beide kandidaten. Ik zou 2000/3000 al sterk gespeeld vinden. En dat is net niet gelukt, voornamelijk door Manu die niet de mol bleek. Die 2000 van het offer daarentegen was integraal haalbaar. Het hing enkel af van 3 keer een fluitsignaal te herkennen met kans 1 op 3. Als je even snel berekent dat ze random zouden gokken, dan is de mediaan opbrengst 500 euro en het gemiddelde 593 euro. En dat is met willekeurig antwoord kiezen! Ik vond dat je telkens wel 1 van de 3 kon uitsluiten en dan is het minimum gewoon 500 euro, en het gemiddelde 1187 euro (als je 1 op 2 kans hebt om juist te gokken). Als je het slechter doet dan vogelpiek spelen met de antwoorden ben je niet goed bezig.
Gebruikersavatar

robin.swartelé02 mei 2022, 16:13

 14
De grootste vraag na deze opdracht is of Sven eigenlijk de Mol nog kan zijn?
1100EUR in de pot enkel en alleen dankzij hem.

Speelt de Mol dit jaar keihard voor de 'kleinere bedragen' om vooral de grote er uit te houden (deze aflevering de 5000EUR) ?

Bij de tijdslusopdracht geeft hij uiteindelijk de laatste aanzet naar het juiste huisnummer, waardoor ze niet nogmaals 500EUR verliezen (maar dat terwijl er tegelijkertijd wel al 4000 uit de pot is).
Bij de bananenopdracht antwoordt hij juist bij de kleinere vragen, maar haalt er €400 uit bij de bananenvraag (wel of niet bewust).
Bij de sprongopdracht levert zijn sprong maar liefst €1250 op (Gilles verwoordt het telkens anders wat er gedraaid is, waardoor mijn vermoeden is dat de Mol weet wat er gedraaid is aan het rad vooraleer die moet springen).

Er blijven er nog 3 over en voor mij blijft Sven na deze opdracht de meest onwaarschijnlijke Mol van de 3.
Gebruikersavatar

foxhunter03 mei 2022, 07:22

 100  Sven
thomas_ schreef: 02 mei 2022, 12:41 Ik vind het fascinerend hoe mensen zo in een tunnel kunnen zitten dat ze op basis van deze proef versus het offer kunnen concluderen dat Sven de mol is. Hij brengt veruit het meeste geld binnen: Manu had weinig tot geen meerwaarde en Uma & Yens waren maar wat aan het rondlullen.

De vergelijking "1900 niet verdiend" versus "1500 niet verdiend" raakt kant noch wal vind ik. Die 3000 was simpelweg onmogelijk volledig te verdienen; daarvoor zou je al alle raadsels zonder hulp moeten kunnen oplossen én dan nog eens met de ganse santeboetiek op het bed blijven liggen met beide kandidaten. Ik zou 2000/3000 al sterk gespeeld vinden. En dat is net niet gelukt, voornamelijk door Manu die niet de mol bleek. Die 2000 van het offer daarentegen was integraal haalbaar. Het hing enkel af van 3 keer een fluitsignaal te herkennen met kans 1 op 3. Als je even snel berekent dat ze random zouden gokken, dan is de mediaan opbrengst 500 euro en het gemiddelde 593 euro. En dat is met willekeurig antwoord kiezen! Ik vond dat je telkens wel 1 van de 3 kon uitsluiten en dan is het minimum gewoon 500 euro, en het gemiddelde 1187 euro (als je 1 op 2 kans hebt om juist te gokken). Als je het slechter doet dan vogelpiek spelen met de antwoorden ben je niet goed bezig.
Al die schrapers die bij iedere verdiende euro roepen ‘ dus dat is niet de mol’ zijn m.i. niet evenwichtig bezig. Het is alsof je in een cafe de bodems van de glaasjes van de klanten nog effe leegdrinkt. Klein bier. We zoeken de ‘knallers’ en ja dat is niet bij iedere opdracht.

Sven begin al meteen als meest verdachte persoon bij Girl with a gun en heeft verdenkingen moeten wegwerken. Dat is gelukt, want Manu heeft Sven als mol wel afgeschreven.

Sven is een intelligente jongen die als hij de pot wil winnen er wel voor zorgt dat iedereen hem verdenkt. Maar nee hij verdient steeds een beetje geld en zorgt dat het grote geld niet verdiend wordt.

Met het oog op de komende live finale is het doel van de makers meer dan ooit dat het nog spannend wordt. Sven zal zijn instructies hebben.

Tel daarbij op dat eerst Yens volop en nu ook Uma hun uiterste best doen om zichzelf wel verdacht te maken en dus felle kandidaten zijn en het beeld wordt compleet. Yens weet al lang wat zijn plek is, Uma komt deze aflevering pas meekijken. Uma net als Philippe niet in staat de juiste positie te bemachtigen. Zouden ze die mol gemaakt hebben?

Dat Sven uitgerekend Manu als mol kiest, wie gelooft dat nou? Hij moet het nog even spannend houden.

En tunnelvisie hier? Nee, ik ben een tunnelhopper, zo het mij uitkomt naar gelang het spel loopt. Zoals velen dit seizoen.

Sven bij Aqualand stond meteen al alleen onderaan de glijbaan met hulp van Kristof. Actief gericht spel om te mollen. Dat zie je bij de anderen niet.

Sven in de tijdlus samen met Yens bezig met ingebouwde veiligheidslagen.
Als voetballers van 1 naar 7.
Als fles waar 5 op staat moet glas zijn.
Yens die nog eens test met 65.
Maar de mol heeft genoeg gemold het is 64, Sven bevrijdt Manu en Uma en is de held van de dag. Die stofwolken waren niet bepaald prettig.

Sven als laatste bij 7.2 met de blinddoeken, Yens gunt hem die positie, Sven die weer fantastisch bezig is met bijlen gooien, kijk mij eens goed bezig zijn, maar toch de sleutel, de laatste positie in handen heeft om de opdracht te doen mislukken. En nog twee knoppen en twee voordelen scoort en het hele verhaal van de familie heeft geluisterd. Zon zachte lieve jongen die Sven. Te goed om waar te zijn.

Kijk dat is een mol.
Gebruikersavatar

magali.dereu03 mei 2022, 07:59

 184  Sven
Ik kreeg er kippenvel van, @foxhunter! Ik blijf ook op Sven zitten 😇
Gebruikersavatar

thomas_03 mei 2022, 08:25

 14  Uma
Het probleem met de theorie om te kijken naar de 'knallers' is dat er quasi geen knallers qua opdrachten zijn sinds er een nieuwe mol is gekozen.

Tijdslus en vredesduiven zijn opdrachten die nooit ofte nimmer de volle pot binnenbrengen. Als je met een team fanatieke escape room spelers de tijdslus speelt zonder mol, dan zou ik verbaasd zijn als je meer dan €2.500 binnenhaalt. Bananen en offer waren iets realistischer om tegen het maximum te scoren, maar bij dat laatste was Sven niet eens betrokken. Aqualand was chaos, en kon ook beter denk ik, maar om te zeggen dat de mol daar nu uitzonderlijk goed werk heeft geleverd is ook niet waar. De grote sprong? Weinig te mollen versus de groep, en Sven haalt toch meest geld binnen. The girl with the gun kan je wat zien als knaller omdat ze negatief konden gaan, maar dat kan niet door enkel de mol gedaan worden (en Sven zijn bijdrage was daar ook miniem door zijn positie).

De enige echte knaller dusver is de geblinddoekte opdracht, die inderdaad alles of niets is voor een groot bedrag. Maar zoals ik al zei in dat topic op dit forum: daar wil je als mol ECHT niet laatste zijn. Veel mensen denken dat het de ideale positie is om te mollen, maar als de andere kandidaten 4/5 scoren en je dan voor een marginaal voordeel gaat als een molboekje ipv gewoon richting dak te lopen naar de laatste knop ben je gezien. Punt. Iedereen heeft je door. Zeker go-getters zoals Sven & Yens zouden 100% door de mand vallen als ze mol zijn en daar als laatste fuck-uppen na een 4/5 van de andere kandidaten. Manu is iemand die wsl snelst voor persoonlijk voordeel zou gaan, maar ik denk dat zelfs zij dan gaat voor die knop in te duwen omdat het om zo een groot bedrag gaat. Ik denk niet dat Uma per se eerst wilde gaan, maar achteraf bekeken is het wel de ideale positie om te mollen. Iemand die eerst gaat en 0 knoppen induwt zal de andere kandidaten al sneller doen neigen naar persoonlijk voordeel te nemen omdat de proef toch al aan het mislukken is. En zij geeft niet de genadeslag dus het valt minder op.

Waar ik dus op doel: als je als mol met deze proeven kleinere bedragen binnenhaalt maar wacht op knallers om het goed te verbrodden, dan ga je een pak geld binnengehaald hebben op het einde van de rit en (dusver) slechts 1 proef echt goed kunnen verbrodden.
Gebruikersavatar

Taupe07703 mei 2022, 08:56

 767  Yens
foxhunter schreef: 03 mei 2022, 07:22 Kijk dat is een mol.
Allemaal mooi uitgelegd maar waarom zou een mol in het bed zo zijn best doen?
Daar zie ik echt niet gebeuren. Daar is totaal geen reden voor.
Aqualand kon inderdaad nog, daar zie ik inderdaad rare dingen van hem maar sinds dan zie ik nauwelijks iets van zijn kant en schrijf ik hem af. Hij was volgens mij op basis van profiel nu dat we iedereen kennen wellicht de beste kandidaat om de mol te zijn maar ze hebben hem niet oorspronkelijk gekozen en dat was een fout.

En opnieuw het excuus een mol wil onder de radar blijven, zever!
De beste mol bij ons (imo) was al ontdekt in aflevering 1 maar heeft toch duchtig kunnen blijven saboteren tot het einde toe.
Liever een mol die iedereen al snel door heeft maar die gretig saboteert of het tenminste toch probeert dan een mol die meer geld binnenhaalt dan de kandidaten. De kenners weten wel wie ik bedoel 😜
Ideaal is een mol die en saboteert en hierdoor geld uit de pot haalt en ook nog eens onder de radar kan blijven tot het bittere einde maar dat hebben we sinds de nieuwe versie van de Mol in Vlaanderen nog niet meegemaakt.

Hier krijgt Sven een uitgelezen kans als Manu van het bed schuift, gewoon haar hand pakken en ondertussen lossen en val je er af net nog binnen tijd en geen geld verdiend. En naar de andere twee toe heeft hij het excuus dat hij Manu wou tegenhouden en die zal dat bevestigen.

thomas_ schreef: 03 mei 2022, 08:25 Waar ik dus op doel: als je als mol met deze proeven kleinere bedragen binnenhaalt maar wacht op knallers om het goed te verbrodden, dan ga je een pak geld binnengehaald hebben op het einde van de rit en (dusver) slechts 1 proef echt goed kunnen verbrodden.
Dat komt me bekend voor en vind ik zeer flauw ... vorig jaar heeft er één dat gedaan en veel geluk gehad want bij mij had het niet gelukt!
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT03 mei 2022, 09:58

 767  Yens
foxhunter schreef: 03 mei 2022, 07:22 Al die schrapers die bij iedere verdiende euro roepen ‘ dus dat is niet de mol’ zijn m.i. niet evenwichtig bezig. Het is alsof je in een cafe de bodems van de glaasjes van de klanten nog effe leegdrinkt. Klein bier. We zoeken de ‘knallers’ en ja dat is niet bij iedere opdracht.
Het probleem is dat Sven bij zowat elke opdracht en in totaal het meeste geld verdient van alle kandidaten, zonder hem zouden opdrachten vaak ook helemaal mislukken.
foxhunter schreef: 03 mei 2022, 07:22 Sven begin al meteen als meest verdachte persoon bij Girl with a gun en heeft verdenkingen moeten wegwerken. Dat is gelukt, want Manu heeft Sven als mol wel afgeschreven.
Hij ging daar ook voor het laagste bedrag, slechts €500, terwijl er bedragen tot €2000 in het spel waren.
foxhunter schreef: 03 mei 2022, 07:22 Sven in de tijdlus samen met Yens bezig met ingebouwde veiligheidslagen.
Als voetballers van 1 naar 7.
Als fles waar 5 op staat moet glas zijn.
Yens die nog eens test met 65.
Maar de mol heeft genoeg gemold het is 64, Sven bevrijdt Manu en Uma en is de held van de dag. Die stofwolken waren niet bepaald prettig.
Het is Anke die als eerste het idee opwerpt dat het glas met de 5 wel eens het 'geschonken maar niet gedronken'-nummer kan zijn. Bij de voetballers is het ook Sven die uiteindelijk het juiste antwoord vindt. En dan ook nog eens de rekenfout van Yens verbeteren terwijl de bom anders nog een extra keer had kunnen afgaan... Hij staat ook geen enkele keer in contact met Manu en Uma via de telefoon op het plein, iets wat een mol voor wat controle en sturing van het spel toch liever wel zou willen doen lijkt mij.
foxhunter schreef: 03 mei 2022, 07:22 Sven als laatste bij 7.2 met de blinddoeken, Yens gunt hem die positie, Sven die weer fantastisch bezig is met bijlen gooien, kijk mij eens goed bezig zijn, maar toch de sleutel, de laatste positie in handen heeft om de opdracht te doen mislukken. En nog twee knoppen en twee voordelen scoort en het hele verhaal van de familie heeft geluisterd. Zon zachte lieve jongen die Sven. Te goed om waar te zijn.
Sven was ook al die "zachte lieve jongen" toen Philippe nog de mol was, dus gespeeld is het zeker niet. Kijk bv. naar zijn reactie op het vertrek van Gretel in de eerste aflevering. Daarnaast is Sven ook de enige die zoveel bijlen goed kan gooien, wat toch ook een impact heeft op het spel. Zonder al die goede worpen had een andere kandidaat misschien net als Uma ook wel eens zijn/haar blinddoek afgedaan in de hoop dat er geen schutter stond. Nu werden als die schutters verraden door de goeie worpen.
foxhunter schreef: 03 mei 2022, 07:22 Kijk dat is een mol.
Mijn conclusie is dus dat Sven eerder een kandidaat is die ook nog eens heel goed speelt in de opdrachten.
Gebruikersavatar

Délégee03 mei 2022, 11:36

 99
Taupe077 schreef: 03 mei 2022, 08:58 Ideaal is een mol die en saboteert en hierdoor geld uit de pot haalt en ook nog eens onder de radar kan blijven tot het bittere einde maar dat hebben we sinds de nieuwe versie van de Mol in Vlaanderen nog niet meegemaakt.
Vorig jaar niet gekeken ?
Lennart bleef met verve onder de radar tot en met de laatste eliminatieronde. Pas in de finale hebben Annelotte en Sven hun pijlen op hem gericht, en dan nog vooral omdat GDC na de laatste eliminatie aankondigde dat niemand juist zat.
Gebruikersavatar

lucu03 mei 2022, 12:08

 551  Sven
Mollenjager-DT schreef: 03 mei 2022, 09:58 (...) Hij ging daar ook voor het laagste bedrag, slechts €500, terwijl er bedragen tot €2000 in het spel waren.
Correctie:
Sven kon niet voor hogere bedragen gaan, omdat de geldbedragen gekoppeld waren aan de graad van vertrouwen. De kandidaten spraken onderling af om de minst betrouwbare kandidaat (en dat was Sven) voor het laagste bedrag te laten spelen. Sven koos voor pasvragen maar werd afgeschoten door Manu. Geen pasvragen dus maar ook geen € 500 voor de pot.

Mollenjager-DT schreef:Mijn conclusie is dus dat Sven eerder een kandidaat is die ook nog eens heel goed speelt in de opdrachten.
Dat is inderdaad zeer goed mogelijk.
Gebruikersavatar

Taupe07703 mei 2022, 14:11

 767  Yens
Délégee schreef: 03 mei 2022, 11:36 Vorig jaar niet gekeken ?
Lennart bleef met verve onder de radar tot en met de laatste eliminatieronde. Pas in de finale hebben Annelotte en Sven hun pijlen op hem gericht, en dan nog vooral omdat GDC na de laatste eliminatie aankondigde dat niemand juist zat.
Door veel te veel binnen te halen ervoor en te weinig te saboteren!
Dat is wat ik hier probeer uit te leggen ... dat ik dat zeer flauw vind.
Nogmaals er doet er N I E T toe dat de mol onder de radar blijft! Als dat lukt, top maar is niet de vereiste. Wel ervoor te zorgen dat de pot zo laag mogelijk is door sabotages. Als je dan nauwelijks of niet saboteert dan is het logisch dat je niet verdacht wordt.
Als dus Sven wel de mol is en hij heeft wel gesaboteerd waar mogelijk, top. Maar dat zie ik dus niet.
Deze topic gaat over de vredesduiven in bed en daar heeft hij de kans laten liggen om niks op te brengen dus ZWAKKE actie als hij de mol zou zijn.

Nu zie ik veel negative reacties over het feit dat mocht Yens de mol zijn dat het overduidelijk is ... so what! Hij doet tenminste wat nodig is om de pot niet of zo weinig mogelijk te spekken. En als het Uma is dan heeft ze daar handig gebruik van gemaakt.
Het is leuker als kijker dat de mol en kan saboteren en kan onverdacht blijven maar dat is niet voor iedereen weggelegd en al zeker niet als je onvoorbereid bent.
Gebruikersavatar

Paraceta03 mei 2022, 15:06

 717  Sven
Een beetje off-topic, maar ik wijs je er graag op dat GDC wel degelijk geëxpliciteerd* heeft dat een Mol zowel de pot zo laag mogelijk moet houden als onder de radar moet blijven. Dat jij persoonlijk een van die parameters telkens volledig buiten beschouwing laat en minimaliseert, is behoorlijk vermoeiend eerlijk gezegd.
(Maar bon, dat is een andere discussie, mijn excuses moderators.)

*
Gilles De Coster schreef:Het is het doel van de mol om de groepspot zo laag mogelijk te krijgen, en om zo lang mogelijk onder de radar te blijven.