Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

thomas_03 mei 2022, 17:13

 14  Uma
@Taupe077 Ik volg je daar wel in tot zekere mate. Eén kandidaat die de mol keihard doorheeft van in het begin maakt weinig uit om er uit te editen voor de crew. Bovendien zal die kandidaat dat wel voor zichzelf houden om eigen winstkansen te verhogen. Maar als je tegen halverwege het spel dusdanig duidelijk gesaboteerd hebt dat iedereen weet dat jij het bent, dan is de lol er voor de kandidaten wat af. Ze zullen je ook gewoon compleet buitenspel zetten in proeven en het gaat moeilijk worden om daar nog iets mooi van te editen. Dat buitenspel zetten zal later dan ook verhinderen dat je veel kan mollen en over het algemeen te vermijden zijn.

Nu, in deze proef maakt het weinig uit want het is de voorlaatste aflevering. Bovendien hebben de kandidaten dan wel al vaak een sterk vermoeden wie de mol is (mss nu iets minder, door de molwissel halverwege). Maar toch: waarom zou je het risico lopen in deze opdracht? 0 knoppen induwen is altijd prima als mol. Minder kan niet, en meer maakt weinig uit. Waarom maakt meer nauwelijks uit? De proef is gemaakt zodanig dat het uitdagend maar doenbaar is om met 3 kandidaten 5 knoppen in te drukken. De kans dat je als mol in een laatste positie dus opkijkt tegen een 4/5 of zelfs 5/5 is zeer reëel. Hopen dat er een 2/5 of 3/5 is zodanig dat je nog een beetje kan faken dat je je best gedaan hebt als mol in de laatste positie is vergezocht. Dan had je even goed in de eerste positie voor 0 knoppen kunnen gaan en was de proef grandioos door iedereen gebuisd en waren er meerdere niet-mollen die 0 of 1 knoppen hebben ingedrukt.

Daarnaast denk ik dat je nog kan mollen met bijlen gooien (wat Sven niet echt lijkt gedaan te hebben), en moraal laag kan houden door te starten met 0 knoppen (wat Uma wel weer deed met een heel povere gedachtegang, hoewel ik niet denk dat zij per se eerst wilde gaan).
Gebruikersavatar

filiep.portugees03 mei 2022, 18:21

 407  Uma
Jansen schreef: 02 mei 2022, 22:17 Ik vond het absoluut niet normaal dat geen enkele kandidaat die rode knop bij de toegang tot het dak niet vond. Ze waren misschien wel niet op de hoogte waar die knop zich bevond maar er werd wel op voorhand gezegd dat overal waar die windstaafjes hingen er iets "interessant" te vinden was. Op deze plek liepen ze er bij wijze van spreken bijna tegenaan. Dan ga je toch eens aan de muur voelen of er een knop is? Allez, dat zou ik toch doen? Ze zijn hier allemaal verdacht, maar Yens zonder masker toch vooral? Ik hoor geklingel, ik kijk even rond en druk op de knop, maar dat doet hij dus niet... .
Ik vermoed dat ook meespeelde dat ze bijna op het dak waren, en dan dachten aan de tijd die tegen hen speelde, ze moesten op tijd zijn of verloren alles.
Gebruikersavatar

Taupe07703 mei 2022, 18:45

 767  Yens
masterveecee schreef: 03 mei 2022, 17:01 Maar @Taupe077 , wie weet kan er in de laatste afleveringen of zelfs live in Paleis 12 nog geld UIT de groepspot gaan?? 😉 Dan zou het er allemaal niet toe doen....
Flauw, flauwer, flauwst .... net zoals vorig jaar. Help, nee!

thomas_ schreef: 03 mei 2022, 17:13 @Taupe077 Ik volg je daar wel in tot zekere mate. Eén kandidaat die de mol keihard doorheeft van in het begin maakt weinig uit om er uit te editen voor de crew. Bovendien zal die kandidaat dat wel voor zichzelf houden om eigen winstkansen te verhogen. Maar als je tegen halverwege het spel dusdanig duidelijk gesaboteerd hebt dat iedereen weet dat jij het bent, dan is de lol er voor de kandidaten wat af. Ze zullen je ook gewoon compleet buitenspel zetten in proeven en het gaat moeilijk worden om daar nog iets mooi van te editen. Dat buitenspel zetten zal later dan ook verhinderen dat je veel kan mollen en over het algemeen te vermijden zijn.
Dat buitenspel zetten is nog steeds een veronderstelling. Het kan maar dat hebben we nog niet meegemaakt en ik denk niet dat het zo is dat iedereen de mol zou door hebben hoor. Je zit niet steeds in zelfde groep/opdracht en wellicht zijn er wel die zich ook verdacht gaan maken en of liegen om ervoor te zorgen dat niet iedereen de mol kent.
Wie weet zien we het eens, als er nog een seizoen komt, dat iemand elke opdracht saboteert!
Gebruikersavatar

Heinz03 mei 2022, 20:29

Forum veteraan  427  Uma
Klein momentje maar, maar voor mij wel een momentje dat "kandidaat Uma" zegt in plaats van Mol omdat het een spontane actie lijkt die raar is voor een Mol.

Afbeelding Afbeelding

Yens die zegt dat Uma een beetje op moet schieten in het eerste gebouw en Uma die dan vraagt of ze haar blinddoek af mag doen.

Afbeelding

Zelfs Emanuelle (toch ook van de spontane minder logische acties) vindt dit een vreemde vraag/actie.

Het is maar iets kleins en niets om Uma af te schrijven als Mol, maar het komt op me over als spontane vraag van een kandidaat.
Gebruikersavatar

filiep.portugees03 mei 2022, 20:36

 407  Uma
Ik weet niet, ik interpreteerde dit eerder als een molactie.
Zo van, als de anderen niet rap genoeg "neen!" roepen doe ik hem af, word ik afgeschoten, en kan de volgende vanaf 0 herbeginnen.
Gebruikersavatar

Heinz03 mei 2022, 20:44

Forum veteraan  427  Uma
Dat kan natuurlijk ook. Ik denk wel dat Uma dan alle ogen op haar gericht had, minder dan zoals het nu ging. Zoals het nu ging vind ik het echt een goed vooraf bedachte molactie: je best doen, knoppen indrukken en je dan laten verleiden door de handlanger en de voordeeltjes. Zeker zoals Uma zich heeft opgesteld als kandidaat die voor voordelen gaat, prima dekmantel voor de Mol.

En de tranen waren misschien om aan Frank Focketyn te bewijzen dat ze wél goed kan acteren.😉
Gebruikersavatar

Fervente mollenjager03 mei 2022, 23:37

 130  Uma
thomas_ schreef: 03 mei 2022, 16:37 @Taupe077 zoals iemand in een ander topic aanhaalde: GDC heeft wel degelijk gezegd dat de rol van de mol is om zowel geld uit de pot te houden alsook om onder de radar te blijven. Dus ja, de spelmakers 'care' en het ganse concept staat of valt er mee. 0 knoppen kan je op eender welke positie indrukken, en een negatief aantal indrukken kan niet, dus qua saboteren maakt de positie niet uit. Qua onder de radar blijven is de laatste positie veruit de slechtste.
Vind ik persoonlijk ook, als laatste ben je veel te opvallend qua onder de radar blijven.
Gebruikersavatar

Fervente mollenjager03 mei 2022, 23:48

 130  Uma
Taupe077 schreef: 03 mei 2022, 16:16 Ik snap totaal je redenering niet.
Ik geloof ook niet dat het Sven is omwille van o.a. het bed.

Maar hier is de laatste positie toch absoluut de beste!
Als je hier als laatste komt en ook al is er maar één knop meer over zoals in je voorbeeld dan laat je die toch schieten als mol.
Ontdekt? Who cares, dat heeft geen belang . Wel dat er geen 5000€ in de pot komt, dat is een enorm bedrag.

Je begrijpt toch dat de mol moet saboteren en de pot zo laag mogelijk houden?
Niet dat hij niet mag ontdekt worden want dan pak je een mol die gewoon alles perfect doet en meer geld in de pot brengt dan alle andere kandidaten samen zoals in een recent verleden. Die kan je niet of moeilijk vinden maar dat is niet echt de bedoeling.

Dus ja Sven had de beste positie en door er 2 van de 3 wel goed te doen kan hij enerzijds de verdachtmakingen weghalen van hem en toch het nodige doen opdat er geen 5000€ in komt.
En als er die éne knop zou zijn dan kan hij die induwen maar een Uma'tje doen en beweren dat hij zich laten verleiden heeft en afgeschoten is.
Niet?
Sommige vinden in het begin de betere positie (waaronder ik) en sommigen op het einde. Stel nu.. Uma had 2 knoppen en drukt ze in en houd haar blinddoek aan. Yens kan gewoon verder gaan en mits succes de 3de en de 4de al vinden. Moest Manu niet zo onzeker zijn, had zij van haar 3 knoppen uiteindelijk maar 1 moeten vinden en mét de exacte locatie, kon ze die ingedrukt hebben. Nu Sven moet nog komen en de 5 knoppen zijn al ingedrukt, wat met Sven dan ? Moet hij nog spelen ? Als hij al door de gebouwen gaat, kan hij enkel nog molboekje en de vragen winnen, maar op de 5.000 euro heeft hij geen invloed meer...
Plus zoals sommige zeggen als laatste in deze opdracht ben je ook te opvallend naar de andere kandidaten toe en ben je écht niet onder de radar wat de mol altijd zou moeten doen.

filiep.portugees schreef: 03 mei 2022, 23:38 Voor mij kwamen die tranen niet geloofwaardig over.
Goh, moeilijk te zeggen, vind ik. Maar tranen of niet, dat veranderd voor mij niets als ik haar als kandidaat of als mol zie. In dit geval het laatste. 😃

Heinz schreef: 03 mei 2022, 20:44 Dat kan natuurlijk ook. Ik denk wel dat Uma dan alle ogen op haar gericht had, minder dan zoals het nu ging. Zoals het nu ging vind ik het echt een goed vooraf bedachte molactie: je best doen, knoppen indrukken en je dan laten verleiden door de handlanger en de voordeeltjes. Zeker zoals Uma zich heeft opgesteld als kandidaat die voor voordelen gaat, prima dekmantel voor de Mol.

En de tranen waren misschien om aan Frank Focketyn te bewijzen dat ze wél goed kan acteren.😉
En zeker nog eens dat iedereen nu wel weet dat Uma altijd voor de voordelen kiest, zo blijft ze haar eigen en raken anderen in een mogelijke tunnel op een andere kandidaat.
Gebruikersavatar

thomas_04 mei 2022, 08:04

 14  Uma
@Fervente mollenjager goed punt over 5/5 knoppen als je als mol als laatste moet gaan. De proef is bedoeld te kunnen lukken met 3 kandidaten dus dat is zeker realistisch. Weet je, die situatie is volgens mij het ENIGE voordeel als mol in laatste positie. Als de rest 2-2-1 doet dan maakt het geen knijt uit wat jij doet als laatste, en is er niemand verdacht door deze proef. In die positie hoop je als mol dan eigenlijk net dat het goed gaat. Als je eerst gaat en je doet 0 en de rest na je doet 2-2-1 dan val je een pak meer op.

Ik zou die laatste positie als een goeie molpositie zien als het niet zo een grote discrete stappen waren in de puntentelling. Nu kon het enkel 0,1,2,3,4,5 zijn qua uitkomst. Als de proef bvb was "druk 1 knop in en maak dat je samen op het einde opgeteld nog 500 seconden over hebt" dan is het idd veruit best om laatst te zijn. Met 0 seconden overschot als eerste zou opvallen, en als laatste kan je gemakkelijk nét niet genoeg scoren zonder extreem veel minder te scoren dan de anderen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen04 mei 2022, 08:43

 8153
filiep.portugees schreef: 03 mei 2022, 23:38 Voor mij kwamen die tranen niet geloofwaardig over.
Voor mij ook niet. Was geacteerd, maar niet erg goed.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9