Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

chicawah.janssen30 mar 2021, 13:35

 8153
Paraceta schreef: 30 mar 2021, 12:33 Nu ik beide beelden nog eens bekijk, zie ik dat er in beeld 1 vanboven nog geen noten bijstaan terwijl dat in beeld 2 wel het geval is (denk eraan dat beeld 2 in de montage vóór beeld 1 kwam). Dus ofwel is er sowieso met de montage geknoeid (wat vrij waarschijnlijk lijkt), ofwel is Katrien aan het 'hooveren' met het potlood terwijl ze er niets bijschrijft (wat vrij onwaarschijnlijk is).
@Een kolfje naar de hand van @Addow !
Gebruikersavatar

robin.swartelé30 mar 2021, 13:39

 14
Super interessante comments en knap staaltje onderzoekswerk ivm wat juist is gespeeld en wanneer de foute toets wordt ingedrukt.

Na alles te hebben doorgenomen kom ik hier uit bij 1 superverdachte en 1 verdachte, maar ik begin met 2 die hier niet verdacht zijn:

Kevin= niet verdacht omdat hij eruit ligt
Katrien= niet verdacht in deze proef, aangezien ze Philip echt heel erg goed helpt, ze nog probeert om Kevin het juiste aan te leren en uiteindelijk zelf een der moeilijkste stukjes foutloos speelt

De verdachte: Philip
Heeft een der meest gemakkelijke stukjes, maar speelt erg vaak de foute toets en plotsklaps kan hij het wel perfect spelen.
Wel het gevoel dat de regie Philip hier zo hard naar voor wil schuiven als mol (eigenlijk de hele aflevering).

Superverdachte: AnneLotte
Heeft zelf een gemakkelijke passage, maar Kevin heeft een moeilijke.
Ideaal gezien door als mol te proberen om iets verkeerd aan te leren en iemand anders het eigenlijk te laten verknallen. Dat is nou exact waar het om draait als mol. De 6 medekandidaten die in de andere groep zaten zien haar uiteindelijk €1000 verdienen voor de groepspot.
AnneLotte zorgt hier naar mijn mening voor een perfecte molactie.
Ik heb ook nog iets extra. AnneLotte heeft er in de eerste twee dagen ook waarschijnlijk al voor gezorgd, dat haar medekandidaten denken/weten dat klassieke muziek iets voor haar is, dus was een makkie om in deze groep terecht te komen zonder er eigenlijk zelf maar iets voor te moeten doen.
Daarvoor moet ik nog even afl 1 bekijken om te zien of zij ergens hint naar klassieke muziek.
Gebruikersavatar

Paraceta30 mar 2021, 13:41

 717  Sven
robin.swartelé schreef:k heb ook nog iets extra. AnneLotte heeft er in de eerste twee dagen ook waarschijnlijk al voor gezorgd, dat haar medekandidaten denken/weten dat klassieke muziek iets voor haar is, dus was een makkie om in deze groep terecht te komen zonder er eigenlijk zelf maar iets voor te moeten doen.
Dit lijkt me vrij ongefundeerd; ik zou zelfs durven zeggen dat dit eerder van toepassing is op Katrien die we in een extra filmpje wel degelijk piano zien spelen tijdens de eerste dagen: https://www.goplay.be/video/de-mol/bij- ... an-katrien

Edit: Door dit extra filmpje te herbekijken, kom ik erachter dat de piano-opdracht in hetzelfde huis plaatsvond als waar ze logeerden:
Afbeelding
Afbeelding
Waarschijnlijk had iedereen dat al door maar ik was nog niet zover 😅
Gebruikersavatar

Jimmy30 mar 2021, 13:47

 197  Anke
IkBenDeMol schreef: 30 mar 2021, 13:30 Dan, de valse noot. Deze is volgens mij toch echt wel bij de montage toegevoegd. Zelfs als leek heb je het volgens mij redelijk snel door dat één bepaalde toets wel erg vreemd klinkt. Daar zou dan toch sowieso een opmerking over gekomen zijn vermoed ik. Ik denk niet dat de Mol gaat zeggen: "Amai, deze toets klinkt wel een beetje vals zeg *pling plong*, probeer allemaal ook eens?"
Als je dan met een pianokenner zit, zit je al helemaal vast natuurlijk.
Heb je nog de 4 piano's ook, met elk één ontstemde toets, valt een beetje op, nee?

Nee, alleen de Mol wist waar de 'rode toets' zat en het was de bedoeling om de andere kandidaten zoveel mogelijk naar deze toets te leiden. Als die in deze proef zat natuurlijk. 😉
Ik denk dan weer het omgekeerde (dus de noot was vals gestemd). Waarom heeft men het anders verschillende keren over "de valse noot" als deze juist gestemd zou zijn? Dat zou misleiding zijn naar de kijker toe en de opdracht anders voorstellen dan dat ze werkelijk is.

Op die manier hebben ook de kandidaten een hint naar dat deze valse toets wel eens onheil zou kunnen brengen.

Dat Katrien het niet opmerkt is zo vreemd niet als je zelf niet aan het spelen bent. Katrien heeft wellicht nooit zelf de toets ingedrukt en kon het op die manier niet opmerken. De toets indrukken betekent dat het stuk sowieso vals klinkt (omdat het fout gespeeld wordt) en dan valt het niet zo op omdat ze dan al specifiek naar Philip's handen moet kijken om te bevestigen dat het fout gespeelde stuk op de correcte manier fout klonk, als je nog mee bent 😃
Gebruikersavatar

robin.swartelé30 mar 2021, 13:51

 14


Paraceta schreef: 30 mar 2021, 13:41 Dit lijkt me vrij ongefundeerd; ik zou zelfs durven zeggen dat dit eerder van toepassing is op Katrien die we in een extra filmpje wel degelijk piano zien spelen tijdens de eerste dagen: https://www.goplay.be/video/de-mol/bij- ... an-katrien
Uiteraard spant Katrien hier de kroon met de piano te spelen en ook tijdens de knuffelproef komt klassieke muziek aan bod bij haar.
Ik moet aflevering 2 sowieso nog eens terugkijken om exact te zien wat er wordt gezegd bij het bepalen van de plaatsjes.
AnneLotte wordt namelijk zo goed als onmiddellijk na Katrien aangeduid door de groep voor deze proef en krijgt zo ook een free ride naar de meest interessante molpositie. De groep moet zich dan toch op iets baseren lijkt me dan.
Het zijn Kevin en Philip die er zelf bij springen.
Gebruikersavatar

Yvo30 mar 2021, 14:09

 1111  Uma
Jimmy schreef: 30 mar 2021, 13:47Dat Katrien het niet opmerkt is zo vreemd niet als je zelf niet aan het spelen bent. Katrien heeft wellicht nooit zelf de toets ingedrukt en kon het op die manier niet opmerken.
Hier ben ik het niet mee eens. Zij zou, als goede pianiste, onmiddellijk het verschil horen.
Een noot die niet klinkt gelijk ze moet klinken. Dat haalt iemand als Katrien er zo uit.
Gebruikersavatar

The hunter30 mar 2021, 14:10

 282  Uma
In tegenstelling tot de meesten ben ik het er niet mee eens dat het pianoconcert de ideale positie voor de mol was. Als Katrien of Annelotte de mol zou zijn, hebben ze rechtstreeks invloed op 2000 euro (hun eigen gedeelte en dat van hun leerling). Zelf in de fout gaan zou nogal heel hard opvallen, ze zijn dus eigenlijk al verplicht om 1000 euro in de groepspot te brengen. Ze kunnen er wel 1000 euro uithouden door hun leerling het stuk verkeerd aan te leren, iets wat Annelotte gedaan heeft. Als leerling heb je enkel invloed op je eigen stuk, 1000 euro dus. Philip slaagt erin om deze te halen en haalt in deze proef niets uit de pot.

Wat betreft de valse noot, de invloed op de andere proef hiervan is minimaal. Het zorgt voor een beetje ongemak bij de zangers en uitbeelders, maar ook niet meer dan dat. Als bewijs halen Samina en Noah vlot een heel groot gedeelte van hun pot binnen. Sven eindigt op 0, maar dit komt gewoon doordat hij slecht zingt en heeft niets met de rem te maken. Ook Lennart is niet de beste zanger. Wat zou de invloed zijn van de valse noot op deze proef? Een paar 100 euro misschien, zeker niet meer dan dat en dan ben ik zelfs genereus denk ik.

De meeste invloed in deze proef hebben degenen die de woorden moeten raden, dat gaat om potentieel 4000 euro. Niet alle drie de woorden geraden, betekent mogelijk 1000 euro uit de pot. En dat voor 4 kandidaten. Jasmien plaatst zich in deze positie door onmiddellijk te zeggen dat ze niet goed kan zingen. Toegegeven, zowel Dami als Jasmien doen het hier goed, maar uiteindelijk vinden ze toch maar 2x de drie woorden. Dat betekent al zeker 2000 euro uit de pot. Als Jasmien de mol is, heeft ze enkel pech dat dit bij Sven gebeurt die hoe dan ook geen geld had opgeleverd, maar dat kon ze niet weten.
Gebruikersavatar

Jimmy30 mar 2021, 14:21

 197  Anke
Yvo schreef: 30 mar 2021, 14:09 Hier ben ik het niet mee eens. Zij zou, als goede pianiste, onmiddellijk het verschil horen.
Een noot die niet klinkt gelijk ze moet klinken. Dat haalt iemand als Katrien er zo uit.
De valse noot (G) was wel naar een andere juiste noot (G#) gestemd (volgens mijn theorie althans), dus ze klonk helemaal niet vals. Dus als iemand het stuk verkeerd speelt, kan je het onmogelijk horen zonder ook naar de speler z'n handen te kijken (om te zien dat de ingedrukte G eigenlijk een G# is). Puur op het gehoor kan je het dan nooit opmerken.
Gebruikersavatar

Cedric30 mar 2021, 14:24

 2834  Uma
The hunter schreef: 30 mar 2021, 14:10 In tegenstelling tot de meesten ben ik het er niet mee eens dat het pianoconcert de ideale positie voor de mol was. Als Katrien of Annelotte de mol zou zijn, hebben ze rechtstreeks invloed op 2000 euro (hun eigen gedeelte en dat van hun leerling). Zelf in de fout gaan zou nogal heel hard opvallen, ze zijn dus eigenlijk al verplicht om 1000 euro in de groepspot te brengen. Ze kunnen er wel 1000 euro uithouden door hun leerling het stuk verkeerd aan te leren, iets wat Annelotte gedaan heeft. Als leerling heb je enkel invloed op je eigen stuk, 1000 euro dus. Philip slaagt erin om deze te halen en haalt in deze proef niets uit de pot.

Wat betreft de valse noot, de invloed op de andere proef hiervan is minimaal. Het zorgt voor een beetje ongemak bij de zangers en uitbeelders, maar ook niet meer dan dat. Als bewijs halen Samina en Noah vlot een heel groot gedeelte van hun pot binnen. Sven eindigt op 0, maar dit komt gewoon doordat hij slecht zingt en heeft niets met de rem te maken. Ook Lennart is niet de beste zanger. Wat zou de invloed zijn van de valse noot op deze proef? Een paar 100 euro misschien, zeker niet meer dan dat en dan ben ik zelfs genereus denk ik.

De meeste invloed in deze proef hebben degenen die de woorden moeten raden, dat gaat om potentieel 4000 euro. Niet alle drie de woorden geraden, betekent mogelijk 1000 euro uit de pot. En dat voor 4 kandidaten. Jasmien plaatst zich in deze positie door onmiddellijk te zeggen dat ze niet goed kan zingen. Toegegeven, zowel Dami als Jasmien doen het hier goed, maar uiteindelijk vinden ze toch maar 2x de drie woorden. Dat betekent al zeker 2000 euro uit de pot. Als Jasmien de mol is, heeft ze enkel pech dat dit bij Sven gebeurt die hoe dan ook geen geld had opgeleverd, maar dat kon ze niet weten.
Sluit ik mij bij aan. Knap uitgelegd!
Gebruikersavatar

Yvo30 mar 2021, 14:32

 1111  Uma
Jimmy schreef: 30 mar 2021, 14:21 De valse noot (G) was wel naar een andere juiste noot (G#) gestemd (volgens mijn theorie althans), dus ze klonk helemaal niet vals. Dus als iemand het stuk verkeerd speelt, kan je het onmogelijk horen zonder ook naar de speler z'n handen te kijken (om te zien dat de ingedrukte G eigenlijk een G# is). Puur op het gehoor kan je het dan nooit opmerken.
Ik was even vergeten dat jij de denktpiste volgt dat de noot dus niet anders klinkt. Ik heb niet zo goed opgelet.
Gebruikersavatar

JBB30 mar 2021, 14:33

 439  Uma
Jongens, de 'valse' noot, dat is gewoon een slechte omschrijving he. Die piano was heus goed gestemd (alle noten) hoor.
'Vals' betekende hier toch enkel dat het een noot was die niet in dit muziekstuk voorkwam, en die dus bv niet paste in de toonaard. Als je dus het muziekstuk perfect speelt, duw je nooit op die toets.
The hunter schreef: 30 mar 2021, 14:10 In tegenstelling tot de meesten ben ik het er niet mee eens dat het pianoconcert de ideale positie voor de mol was. Als Katrien of Annelotte de mol zou zijn, hebben ze rechtstreeks invloed op 2000 euro (hun eigen gedeelte en dat van hun leerling). Zelf in de fout gaan zou nogal heel hard opvallen, ze zijn dus eigenlijk al verplicht om 1000 euro in de groepspot te brengen. Ze kunnen er wel 1000 euro uithouden door hun leerling het stuk verkeerd aan te leren, iets wat Annelotte gedaan heeft. Als leerling heb je enkel invloed op je eigen stuk, 1000 euro dus. Philip slaagt erin om deze te halen en haalt in deze proef niets uit de pot.

Wat betreft de valse noot, de invloed op de andere proef hiervan is minimaal. Het zorgt voor een beetje ongemak bij de zangers en uitbeelders, maar ook niet meer dan dat. Als bewijs halen Samina en Noah vlot een heel groot gedeelte van hun pot binnen. Sven eindigt op 0, maar dit komt gewoon doordat hij slecht zingt en heeft niets met de rem te maken. Ook Lennart is niet de beste zanger. Wat zou de invloed zijn van de valse noot op deze proef? Een paar 100 euro misschien, zeker niet meer dan dat en dan ben ik zelfs genereus denk ik.

De meeste invloed in deze proef hebben degenen die de woorden moeten raden, dat gaat om potentieel 4000 euro. Niet alle drie de woorden geraden, betekent mogelijk 1000 euro uit de pot. En dat voor 4 kandidaten. Jasmien plaatst zich in deze positie door onmiddellijk te zeggen dat ze niet goed kan zingen. Toegegeven, zowel Dami als Jasmien doen het hier goed, maar uiteindelijk vinden ze toch maar 2x de drie woorden. Dat betekent al zeker 2000 euro uit de pot. Als Jasmien de mol is, heeft ze enkel pech dat dit bij Sven gebeurt die hoe dan ook geen geld had opgeleverd, maar dat kon ze niet weten.
Ook akkoord, maar ik vond het dan vreemd dat Jasmien en Dami het allebei zo goed deden.
Zou natuurlijk altijd kunnen dat de mol nog moet wakker worden (ik had bij Alina ook de indruk dat ze in het begin niet veel heeft gemold).

Maar toch, Jasmien... als ze de mol is: het zou toch niet opgevallen zijn mocht ze hier sommige woorden niet geraden hebben.
Gebruikersavatar

Herbie30 mar 2021, 15:11

 109  Uma
Nog even terug naar Philip:
De noten die hij met zijn rechterhand moet spelen:
sol - do - mi 4x
la - re - fa 4x
sol - re - fa 4x
sol - do - mi 4x
( hoge do, re, mi, fa)
Philip is de enige die de hoge fa moet spelen (8x), de toets net voor de verboden hoge sol. De hoogste noot van Kevin is de hoge re; de hoge sol ligt 3 toetsen verder. Philip moet de hoge fa spelen vanaf de hoge re. In het begin is het zeer moeilijk om afstanden tussen toetsen juist in te schatten, dat je dan voor een hoge fa af en toe op de hoge sol landt, is normaal.
Trouwens, wat zou je hiermee bereiken als Mol? Dat de karaokees zevenmaal dooreengeschud worden draagt wel bij tot de algehele waanzin, maar of dit veel invloed heeft op het eindresultaat betwijfel ik. Van de Mol zijn we toch gewoon dat hij heel efficiënt tewerk gaat.
Heel dit 'verboden noot' gedoe komt voor mij over als een bliksemafleider. Als er gemold is, moet je het eerder in de buurt van Kevin zoeken denk ik.
Er is ook de 'tinnitustoon', verborgen hint, zie aldaar. Het is een sol kruis of la bemol, dat is dezelfde frequentie. De laatste noot die Kevin met zijn linkerhand moest spelen was een la bemol (sequentie si - si bemol - la - la bemol). Kevin was in beeld toen we de toon hoorden. En er was wel iets met die linkerpartij van Kevin...
En oja, dat van burgemeester Falco, dat klopt ook niet.
SPOILER
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14