Hans is niet De Mol
Gebruikersavatar

matthias.bouquet27 feb 2017, 21:45

 171
Dag medemolloot

Hans is voor het moment op deze site met 5% de minst verdachte kandidaat, maar is dat wel terecht? Volgens mij hadden velen al een web van vage ideeën gevormd in de eerste aflevering waar Hans als mol gewoon niet meer inpaste. Voor de rest vermoed ik dat veel mensen sympathie begonnen te voelen voor hem, toen er zoveel minuten besteed werden aan het feit dat hij niet meteen geaccepteerd leek te worden door de groep. Maar is de gedachte van Hans als mol dan zo gek? Volgens mij verdient dat idee toch om heroverwogen te worden.

Ten eerste voldoet hij zeker en vast aan het profiel. Hij is niet te opvallend en houdt iedereen wat te vriend (de anderen zoeken voor mij wat te veel ambras om verdacht te zijn). Verder is hij koel, verstandig en geeft niet te veel prijs van zichzelf qua emoties. Dat laatste is trouwens de voornaamste reden waarom ik moeite heb om Robin of Eline te verdenken, hoewel ze puur rationeel bekeken er wel goede redenen voor zijn. Bovendien waren zijn rollen in de eerste afleveringen vrij planbaar (pasvragen, een van de drie vrije posities in het dierenspel, koele controleur, …). Een mol improviseert immers niet graag.

Ten tweede zou het ook doodgewoon een formidabele sensationele mol zijn die kan tippen aan de hoge verwachtingen van deze al even formidabele reeks. De kwaadaardige professor had heel de tijd de touwtjes in handen terwijl die jonge knapen slechts oppervlakkige ruzies voerden. Geef toe: best awesome, nee? Robin of Eline bijvoorbeeld daarentegen zouden voor mij, hoezeer wat ze doen ook vaak perfect verklaarbaar is uit het oogpunt van een mol, eerder wat anticlimactisch zijn in de finaleaflevering. Al zagend in een kooitje blijven zitten, Oostkantons in West-Vlaanderen, dat is nu niet meteen de genialiteit waar we op zaten te wachten. En het concept van een verdachte die geschrapt wordt van een lijst om er daarna weer op te komen onder de noemer ‘weinig waarschijnlijk’ wekt bij mij ook al achterdocht, als een beproefde methode uit Scandinavische en andere krimi’s, die de onverwachtheid en de sensatie van de onthulling moeten vergroten.

Oké, Hans mag dan wel een realistische en mooie mol zijn, maar hoe heeft hij het in hemelsnaam zijn molidentiteit praktisch tot uiting kunnen brengen, terwijl hij toch zo een mooie geldbalans lijkt te hebben? Ik beperk mij voorlopig tot de eerste drie afleveringen.

In de eerste aflevering leek alles afgezien van de knoppen vlotjes te lukken: er leek wel tegengewerkt te worden door wat wel heel vingerdikke sabotaties zouden zijn van Eline, Annelies, Bertrand en Sam in de Mandelabedevaart en van bange Robin bij de kantelende krukjes, maar op het eind haalden ze toch mooi de meet en stortten ze zich zonder uitzondering in het onbekende. Het niet-drukken van Hans sluit hem niet uit als mol, aangezien, zelfs al had hij niemand zien drukken, het berekend risico dat er geld in de pot komt binnen de perken blijft. Zelfs als je 80% naïef vertrouwen hebt in de mens is die kans slechts een teleurstellende 0,8^10=10,7%. Tegelijk meet hij zichzelf een betrouwbaar imago aan en worden er een aflevering aan verdenkingen gemaakt tussen de kandidaten, weliswaar terwijl ze de kans krijgen de pot te vullen met een startkapitaal.

In de tweede aflevering kon, als Hans de mol wel degelijk is, zijn overleving van de eliminatie geloofwaardig gemaakt worden door het instellen pasvragen, en bovendien blijft er op die manier geld uit de pot zonder dat het Hans verdachter maakt. Hans bevond zich in de bus in een positie om eens goed te lachen met de kandidaten zoals hij zelf deed op de achtergrond van de foto, en Gilles op de zoutvlakte vorig jaar. Volgens mij is het misschien zelfs mogelijk dat hij de bus na de twintig minuten bij het fort nog even liet staan om daarna teken te doen te vertrekken juist op het moment dat Davey en co aansnelden, met al de frustraties, verhitte discussies en valse beschuldigingen vandien.

In de dierenproef heeft Hans zich minder nuttig gemaakt dan het op het eerste zicht lijkt. Hij zegt tegen Robin dat hij gewoon niet goed is woordpuzzels. Verder helpt hij met het melken, waarvan hij weet dat het niet nuttig is, en geeft de anderen natuurlijk de indruk dat het hangslot gesloten is, waaronder misschien ook Davey die daar achteraf de schuld van krijgt. Als Robin de mol zou hij met zijn gouden tip toch een iets te flagrante inschattingsfout gemaakt hebben, terwijl Hans als mol wel alles zou doen volgens het boekje.

In de iets vagere derde aflevering neemt Hans in de luchtkussenproef samen met Robin een rol aan die de mogelijkheid bezit om het resultaat van de andere ongeschikte rollen teniet te doen. Een beetje zoals in de metro vorig jaar. Als mol is het uiteraard verstandig bij te snel af te drukken bij moeilijke vragen en te traag bij makkelijke. Naar mijn mening is dat precies wat Hans doet door wèl op het woord kwartel te komen en niet op de aha-erlebnis die ieder kind ooit meegemaakt heeft om een doolhof achterstevoren op te lossen. De molpinguïn is slechts de kers op de taart. Samen met Robin is hij toch de deelnemer die het verdachtst komt uit deze proef.

Bij de inbraak neemt Hans samen met zijn maatje Robin weer een grote verantwoordelijkheid op, en hoewel hij zijn geld heeft binnengerijfd, deed hij toch zijn best om de boel in het honderd te laten lopen. Bewust of onbewust heeft het duo Marzena even de kluts doen kwijtraken op het cruciale moment voor Eline en Bertrand. Dit wordt even later gevolgd door een interessant shot dwars door een dino heen, waaruit bleek dat Hans overhaast de vaas wou grijpen en hij gemerkt zou zijn, ware het niet dat hij juist op tijd werd teruggeroepen door Robin. Opnieuw maakt Hans aanstalten om rond het hoekje te piepeloeren waar hij zichtbaar is op camera totdat Robin hem tegenhoud en vertelt om te wachten.
Maar ook bij de eliminatieproef houdt Hans zich niet koest: eerst krijgt de groep een bril die niet identiek is maar toch veel lijkt op die van Hans, wat op zich niet verdacht zou zijn moest Hans daarna niet deze merkwaardige conversatie hebben met Eline:
-‘Ehmm… Beter laatst dan voorlaatst, dus ge kunt beter op uw eigen stemmen. Alles. En da’s dat die bril misschien een soort van, ja, een soort bescherming is, tegen de zon dan hé. Ja ik vind het ook heel raar ze, maar;’
-‘Tegen de zon?’
-‘Allez ja kweenie, ik bedoel, ’t is een bescherming tegen iets [wordt onderbroken]’
-‘Symbolisch, gewoon?’
-‘Symbolisch, ja.’
Waarbij je ook moet opmerken dat het voor de mol een gevaar zou kunnen vormen wanneer de persoon met de minste goede antwoorden terug het spel inkomt met informatie over wie het niet is, maar wanneer je alle vragen over jezelf beantwoord je met die info natuurlijk niet bijster veel bent. Als Eline, wier uiterst nerveuze gezicht word getoond bij het uitspreken van 'rood scherm' de raad van Hans nu met succes zou opgevolgd hebben, zou ze zich wel verdomd in het zak gezet voelen wanneer die tijdens de vergadering de moraalridder komt spelen met de vraag aan de persoon met de minste goede antwoorden zich kenbaar te maken, en er natuurlijk niet op ingaan en komt er ook geen geld in de pot. Is dat wat er schuilging achter Elines nerveuze lipbewegingen? Als dat waar is heeft het smeken van vertrouwen van Hans bij haar (‘Ge weet wat ik daarstraks tegen u gezegd heb hé?’) gewerkt. Iedereen lijkt Hans te vertrouwen, of misschien hebben sommigen onder hen juist het tegenovergestelde gevoel over hem en redeneren ze dat op de mol stemmen geen zin heeft?

Over wat er daadwerkelijk speelde in de vergadering hebben ik het ook slechts naar het raden. En je hoeft ook niet zo diep in de tunnel te kruipen als ik, maar ik hoop dat ik je overtuigd heb om Hans nog niet als verdachte te laten vallen. In ieder geval nog veel speurplezier.
Gebruikersavatar

ex-molinator27 feb 2017, 22:18

 3483  Uma
Mooi geschreven, duidelijk geformuleerd en met allemaal geldige bedenkingen (toch een klein beetje vooringenomenheid, onbelangrijk verder).

Momenteel weet ik niet of ik Hans terug naar boven schuif qua verdachtheid , daar is het te snel na de aflevering voor, eerst ff laten bezinken en dan nog een aandachtig herbekijken. Maar bij mijn hervevaluatie van Hans zal ik zeker jouw bericht in acht nemen.
Gebruikersavatar

Molympiad27 feb 2017, 23:47

 63  Sven
Prachtig overzicht, het staaft zowat al mijn ideeën van de vorige afleveringen.
Tot vandaag... Moest Hans echt de mol zijn, had hij perfect het gemiddelde tempo van het fietsen op 9,9 kunnen zetten en zo de pot geld doen laten kosten in plaats van opbrengen. Met deze actie kun je Hans bijna afschrijven als mol, niet?
Gebruikersavatar

Frolva28 feb 2017, 09:03

 2204
Molympiad schreef:Moest Hans echt de mol zijn, had hij perfect het gemiddelde tempo van het fietsen op 9,9 kunnen zetten en zo de pot geld doen laten kosten in plaats van opbrengen. Met deze actie kun je Hans bijna afschrijven als mol, niet?
Die bedenking maakte ik mij ook. (behalve dat deeltje over afschrijven als mol, dat mag je namelijk NOOIT doen :mrgreen: )
Gebruikersavatar

nite28 feb 2017, 10:56

 110
matthias.bouquet schreef:Ten eerste voldoet hij zeker en vast aan het profiel. Hij is niet te opvallend en houdt iedereen wat te vriend (de anderen zoeken voor mij wat te veel ambras om verdacht te zijn). Verder is hij koel, verstandig en geeft niet te veel prijs van zichzelf qua emoties.
Het lijkt mij geen vereiste dat de mol zich koel en afstandelijk zou gedragen. Dat is inderdaad wat we op het eerste zicht van een saboteur zouden verwachten, maar vorig seizoen heeft aangetoond dat dergelijk verwachtingspatroon ons kan misleiden. Gilles was helemaal niet afstandelijk, maar liet zijn emoties duidelijk zien, hij smeet zich volledig in de opdrachten en net zo kon hij de verdenking afhouden.
In de iets vagere derde aflevering neemt Hans in de luchtkussenproef samen met Robin een rol aan die de mogelijkheid bezit om het resultaat van de andere ongeschikte rollen teniet te doen. Een beetje zoals in de metro vorig jaar. Als mol is het uiteraard verstandig bij te snel af te drukken bij moeilijke vragen en te traag bij makkelijke. Naar mijn mening is dat precies wat Hans doet door wèl op het woord kwartel te komen en niet op de aha-erlebnis die ieder kind ooit meegemaakt heeft om een doolhof achterstevoren op te lossen. De molpinguïn is slechts de kers op de taart. Samen met Robin is hij toch de deelnemer die het verdachtst komt uit deze proef.
De enige sabotage die ze hierbij deden was te lang wachten om af te drukken bij het doolhof. Misschien wel een sabotage, maar blijft wel vrij beperkt. Zo wordt er een paar 100EUR minder verdient. Was dat sabotage? Dan had het een heel beperkte impact. Voor de rest hebben ze nooit te vroeg afgedrukt. Ongeacht wat ze deden zag het er niet naar uit dat de kandidaten de antwoorden hadden gevonden. Ze deden eerder: "we drukken af als er nog 500EUR in de pot zit". Wat mij, voor een kandidaat, een redelijk vuistregel lijkt. En niet iets waar ge veel bij kunt saboteren.

En die pinguïn boetseren dat iemand dan op een afstand moet kunnen zien? Dat lijkt mij niet zo evident en waarschijnlijk zouden de meeste kandidaten hierin falen.

Een mol zou hier wel bij kunnen saboteren door voorkennis te hebben van de proef en te gokken dat die pinguïn toch niet herkend zou worden en te pushen dat ze voor de extra proef zouden gaan. Maar zelfs dat blijft voor de mol een gok.
Gebruikersavatar

matthias.bouquet01 mar 2017, 00:55

 171
Ik heb aflevering vier helaas nog niet gezien, waarschijnlijk vrijdag pas, maar zoals te verwachten was het niet echt mogelijk op dit forum te komen en de spoilers te ontwijken. Tja.

Ik verwachtte dat Hans in die vierde episode aan het serieuzere mollenwerk zou beginnen, na wat voor een mol inderdaad een wat afwachtende en voorzichtige start zou zijn. Nu het erop lijkt, afgaande op jullie reacties, dat het tegendeel waar blijkt te zijn zal ik uit mijn tunnel moeten kruipen en er voor moeten opletten minder vooringenomen te zijn over mijn keuze (nu dat ik het teruglees is het echt wel zo :| ).

Koel en afstandelijk is wellicht wat overdreven. Ik had eerder in gedachten dat hechte vriendschapsbanden waar je jezelf in openstelt, zoals die tussen Stijn en Hanne, althans voor de mollen van het eerste en vierde seizoen niet zo evident waren. Maar dat is inderdaad een vrij zwak criterium.

In ieder geval zijn er nog genoeg afleveringen voor gloednieuwe theorieën en verdenkingen en ik sta te branden die fameuze vierde aflevering te zien. 🙂
Gebruikersavatar

tom.hoebrechts02 mar 2017, 10:07

 20
Indien Hans de mol is, zouden we dus al een proef of 5 zonder mol gespeeld hebben... Dat is wel veel voor een programma dat de mol noemt.
Gebruikersavatar

ex-molinator02 mar 2017, 10:15

 3483  Uma
tom.hoebrechts schreef:Indien Hans de mol is, zouden we dus al een proef of 5 zonder mol gespeeld hebben... Dat is wel veel voor een programma dat de mol noemt.
Als je aanneemt dat Hans de mol is, dan kan je in bijna elke proef iets vinden waarbij Hans zou getracht hebben te mollen (en waarbij het lukte) (ook in de laatste fietsproef: hij had nog wat trager kunnen rijden om Davey Sam toch nog een kans te geven de ketting te herstellen).
In de eerste aflevering deed hij niet mee aan de proeven op Afrikaanse bodem, en in de tweede aflevering niet aan de pasvragen proeven (maar hij speelde daar wel een rol in)..
Gebruikersavatar

tom.hoebrechts02 mar 2017, 10:20

 20
Ja, maar we hebben dus al veel proeven zonder mol gespeeld. Ik kan dat niet geloven.
En ik denk dat de groep hem niet als mol ziet anders zouden ze hem niet zoveel verantwoordelijkheid geven in de fietsproef. Want door hem helemaal alleen te laten met de rode lantaarn had hij alles in handen om de proef al dan niet te laten slagen.
Gebruikersavatar

ex-molinator02 mar 2017, 10:29

 3483  Uma
tom.hoebrechts schreef:Ja, maar we hebben dus al veel proeven zonder mol gespeeld. Ik kan dat niet geloven.
En ik denk dat de groep hem niet als mol ziet anders zouden ze hem niet zoveel verantwoordelijkheid geven in de fietsproef. Want door hem helemaal alleen te laten met de rode lantaarn had hij alles in handen om de proef al dan niet te laten slagen.
Plausibel, maar dan ga je ervan uit dat de groep in consensus deze beslissing neemt en dat vind ik minder plausibel omdat de groep soms lijkt op een bende kippen zonder kop.
Gebruikersavatar

oldgrumpy02 mar 2017, 14:52

 88
ex-molinator schreef:Plausibel, maar dan ga je ervan uit dat de groep in consensus deze beslissing neemt en dat vind ik minder plausibel omdat de groep soms lijkt op een bende kippen zonder kop.
Moest er ook maar 1 iemand uit de groep vermoeden dat Hans de mol zou zijn en vergeet niet dat 1 iemand over serieus wat info beschikt na de vorige eliminatie ronde, dan zou die toch nooit toestaan dat Hans de lantaarn mag dragen.
Ten tweede als mol MOET Hans de opdracht doen falen, iets wat hij makkelijk zou kunnen. Gewoon even laten vallen en kwetussr veinzen bvb. Als mol mag hij die proef nooit laten slagen. Moest Hans toch de mol zijn dan hoeft voor mij het programma ook niet meer de Mol noemen., eerlijk gezegd
Gebruikersavatar

ex-molinator02 mar 2017, 16:11

 3483  Uma
oldgrumpy schreef:...
Ten tweede als mol MOET Hans de opdracht doen falen, ...
Waarom deze proef, en een andere proef dan niet?
Voor de mol was het duidelijk na een tijdje dat deze proef niet veel zou opbrengen (anders gezegd: er veel geld verloren zou gaan van het totaal te winnen bedrag): Ideaal moment om goed mee te helpen en te laten uitschijnen dat je alles doet in het belang van de groep.