Annelies is niet De Mol
Gebruikersavatar

Mateo19 mar 2017, 18:53

 870
Ik heb bij de zoekfunctie 'bijbel' ingetoetst, omdat ik niet onnodig een nieuw topic wilde openen, maar ik vond nog nergens mogelijke verwijzingen naar spreekwoorden en gezegdes die uit de Bijbel afkomstig zijn, behalve naar de Ark van Noach bij de dierenproef, mogelijk omdat dat dit seizoen wat teveel voor de hand kan liggen met een lerares godsdienst als kandidaat/potentiële mol.

'Zeven maal zeventig maal vergeven' bracht me op dit idee.

Ik zet een aantal gezegdes op een rijtje in willekeurige volgorde, met bijpassend bijbel'boek' (ik heb de verzen weggelaten.....) en bijbehorende proef(-fragment).

- Een 'aanfluiting' - Jeremia - fluiten in het donker door Annelies bij Meet the Mole
- Komen als een dief in de nacht - Thessalonicenzen - Meet the Mole/wegnemen molgeld in het donker
- Zeven maal zeventig maal vergeven - NT - letterlijk aan bod gekomen bij hartslagproef
- De 'Alfa en Omega' - Openbaring- scrabbleproef
- Babylonische spraakverwarring - Genesis - Autorit/shockproef met Afrikaanse woorden
- De schapen van de bokken scheiden - Matteüs- dierenproef
- Ark van Noach/Noë - Genesis - dierenproef
- In zak en as zitten- Esther- stofbom
- De eersten zullen de laatsten zijn - NT - Hunger Games
Annelies en haar man als eersten uit het spel, maar Annelies als laatste over?

En dan nog enkele spreekwoorden die in het gedrag van Annelies vaker tot uiting komen:

- De beker aan je voorbij laten gaan, - Je talenten niet verspillen, - Beide te vinden bij Matteüs en gedurende vrijwel elke proef bij Annelies.

- Alles is onuitsprekelijk vermoeiend - Prediker, - jeremiëren uit de Jeremiaden en - Een farizeeër zijn/Matteüs zijn ook nog wel van toepassing, vind ik.


Tot slot voor ons allen: het welbekende 'Zoekt en gij zult vinden'. Matteüs. :mrgreen:
Gebruikersavatar

sherlock19 mar 2017, 22:25

 216
Heel mooi!

Wel met de nuancering dat de Bijbel zo'n rijk reservoir aan woorden, uitdrukking en spreekwoorden heeft opgeleverd dat je er altijd wel een heleboel zal vinden in het taalgebruik.

Niettemin: mooie lijst.
Gebruikersavatar

Kobe19 mar 2017, 22:41

 429
Mateo schreef:Ik heb bij de zoekfunctie 'bijbel' ingetoetst, omdat ik niet onnodig een nieuw topic wilde openen, maar ik vond nog nergens mogelijke verwijzingen naar spreekwoorden en gezegdes die uit de Bijbel afkomstig zijn, behalve naar de Ark van Noach bij de dierenproef, mogelijk omdat dat dit seizoen wat teveel voor de hand kan liggen met een lerares godsdienst als kandidaat/potentiële mol.

'Zeven maal zeventig maal vergeven' bracht me op dit idee.

Ik zet een aantal gezegdes op een rijtje in willekeurige volgorde, met bijpassend bijbel'boek' (ik heb de verzen weggelaten.....) en bijbehorende proef(-fragment).

- Een 'aanfluiting' - Jeremia - fluiten in het donker door Annelies bij Meet the Mole
- Komen als een dief in de nacht - Thessalonicenzen - Meet the Mole/wegnemen molgeld in het donker
- Zeven maal zeventig maal vergeven - NT - letterlijk aan bod gekomen bij hartslagproef
- De 'Alfa en Omega' - Openbaring- scrabbleproef
- Babylonische spraakverwarring - Genesis - Autorit/shockpr...

Als vorig jaar het thema niet geloof was, stapte ik volledig mee in je verhaal. 😉 Nu heb ik toch nog wat twijfels (of wil niet uit de robintunnel komen 😛 )
Gebruikersavatar

Frolva19 mar 2017, 23:00

 2204
Kobe schreef:Als vorig jaar het thema niet geloof was, stapte ik volledig mee in je verhaal. 😉 Nu heb ik toch nog wat twijfels (of wil niet uit de robintunnel komen 😛 )
In de reeks daarvoor was de bijbel ook al een thema (iemand heeft in een ander topic vandaag de link gepost).

Dus waarom niet? :roll:
Gebruikersavatar

Kobe19 mar 2017, 23:01

 429
Frolva schreef:In de reeks daarvoor was de bijbel ook al een thema (iemand heeft in een ander topic vandaag de link gepost).

Dus waarom niet? :roll:
Aah wist ik niet... Nu je het zegt, ja toch al meer overtuigd :roll:
Gebruikersavatar

Mateo19 mar 2017, 23:08

 870
Ik weet dat er vorig jaar ook naar de bijbel werd verwezen, mogelijk mede omdat Argentinië een overwegend katholiek land is, maar als ik me goed herinner zeker niet in elke aflevering van de serie.
Wel i.i.g. tijdens de aflevering met de fietstocht langs de kruiswegstaties en het Spaanse Ave Maria.

Na die fietstocht, waarbij Gilles steeds het Ave Maria herhaalde, heb ik enkele sluitende, op hem als mol slaande anagrammen gevonden in de eerste twee regels van het Spaanse 'Dios te salve, Maria'.
Natuurlijk bleek dit geen door de programmamakers gebruikte hint, maar het was grappig om de anagrammen kloppend te krijgen. Ik was er aan begonnen, omdat ik had gezien dat hij in zijn studententijd in een amateurtoneelstuk Jezus had gespeeld; daarvan was nog een foto te vinden op internet/Jezus bij het Laatste Avondmaal). Ik vond die bijbelse link toen wel heel toevallig en bovendien deed Gilles (vooral ook voor het oog van de camera (die camera zogenaamd niet ziende) tijdens het fietsen zó overdreven zijn om het Ave Maria te onthouden, dat hij door mij meteen sterk verdacht werd als mol. Na een klein uitstapje richting Bruno (ja, ook ik dacht dat B R-adio- Uno op hem sloeg :mrgreen: ) was Gilles steeds mijn Mol Numero Uno.

Dit seizoen is het voor mij allemaal veel minder duidelijk, daarom ben ik op zoek gegaan naar meer voor de hand liggende mogelijke aanwijzingen, zoals religieuze hints naar een docente godsdienst... 🙂
Gebruikersavatar

Frolva19 mar 2017, 23:11

 2204
Kobe schreef:Aah wist ik niet... Nu je het zegt, ja toch al meer overtuigd :roll:
Ik merk dat ik mij van smiley heb vergist. :oops:

Dit moest er staan: 😉

😉 😉 😉
Gebruikersavatar

Mateo19 mar 2017, 23:18

 870
Frolva schreef:Ik merk dat ik mij van smiley heb vergist. :oops:

Dit moest er staan: 😉

😉 😉 😉
Bedoel je dan, dat er dit jaar óók of (eindelijk eens) juist niet verwijzingen naar de Bijbel in kunnen zitten? :?

In ieder geval krijg je van mij ook een paar extra emoticons, gewoon voor de gein (want ze 'smilen' niet allemaal...): 🙂 😂 🙂 😉 😛
Gebruikersavatar

Frolva19 mar 2017, 23:20

 2204
Mateo schreef:Bedoel je dan
Ik bedoel gewoon dat ik mij van smiley (zo heten die dingen hier op het forum :roll: ) heb vergist. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Mateo20 mar 2017, 00:14

 870
Oké. 😎
Gebruikersavatar

Kobe20 mar 2017, 13:21

 429
Frolva schreef:Ik merk dat ik mij van smiley heb vergist. :oops:

Dit moest er staan: 😉

😉 😉 😉

Hahaha oke, ook goed 😉
Gebruikersavatar

Mateo21 mar 2017, 01:06

 870
- Mijn lijstje met spreekwoorden uit de bijbel kan ik aanvullen met:

- Ziende blind (en horende doof) zijn - Mattëus
-- Het schilderij van Adam en Eva in deze aflevering (mogelijk speciaal hiervoor gemaakt...) waarop Eva haar hand voor haar ogen houdt. Iemand hier op het forum merkte op dat Annelies datzelfde gebaar later in de auto maakt.

Verder lopen ook Davey en Eline 'heel opmerkzaam' door de kamer waar spullen worden verwisseld, hebben al hun aandacht voor de uitleg van de rondleider en zijn dus ziende blind voor wat er gebeurt, en wat ze hadden kunnen zien als ze wél goed om zich heen waren blijven kijken - ondanks de afleiding - . Dus het spreekwoord slaat óók op hen. Misschien heeft Annelies zich daarom wel dubbel zitten verkneukelen. Als ze inderdaad de Mol is, heeft ze waarschijnlijk tevoren geweten van het veelzeggende schilderij van Adam en Eva.

Tja, en de verdrijving uit het paradijs - Genesis ....

Ik vond het wel mooi dat pal naast -en tegelijk contrasterend met en aanvullend op - dit schilderij een Boeddhabeeld stond, een fijn symbool voor de docente godsdienst die niet meer gelovig is, maar wellicht toch wat breder is gaan kijken binnen levensbeschouwelijke stromingen.