Davey is de winnaar
Gebruikersavatar

matthias.bouquet26 mar 2017, 13:26

 171
Groepsbeslissingen jouw richting opsturen is als mol een van de simpelste niet meteen verdachte zaken die je kan doen. Het valt mij enorm op hoe groot Davey's invloed op dat vlak is. In dit seizoen is er bijvoorbeeld veel verdeeld in groepjes en het is toch wel duidelijk dat Davey daar altijd het voortouw neemt door zichzelf of anderen al snel op te dringen. Annelies mengt zich af en toe in die verdelingen maar het lijkt haar niet zoveel te schelen dat ze vaak beland bij de keuze die overschiet. Eline heeft al helemaal geen invloed, ik heb haar quasi niets zien zeggen in al de beslissingen die ik heb herbekeken. Ik denk dat je als mol je eigen rol en dat van anderen volgens mij toch niet helemaal aan het lot zou willen overlaten. Een overzicht van Davey's gewicht in eindbeslissingen in al de 21 proeven:
  • Vliegtuig: zegt te drukken nadat Eline zegt dat ze drukt
  • Nelson Mandela Run: wil lopen, maar als hij dat niet mag, gebruikt hij zijn gewonnen vertrouwen door hen op hem te laten wachten.
  • Krukjes: groepsoverleg wordt niet getoond
  • Bus: groepsoverleg wordt niet getoond
  • Dieren: Davey stelt Robin voor en de aanvankelijk tegenstribbelende Sam als toonvaste kandidaten. Wanneer Sam zegt dat hij niet kan zingen, zegt hij dat het misschien niet zo belangrijk is om te kunnen zingen, omdat je 'voor hetzelfde geld toch gewoon een hoge noot moet aanslaan'.
  • Gospel: idem
  • Luchtkussen: stelt als tweede al voor controlefreak te zijn, maar krijgt blijkbaar niet wat hij wil
  • Museum: Eerst is hij sfeermaker in de bar en dit zegt Bertrand: 'Davey. Die was eigenlijk gedwongen dat te doen, en voor vijfhonderd euro's gade u ni verdacht maken, hé.
  • Vergadering: Wentelt verdenking af van Sam. Zegt 'Gaan we stemmen dan?', wanneer Annelies het meest verdacht wordt
  • Fietsen: Stelt Hans zonder overleg aan als rode lantaarn (niet de jongste van het gezelschap, hoopt misschien dat het onderschat wordt)
  • Doolhof: is de eerste die voorstelt eieren kapot te smijten
  • Golf: heeft de lijst in handen en beslist dus de nummers die worden opgebeld, totdat Bertrand Essen voorstelt
  • Gps: geeft zich meteen samen met Hans op, raadt bababroeikas aan
  • Mijnen: weer de eindbeslissing: 'Dus Sam gaat eraf dan?', trekt dan de aandacht terug naar zich: 'Zeg, maar als jullie zeker zijn van mijn antwoord, ...'
  • Paintball: geen overleg tussen kandidaten
  • Duikerklok: eist zijn plaats in de volgorde tweemaal meer op dan wie dan ook, doet samen met Robin de eerste voorstellen over het inkleuren van de vlag
  • Hartslag: geen overleg tussen kandidaten
  • Caravan: beslist weer zonder overleg dat hij het beu is en wil gaan slapen
  • Rugby: Hier is het wel degelijk Annelies die hem meteen voorschuift, Davey stemt bescheiden in.
  • Antiek: Hier schuift Davey zichzelf terug naar voor, waarop Eline hem volgt.
  • Verhaal: doet weer als eerste foute voorstellen over het al dan niet liegen van Annelies en Robin en stemt bij hen verkeerd. Eline schoof actief de juiste optie naar voren over het verhaal van Annelies Annelies en vice versa. Bij Annelies heeft Davey de beslissende chronologisch derde stem en bepaalt het resultaat. Bij Eline stemt hij niet verkeerd, maar hij is de onzekere, chronologisch eerste stem en Annelies zat alweer op het juiste spoor. Bovendien kan hij er vanuit gegaan zijn dat het 'dikke vette nul' gedeelte niet uit de duim gezogen was. Bij Robin zitten zowel Annelies (alweer!) als Eline op het juiste spoor en stemt Davey toch verkeerd.
Dit was mijn laatste poging om mijn keuze van Davey als mol te verantwoorden, ik verwacht niet op dit punt nog veel mensen van gedacht te laten veranderen, maar achteraf kunnen we toch kijken of dit een goede denkpiste was.
Gebruikersavatar

Frolva26 mar 2017, 17:07

 2204
Zeker een waardevolle denkpiste. De mol 'moet' inderdaad beslissingen sturen en ervoor zorgen op sleutelposities terecht te komen.

Dat Eline daar nooit initiatief neemt (voor zover wij kunnen zien) zou een aanwijzing kunnen zijn dat zij niet de mol is.

Maar voor zover ik mij herinner heeft Annelies (mijn mol :mrgreen: ) zich ook wel een paar keer in een nuttige rol gepraat (museum proef, scrabble, ...)
Gebruikersavatar

pieter.debonte26 mar 2017, 18:50

 19
Dit zegt meer dit seizoen dan de follow the money theorie.

Als jonge man is het nu eenmaal bijzonder moeilijk om diegene te zijn die nergens in slaagt (zoals Annelies). Eline had het ook knap lastig maar toonde wel meer inzet dan Annelies vond ik.
Genoeg sabotage van Davey uit, en genoeg in pole positions gekomen OF trachten te komen OF geplaatst door de makers zelf.

Ben je nog vergeten:
Mag bij de laatste aflevering 2 maal als laatste stemmen van GDC (bij Annelies en bij Robin), bij Eline niet maar daar maakt het niks uit want ze spelen voor 0 euro.
Bij Annelies kan hij zo de doorslaggevende stem geven die de 800 euro van de pannenkoeken niet laat winnen.
Bij Robin was er al een meerderheid van de dames en stemt Davey gewoon mee in (minst verdacht op die manier).

Vorig seizoen zagen we eenzelfde doorgestoken kaart bij het nemen van die pijlen om op het vlot te schieten. Diegene die daar als 2e mag kiezen kan uiteindelijk altijd 'winnen', maar soit toen was ik al zeker dat Gilles de mol was omdat hij als de bliksem voor het lopen koos bij de metroproef.

In het seizoen waar Hugo de mol was deden ze het met een op voorhand afgesproken envelop die Hugo ogenschijnlijk willekeurig leek te trekken. Er zitten zo elk seizoen hints verstopt.
Gebruikersavatar

matthias.bouquet26 mar 2017, 23:28

 171
Kwestie van niet te vooringenomen te zijn, heb ik ook een overzicht van de posities van Annelies in gezamenlijke beslissingen gemaakt;

• Vliegtuig: heeft een conversatie met Bouba en nog iemand die ik niet herinner, probeert in ieder geval mensen niet te overtuigen om wèl te drukken want ze drukt zelf niet
• Nelson Mandela Run: komt niet in aanmerking om te lopen, zeker niet nadat ze gevallen is
• Krukjes: groepsoverleg wordt niet getoond
• Bus: Annelies wordt door Robin voorgesteld, maar is natuurlijk ook de logische keuze voor een zogezegd ‘spirituele’ opdracht. In de montage zien we enkel hoe Bertrand Annelies probeert te overtuigen van foute antwoorden en niet omgekeerd.
• Dieren: zegt vrij snel dat ze wel wil zingen bij de groepsverdeling
• Gospel: idem + wil zelf voor de duizend gaan, en dwingt Eline zo voor vijfhonderd te gaan
• Luchtkussen: bij de groepsverdeling laat ze de rest eerst wat doen, en nadat de meesten hebben gekozen om nat te worden, zegt ze dat ze een rustige dag wel ziet zitten. Zeer typisch Annelies dus eigenlijk.
• Museum: Hier is het denk ik wel aannemelijk te zeggen dat haar invloed op Marzena’s keuzes quasi nul is.
• Vergadering: lijkt de verdenking naar zich toe te trekken door naast nerveus te zijn, ook niet stellig te ontkennen dat ze geen rood scherm heeft, met alle gevolgen vandien
• Fietsen: is zwijgzaam bij het overleg en vliegt er als de rest in ‘gelijk een kieken zonder kop’, kan de tactiek niet verder beïnvloeden omdat ze al meteen afvalt, heeft hoogstens Hans wat tegengehouden
• Doolhof: suggereert af en toe een woord, maar laat op het einde Robin steeds zijn gang gaan (wat met zo’n povere aansturing natuurlijk niet dom is als mol)
• Golf: ik heb hier niet echt iets van beïnvloeding gezien: om een inmiddels meer dan bekende reden kan ze niet helpen bij de raadsels, lijkt ook niet na te denken over een tactiek
• Gps: zegt weer niets bij de groepsverdeling, maar aangezien de elektroproef meer de regel is dan de uitzondering hoefde dat ook niet echt om daar terecht te komen, verder zaait ze twijfel over de betekenis van baba, voor de rest is ze, tja, weer een beetje volgzaam zeker?
• Mijnen: hier beïnvloedt ze zeer actief en pikt zeer gretig in op het foute (feitelijk juiste) antwoord van Davey
• Paintball: geen overleg tussen kandidaten
• Duikerklok: toch meer Robin die haar als volgende om te duiken voorstelt (herinner ik me dat goed?), geeft net als al de rest een foute suggestie bij het inkleuren van de vlag (wel meer op de achtergrond dan Davey en Robin), knikt dan nog een beetje nee zonder dat iemand het ziet maar daar zijn ze natuurlijk niets mee
• Hartslag: geen overleg tussen kandidaten
• Caravan: beslissing dat zij degene is die blijft waken wordt niet getoond, ze wordt op het einde eerder door anderen gepusht om te slapen (‘Ik zweer het: ik duw ze erin, hè.’)
• Rugby: stelt Davey actief voor als muziekkenner
• Antiek: bij de groepsverdeling schuift Davey zichzelf zoals gezegd naar voor, waarop Eline zich bij hem vervoegt. Annelies trekt het precies in het begin even in twijfel, maar laat het dan toch zonder te veel boe of ba toe. ‘Mij oké. Voor u, Robin?’ Bij het overleg over het kleven van bedragen met Robin zegt ze: ‘Die lat is het moeilijkste. En misschien ook wel dat fruit.’ Robin is het niet eens wat het fruit betreft en ze geeft hem gelijk. Even later verandert ze van gedachte en zijn de vissen dan weer het moeilijkste (vreemde keuze, geef ik toe). Robin is het er wel mee eens dat het kussen en het witte ei het makkelijkst zijn. Annelies drukt hier voor de verandering dus wel eens haar mening door. By the way, als Annelies de niet de mol is, lijkt het plaatsen van de hoge bedragen aan de rechterkant er wel op te wijzen dat ze Eline vertrouwt, dat het uiteindelijke resultaat min of meer gelijk verdeeld is, lijkt dan te wijzen op Robins vertrouwen op Davey en/of wantrouwen jegens Annelies. Dit spreekt dan tegen Eline als mol.
• Verhaal: Bij Daveys verhaal zijn ze er zonder te veel overleg over eens dat hij liegt, op Elines vraag naar Annelies’ mening daarover maakt ze een instemmend handgebaar. Dit is dan meteen ook het maximum dat ze aan verkeerde beïnvloeding gedaan kan hebben want bij Robin en Eline stemt ze gewoon juist.

Conclusie: Annelies stelt zich vaak tevreden met ‘den overschot’, maar misschien is wat de makers denken dat ‘den overschot’ gaat zijn ook wel datgene waar ze als mol op is voorbereid. Want laat ons eerlijk zijn, als Annelies zich nu te actief zou moeien in die keuzes zou het toch ook wat out of character zijn voor haar. Het is een minder evidente mol dan Davey op het vlak van beslissingen sturen, er wordt toch hier en daar iets aan het toeval overgelaten, maar Annelies zou sowieso toch al een vrij aparte mol zijn. Ik sluit het niet uit, maar vind het toch wat eigenaardig.

P. S.: een overzicht voor Eline ga ik niet maken want het valt echt op hoe afzijdig die zich houdt in elke groepsbeslissing. Dingen die in mijn ogen in aanmerking komen voor actieve beïnvloedingen zijn vrees ik op één hand te tellen. Ik zou Eline zalige mol vinden, maar ze bengelt onder andere hierdoor toch beneden aan mijn lijstje.
Gebruikersavatar

matthias.bouquet29 mar 2017, 00:54

 171
pieter.debonte schreef:Dit zegt meer dit seizoen dan de follow the money theorie.
Bedankt voor het compliment: vorig seizoen zou dit wellicht ook kloppen (Cathy zei bijvoorbeeld ook dat ze de manipulatieve Gilles in het vizier kreeg toen hij het groepscompromis naar zijn hand probeerde te zetten bij de bananenboot, bovendien deed scoorde hij het niet het slechtst in Follow the Money), maar dit seizoen blijkt het toch omgekeerd te zijn. Helaas. :roll:

Van achter naar voren redeneren doe ik graag (en dat vormde ook de basis van de meeste posts die ik hier heb geplaatst), maar leidde me met deze atypische mol toch meermaals tot verkeerde conclusies. Het gevaarlijke van deze redeneringen is natuurlijk dat ze afhangen van je persoonlijke beeld op de werkwijze van een mol ('Wat zou ik doen'), en die van mij verschilde te grondig van die van Eline om haar op het spoor te komen. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik niet de enige ben die zich er aan bezondigt, en misschien is dat een reden waarom veel mensen toch op een bepaald niveau iets weg lijken te hebben van hun hoofdverdachte. 😉 Tot die eigenaardige conclusie ben ik dit jaar gekomen, niet alleen door het Robinkamp dat al even fanatiek was als Robin zelf, maar ook door mezelf: ik identificeerde me als diplomatisch persoon op een bepaald niveau met Hans en als Waveraar op een bepaald niveau met Davey.

Hoe dan ook, het lijkt er op dat het Eline bijvoorbeeld niet vreselijk veel kon schelen in welke positie ze terecht kwam, omdat ze in welke rol ook altijd nog kon profiteren van de zeer handige reputatie van lompheid en slechte conditie, die ze bij kijkers als ik wist te vestigen op momenten als haar antwoord 'West-Vlaanderen'. Het leek gewoon te dom en bovendien niet invloedrijk genoeg om een mollenstreek te zijn, en dan is die onderschatting van haar algemene kennis natuurlijk snel gemaakt. Andere keren, zoals bij het slapen, de mijnproef en het inkleuren van de vlag, hoefde ze zich gewoonweg niet te moeien omdat de proef vanzelf al op de afgrond afstevende. Je kan zeggen wat je wil, maar Eline heeft toch ook wel vrij veel 'hulp' gekregen van andere kandidaten, vooral de laatste afleveringen. Of er momenten zijn waar ze ook deed aan het actief slechte ideeën inplanten bij de anderen, waar ik in deze post naar op zoek ging, zullen we zien in de onthullingsaflevering.

Maar het is in ieder geval niet het belangrijkste element uit haar trukendoos .