Berichten rond De Mol 2018 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Davy25 mar 2018, 23:35

Site Admin  1167  Uma
De Mol heeft maar één opdracht, en dat is er voor zorgen dat er zo weinig mogelijk geld in de groepspot belandt.
In de gaten houden hoeveel elke kandidaat bijdraagt aan de pot is dus belangrijk om de saboteur in de groep te ontmaskeren.

Op deze pagina houden we opnieuw een overzicht bij:
➡️ http://wieisdemol.be/theorie/followthemoney.php

Benieuwd naar jullie eigen interpretaties ... je kan ze hieronder kwijt 🙂
Gebruikersavatar

frank.troch26 mar 2018, 09:57

 253  Yens
Hallo allemaal,

In navolging van vorige jaren ga ik elke week, als uitbreiding op het schema dat hier op de homepage verschijnt, een “volg het geld” theorie bijhouden. Ik doe dit op verschillende manieren om een zo genuanceerd beeld te bekomen. Zowel Gilles als Eline zijn hier voorbije seizoenen uitgekomen 🙂

Een eerste tabel omvat het effectief gewonnen geld. Er wordt geen opdeling gemaakt over de aanwezige kandidaten, maar gewonnen geld wordt wel enkel toegeschreven aan zij die aanwezig waren.

In een tweede tabel ga ik dan eerst even kijken naar het geld dat effectief verloren (lees: niet gewonnen) is.

In een derde tabel ga ik kijken wie op individuele basis invloed heeft, door een tabel te maken met daarin:

1. geld effectief gewonnen door het individu
2. geld virtueel gewonnen wordt door het individu (maar daarna terug verloren)
3. geld effectief verloren wordt door het individu
4. geld virtueel verloren wordt door het individu

Hier worden dus de winst en verlies per kandidaat bekeken en worden groepswinsten ook verdeeld over het aantal kandidaten die het bereikt hebben als dit opportuun is, maar wordt ook rekening gehouden met de virtuele component. Geld dat virtueel gewonnen werd, maar uiteindelijk niet omgezet in de pot; of omgekeerd. Dit is eigenlijk een grote interpretatietabel (dus voor discussie vatbaar).

Dit kan je dan weer verder nuanceren door het op groepsniveau te bekijken. Hier worden Totaalsommen voor elke speler die aanwezig is bij een proef waar geld virtueel of echt, gewonnen of verloren wordt. Voor mezelf is dit het meest betrouwbare schema om het geld te volgen, omdat hier de meeste nuances in vervat zitten.

Sorry voor de lange post, maar hopelijk is mijn werkwijze duidelijk. Jullie kunnen elke week een update verwachten, en discussie is natuurlijk welkom 😉
Gebruikersavatar

ex-molinator26 mar 2018, 10:55

 3483  Uma
Nice!
Maar ik denk dat Woestijnvis jouw methode (die ik bewonder) al onder de loupe genomen heeft en wel iets verzonnen zal hebben om het zo onduidelijk mogelijk te maken wie het geld verloren (of gewonnen) heeft. Toch blijft het een zeer interessante oefening (om meteen de tegenmaatregelen van Woestijnvis te doorgronden en een tegenoffensief in te zetten).
Gebruikersavatar

frank.troch26 mar 2018, 10:59

 253  Yens
Voor de eerste week zal ik iets dieper ingaan op elke tabel. Volgende weken post ik gewoon telkens de tabel en kunnen er gewoon vragen gesteld worden als iets niet duidelijk is 😃

Tabel 1 - effectief gewonnen

In de eerste proef winnen Kelly, Lloyd, Pieter, Bahador, Channy en Jeffrey hun respectievelijke bedragen. Voor de rest wordt er geen geld gewonnen

In de tweede proef winnen Jeffrey, Katrien, Lloyd, Pascale, Pieter en Steven hun opdracht.

In de derde proef antwoorden Channy, Steve, Pascale, Kelly, Katrien en Pieter juist na de afdaling. Ik reken de bedragen op ieders naam omdat er vermoed kan worden dat tijdens de afdaling overleg heeft plaatsgevonden over het te geven antwoord. Enkel bij Joke en Jeffrey is dit duidelijk niet het geval.

Afbeelding

********************

Tabel 2 - effectief verloren

In de eerste proef verliest het duo Pascale en Katrien hun som. Joke en Steve lossen al hun opdrachten op en zijn dan volledig afhankelijk van de groep ontsnapten om gevonden te worden. De groep ontsnapten verliest dus 2500 EUR omdat ze hen niet tijdig bevrijden.

In de tweede proef verliezen Kelly, Joke, Bahador en Channy hun opdracht.

In de derde proef beantwoorden Bahador, Jeffrey, Joke en Lloyd hun vraag fout. Joke antwoord wel alleen, maar Jeffrey is zo traag dat hij hier mee verantwoordelijk voor is omdat de vraag niet tijdig werd voorgelezen (Joke gaf duidelijk aan dat ze voor de tijd ging).

Afbeelding

********************

Tabel 3 - individuele invloed (effectief + virtueel)

Nu wordt het ingewikkeld 🙂 In de eerste proef winnen drie duo's effectief hun bedrag. Dat wordt dus over hen twee verdeeld. Pascale en Katrien verliezen effectief hun 750 EUR, dus zij krijgen elks -375 op hun naam. De 6 ontsnapten kiezen om de X'en weg te nemen voor de nummers te lezen, op die manier wordt virtueel dus ook 750 EUR verloren (maar gaat niet nog eens uit de pot, vandaar virtuele component). Zij krijgen dus -750/6 EUR achter hun naam. Het moeilijkste hier is de 2.500 EUR die effectief verloren wordt. Je zou kunnen stellen dat Joke en Steve deze virtueel winnen doordat ze alle opdrachten juist uitvoeren en afhankelijk zijn van de groep. Hier neem ik echter de tijdscomponent ook in rekening. Ze kunnen erg lang wachten om de groep zo weinig mogelijk tijd te geven om hen nog te vinden. Hierdoor worden ook Pascale en Katrien nog in rekening genomen. Door niet te ontsnappen rekken zij tijd omdat ze weten dat de groep niet direct de x'en zal wegnemen. Daarom heb ik er voor gekozen om elk individu even veel invloed te geven bij deze proef (-250 EUR)

In de tweede proef verdeel ik het gewonnen/verloren bedrag over de deelnemers van de betrokken proef. De laatste proef wordt uitgevoerd door Bahador en Channy, dus enkel zij hebben rechtstreeks invloed op het verloren bedrag.

De derde proef is ook redelijk rechtlijnig. Zoals daarnet gemeld, Joke antwoord wel fout en lijkt dus een grote individuele invloed te hebben op de -1.000 EUR maar Jeffrey is erg traag en leest zijn vraag niet op tijd voor waardoor hij ook mee invloed uitoefent. Beide dus -500 EUR.

Afbeelding

********************

Tabel 4 - groepsaanwezigheid (effectief + virtueel)

Voorlopig is deze tabel nog minder relevant omdat het een samenvatting is van de bovenstaanden. In de loop van het programma zullen echter nog andere proeven komen waarbij deze tabel een verschil gaat opleveren (opdrachten die gelijktijdig worden uitgevoerd). Enkel in de tweede proef neem ik wel de aanwezigheid van de geslaagde in hun opdracht ook mee bij de laatste opdracht. Zij hebben geen individuele invloed (tabel 3) maar zijn wel aanwezig bij de proef doordat ze input konden geven over de nummers.

Afbeelding


********************

Conclusie

- Pieter won tot hiertoe het meeste geld, Bahador het minste
- Bahador verloor het meeste geld, Steve het minste
- Joke had de grootste individuele invloed in negatieve zin, Pieter in positieve zin
- Bahador was het vaakst aanwezig als er geld verloren werd, Katrien en Channy het minst vaak

Op basis van de geld theorie is Bahador dus momenteel de hoofdverdachte. Pieter kan vrij zeker uitgesloten worden.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen26 mar 2018, 11:55

 8153
Chapeau voor dit overzicht!
Gebruikersavatar

Molloot 2.026 mar 2018, 14:16

 27
Fantastisch dat je dit doet! Dit kan anderen goed helpen in hun zoektocht. Respect!
Gebruikersavatar

jos.jansen26 mar 2018, 14:17

 328  Uma
frank.troch schreef:In de eerste proef verliest het duo Pascale en Katrien hun som.
Ik zou dit ook aan de groep ontsnapte aanreken aangezien zij ervoor kiezen om die som op te geven
Gebruikersavatar

frank.troch26 mar 2018, 17:00

 253  Yens
jos.jansen schreef:Ik zou dit ook aan de groep ontsnapte aanreken aangezien zij ervoor kiezen om die som op te geven
Dat doe ik ook, maar in de tabel met de virtuele componenten (tabel 3 en 4). In tabel 1 en 2 neem ik enkel effectief gewonnen en verloren bedragen mee. In tabel 3 en 4 ook virtuele.

In de tweede tabel wijs ik het geld toe aan wie het effectief verliest. Aangezien Pascale en Katrien tot het einde in de kist blijven, zijn zij het die feitelijk het geld verliezen. In de derde tabel bekijk ik ook dat andere aspect, namelijk dat de groep het kruisje wegneemt en dus ook het geld overboord gooit (zij weten op die moment nog niet of ze er wel/niet meer gaan uitgeraken) en verdeel ik dus ook de 750 EUR over de 6 kandidaten die ontsnapt zijn.
Gebruikersavatar

Vermoljoen26 mar 2018, 21:51

 2354  Uma
Ik hou het dit jaar ook bij met mijn schema. Deze maak ik speciaal voor de mollengroep op Facebook. Maar ik zet ze ook graag hier online. Als je vragen hebt over de berekeningen, dan mag je deze stellen. Volgens mij zit ik ongeveer op dezelfde lijn als Frank.

Afbeelding
Gebruikersavatar

hans.buelens28 mar 2018, 21:40

 2
Ik heb even uitgeteld wat de tot hiertoe veriende bedragen zijn. Tussenhaakjes staat hoeveel geld door deze kandidaat weg is

Pascale: 2000 (-750)
Channy: 2000 (-1000)
Katrien: 2000 (-750)
Bahador: 500 (-1000)
Jeffrey: 2000
Steve: 2000
Lloyd: 1250 (-1000)
Pieter: 2500
Joke: 0 (-2000)

Voor mij is het zeer opvallend dat Joke nog niets heeft binnengebracht. Joke vind ik wel hetzelfde type als Eline en is zodus de kans klein dat zij het dus. Maar toch iets om rekening mee te houden.
Pieter heeft het meeste verdiend.
Gebruikersavatar

mollig1829 mar 2018, 13:45

 229  Bert
verdere afleveringen zullen het uitwijzen
maar Lloyd heeft volgens die berekeningen 1250 euro binnen gebracht
terwijl hij aan die 1000 geen enkele verdienste heeft.

Die 250 weet ik niet meer wiens idee het was Lloyd of die van Kelly

Anderzijds heeft hij bij de drie opdrachten die hij heeft moeten doen, mijn insziens op nog geen enkele manier voor geld gezorgd, in tegendeel
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7