Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

Frolva30 mar 2018, 18:18

 2204
ex-molinator schreef:Ja, wanneer er een komma aan toegevoegd wordt, waardoor de geschreven zin een andere betekenis krijgt.
Ik weet dat jij veel over taal weet, maar ik durf het toch aan om jouw stelling in twijfel te trekken. :mrgreen:

Een komma kan de betekenis van een zin veranderen, maar niet elke komma verandert de betekenis van een zin. 😉

Mijn stelling: de zin "Ik ben een megagroepsdier maar ik wil daar niet naïef in zijn in een spel als de mol." (merk op zonder enige komma) kan volgens mij betekenen dat Joke zegt dat zij in dit spel de mol is.

Wat is de (mogelijke) betekenis van volgende zin: "Ik kan heel gek doen maar wil mij niet belachelijk maken in een spel als de priester." Enkel dat er een spel bestaat dat 'de priester' heet, of toch ook dat iemand zich in de hoedanigheid van priester niet belachelijk wil maken in een spel?

Indien 'als' wordt gebruikt als voegwoord van hoedanigheid dan zegt Joke dat ze de mol is.
Indien het duidelijk moest zijn dat het om het spel 'de mol' gaat, had men beter 'zoals' gebruikt.


Dit gezegd zijnde, het zal wel geen hint zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar

ex-molinator30 mar 2018, 20:43

 3483  Uma
Frolva schreef:Ik weet dat jij veel over taal weet, maar ik durf het toch aan om jouw stelling in twijfel te trekken. :mrgreen:
Het eerste deel van jouw zin is strikt gezien fout 😉. Je weet het niet: je veronderstelt het of neemt het aan op basis van een paar waarnemingen (die gekleurd kunnen zijn). 😛
Frolva schreef:Een komma kan de betekenis van een zin veranderen, maar niet elke komma verandert de betekenis van een zin. 😉
Dat is correct en heb ik ook niet betwist. (merk op dat ik het begrip niet elke benadruk.)
Frolva schreef:Mijn stelling: de zin "Ik ben een megagroepsdier maar ik wil daar niet naïef in zijn in een spel als de mol." (merk op zonder enige komma) kan volgens mij betekenen dat Joke zegt dat zij in dit spel de mol is.
...
Indien 'als' wordt gebruikt als voegwoord van hoedanigheid dan zegt Joke dat ze de mol is.
Indien het duidelijk moest zijn dat het om het spel 'de mol' gaat, had men beter 'zoals' gebruikt.
Indien "als" als voegwoord van hoedanigheid gebruikt wordt, dan hoort het bij het woord te staan waarvan de gesteldheid bepaald wordt (tenzij het vergelijkend is, dan kan een een vergelijking tussen).

Wordt het als voegwoord van gesteldheid (of hoedanigheid) gebruikt, dan hoort de als bij het woord (niet gescheiden door een komma.

In het voorbeeld "Ik ben een megagroepsdier maar ik wil daar niet naïef in zijn in een spel als de mol." (zonder komma dus) dan heeft de als betrekking op "een spel". Komt er een komma tussen: dan heeft het betrekking op het onderwerp "ik".

De zin is spreektaal en bevat een overbodige "daar", die slaat op "in een spel als de mol".

Eerlijk gezegd zijn we nu een beetje aan't miereneuken (ik schrijf het opzettelijk fout omdat ik van mening ben dat je maar 1 mier per keer kunt ... 😉 )
Gebruikersavatar

Klaartje30 mar 2018, 21:02

 2245  Uma
Frolva schreef:In een van de volgende afleveringen komt vast ergens een komma voorbij, die je hier handig kan gebruiken. :mrgreen:
Ah neen, dat is niet meer nodig! Die "komma" is er al. Dat is dat "lichtvlekje" dat je ziet op de foto van Joke op de site van Vier. De foto van Joke die we hier zien bij deze uitspraak, is zo afgedrukt dat dat vlekje ter hoogte van haar linkersleutelbeen juist op de plaats van de nodige komma staat. Hola! 😲

Zie hiervoor ook het topic onder Verborgen hints "Fout in foto op Vier?"
Gebruikersavatar

ex-molinator31 mar 2018, 12:18

 3483  Uma
sara.pantoja schreef:...
Afbeelding
ff nog een mier vern...
Ik heb net het videofragment herbekeken van het selectiegesprek van Joke. En de zin zoals die uitgesproken is door Joke is correct weergegeven in de ondertiteling, nl. "in een spel als De Mol". De hoofdletters laten er geen twijfel over bestaan dat het over het spel De Mol gaat en niet over de rol van "de mol".
Het is dan wel zo dat Kelly of Pascale enkel de quote te zien krijgt, en die is geparafraseerd en volledig in hoofdletters waardoor er wel ruimte is voor verschillende interpretaties, ... maar ik denk niet dat er veel geïnterpreteerd wordt op het moment dat je daar aan het bengelen bent.
Gebruikersavatar

Frolva31 mar 2018, 15:23

 2204
Dit is het subforum 'Verborgen hints'.
Het zijn dus niet de kandidaten die moeten interpreteren, maar de kijkers. 😉

En - nogmaals - het gaat 'm niet over wat Joke heeft gezegd of bedoeld, maar wat er in beeld is verschenen.
Gebruikersavatar

Wouterc19 apr 2018, 21:09

 147
Als je de eerst en laatste 2 woorden neemt krijg je "Ik ben de mol":
Afbeelding

Ow... ik wist niet dat er al een topic bestond... vroeg me al af waar mijn bericht gebleven was.