Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

perro11 apr 2018, 22:45

 39  Bert
Afbeelding

La calavera de la catrina is een gebruik uit de Mexicaanse folklore dat verder komt uit een tekening van Jose Guadalupe Posada. Het woord Catrina betekent elegant en deze tekening werd gebruikt als satire en spot naar de hogere klasse in de maatschappij, omdat zelfs zij die heel rijk zijn (of in dit spel : veel geld binnen halen tijdens de proeven) ook ooit met de dood te maken zullen krijgen.

Vandaag wordt de tekening vooral gebruikt als inspiratie voor de klederdracht en maquillage tijdens Dia de los Muertos op 1 en 2 november. Zoals op de tweede foto worden gezichten dan geschilderd als schedels, en de kleren zijn heel kleurrijk. Soms dragen ze een sombrero, om hun ogen te verbergen, soms niet. Maar tijdens dat “feest” zie je overal catrina’s door de straten lopen om de doden te herdenken.

Terugdenkend aan de trailer voor De Mol dit jaar, valt het derde beeld dan wel op. Rekening gehouden met het feit dat het nog niet mag weergeven of het gaat om een man of een vrouw, zou je er toch een verwijzing in kunnen zien. En 1 en 2 november is natuurlijk ook voor ons een “feestdag”, zijnde Allerheiligen en Allerzielen.

Qua verwijzingen denk ik dan aan de eerste proef met de graven, Gilles z’n zin “Welkom terug in het rijk van de levenden!” tegen de eersten die uit de kisten geraken, en het feit dat Katrien tot aan het einde in de kist blijft liggen. En natuurlijk geeft het ook een extra betekenis aan de zin “Heb je me gemist?” en de bijbelverzen, de kruisbeelden, ...

Dus Catrina = Katrien = De Mol? Of toch teveel toeval? 😃
Gebruikersavatar

pieter-jan.jorissen11 apr 2018, 23:00

 182
perro schreef:Afbeelding

La calavera de la catrina is een gebruik uit de Mexicaanse folklore dat verder komt uit een tekening van Jose Guadalupe Posada. Het woord Catrina betekent elegant en deze tekening werd gebruikt als satire en spot naar de hogere klasse in de maatschappij, omdat zelfs zij die heel rijk zijn (of in dit spel : veel geld binnen halen tijdens de proeven) ook ooit met de dood te maken zullen krijgen.

Vandaag wordt de tekening vooral gebruikt als inspiratie voor de klederdracht en maquillage tijdens Dia de los Muertos op 1 en 2 november. Zoals op de tweede foto worden gezichten dan geschilderd als schedels, en de kleren zijn heel kleurrijk. Soms dragen ze een sombrero, om hun ogen te verbergen, soms niet. Maar tijdens dat “feest” zie je overal catrina’s door de straten lopen om de doden te herdenken.

Terugdenkend aan de trailer voor De Mol dit jaar, valt het derde beeld dan wel op. Rekening gehouden met het fei...
Een mol die persoonlijk veel geld binnenhaalt is toch maar een bange mol vind ik.
Gebruikersavatar

sjackie.hoffman11 apr 2018, 23:10

 48
Vind u theorie zeker iets hebben , qua gelijkenissen met de foto's en eerste beelden kan dit mss wel iets zijn
Gebruikersavatar

perro11 apr 2018, 23:39

 39  Bert
Ik las ook nog juist : Calaveras zijn kleine gedichtjes die de spot drijven met grafschriften van vrienden. Dat doet erg denken aan de eerste puzzel die ze moesten oplossen in het graf. Toch?

De twee codewoorden van de proef waren “pluim” en “lot”. Als in... de rijken die pronken met de pluimen op hun hoed, zullen ook hun lot wel tegenkomen?
Gebruikersavatar

Mateo11 apr 2018, 23:47

 870
Mooi gevonden, Perro!
Gebruikersavatar

masterveecee12 apr 2018, 08:42

 3547  Sven
👍🏻 mooi gevonden
Gebruikersavatar

Jansen12 apr 2018, 09:10

 3423  Yens
Ik vind dit tot nu toe een van de beste theorieën, ook al omdat het mijn mol bevestigd 😉 , maar als dat niet zo zou zijn, vind ik hem nog steeds echt goed gevonden! Proficiat Perro :!: :!:
Gebruikersavatar

chicawah.janssen12 apr 2018, 09:50

 8153
Heel knap gevonden! Zit volgens mij zeker iets in.
Ik denk dat de kandidaten in Mexico waren met Allerheiligen/Allerzielen, dus wie weet komt er nog een proef daarrond.
Gebruikersavatar

perro15 apr 2018, 21:34

 39  Bert
Allé lap, mijn theorietje volledig naar de prullenmand 😲
Nu ff bekomen en dan hergroeperen zeker. Waar zijn die andere tunnels hier? :mrgreen:
Gebruikersavatar

commisaris Witse15 apr 2018, 22:27

 260
Ben in shock....


Afbeelding
Gebruikersavatar

Mateo16 apr 2018, 03:11

 870
Het was nog wel zo'n mooie theorie vol prachtige associaties en voor mij heel inspirerend. Jammer dat Sinte Katrien geen santa bleek. Wellicht valt er met de Dia de los Muertes toch verder te borduren. Tenslotte bevindt onze levenseindebegeleider zich nog in de gelederen, een dag der doden is voor hem ook mooi toepasselijk. Heb je trouwens de afbeelding die jij hierboven postte ook gezien op het schilderij in het museum tijdens deze aflevering, Perro? Toch een beetje eer van je werk!
Gebruikersavatar

masterveecee16 apr 2018, 08:59

 3547  Sven
perro schreef:Allé lap, mijn theorietje volledig naar de prullenmand 😲
Nu ff bekomen en dan hergroeperen zeker. Waar zijn die andere tunnels hier? :mrgreen:
jammer ja! want er kwam zelfs een beeld van voor in de aflevering gisteren, van op dat schilderij 😉


Afbeelding