Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Davy15 apr 2018, 20:28

Site Admin  1167  Uma
Afbeelding
In een park in Mexico City moeten vijf kandidaten 4 pakjes op de juiste bestemming brengen met behulp van een bakfiets. Er staan echter 46 paketten rond de fontein. Om de goede er uit te halen moeten ze vier proeven volbrengen, waarmee ze bij Gilles een afbeelding van een persoon krijgen. Deze moeten ze via de telefoon omschrijven aan het duo dat in het plaatselijke Paleis van Schone Kunsten bij het werk 'Morales' van Diego Rivera staat. Als de kunstkenners de figuur in het schilderij ontdekken kunnen ze hun teamgenoten een hint naar het adres geven. Ze krijgen precies twee uur de tijd en slechts één bakfiets. Kan de groep dit tot een goed einde brengen?

https://www.wieisdemol.be/afleveringen/4.php
Gebruikersavatar

Moleskine15 apr 2018, 23:51

 88
Wat me opviel bij de illustere historische figuren die ze moesten zoeken op het schilderij in het museum:

- Hernan Cortes, had bij zijn aankomst een affaire met "la malinche", ook wel doña marina genoemd.
marina = marine -> Pascale
Op Wikipedia lezen we: "La Malinche wordt in het hedendaagse Mexico beschouwd als verraadster, maar ook als symbolische moeder van het Mexicaanse volk."
(cfr. worstelproef tabla marina)

- Winfield Scott = militair uit de Amerikaans-Mexicaanse oorlog
leger -> Pascale
Wikipedia: "In Washington D.C. staat een ruiterstandbeeld van Scott op de naar hem genoemde Scott Circle."
(cfr. escape room: "Waar staat het Witte Huis?" In Washington D.C.)

- Agustìn de Iturbide = Mexicaans militair
Militair -> Pascale
Hij riep het Plan de Iguala uit voor een vrij en onafhankelijk Mexico
(cfr. vrijstelling?)
Gebruikersavatar

mollig1816 apr 2018, 01:03

 229  Bert
wat weer zou kunnen verwijzen naar de Apple==> Steve
de nokia gsm met beltoon van iphone.

al geloof ik zelf nog niet in dat spoor
Gebruikersavatar

Jansen16 apr 2018, 09:17

 3423  Yens
Moleskine schreef:Wat me opviel bij de illustere historische figuren die ze moesten zoeken op het schilderij in het museum:

- Hernan Cortes, had bij zijn aankomst een affaire met "la malinche", ook wel doña marina genoemd.
marina = marine -> Pascale
Op Wikipedia lezen we: "La Malinche wordt in het hedendaagse Mexico beschouwd als verraadster, maar ook als symbolische moeder van het Mexicaanse volk."
(cfr. worstelproef tabla marina)

- Winfield Scott = militair uit de Amerikaans-Mexicaanse oorlog
leger -> Pascale
Wikipedia: "In Washington D.C. staat een ruiterstandbeeld van Scott op de naar hem genoemde Scott Circle."
(cfr. escape room: "Waar staat het Witte Huis?" In Washington D.C.)

- Agustìn de Iturbide = Mexicaans militair
Militair -> Pascale
Hij riep het Plan de Iguala uit voor een vrij en onafhankelijk Mexico
(cfr. vrijstelling?)
Wat je vergeet, is dat meerdere van deze figuren een gevolg waren van - verkeerde - antwoorden van de kandidaten.
P.S. Ik moet de proef herbekijken om te weten welke vraag ze correct hadden (er was er eentje) en welke figuur dus ook correct was.
Gebruikersavatar

mollig1816 apr 2018, 09:53

 229  Bert
GDC zegt dat er maar 2 juiste pakjes gevonden waren
en maar 1 pakje was afgeleverd.

Wat was dat tweede pakje?
Gebruikersavatar

Klaartje16 apr 2018, 09:56

 2245  Uma
Lloyd doet werkelijk niks goed in deze opdracht.

Rushen bij het luciferraadsel in plaats van effen langer na te denken. Het eerste het beste antwoord gaan geven en natuurlijk de verkeerde afbeelding overhandigd krijgen door GDC, wat er daarna gebeurt, doet er niet meer toe, de bestemming was sowieso fout, dus veel tijdverlies.

Daarna gaat hij nog een tweede keer op pad met die fiets, samen met Pascale, maar natuurlijk weer een foute bestemming en weer enorm veel tijdverlies.

Ofwel is hij de Mol en was zijn sabotage in deze proef zo helder als pompwater, ofwel weet hij met quasi zekerheid wie de mol is en begint hij nu al, zoals Cathy twee seizoenen geleden, moedwillig opdrachten te laten mislukken, om zichzelf verdacht te maken.

In beide gevallen is dat mooi meegenomen voor de Mol.

Ofwel is hij de jonge, impulsieve kandidaat die het wel goed wil doen, maar in zijn jeugdige onbezonnenheid eerst doet en daarna pas nadenkt (zoals Pieter het in de eerste aflevering al zei: "Lloyd is zo'n jeugdbewegingstype, dat eerst doet en daarna pas nadenkt. Terwijl je van een Mol het tegenovergestelde verwacht.").
Gebruikersavatar

mollig1816 apr 2018, 10:01

 229  Bert
Dat luciferraadsel...

Is zo een typisch raadsel waarmee sowieso tijd wordt verloren.
Op die uiteindelijke oplossing kom je ook alleen maar als je erop gewezen wordt dat de opties die begonnen met een 9 fout waren. Het is denk ik pas na een keer of 3 te proberen dat je op juiste oplossing komt. Ik denk dat er weinigen zijn (tenzij je dat raadsel op voorhand kent), die die fout niet zouden maken.
Gebruikersavatar

Frolva16 apr 2018, 10:08

 2204
mollig18 schreef:GDC zegt dat er maar 2 juiste pakjes gevonden waren
en maar 1 pakje was afgeleverd.

Wat was dat tweede pakje?
Pakje dat ze kregen na het (juist) wegen van het snoep.
Maar daar zijn ze niet meer mee kunnen vertrekken. 😉
Gebruikersavatar

Klaartje16 apr 2018, 10:30

 2245  Uma
mollig18 schreef:Dat luciferraadsel...

Is zo een typisch raadsel waarmee sowieso tijd wordt verloren.
Op die uiteindelijke oplossing kom je ook alleen maar als je erop gewezen wordt dat de opties die begonnen met een 9 fout waren. Het is denk ik pas na een keer of 3 te proberen dat je op juiste oplossing komt. Ik denk dat er weinigen zijn (tenzij je dat raadsel op voorhand kent), die die fout niet zouden maken.
Na 2 of 3 keer proberen?? Geef dat raadsel aan 1000 mensen die het nog nooit gezien hebben en geen 5 vinden de correcte oplossing binnen een halve dag proberen. Eigenlijk was dat zo goed als onvindbaar.

Soms krijg je de indruk dat de makers denken dat die kandidaten allemaal een IQ van 140 of hoger hebben. Ze maken de opdrachten veel te moeilijk uitvoerbaar. Zie ook de opdracht met de sombrerodansers (afl. 3).
Gebruikersavatar

chicawah.janssen16 apr 2018, 10:36

 8153
Klaartje schreef:Soms krijg je de indruk dat de makers denken dat die kandidaten allemaal een IQ van 140 of hoger hebben. Ze maken de opdrachten veel te moeilijk uitvoerbaar. Zie ook de opdracht met de sombrerodansers (afl. 3).
De sombreroproef was quasi onmogelijk, maar je had er toch geen IQ van 140 nodig? Het was gewoon een kwestie van de juiste niet uit het oog te verliezen (denk aan de pizzaproef van Stijn en Gilles).
En wie verknoeide die proef door zich samen met Katrien om te draaien?
Gebruikersavatar

chicawah.janssen16 apr 2018, 10:36

 8153
eveline.vanhemel schreef:Wat je vergeet, is dat meerdere van deze figuren een gevolg waren van - verkeerde - antwoorden van de kandidaten.
P.S. Ik moet de proef herbekijken om te weten welke vraag ze correct hadden (er was er eentje) en welke figuur dus ook correct was.
Goed opgemerkt!
Gebruikersavatar

Klaartje16 apr 2018, 10:48

 2245  Uma
chicawah schreef:De sombreroproef was quasi onmogelijk, maar je had er toch geen IQ van 140 nodig? Het was gewoon een kwestie van de juiste niet uit het oog te verliezen (denk aan de pizzaproef van Stijn en Gilles).
En wie verknoeide die proef door zich samen met Katrien om te draaien?
Pascale, de vrouw van wie ik denk dat Katrien haar als mol had...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9