Berichten rond De Mol 2018 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Gylfie30 apr 2018, 13:04

 33
In de aflevering van gisteren kon je zien hoe Lloyd de volgende vraag invulde bij de eliminatie:
"Speelde de mol de superronde bij de gracht van fortuin?"

Hij duidt 'neen' aan, maar we zien hem uiteindelijk niet het antwoord doorsturen.
Deze vraag heeft mij wel aan het denken gezet. Stel dat Lloyd niet de mol is, maar een gewone kandidaat, dan is deze vraag toch enorm oneerlijk (in zijn voordeel)? Hij weet namelijk zelf 100% zeker het antwoord op die vraag. Mogen vragen echt zo oneerlijk zijn, of is Lloyd gewoon de mol, en maakt het bijgevolg niet uit dat hij die vraag sowieso juist heeft?

Vlak daarvoor vertelt hij trouwens dat het zijn eigen voorstel was om de superronde te doen, en dat Baha en Pascale meteen akkoord gingen, en dat zij daarom verdacht zijn. Maar ook als mol is dit gewoon een perfect plausibel scenario: je stelt het zelf voor en er is niemand die echt nee kan zeggen, want dan verraden ze wie ze verdenken.

Afbeelding
Gebruikersavatar

Klaartje30 apr 2018, 13:37

 2245  Uma
gilles.beulque schreef:In de aflevering van gisteren kon je zien hoe Lloyd de volgende vraag invulde bij de eliminatie:
"Speelde de mol de superronde bij de gracht van fortuin?"

Hij duidt 'neen' aan, maar we zien hem uiteindelijk niet het antwoord doorsturen.
Deze vraag heeft mij wel aan het denken gezet. Stel dat Lloyd niet de mol is, maar een gewone kandidaat, dan is deze vraag toch enorm oneerlijk (in zijn voordeel)? Hij weet namelijk zelf 100% zeker het antwoord op die vraag. Mogen vragen echt zo oneerlijk zijn, of is Lloyd gewoon de mol, en maakt het bijgevolg niet uit dat hij die vraag sowieso juist heeft?


[img]https://i.imgur.com/nIIZWMt...
Het is even een doordenkertje, maar inderdaad, je hebt hier wel een heel goed punt.

Iedereen weet dat Lloyd de superronde heeft gespeeld, dus in feite komt deze vraag neer op: "Is Lloyd de Mol?"

En inderdaad, zelf weet Lloyd dat het best, dat is zo helder als pompwater. Een enorm voordeel dus.
Voor andere kandidaten (die niet de mol zijn) is deze vraag te vertalen als "Is Lloyd volgens jou de Mol?" Tja...
Gebruikersavatar

james.waker30 apr 2018, 14:00

 417
goed opgemerkt... in denk dat de conclusie vrij eenvoudig is, maar u mag ze zelf trekken 😉
Gebruikersavatar

jos.jansen30 apr 2018, 14:48

 328  Uma
Ik denk dat er altijd wel dit soort vragen in kunnen zitten. Een andere vraag die ze misschien gekregen hebben was:" Had de mol een of meerdere geiten die voor de vrijstelling gingen?" (maw is joke de mol?)
Gebruikersavatar

chicawah.janssen30 apr 2018, 14:57

 8153
Maar dit is toch echt een geval van duidelijk voordeel voor Lloyd als hij niet de mol is!
Goed opgemerkt!
Gebruikersavatar

Klaartje30 apr 2018, 15:04

 2245  Uma
jos.jansen schreef:Ik denk dat er altijd wel dit soort vragen in kunnen zitten. Een andere vraag die ze misschien gekregen hebben was:" Had de mol een of meerdere geiten die voor de vrijstelling gingen?" (maw is joke de mol?)
Dat klopt dan ook weer wat je zegt, Jos. Goed tegenargument voor de eerder vermelde stelling.

Er wordt hier vandaag op deze brugdag stevig denkwerk geleverd! 🙂
Gebruikersavatar

chicawah.janssen30 apr 2018, 15:40

 8153
Vergelijk eens:

Vraag "Speelde de mol de superronde?"
Lloyd kent als enige 100% zeker het antwoord op de vraag. Wie twijfelt tussen Lloyd als mol of iemand van de anderen, moet hier een knoop doorhakken.

Hypotetische vraag "Had de mol schaapjes in de geldweide?"
Behalve natuurlijk de mol moeten ze allemaal kiezen tussen 2 mensen met schapen in de geldweide (Joke en Pascale) en 3 mensen met schapen in de tortillaweide (Pieter, Baha, Pascale).

Toch wel een verschil me dunkt.
Gebruikersavatar

jos.jansen30 apr 2018, 15:47

 328  Uma
chicawah schreef:Vergelijk eens:

Vraag "Speelde de mol de superronde?"
Lloyd kent als enige 100% zeker het antwoord op de vraag. Wie twijfelt tussen Lloyd als mol of iemand van de anderen, moet hier een knoop doorhakken.

Hypotetische vraag "Had de mol schaapjes in de geldweide?"
Behalve natuurlijk de mol moeten ze allemaal kiezen tussen 2 mensen met schapen in de geldweide (Joke en Pascale) en 3 mensen met schapen in de tortillaweide (Pieter, Baha, Pascale).

Toch wel een verschil me dunkt.
vandaar dat ik de vraag stelde: "had de mol geitjes in de vrijstellingsweide"

volgens mij is het ook gewoon moeilijker om vragen over de laatste aflevering te stellen zonder iemand ongewild een gratis vraag te geven.
Ik weet ook niet of ze de vragenlijsten van andere jaren vrijgegeven hebben, maar waarschijnlijk ga je daar ook gevallen vinden waar het eigenlijk is: "is X de mol"
Gebruikersavatar

Mola Lisa30 apr 2018, 16:41

 328  Uma
chicawah schreef:Vergelijk eens:

Vraag "Speelde de mol de superronde?"
Lloyd kent als enige 100% zeker het antwoord op de vraag. Wie twijfelt tussen Lloyd als mol of iemand van de anderen, moet hier een knoop doorhakken.

Hypotetische vraag "Had de mol schaapjes in de geldweide?"
Behalve natuurlijk de mol moeten ze allemaal kiezen tussen 2 mensen met schapen in de geldweide (Joke en Pascale) en 3 mensen met schapen in de tortillaweide (Pieter, Baha, Pascale).

Toch wel een verschil me dunkt.

Een eventuele eenduidige vraag had kunnen zijn : heeft de geit van de mol de gouden tortilla opgegeten ? Denk dat je er zo nog wel enkele kan verzinnen.
Gebruikersavatar

Cedric01 mei 2018, 23:36

 2834  Uma
Ik denk (geen flauw idee eigenlijk) dat het beste is om de vraag "speelde de mol de superronde" met NEEN te beantwoorden. Zelfs al verdenk je Lloyd, de kans is mathematisch groter dat het antwoord 'neen' is, dus zou ik 'neen' antwoorden.. Tenzij je 100% zeker bent dat hij de Mol is..
Gebruikersavatar

annelies-a.-a..vanbelle02 mei 2018, 00:01

 263
In deze ronde van het spel lijkt het me logisch dat bijna alle vragen over de rol/positie van de mol gaan tijdens het spelverloop. Dus deze vraag is er één van vele die over de mol gaat. Zou ik helemaal niet als een hint zien...
Gebruikersavatar

pieter-jan.jorissen02 mei 2018, 00:16

 182
chicawah schreef:Vergelijk eens:

Vraag "Speelde de mol de superronde?"
Lloyd kent als enige 100% zeker het antwoord op de vraag. Wie twijfelt tussen Lloyd als mol of iemand van de anderen, moet hier een knoop doorhakken.

Hypotetische vraag "Had de mol schaapjes in de geldweide?"
Behalve natuurlijk de mol moeten ze allemaal kiezen tussen 2 mensen met schapen in de geldweide (Joke en Pascale) en 3 mensen met schapen in de tortillaweide (Pieter, Baha, Pascale).

Toch wel een verschil me dunkt.
Volgens mij kan je uit de vraag afleiden dat sommigen Lloyd verdenken (Joke?) en anderen niet. Als niemand Lloyd verdacht, dan zat deze vraag er volgens mij niet in. Maar ja, daar leren we niets uit :(