Berichten rond De Mol 2018 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

matthias.bouquet04 mei 2018, 13:05

 171
Om terug te komen op de vraag: ik vind ook dat Pieter opvallend weinig verdacht door televisiekijkend Vlaanderen in verhouding tot hoe weinig groepsbijdrage hij tot nu toe heeft geleverd. Zo onverdacht en weinig lucratief dat Pieter op dit moment is moet de productie wel gevloekt hebben als ze een andere mol hadden uitgekozen.

Ten eerste ligt het aan de figuur op zich. Een goedlachse priester die al eens een vloek in de mond neemt als ons allemaal, kom nu, wat wekt daar nu achterdocht aan op? Wat een prachtig uitgekozen typetje alweer in dit kleurrijk gezelschap, denken we. We zijn allemaal zo een fan van de comic relief van het seizoen, dat we uit het oog verliezen dat hij ook nog een verdachte is, ikzelf inbegrepen. Maar mol of geen mol, ik blijf hem een zalig sympathiek personage vinden, die veel humor bracht in de situaties. You gotta love Pieter. 😉

Verder ligt het volgens mij wat aan de eerste indruk die hij gaf in de eerste twee afleveringen. Daar kwam hij in beeld als de hippe maar brave pastoor die alles doet voor de groep. Door al grappend en grollend de weg te banen naar zijn Donaldo Trumpo bracht hij duizend euro op, en natuurlijk ging zijn glorierijke home run ook niet ongemerkt voorbij. In latere afleveringen blijven deze groepsbijdragen van onze sympathieke priester ineens opvallend afwezig, maar het beeld van weleer staat reeds gebrand in het netvlies van velen. Een psychologische loer van de productie? Misschien.

Ondertussen nemen zijn verdachte acties gestaag grootsere proporties aan. In de eerste afleveringen blijft het vooral bij het zich stilzwijgend aansluiten bij een voor de groepspot nadelig idee opgebracht door iemand anders, en zo net dat extra duwtje geven voor het doordrukken daarvan. Voorbeelden zijn het idee dat Joke en Steves graf dicht bij Baha's verkeerde afslag ligt, Steves idee dat Joke afschieten prioriteit nummer een is (want je zou toch niet willen dat ze door de mazen van het net glipt en een voordeel heeft tegenover de rest), eventueel het idee dat Channy beter ingezet is aan het bord dan aan de honken en Jeffreys verkeerde antwoorden over het verkeersreglement.

Maar ook in latere afleveringen blijft hij met verdachte zaken instemmen. Denk maar aan Lloyds 9900, Baha's bizarre Escott, Jokes biljettenrangschikking, misschien enkele van Baha's minder verstandige voorstellen voor Lucha libremoves, Lloyds voorstel bij gevechtspiloot een gutturale medeklinker te gebruiken voor dat maximumgedrag dat werd gedraaid, en Baha's idee Lloyd de superronde te laten doen. Hij benut nooit echt een kans om een slecht idee in twijfel te stellen, hoewel hij er geregeld krijgt. Op zich niet heel verdacht allemaal, maar op zijn minst onderscheidt hij zich zo van van Lloyd en Pascale die soms tegen een slecht idee of fout in durven gaan, zoals bijvoorbeeld in het pretpark waar ze ongeveer tegelijk een rekenfout corrigeren van hun partner, of blijk geven van een ietwat kritische houding.

Maar niet ingaan tegen mensen die vaak heel begrijpelijkerwijs de mist ingaan maakt je nog niet tot een mol natuurlijk. Maar naast die passieve, volgende rol kan Pieter ook een verrassend leidende rol vervullen in gesprekken. In de Torre Latinoamericano is hij het die het idee van iedereen het recht te geven voor de vrijstelling te strijden opbrengt, en in de achtbaan volgt Steve hem eerst blindelings in zijn tactiek een letter per rit uit te beelden, terwijl die stakkerd zelf meer bezig is zijn maaginhoud binnen te houden. Bij de jacht op Joke heeft hij de laatste hand in de groepsverdeling. Waar overleg te pas komt, als in de luchthaven en het winkelcentrum, is hij de moderator die duidelijk zijn stempel zet op de agenda en de klemtonen die gelegd worden.

Hoewel het mij vaak niet duidelijk is of hij bij zijn leidende rol in het overleg de mislukking van de proef tracht te bevorderen, is het wel duidelijk dat hij vaak preekt over het belang van eerlijkheid en inzet voor de groep. Dit voedt natuurlijk zijn (gekoesterde?) bravepriesterimago, maar brengt op de keper beschouwd niet echt geld binnen zodat we een wat vertekend beeld krijgen als kijker dat hij meer voor de groepspot strijdt dan hij in werkelijkheid doet. Dit gedrag van hem vinden we vooral terug in de luchthaven, het winkelcentrum, de autocinema en bij de klopjacht door zijn enorme verontwaardiging over het schot op Joke. Het winkelcentrum was al gedoemd om te falen voor het begon, in de autocinema verprutste hij het met de laatste twee vragen, bij de klopjacht was het kalf al verdronken en in de luchthaven was het prijsgegeven eliminatieantwoord toch een beetje misleidend als hijzelf de mol is.

Maar als puntje bij paaltje komt en hij komt zelf in aanmerking voor een individueel voordeel deinst hij daar toch ook niet voor terug. In de luchthaven was ik nog bereid die door de vingers te zien met die diepe zucht die hij slaakte, en de vrijstelling waar hij 'niet licht over wou gaan' aan de lift werd min of meer goed gemaakt met zijn niet ingeruilde geld voor de kindjes. Maar dan in aflevering zes moet hij er geen seconde over nadenken met het groepsgeld zijn persoonlijke tortillaqueeste te financieren, of die loeihete chocoladehabanero aan te bieden aan zijn medekandidaten. Vooral dat laatste vond ik toch schokkend. Achteraf geeft hij het dan nog niet eens toe om zich te verontschuldigen, en droeg het misschien wel als geheim mee tot vorige zondag. Zondigt hij zo niet tegen de eerlijkheid waar hij eerder zo op aandrong? Als hij geen mol is, leunt dat toch dichter aan bij schijnheilig dan heilig. Want ik ben persoonlijk tien keer meer van mijn melk door Pieters gedrag in aflevering zes dan Lloyds luttele leugentjes in de Akropolis. Van zijn mooi opgebouwde brave imago staat er bij mij sinds deze schokkende aflevering niet veel meer overeind.

De voorlopig nog naast mijn naam aangeduide hoofdverdachte Bahador vind ik weliswaar ook nog verdacht (die ik al verdenk sinds aflevering twee en drie, die goede oude tijd dat Pieter zich nog zo koest hield). Ik heb het gevoel dat ik ook wel een betoog voor hem als mol kan schrijven, maar in mijn hoofd kampen beide luchadores momenteel nog verder om de titel van hoofdverdachte. Maar ja, het is geen makkelijk seizoen met die gevangenendillema's constant waar ge just niks mee weet. Ik moet nog eens goed nadenken.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen04 mei 2018, 13:45

 8153
matthias.bouquet schreef:Om terug te komen op de vraag: ik vind ook dat Pieter opvallend weinig verdacht door televisiekijkend Vlaanderen in verhouding tot hoe weinig groepsbijdrage hij tot nu toe heeft geleverd. Zo onverdacht en weinig lucratief dat Pieter op dit moment is moet de productie wel gevloekt hebben als ze een andere mol hadden uitgekozen.

Ten eerste ligt het aan de figuur op zich. Een goedlachse priester die al eens een vloek in de mond neemt als ons allemaal, kom nu, wat wekt daar nu achterdocht aan op? Wat een prachtig uitgekozen typetje alweer in dit kleurrijk gezelschap, denken we. We zijn allemaal zo een fan van de comic relief van het seizoen, dat we uit het oog verliezen dat hij ook nog een verdachte is, ikzelf inbegrepen. Maar mol of geen mol, ik blijf hem een zalig sympathiek personage vinden, die veel humor bracht in de situaties. You gotta love Pieter. 😉

Verder ligt het volgens mij wat aan de eerste indruk die hij gaf in de eerste twee afleveringen. Daar kwam hij i...
Ik zou het niet beter kunnen zeggen 🙂
Grondige analyse en mooi opgebouwd overzicht!
Gebruikersavatar

Kobe04 mei 2018, 22:34

 429
matthias.bouquet schreef:Om terug te komen op de vraag: ik vind ook dat Pieter opvallend weinig verdacht door televisiekijkend Vlaanderen in verhouding tot hoe weinig groepsbijdrage hij tot nu toe heeft geleverd. Zo onverdacht en weinig lucratief dat Pieter op dit moment is moet de productie wel gevloekt hebben als ze een andere mol hadden uitgekozen.

Ten eerste ligt het aan de figuur op zich. Een goedlachse priester die al eens een vloek in de mond neemt als ons allemaal, kom nu, wat wekt daar nu achterdocht aan op? Wat een prachtig uitgekozen typetje alweer in dit kleurrijk gezelschap, denken we. We zijn allemaal zo een fan van de comic relief van het seizoen, dat we uit het oog verliezen dat hij ook nog een verdachte is, ikzelf inbegrepen. Maar mol of geen mol, ik blijf hem een zalig sympathiek personage vinden, die veel humor bracht in de situaties. You gotta love Pieter. 😉

Verder ligt het volgens mij wat aan de eerste indruk die hij gaf in de eerste twee afleveringen. Daar kwam hij i...

100 % met je eens, denk hier net hetzelfde over! Pieter of Bahador, Pieter begint Bahador steeds meer in te halen...
Gebruikersavatar

Klaartje04 mei 2018, 22:57

 2245  Uma
Heerlijk stukje Matthias! Mooi en stijlvol verwoord. Klasse!
Gebruikersavatar

Cedric04 mei 2018, 23:03

 2834  Uma
Erg knappe post, Matthias!
Ik verdenk Pieter nog altijd niet, maar kan niet anders dan toegeven dat als hij de Mol zou zijn, dat hij het dan verdikke énorm knap gedaan zou hebben.
Gebruikersavatar

Laleia04 mei 2018, 23:12

 306
Ik heb zo het gevoel dat het de laatste dagen drukker wordt in de Pieter-tunnel. Meer en meer mensen lijken overtuigd.
Gebruikersavatar

sabine.spitaels05 mei 2018, 16:01

 1
Ik heb sinds 3 afleveringen Pieter in het vizier, om allerlei redenen. Tijdens de rollercoaster met Steve heeft hij de ultieme kans gezien om te "mollen" en ook overblijven in de cinema was een fijne zet. Veel verwijzingen naar de bijbel maar wat mij opviel : tijdens de proef met de prikkels kon Pieter gerust kiezen voor de opdracht met de slang, gezien zijn eigen angst voor die beesten en hij als eerste zichzelf zo buiten deze opdracht kon stellen.
Maar hij zei "neen" tegen de slang. De slang is in de bijbel het venijn, waar Adam en Eva niet konden aan weerstaan.
Misschien wel de taak van de priester om te weerstaan aan het kwade, dus : neen zeggen tegen de slang.
Gebruikersavatar

sandra.govers05 mei 2018, 17:54

 45
Als Pieter de mol zou zijn is dat inderdaad knap van hem gedaan.
Alleen zou ik dan erg teleurgesteld zijn in de makers, zoveel beelden met kruisen, kerken, sinten, bijbel verwijzingen,.... Mexico is een heel gelovig land, dus dan zouden we het al weten vanaf dat de bestemming en de kandidaten bekend werd gemaakt....
Gebruikersavatar

joachim.morrens07 mei 2018, 15:43

 200  Yens
Hij speelt wel heel goed (als hij de mol is).

Maar de laatste tijd (sinds die koffertjes) vind ik hem helemaal niet meer zo sympathiek :? Er is toch een heel groot contrast tussen de Pieter vna de eerste 3 afleveringen en de Pieter daarna: Eerst altijd goedlachs en heel plezant, dan vol schuldgevoel bij die koffertjesopdracht, en daarna ..... heel hard bij de Mexican Standoff tegen de anderen waaronder Lloyd, licht geirriteerd en heel op zichzelf reagerend als de anderen vroegen of hij wou zeggen welke prikkel hij de anderen had gegeven, ook lichtjes geirriteerd tegen Joke bij de geitenopdracht, en dan gisteren eigenlijk bijna ronduit kinderachtig na die opdracht met de mollenboekjes die Pascale gewonnen had 😲

Waarom die ommekeer? Zou een mol dat doen? Je wil toch niet onsymphatiek overkomen als mol? Of wel? Ik vind dat raar dat hij zo hard veranderd is. Ik vond hem echt een heel toffe kandidaat en intussen is mijn sympathie voor hem echt tot onder nul gedaald. Of is dit echt allemaal onderdeel van de act? De act dan dat hij kandidaat is die heel verbeten is om te winnen.
Ik vind zijn gedrag dus eerder passen bij een kandidaat die gewoon heel verbeten is om te winnen -- Zoals Joke het ook destijds soms deed --- hoewel de manier waarop volledig anders is. Maar zoals ik zei, 't kan ook deel van de act zijn en dan vind ik het echt top gespeeld.
Maar hoe dan ook, mol of kandidaat, ik vind die verandering bij Pieter echt zeer eigenaardig... 😲 Ik kan het echt niet zo goed plaatsen
Gebruikersavatar

BeaVer07 mei 2018, 16:52

 1293  Uma
Ik heb ergens het gevoel dat hij zijn tactiek na enkele afleveringen heeft veranderd.
Als je 1 van de enigen bent die echt voor de groepspot wil gaan en geld wilt verdienen, maar merkt dat het hard gespeeld wordt en het geld er voor velen niet toe doet, dan is het misschien wijs om het dan ook even hard te gaan spelen als de rest.
Zeker als je voor de winst gaat.
Maar voor mij dus heel weinig verdacht, gewoon omdat sommigen van zijn reacties zo oprecht zijn in mijn ogen.
En is hij de mol? Dan is hij echt een ge-ni-a-le mol.
Gebruikersavatar

joachim.morrens07 mei 2018, 20:56

 200  Yens
Misschien ... is Pieter wel gewoon een heel erg goeie gast die naargelang het programma vorderde het gewoon moeilijk heeft gekregen met de mensen die door zijn schuld naar huis gingen ... schuldgevoel. Iets dat getriggerd werd door de exit van zijn maatje Jeffrey? 🙂
Uitleg kan alleen kloppen als hij effectief de mol is 🙂

Ik moest ook nog bedenken, na herbekijken, dat ik hem eigenlijk als kandidaat ook wel kan begrijpen dat hij boos was. Als je echt zo in competitie zit en al het gevoel hebt dat je onderling ook "vrienden" bent, en je wordt dan zo buitenspel gezet... Ergens kan ik er wel inkomen. Dus bij deze: Pieter, als je dit leest, voor mijn vorige post :mrgreen:
Gebruikersavatar

Jay-Lo07 mei 2018, 21:06

 1690  Sven
joachim.morrens schreef:Misschien ... is Pieter wel gewoon een heel erg goeie gast die naargelang het programma vorderde het gewoon moeilijk heeft gekregen met de mensen die door zijn schuld naar huis gingen ... schuldgevoel. Iets dat getriggerd werd door de exit van zijn maatje Jeffrey? 🙂
Uitleg kan alleen kloppen als hij effectief de mol is 🙂

Ik moest ook nog bedenken, na herbekijken, dat ik hem eigenlijk als kandidaat ook wel kan begrijpen dat hij boos was. Als je echt zo in competitie zit en al het gevoel hebt dat je onderling ook "vrienden" bent, en je wordt dan zo buitenspel gezet... Ergens kan ik er wel inkomen. Dus bij deze: Pieter, als je dit leest, voor mijn vorige post :mrgreen:
Zowel Pieter als Baha weigerden bij de "beproevingen" te delen welke beproeving zij hadden gekozen. Ik vond het dan ook niet meer dan normaal dat Pascale en Lloyd ook hun info niet deelden.