Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Taupe07708 mei 2018, 14:23

 767  Yens
Mogelijk staat er hier al ergens in deze pagina's maar goed ik probeer maar.
Er zijn nu nog 3 kandidaten over en deze opdracht is eigenlijk niet gegaan zoals gewenst.
Bedoeling was dat Joke langer bleef "leven" en dus de opdracht langer zou duren ...
Lloyd schiet Joke af ook op basis van feedback van anderen. Hij zorgt er dus voor dat dit spel vroegtijdig over is.
Hij is de mol en weet dat deze opdracht belangrijk is dan zou hij toch zomaar niet schieten en proberen wat tijd te rekken of samen met Joke en de anderen een oplossing zoeken voor de pasvragen lijkt me?
Pieter is de mol en vandaar zijn "Is Joke dood" van shit, is het nu al over?
Baha is de mol en wil daardoor tijd winnen op het paard .om zo de opdracht wat langer te laten duren...
Mag ik op basis hiervan Lloyd uitschakelen als zijnde de mol of ga ik hier nu toch te kort door de bocht?
Gebruikersavatar

james.waker08 mei 2018, 14:36

 417
Taupe077 schreef: Hij is de mol en weet dat deze opdracht belangrijk is dan zou hij toch zomaar niet schieten en proberen wat tijd te rekken of samen met Joke en de anderen een oplossing zoeken voor de pasvragen lijkt me?
nee, uiteindelijk was dit één van de beste momenten van het seizoen.... en dat allemaal dankzij hulpmol Jeffrey
Gebruikersavatar

chicawah.janssen08 mei 2018, 14:40

 8153
Taupe077 schreef:Mogelijk staat er hier al ergens in deze pagina's maar goed ik probeer maar.
Er zijn nu nog 3 kandidaten over en deze opdracht is eigenlijk niet gegaan zoals gewenst.
Bedoeling was dat Joke langer bleef "leven" en dus de opdracht langer zou duren ...
Lloyd schiet Joke af ook op basis van feedback van anderen. Hij zorgt er dus voor dat dit spel vroegtijdig over is.
Hij is de mol en weet dat deze opdracht belangrijk is dan zou hij toch zomaar niet schieten en proberen wat tijd te rekken of samen met Joke en de anderen een oplossing zoeken voor de pasvragen lijkt me?
Pieter is de mol en vandaar zijn "Is Joke dood" van shit, is het nu al over?
Baha is de mol en wil daardoor tijd winnen op het paard .om zo de opdracht wat langer te laten duren...
Mag ik op basis hiervan Lloyd uitschakelen als zijnde de mol of ga ik hier nu toch te kort door de bocht?
Dat is ook één van de redenen waarom ik Lloyd uitsluit als mol.
Gebruikersavatar

james.waker08 mei 2018, 14:41

 417
chicawah schreef:Dat is ook één van de redenen waarom ik Lloyd uitsluit als mol.
we zullen zien zondag of deze veronderstelling juist is 😉 volgens mij is de opdracht totaal niet gelopen zoals verwacht, maar het kwam de mol zeer goed uit hoe het gelopen is ... en het leverde de beste beelden op van de reeks, dus iedereen content ...
Gebruikersavatar

sophie.fastré08 mei 2018, 14:48

 32  Bert
Of zou Pieter hier met de gasbrander geknoeid hebben (gas eruit laten lopen) zodat ze niets konden branden? 😂
Gebruikersavatar

james.waker08 mei 2018, 14:59

 417
sophie.fastré schreef:Of zou Pieter hier met de gasbrander geknoeid hebben (gas eruit laten lopen) zodat ze niets konden branden? 😂
geen gas ?? zou veel te opvallend zijn, eigenlijk had dat groepje totaal geen invloed op het spel... wellicht waren het gewoon onhandige harry's 😉
Gebruikersavatar

chicawah.janssen08 mei 2018, 15:05

 8153
james.waker schreef:geen gas ?? zou veel te opvallend zijn, eigenlijk had dat groepje totaal geen invloed op het spel... wellicht waren het gewoon onhandige harry's 😉
Geen invloed op het spel? Het feit dat zij het stamperke hadden en dat absoluut niet wilden afstaan aan de groep met de pick-up zorgde ervoor dat Pascales plan, dat Baha veranderd had, in duigen viel.
Gebruikersavatar

Mola Lisa08 mei 2018, 15:15

 328  Uma
chicawah schreef:Dat is ook één van de redenen waarom ik Lloyd uitsluit als mol.
En ik stuur hem hierdoor weer uit mijn tunnel. Het is daar trouwens al te druk genoeg met Pieter en Baha die constant ruzie maken.
Gebruikersavatar

Cedric09 mei 2018, 23:25

 2834  Uma
In reactie op een gesprek rond deze proef in een ander topic..
eveline.vanhemel schreef:Neem nu de Rabid Joke proef, objectief bezien kan je denken als Lloyd Joke "doodschiet", goed gedaan mol, spel gedaan, geen geld verdiend... Anderzijds is dat toch vreselijk kort door de bocht? Ik kan me niet voorstellen als deze proef door de crew met de mol besproken werd, dat daar gezegd is geweest: de gemakkelijkste manier om hier geld uit de pot te houden, is Joke afschieten als je haar vindt? Ik kan echt wel begrijpen dat ze niet tevreden waren dat een proef met zoveel potentieel, letterlijk "in de lucht geknald" werd.
ex-molinator schreef:Raar, maar toen ik dit las voelde ik nattigheid (enne, nee geen verband met een prostaat of zoiets).
Voor zover ik me herinner zijn we er van uitgegaan dat het geld in de urn bij de hacienda moest zijn, voor Joke afgeschoten werd. Destijds, bij de bespreking van deze opdracht, waren alle redeneringen daar ook op gebaseerd . En het fameus gezegde: "Is Joke dood? Waarom is Joke dood?" steunt ook op die gedachte.
Echter, ik kan me niet herinneren dat ik dit ergens in de aflevering gezien heb, noch gehoord heb uit de mond van Gilles. Integendeel zelfs, ik herinner me vaag een gezegde van Gilles dat de geldschijfjes enkel verdiend konden worden als ze Joke kunnen afschieten voor ze de hacienda bereikt. (...)

Waarom is dit belangrijk : specifiek omwille van het bepalen van wie deze opdracht heeft doen mislukken. Lloyd heeft de schuld op zich genomen maar misschien treft hij helemaal geen schuld.
Hieronder het transcript van de informatie die door Gilles De Coster aan de kandidaten rechtstreeks en aan ons in voice-over werd meegedeeld:

"Goeiemorgen allemaal. Ik hoop dat iedereen goed uitgerust is, want er staat redelijk veel op het spel vandaag. Joke is hier een kwartier geleden vertrokken naar een haciënda tien kilometer verderop. Het enige wat ze bij heeft is dit: een brandijzer. Het brandijzer van Joke is voorzien van een Mollogo en onderweg zal zij twintig blanco schijfjes tegenkomen. Als ze haar brandijzer gebruikt, worden dat twintig pasvragen. Maar jullie mogen achtervolgen met paarden, met een pick-up truck, met een helikopter. Jullie krijgen van mij ook een hangijzer, met een euroteken, en jullie kunnen diezelfde twintig schijfjes brandmerken om zo geld te verzamelen voor de groep. DAT GELD IS ALLEEN MAAR VERDIEND ALS JULLIE JOKE KUNNEN AFSCHIETEN VOORALEER ZE DIE HACIËNDA BEREIKT."

In voice-over zegt hij daarna:
"De groep speelt vandaag dus voor geld, Joke voor pasvragen. Zij is onderweg naar de haciënda van Santa Brigida. Als ze die bereikt zonder neergeschoten te worden door de anderen, verzilvert ze alle pasvragen die ze onderweg in de dorpjes kon brandmerken. En elke pasvraag is een cruciaal voordeel, want het verandert een fout antwoord in een goed antwoord bij de volgende eliminatie. De anderen achtervolgen haar en zullen proberen geld te verdienen door dezelfde schijfjes met hun ijzer te brandmerken voor Joke dat kan. Elke gemarkeerde schijf die ze in een kruik aan het eindpunt krijgen levert 200€ op. De groep krijgt drie paintballgeweren en kan achtervolgen met een pick-up, drie paarden en een helikopter."

Dan terug tegen de groep:
"Denk goed na over de verdeling want Joke mag met haar pasvragen doen wat ze wil. Succes."

Daarna begint het overleg van de kandidaten opdracht en start de opdracht.


Enfin, de rest kan je zelf bekijken op de VIER-site, maar het antwoord op je vraag is dus inderdaad dat het geld NIET per se in de urne bij de haciënda moest zijn om te worden verdiend, lijkt me... Het werd wél geinsinueerd.
Het kan dus inderdaad dat we er allemaal foutief vanuit gegaan zijn dat het geld eerst in de urne moest zitten.

Nu, voor mij maakt het niet zo veel verschil uit, want het scenario blijft dat Joke zich niet zomaar zal laten doen. Zelfs als de anderen wachten met Joke af te schieten om meer geld te verzamelen, zal Joke niet zoiets hebben van "ok, ik wacht wel efkes", neen, Joke gaat gewoon verder met pasvragen verzamelen en zal naar andere locaties blijven gaan.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen09 mei 2018, 23:34

 8153
Ik vind het vreemd als je het zo leest.
Ze konden dus, hadden ze al geld gehad, Joke afknallen en daarna het geld naar de urne brengen. Sterker nog: ze konden zelfs nog alle niet gebruikte schijven ophalen en brandmerken.
Ik vrees dat ik het Noorden kwijt ben (en sebiet buiten Westen lig, want ik heb er vanavond al een ganse quiz opzitten en zit mij al een uur door alle ongelezen posts te werken).
Gebruikersavatar

Frolva10 mei 2018, 00:28

 2204
Cedric schreef:"en jullie kunnen diezelfde twintig schijfjes brandmerken om zo geld te verzamelen voor de groep. DAT GELD IS ALLEEN MAAR VERDIEND ALS JULLIE JOKE KUNNEN AFSCHIETEN VOORALEER ZE DIE HACIËNDA BEREIKT."

In voice-over zegt hij daarna:
"De anderen achtervolgen haar en zullen proberen geld te verdienen door dezelfde schijfjes met hun ijzer te brandmerken voor Joke dat kan. Elke gemarkeerde schijf die ze in een kruik aan het eindpunt krijgen levert 200€ op. "


Enfin, de rest kan je zelf bekijken op de VIER-site, maar het antwoord op je vraag is dus inderdaad dat het geld NIET per se in de urne bij de haciënda moest zijn om te worden verdiend, lijkt me... Het werd wél geinsinueerd.
Het kan dus inderdaad dat we er allemaal foutief vanuit gegaan zijn dat het geld eerst in de urne moest zitten.

Er was een dubbele voorwaarde om geld te verdienen:

1. de geld-schijfjes moesten in de kruik zitten
2. Joke moest worden afgeschoten voor ze de haciënda bereikte


Dus:
- 5 schijfjes in de kruik (1.000 euro) leveren niets op indien Joke levend de haciënda kon bereiken
- 5 gebrande schijfjes (1.000 euro) leveren niets op indien ze niet in de kruik zitten


Waar wil je eigenlijk naar toe? :mrgreen:
Gebruikersavatar

ex-molinator10 mei 2018, 00:55

 3483  Uma
Frolva schreef:...
Waar wil je eigenlijk naar toe? :mrgreen:
Eigenlijk naar bed , maar ik denk niet dat dat het antwoord is waarop je hoopt.
Het punt is dat er eigenlijk totaal geen reden was om Joke zo vroeg af te schieten (dat had ik ook al in een eerdere analyse aangetoond) en dat ik dan curieus ben wie deze uitkomst opgestart heeft, of gepusht heeft.
Hieronder mijn conclusie (en Lloyd lijkt hier dan toch een stuk minder verdacht dan ik eerst meende).

Ik wist het. Als ik nattigheid voel dan klopt er iets niet.
Ik heb net de uitleg van Gilles herbekeken en hij zegt letterlijk: "Dat geld is alleen maar verdiend als jullie Joke kunnen afschieten vooraleer ze die hacienda bereikt."
In een verdere uitleg (niet aan de kandidaten) zegt Gilles wel dat enkel de gebrande (geld)schijfjes die in de urne geplaatst worden tellen. M.a.w. niet dat het gebrande geld in de urne van de hacienda moet zijn terwijl Joke nog "leeft".
De juiste toedracht van deze opdracht is dan ook zorgen dat het geld in de urne geraakt voor Joke de hacienda bereikt en niets meer dan dat. Concreet hoeft Joke niet afgeschoten te worden tenzij er risico is dat ze de hacienda bereikt.

Noot : op de beschrijving van deze opdracht op het forum (https://www.wieisdemol.be/afleveringen/2.php) staat: Elk schijfje met geld op dat de Haciënda weet te bereiken voor Joke afgeschoten wordt levert 200 euro op.. Van waar komt dit? Ik vind dit nergens op de site van Vier en dit is geen correcte weergave van de beschrijving die in Aflevering 2 te zien en horen is.

Ik heb dan ook wat verder doorgespoeld en de strategie voorgesteld door Pascale is goed.
Het is Steve die oppert dat de eerste prioriteit is om Joke te elimineren en Channy maakt dan nog de opmerking dat eens Joke geschoten is, er geen geld meer verdiend kan worden.
Later, nog voor ze vertrekken, is het Pieter die twijfel zaait door te insinueren dat ze het risico niet mogen lopen dat Joke door de barricade zou geraken, hetgeen tevens nodeloos insinueert dat Joke afgeschoten moet worden (zonder specificaties)
Dit vind ik dus een mollenstreek aangezien zowel auto als paarden, als helicopter een paintball geweer kunnen meekrijgen en eens Joke opgespoord is, er altijd iemand vlakbij kan blijven om haar te schieten indien nodig.
Daarnaast is het Baha die voorstelt om de paarden te nemen om voor het geld te gaan: de traagste oplossing dus. (en daarbij zegt hij dan ook nog dat ze niet mogen galopperen). Dit beschouw ik ook als een mollenstreek.

Later in de auto is het Jeffrey die aanstuurt op het afschieten maar Lloyd legt er wel de nadruk op dat dit dan inhoudt dat er dan geen geld gewonnen is. Nog wat later wanneer Joke gevonden is, is het Jeffrey die aanstuurt op afschieten maar Lloyd houdt zich in en schiet uiteindelijk pas veel later onder "druk" van Jeffrey.

Ik kan dit eigenlijk niet aanrekenen aan Lloyd als mollenstreek.
De echte schuldige lijkt me nu toch Pieter door het plan van Pascale te ondermijnen. Tevens was er een probleem met de brander voor het geld en het lijkt me dan ook niet onwaarschijnlijk dat Pieter het uiteinde van de brander (of de regelkraan) gemold heeft.

Ik zit nog met 1 probleem. Van waar kwam het idee (bij de kandidaten) dat het spel gedaan was indien Joke afgeschoten was voor er geldschijfjes in de urne waren? Heb ik iets gemist?
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23