Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Yvo15 mar 2019, 15:43

 1111  Uma
nele.pottie schreef:Eerst zie je een algemeen beeld van achter Liesbeth op 35:12. Hier zit ze nog stil.
Dan krijgt ze haar scherm te zien en dan op 35:20 zie je dat ze onrustig zit en met haar voeten zenuwachtig beweegt.
Ahja, nu zie ik het ook. Bedankt.
Gebruikersavatar

Mateo15 mar 2019, 18:19

 870
nele.pottie schreef:Ik heb die selectie ook eens opnieuw bekeken en eerst gelet op de reacties bij het krijgen van de schermen. (...)
Door deze techniek toe te passen kwam ik dus bij Bas, Liesbeth en Elisabet.

Daarna keek ik verder om te kijken hoe die 3 reageerden op de vragen van Gilles. Bas leek mij te zeker van zijn stuk en wilde precies te hard bewijzen dat hij een ideale mol zou zijn waardoor hij bijna duidelijk maakt aan de rest van de kandidaten dat hij een misschien scherm kreeg.
Liesbeth en Elisabet re...
Goede observatie, en helemaal eens, Nele!
Gebruikersavatar

Jay-Lo15 mar 2019, 19:55

 1690  Sven
nele.pottie schreef:Ik heb die selectie ook eens opnieuw bekeken en eerst gelet op de reacties bij het krijgen van de schermen. Hier lette ik op opluchting, nervositeit en opluchting. Alleen bij Bas, Elisabet en Liesbeth zag ik iets dat kon wijzen op een misschien scherm. Bij de rest was er een duidelijke teleurstelling of opluchting aanwezig. Bij mensen die vooraf aangaven van wel de mol te willen zijn maar er toch niet 100% van overtuigd leken zag ik een opluchting. En anderzijds bij diegene die echt ervan overtuigd waren dat ze het super zouden doen als mol en waarbij ik teleurstelling zag, had ik eventjes uitgeschakeld.
Door deze techniek toe te passen kwam ik dus bij Bas, Liesbeth en Elisabet.

Daarna keek ik verder om te kijken hoe die 3 reageerden op de vragen van Gilles. Bas leek mij te zeker van zijn stuk en wilde precies te hard bewijzen dat hij een ideale mol zou zijn waardoor hij bijna duidelijk maakt aan de rest van de kandidaten dat hij een misschien scherm kreeg.
Liesbeth en Elisabet re...
Vond ik ook. Die drie. Twijfelgeval Axel, die leek me heel nerveus.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen15 mar 2019, 20:41

 8153
nele.pottie schreef:Ik heb die selectie ook eens opnieuw bekeken en eerst gelet op de reacties bij het krijgen van de schermen. Hier lette ik op opluchting, nervositeit en opluchting. Alleen bij Bas, Elisabet en Liesbeth zag ik iets dat kon wijzen op een misschien scherm. Bij de rest was er een duidelijke teleurstelling of opluchting aanwezig. Bij mensen die vooraf aangaven van wel de mol te willen zijn maar er toch niet 100% van overtuigd leken zag ik een opluchting. En anderzijds bij diegene die echt ervan overtuigd waren dat ze het super zouden doen als mol en waarbij ik teleurstelling zag, had ik eventjes uitgeschakeld.
Door deze techniek toe te passen kwam ik dus bij Bas, Liesbeth en Elisabet.

Daarna keek ik verder om te kijken hoe die 3 reageerden op de vragen van Gilles. Bas leek mij te zeker van zijn stuk en wilde precies te hard bewijzen dat hij een ideale mol zou zijn waardoor hij bijna duidelijk maakt aan de rest van de kandidaten dat hij een misschien scherm kreeg.
Liesbeth en Elisabet re...
Na het lezen van jouw tekst nog eens opnieuw gekeken naar het krijgen van hun scherm (niet de vragenronde erna) en ik zie nu heel duidelijk wat je bedoelt (en heel scherp gezien hebt). Ik had Elisabet en Bas anders geïnterpreteerd en mijn top 3 waren Liesbeth, Ingrid en Joeri, maar je geeft me stof tot nadenken.
Elisabet zegt letterlijk dat ze haar scherm verwacht had. Omdat ik, ondanks alle voorgaande edities, naïef ben, ging ik ervan uit dat ze daar de waarheid zegt. Dus was mijn redenering dat ze er ofwel van uitging dat ze een njet zou krijgen ofwel zeer arrogant was door haar misschien-scherm geen verrassing te vinden. Dat ze arrogant is geloof ik absolúút niet, integendeel zelfs.
Dat ze bijzonder intelligent is, daarvan ben ik overtuigd. Dat ze onder stress het hoofd koel weet te houden en supersnel kan reageren ook. Dus is haar "ik had het verwacht" waardoor je denkt dat ze een njet kreeg, misschien een meesterlijke zet.
Voor de allereerste aflevering leek Elisabet mij iemand met veel molpotentieel. Daardoor begon ik te denken dat ze haar niet gekozen zouden hebben wegens te voor de hand liggend.
In ieder geval: zeker goed in de gaten houden, deze lady-in-pink! Mol of geen mol: ik hoop dat we lang van haar zullen kunnen genieten!
Gebruikersavatar

Jay-Lo15 mar 2019, 21:06

 1690  Sven
Elisabet zegt letterlijk dat ze haar scherm verwacht had. Omdat ik, ondanks alle voorgaande edities, naïef ben, ging ik ervan uit dat ze daar de waarheid zegt.
Ik denk ook dat ze de waarheid zegt, en dat niet arrogant bedoelt. Maar ik denk dat ze allemaal wel denken het "misschien" scherm te krijgen. Net omdat ze allemaal al eens potentiële mol geweest zijn. Ze weten dat op dat moment toch niet van elkaar?
Dat ze gaan kijken naar wie er ook heeft geoefend met jongleren, en denken dat ze net afvallen. Kaat en Martijn hebben heel goed gejongleerd, ze gaan die 2 zeker in het oog gaan houden. En Bruno deed dat ook niet slecht. Misschien dat Bas zich daarop baseerde toen hij zei dat de mol in deze auto zat.
Gebruikersavatar

mark.vandaele15 mar 2019, 21:41

 178
Eerlijk gezegd heb ik dubbele gevoelens bij deze opdracht, ik vond het wel een toffe wending maar als je dan kijkt hoe sommige kandidaten "slecht" reageerden op deze test kan je er al direct een paar schrappen als mol. En dat is eigenlijk toch nooit de bedoeling denk ik dan? :-? Misschien stond er meer dan "Jij wordt de mol misschien" op het scherm, maar dat is dan ook niet echt een meerwaarde aan deze test indien er werd gevraagd om verdacht te reageren. Deze opdracht is voor mij echt een grote mindfuck.
Gebruikersavatar

Jay-Lo15 mar 2019, 21:58

 1690  Sven
Deze test moest heel goed voorbereid worden. Niemand laat het achterste van zijn tong zien. Elk antwoord kan bekeken worden als "ik ben niet de mol" of "ik ben misschien de mol".
Gebruikersavatar

Cedric15 mar 2019, 22:04

 2834  Uma
De makers en GDC moesten ook maar 3 mensen in het oog houden hé. Goed ja, misschien ook een beetje de reacties van de anderen, maar toch.
Gebruikersavatar

mark.vandaele15 mar 2019, 22:12

 178
Ja het is niet dat ik de opdracht zelf niet heb begrepen maar als de opdracht was dat De Mol zijn cool moest bewaren dan kan je bv Axel schrappen als mol, tenzij het de bedoeling was dat hij zo zenuwachtig reageerde. Maar als je een "jij wordt niet de mol" scherm krijgt is het ook niet echt een meerwaarde als je zenuwachtig reageert, in beide gevallen val je dan eigenlijk al af als mol in mijn ogen. En dan heb ik het puur gewoon over reacties van de kandidaten.
Gebruikersavatar

Vermoljoen15 mar 2019, 22:15

 2354  Uma
Het zou wel kunnen dat op het scherm nog een soort van extra opdracht opstaat...
  • Doe alsof je zenuwachtig bent.
  • Kom heel rustig over.
  • Antwoord kort op mijn vragen
  • ...
Al betwijfel ik het een beetje.
Gebruikersavatar

mark.vandaele15 mar 2019, 22:18

 178
Ja ik ben zelf ook gewoon maar alles wat veel te ver aan het zoeken, maar ik heb het gevoel dat ik al te veel mensen door deze opdracht kan schrappen als mol. Terwijl dat toch nooit de bedoeling is na aflevering 1 (niet dat er nu al echt gemold is anyway).
Gebruikersavatar

Cedric15 mar 2019, 22:32

 2834  Uma
mark.vandaele schreef:Ja ik ben zelf ook gewoon maar alles wat veel te ver aan het zoeken, maar ik heb het gevoel dat ik al te veel mensen door deze opdracht kan schrappen als mol. Terwijl dat toch nooit de bedoeling is na aflevering 1 (niet dat er nu al echt gemold is anyway).
Op zich een logische reactie hoor...
- Iedereen kende vooraf al wat de profielen van de kandidaten: naam, leeftijd, beroep, woonplaats, hobby's, ...
- De makers kenden bij de start van de reeks hetzelfde én hadden 3 favoriete Mollen
- Wij kunnen met in grote lijnen dezelfde informatie (zonder de kandidaten ontmoet te hebben) proberen af te leiden welke kandidaten het beste profiel hebben om de Mol te zijn.
- Met andere woorden logisch dat wij dan denken van "Zelfde info als de makers, 3 topmollen kiezen". Als iedereen dan zo ongeveer op dezelfde lijn zijt qua ideale Mollen of kandidaten met het juiste profiel, dan zitten we sowieso wat in een tunnelvisie want één van die 3 is ook effectief de Mol geworden.
- Gevolg: de andere 7 kunnen geschrapt worden.

Ik denk dat de meeste kijkers van De Mol zo denken, mezelf inclusief.
Alleen... Het zou niet de eerste keer zijn dat ze verrassend uit de hoek komen.

Op zich wel leuk voor ons. Wij krijgen zo de gedachte ingeprent dat wij kunnen inschatten welke mensen het beste profiel hebben om de Mol te zijn. Terwijl we eigenlijk zo niet mogen denken. Pas op het eind zullen we dan weten of we effectief goed de kandidaten kunnen inschatten, dan wel of de makers ons (nog maar eens) goed liggen hebben...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 21