Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

mollig1828 mar 2018, 14:28

229  Bert
in de aflevering zie je de rest de andere richting uitlopen terwijl je op de kaart ziet dat ze juiste richting uitlopen.
Anderzijds zouden de graven volgens het kaartje rechtsvoor de groep moeten liggen en die pijl wijst naar links(achter?)

Margot328 mar 2018, 17:01

91
ik heb het ook 2 of 3 keer opnieuw bekeken en ik ben er ook niet zeker van of die pijl wel de juiste kant op wijst

annelies-a.-a..vanbelle28 mar 2018, 17:44

263
eveline.vanhemel schreef:Ik vond het vinden van het woord "pluim" echt simpel. Als je een code moet vinden, denk ik dat veel mensen om te beginnen de beginletters van een zin nemen. Ik vind dan dat mensen als Katrien en Pascale - die beiden ook een hoger diploma hebben - zoiets zeker zouden moeten vinden. Stress kan een rol spelen maar buiten het feit dat Katrien zei dat ze claustrofobie had, heb ik daar later niet veel meer van gemerkt, ook al maak ik misschien een verkeerde voorstelling van claustrofobische mensen. Mij lijkt het alleszins dat voor iemand met echte claustrofobie, opgesloten zitten in een kist onder de grond, een echte nachtmerrie moet zijn.
Pascale lijkt me een Cathy-type: de verdenking nogal opvallend op zich laden...

billie.holiday28 mar 2018, 18:42

462  Bert
Ik vind dat Joke meer het Cathy gehalte heeft. Zij wil het spelletje winnen of ze is de mol.

En wat die pijl betreft komt het de makers goed uit, duidelijk uitvergroten dat er een pijl staat en iedereen verdenkt Jeffrey.

ellen.vaneetvelde29 mar 2018, 01:23

4
Steve lag in de 2500 euro, maar hij had een belangrijke taak in het spel. Hij was de enige die de driecijferige code kon doorgeven aan de rest van de groep. Zonder die code kon de groep niet aan de schoppen geraken. De presentator Gilles gaf vaak aan hoeveel tijd ze nog hadden. Steve dacht: ze hebben nog zeer weinig tijd dus gaf de code door aan Joke om niet verdacht te lijken. Ze graven te laat op. Net geen 2500 euro verdiend, jammer toch? In de volgende opdrachten wint hij wel geld.. dit is om nog niet verdacht te lijken.. maar als we zijn aandeel bekijken heeft hij 2500 euro laten vallen en 2000 euro verdiend met de andere opdrachten. Dit zet hem in een minbedrag van 500 euro en heeft hij dus goed gemold 😃

Jansen29 mar 2018, 08:28

3423  Yens
ellen.vaneetvelde schreef:Steve lag in de 2500 euro, maar hij had een belangrijke taak in het spel. Hij was de enige die de driecijferige code kon doorgeven aan de rest van de groep. Zonder die code kon de groep niet aan de schoppen geraken. De presentator Gilles gaf vaak aan hoeveel tijd ze nog hadden. Steve dacht: ze hebben nog zeer weinig tijd dus gaf de code door aan Joke om niet verdacht te lijken. Ze graven te laat op. Net geen 2500 euro verdiend, jammer toch? In de volgende opdrachten wint hij wel geld.. dit is om nog niet verdacht te lijken.. maar als we zijn aandeel bekijken heeft hij 2500 euro laten vallen en 2000 euro verdiend met de andere opdrachten. Dit zet hem in een minbedrag van 500 euro en heeft hij dus goed gemold 😃
Ik ga akkoord met jouw redenering: dit is voor mij ook de manier waarop de mol in mijn ogen saboteert. Subtiel, op de achtergrond. En dan is Steve een heel valabele kandidaat voor mij 🙂.

Frolva29 mar 2018, 08:50

2204
ellen.vaneetvelde schreef:Steve lag in de 2500 euro, maar hij had een belangrijke taak in het spel. Hij was de enige die de driecijferige code kon doorgeven aan de rest van de groep. Zonder die code kon de groep niet aan de schoppen geraken.
Ik vind ook dat Steve (en Joke) op een belangrijke plaats lagen, niet alleen vanwege het hoge geldbedrag, maar ook om er een interessante proef van te maken voor de kijkers (het openen van de lege graven, ...).

Maar voor de code moest toch geen apart raadsel worden opgelost? Dat was toch hetzelfde raadsel als om de telefoon te bemachtigen. Dus de code kon hij moeilijk achter houden (eens Joke de telefoon had).

kim.baudart29 mar 2018, 16:54

138
De minst verdachte mensen in deze proef zijn voor mij de eerste twee koppels die vrijkomen. Het argument dat de mol zich hier zou kunnen geplaatst hebben gaat voor mij niet op, omdat op die manier mollen niet zo gemakkelijk/nuttig is. De beslissing om als het nodig is een kleiner bedrag op te geven voor die €2500 is een logische beslissing voor de kandidaten, net als de beslissing om daar wel zo lang mogelijk mee te wachten. Dat is dus iets dat je als mol niet hoeft te beïnvloeden, dat zou automatisch goed (voor de mol dus) moeten gaan (en wat doe je als mol als iedereen de raadsels oplost en het telefoonnummer dus erg snel gevonden wordt?).
Er zijn dus maar 2 zaken waardoor een mol een sleutelrol had kunnen spelen buiten de kist:
- het bedienen van de telefoon, maar je ziet duidelijk dat die nog lang op de tafel blijft liggen als LLoyd en Kelly er uit zijn, dus Lloyd heeft die niet meteen geclaimd. Als het de mol zijn bedoeling zou geweest zijn die telmefoon zeker te bemachtigen zou hij zeker in die eerste kist gelegen hebben en zou hij die ook meteen in de hand genomen hebben en niet meer gelost.
- het lezen van de kaart. Maar die wordt genomen én verder gehanteerd door Kelly, en die staat al buiten verdenking (ga ik toch van uit).
Lloyd, Pieter en Baha krijgen dus absoluut geen molpunten van mij in deze proef.

Voor alle andere koppels zijn er volgens mij wél valabele argumenten om ze te verdenken.

Katrien/Pascale (€750):
Argument(en) Pro Mol:
- hebben het meeste invloed op het uiteindelijke bedrag. Sowieso verliezen ze hun eigen €750, maar hierdoor wordt ook het telefoonnummer en dus de kaart pas laat gevonden. Dit beïnvloeden ze uiteraard niet zelf maar het is op zich wel logisch dat de andere kandidaten zo lang mogelijk wachten voor ze €750 'weggooien'.
Argument(en) Contra Mol:
- Het zou erg mollig zijn om dan uiteindelijk toch de juiste oplossing te vinden als je bedrag dan toch al opgegeven is. Dat gebeurt hier ook niet.
Molpunten voor allebei hier, want ze spelen hier dezelfde 'rol'.

Joke/Steve:
Argument(en) Pro Mol:
- sleutelrol in het maken van goede TV: als zij de code van de kist niet vinden, is er geen openen van lege kisten, geen kaart, geen (tevergeefse) zoektocht.
- met het vinden van de code kan gewacht worden totdat er niet meer zo heel veel tijd is zodat de kans groter is dat de anderen er niet meer op tijd geraken.
Argument(en) Contra Mol:
- absoluut geen invloed op de andere €2500 en de mol zou dan niet mogen saboteren om voor goede TV te zorgen? Lijkt me niet in de lijn van het programma...
- het lijkt toch alsof de code van de kist en de telefoon al een tijdje gevonden hadden, dus als het telefoontje vroeger was gekomen was er dan geen manier meer geweest om onopvallend te saboteren.

Channy/Jeffrey:
Argument(en) Pro Mol:
- Zij komen pas laat uit hun kist. Dan is het nog een kwestie van nog héél even tijd rekken voordat de ontbrekende cijfers van het telefoonnummer 'gekocht' worden en er zo voor te zorgen dat de andere te laat gevonden worden, zonder té verdacht te worden want hé, je hebt wel net €1000 opgebracht...
De mol weet vast wel hoe het met de andere koppels staat (al is het maar omdat ze mekaar duidelijk konden horen, zoals Baha en Pieter opmerken dat er al mensen vrij zijn in 't begin...). Als Katrien/Pascal wél uit hun kist waren geraakt, waren Channy/Jeffrey misschien blijven liggen...
(dit argument slaat eigenlijk enkel op Jeffrey aangezien hij het is die het cruciale antwoord 'Genesis' geeft. Zonder dat antwoord vinden ze Lot ook niet, en vanaf dat punt zou het ook niet meer zo gemakkelijk zijn om de boel te vertragen...)
Argumenten Contra Mol:
- Ze hebben wel het meeste bijgedragen aan de pot...

Als ik een volgorde moet opstellen van meest verdacht naar minst op basis van deze proef is het de volgende:

Katrien
Pascale
Jeffrey
Steve
Joke
Channy
Lloyd
Pieter
Baha

Margot329 mar 2018, 17:22

91
[quote="kim.baudart"]

Waarom Channy minder dan Jefffrey? ze zitten in de zelfde graven en Jeffrey wist bijna alles en Channy veel minder.

Frolva29 mar 2018, 18:01

2204
kim.baudart schreef:Joke/Steve:
Argument(en) Pro Mol:
- sleutelrol in het maken van goede TV: als zij de code van de kist niet vinden, is er geen openen van lege kisten, geen kaart, geen (tevergeefse) zoektocht.
- met het vinden van de code kan gewacht worden totdat er niet meer zo heel veel tijd is zodat de kans groter is dat de anderen er niet meer op tijd geraken.
Argument(en) Contra Mol:
- absoluut geen invloed op de andere €2500 en de mol zou dan niet mogen saboteren om voor goede TV te zorgen? Lijkt me niet in de lijn van het programma...
- het lijkt toch alsof de code van de kist en de telefoon al een tijdje gevonden hadden, dus als het telefoontje vroeger was gekomen was er dan geen manier meer geweest om onopvallend te saboteren.
Mooie uitgebreide analyse. Top! 👍🏻

Wat jouw argumenten contra Joke/Steve betreft:
- geen invloed op de andere 2.500 euro. Op zich klopt dat, maar niemand had toch de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het oplossen van de raadsels door de andere kandidaten?
- als de beelden juist gemonteerd zijn raadt Joke het laatste raadsel tussen 12,5 en 10 minuten voor de tijd om is. Rond diezelfde periode beslissen de andere te bellen. Joke zegt aan de telefoon: "Ik denk dat we nog vijf à tien minuten hebben". Veel vroeger had het telefoontje waarschijnlijk niet kunnen komen.

Frolva29 mar 2018, 18:13

2204
kim.baudart schreef:Lloyd, Pieter en Baha krijgen dus absoluut geen molpunten van mij in deze proef.
Lloyd is degene die:

- 12,5 minuten voor de tijd om is voorstelt om nog te wachten (ik verstond eerst 'wachten we nog tien minuten', maar in de ondertitels staat 'we geven ze tot tien minuten')
- er in slaagt om eerst een verkeerd nummer te bellen

is dat dan geen puntje waard? :mrgreen:

Klaartje29 mar 2018, 18:27

2245  Uma
Er klopt toch ook iets niet met die telefoon. Eerst belt Lloyd naar Joke, die opneemt. Er wordt wat info uitgewisseld en uiteindelijk openen Lloyd en co de kist met de schoppen. Lloyd zegt dan: "We komen jullie bevrijden."

Wat doet Lloyd daarna: haakt hij in of laat hij de lijn open?

Als we Joke mogen geloven, dan is de lijn nog altijd open, want Joke zegt van alles te horen aan de andere kant van de lijn.

Dan zegt Joke: "Ik ga terugbellen." Hoe kan dat? Heeft zij nummerherkenning op die gsm? Als ze het nummer niet weet, kan ze onmogelijk terugbellen. Bovendien, stel dat ze zou kunnen terugbellen, hoe kan ze dan Lloyd aan de lijn krijgen, want die heeft zijn lijn nog altijd open liggen. Komt Joke dan niet op een bezettoon terecht?

Of heeft Joke verscheidene malen proberen terug te bellen en is het uiteindelijk gelukt omdat Lloyd op een bepaald moment gezien heeft dat zijn gsm-lijn nog open stond en heeft ingehaakt?

Of is het bullshit wat Joke vertelt en heeft ze helemaal niet teruggebeld? En is de lijn gewoon altijd open gebleven?

If it is a joke, it's the worst Joke ever.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 34