Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën

JBB25 mar 2021, 23:44

439  Uma
Eigenlijk ook belangrijk hierbij is dat tijdens het programma de mol zich vaak anders gedraagt van de ene proef op de andere. Met andere woorden dat je niet goed kan inschatten wat voor karakter hij/zij nu eigenlijk heeft. Zo iemand waar je een beetje een vibe bij krijgt van 'wat wil je nu eigenlijk' 😜 Spelen voor de pot? Spelen om naar de finale te gaan? Spelen om u te amuseren? Keihard of toch veel empathie voor de andere kandidaten?

Dat vond ik het meest opvallend bij Elisabeth (mol Vietnam), waarschijnlijk omdat zij ter plekke werd gekozen als mol. Ik herinner me goed dat ze daar ergens superveel trappen moesten doen (1 vd eerste proeven nadat 'de mol' gekozen was), en dat Elisabeth plots de flauwe ging uithangen dat ze duizelig was ofzoiets. En daarna lachte ze eens stiekem achter de rug van de anderen (maar niet achter de rug van de camera's), en dat was het moment dat ik haar echt begon te verdenken. Plots zo'n vreemde karakterwissel, want het leek net een heel sterke vrouw te zijn 😉 Natuurlijk heeft de mol dit jaar opnieuw het voordeel van voorbereid te zijn, dus die kan mentaal al 'in karakter' komen om vanaf dag 1 consequent te zijn.

SiMol26 mar 2021, 00:50

264
Voor mij is de mol heel makkelijk herkenbaar, namelijk het kan iedereen zijn.😋

Kan iemand met een strategisch profiel zijn, kan iemand zijn die er altijd vol voor lijkt te gaan, ...

Ik denk dat de redactie moet zoeken achter een cocktail van eigenschappen die werkt. Maar kunnen veel verschillende cocktails zijn doe werken. Iemand die strategisch en kalm speelt, die voornamelijk voor eigen succes lijkt te gaan, een vlotte babbelaar die wel perfect weet wat die zegt (als flapuit overkomen), ...
Er is gewoon geen standaard recept voor.

@JBB
Ik denk niet dat het persé iemand moet zijn waarbij je een vibe krijgt van wat wil die nu eigenlijk. Lijkt me zelf beter te zijn dat de mol doorheen het hele seizoen voorkomt als een bepaald type kandidaat, slechts 1 type op zich geplakt krijgt.

En het voorbeeld dat je aanhaalt van Elisabet, dat is nu net iets dat je als mol moet proberen vermijden, uit je rol vallen.
Hier was het dan wel buiten het zicht van de kandidaten en dan mag dat wel eens. Het kon er namelijk uit gemonteerd worden. Want er zijn altijd wel meerdere van die momentjes waar de mol buiten het zicht van de kandidaten eens naar de camera knipoogt ofzo, altijd leuk in de reveal trouwens 😜
Maar het zijn inderdaad dingen waarop je moet letten als mollenjager.

Maar eigenlijk vond ik dit een nutteloos topic 🤭
Want voor mij is het gewoon niet uit te maken wat belangrijk is voor de selectie van de mol, er zijn gewoon meerdere goede combinaties mogelijk.

Loebas26 mar 2021, 07:02

50
@SiMol je hebt wel een punt dat er meerdere goede combinaties zijn, al denk ik wel dat er bepaalde karaktereigenschappen zijn waar ze steevast voor op zoek gaan bij het kiezen van de mol, en anderen dan weer bij het kiezen van de kandidaten. Zoals bij het seizoen van Elisabet, waar ze een medewerker van de ploeg al op voorhand hadden gezien, maar dan moesten doen of ze die niet kennen. Meer dan de helft heeft toen naar haar gezwaaid. Dat wil niet zeggen dat ze geen goede kandidaten waren geweest, maar wel dat ze moeilijk met de rol van mol zouden kunnen omgegaan zijn indien ze dat last-minute hadden geweten.

Naar kenmerken zoals geslacht zullen ze niet doelbewust kijken (al wil men wel ieder jaar de kandidatenpool evenwichtig houden met 5 vrouwen en 5 mannen), maar eigenschappen zoals stressbestendigheid, geloofwaardigheid waarmee je een verhaal vertelt, ... en niet onbelangrijk: CHARISMA. Als ze op het einde van de seizoenen de filmpjes tonen die de mollen hebben ingezonden bij hun inschrijving, sta ik er steeds van versteld hoe goed zij al wel niet pakken op een simpel smartphonefilmpje, laat staan dan op TV 😃

Vermoljoen26 mar 2021, 18:07

2354  Uma
Volgens mij zijn we hier te veel over aan het nadenken terwijl het antwoord redelijk simpel is. De Mol wordt volgens mij in de eerste plaats gekozen op basis van hoe diegene te werk wil gaan. Niet op basis van de status (vrijgezel/getrouwd/...), geslacht of leeftijd. Het lijkt me dat je als makers wel een beetje variatie wil en niet 2 keer een Mol met dezelfde tactiek wil hebben, tenzij je het net wel zo wil doen omdat men dat niet verwacht 😉 De Mol wordt volgens mij pas op de tweede plaats gekozen op basis van de persoon zelf.: geslacht, leeftijd, status, ervaringen in het leven, etc..

Overigens denk ik dat er eigenlijk niet wordt gekeken naar de status van de Mol. Briefings kan je perfect op andere plaatsen doen waar je niet wordt opgemerkt door derden 😉