Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Lodewijk09 apr 2018, 17:01

146
We kunnen wel al eens alle theorieën eens naast mekaar zetten. Hoe zou Gilles kunnen gecommuniceerd hebben?

- Het scherm met MOL 0?04 als vluchtnummer (Enkel wanneer men/Gilles daar nog iets aan heeft aangepast nadat iedereen neerzat of een bepaald nummer voor een bepaalde kandidaat?)
- Bedragen op de koffertjes: Max 10.000 euro, nu zit in de hoogste "slechts" 6000. Kandidaat nr 6?
- Handgebaren van GDC
- Codewoord/zin
-... ?

geertn44409 apr 2018, 17:23

236
Deze oefening was echt een mindf**ck. Ik kom tot de volgende conclusie:

- het antwoord op de vraag "heeft de mol kinderen ?" helpt ons niks verder en eigenlijk ook de kandidaten niet. Het kan zijn dat het juiste antwoord "Ja" is , het kan zijn dat het juiste antwoord "Nee" is. Daarom begrijp ik (persoonlijk) ook niet zo goed waarom de kandidaten dit perse verborgen wilde houden. Als iedereen nu gewoon zijn antwoord had gezegd, dan hadden ze kunnen zien wat de meerderheid geantwoord had en ervan uitgaan dat de meerderheid gelijk heeft. Dan hadden ze de kisten met hoge bedragen kunnen geven aan die personen die volgens de meerderheid geantwoord hadden, in de veronderstelling dat die dan de kleinste kans hebben om af te vallen......soit, ik had zonder problemen mijn antwoord op die vraag gegeven.
- het feit dat Lloyd de 6000 euro kreeg en dit zonder dat er protest kwam (ook niet van lloyd zelf), bewijst dat hij de mol niet is (volgens mij). Ook het feit dat hij geen pasvragen gebruikte zegt veel: moest hij de mol wel geweest zijn, dan zou hij het koffertje van 6000 euro niet willen en als hij het toch met tegenzin moest aanvaarden, zou hij er in tweede instantie pasvragen van gekocht hebben (toch minstens een paar.....4 of zo, 12 zou een beetje teveel opvallen 🙂 maar dat doet hij niet.
- de mol zou toch moeten proberen om in deze test de discussie een beetje te leiden. Als de mol gewoon zwijgt, tsja, dan is het een slechte mol. Dus welke twee kandidates waren het actiefst in de discussie ? Joke en Baha.
- de mol zou zichzelf nooit de kist met 0 euro toewijzen. Dus Jeffrey en Baha zijn de mol niet.
- Verder zijn er twee mogelijkheden:
[1] Jeffrey was de eerste originele afvaller
[2] Jeffrey was niet de originele afvaller, het was iemand anders.

Eenmaal als de koffers verdeeld zijn, kan de mol eigenlijk geen invloed meer uitoefenen. Hij kan alleen zijn eigen koffer opkopen aan pasvragen (geld opsoeperen), MAAR dit verandert de afvaller niet. Het zijn de andere kandidaten die met hun pasvragen de afvaller nog kunnen beïnvloeden maar buiten de controle van de mol om.
Nu wil het toeval dat Jeffrey zichzelf de koffer van 0 euro toewijst. In geval [1] zou de mol hier volgens mij nooit mee akkoord gaan, want de mol weet dat de afvaller dan Jeffrey zal zijn (0 euro), onafhankelijk wie of hoeveel pasvragen er nog gekocht worden. Wie was het die het hardste protesteerde toen Jeffrey de koffer van 0 euro pakte ? Joke.

In geval [2] kunnen we alleen zeggen dat de originele afvaller zeker niet Lloyd was en ook niet Baha, want dan had de mol ook zeker geprotesteerd.
Dus wat mij betreft: Joke heeft zich hier heel verdacht gedragen en stijgt met stip op mijn lijstje.

rolhad09 apr 2018, 17:31

434
geertn444 schreef:Wie was het die het hardste protesteerde toen Jeffrey de koffer van 0 euro pakte ? Joke.
Was dat niet eerder Pieter die nog kon inspelen op Jeffrey? En dan nog heel eventjes Pascale die zegt:"Ge moet u niet opofferen, he".
Joke was wel degene die op hetzelfde moment als Baha ook wilde voorstellen om voor een koffer met 0 euro te gaan.

geertn44409 apr 2018, 17:47

236
Ik moet het nog eens herbekijken, want inderdaad Baha die als tweede de nulkoffer pakt is wel verdacht. Als eerste de nulkoffer nemen, dan ben je zeker niet de mol.

james.waker09 apr 2018, 17:56

417
geertn444 schreef:Ik moet het nog eens herbekijken, want inderdaad Baha die als tweede de nulkoffer pakt is wel verdacht. Als eerste de nulkoffer nemen, dan ben je zeker niet de mol.
hij kan ook de vraag ivm heeft de mol kinderen juist beantwoord hebben natuurlijk, dan was er sowieso geen stress meer en had hij ook niks aan geld om de eliminatie aan te passen....

maar ja, vanuit mols standpunt is het wel interessant de 0 koffer te nemen, dan is er meer kans dat de afvaller met geld naar huis gaat... de mol wist natuurlijk wie de originele afvaller was, maar dit kon nog veranderen door pasvragen

het feit dat Pascale & Llyod geen pasvragen kopen wijst er waarschijnlijk op dat zij ook de vraag anders ingevuld hebben... dus de Mol heeft wel kinderen, ofwel is één van hen toch de mol, maar te eerlijk om op die manier te mollen

Yvo09 apr 2018, 18:06

1111  Uma
Klaartje schreef:De meest verdachte move in deze zeer gelaagde opdracht vond ik die van Baha: je kreeg in de uitzending de indruk dat Bahador vrijwel onmiddellijk nadat Jeffrey de eerste nul-koffer had gekozen, op die andere nul-koffer sprong.

Deed hij dat om zelf ook in een positie te komen om de verdeling van de andere koffertjes te sturen (een goed move als hij de Mol zou zijn)?
Was het een daad van opofferingsgezindheid voor de groep zoals Jeffrey ook deed blijkbaar (ervan uitgaande dat hij niet de mol is)?
Was Jeffrey niet de afvaller en kon Baha, door zelf de andere koffer met nul euro te grijpen, de echte afvaller een duur koffertje in handen geven (een goede move als Baha de mol zou zijn)?
Of was Jeffrey wel de afvaller (en wist Baha dit als Mol) en wou hij, om zelf geen argwaan te wekken (door pasvragen te "kopen") door het kiezen van het andere nulkoffertje iemand anders de kans geven pasvragen te kopen en zo ook geld uit de pot laten verdwijnen en bovendien de 3000 euro die deze p...
Ik volg je Kaatje, helemaal mee eens. Dat wilde ik ook posten. Ik bedoel Baha zijn verdachte move. Jeffrey zegt op een bepaald moment de doorslaggevende zin 'wete, ik pak ene me nul'. Niet veel later is Baha er als de kippen bij en zegt 'Als Jefrey nul pakt, pak ik nul'. Hij staat dan meteen op en snelt naar een koffertje met nul erop 😲. Had hij schrik dat Jeffrey zich ging bedenken of dat iemand anders met een ander voorstel op de proppen ging komen? Ik vond het in ieder geval heel verdacht van Baha om vrij snel te anticiperen op Jeffrey zijn opoffering en vervolgens nog sneller naar de koffers te lopen. Iemand wees na de vorige aflevering op het feit dat het er bij Baha te dik zou op liggen als hij de mol zou zijn. Maar na deze aflevering kan ik niet anders dan hem verdenken als potentiële mol.

Dan hoor ik terwijl Baha naar de koffers loopt nog iemand op 54:02 zeggen 'Ik ging just zeggen, ik wil ook wel nul.'
Het klonk als Joke. Weet iemand wiens stem dit was?

Ten slotte nog een observatie. Het draagt niks bij aan de zoektocht naar de mol denk ik, maar ik wil het toch even vermelden. Tijdens de eliminatie, voor Bahador zijn groene scherm te zien kreeg tuitte hij zijn lippen met in mijn ogen de implicatie dat alles wel goed komt. Enerzijds is dit als mol een vreemde reactie. De mol moet gespannen acteren voor het groene scherm en opgelucht erna. Anderzijds is het als kandidaat een vreemde reactie. Elke kandidaat is normaal toch gestresseerd voor een eliminatie. Geen enkele kandidaat is toch 100% zeker dat hij/zij de eliminatie overleeft.
Ik vond het hoe dan ook een vreemde reactie.

julieke.vdw09 apr 2018, 18:45

106  Uma
james.waker schreef: het feit dat Pascale & Llyod geen pasvragen kopen wijst er waarschijnlijk op dat zij ook de vraag anders ingevuld hebben... dus de Mol heeft wel kinderen, ofwel is één van hen toch de mol, maar te eerlijk om op die manier te mollen
Ik volg deze redenering niet. Er werd alleen gezegd dat de afvaller op de vraag "Heeft de mol kinderen" neen geantwoord heeft, maar er werd nooit gezegd of dit een correct antwoord was of niet. Dit wil dus NIETS zeggen over het feit dat de mol wel of geen kinderen heeft.

Het zou ook bv. kunnen dat dit de enige vraag was die de afvaller correct had beantwoord. Dat Katrien, Pascale en Lloyd geen pasvragen kopen kan idd wijzen op het feit dat ze eventueel 'ja' geantwoord hebben, maar misschien zijn ze zo overtuigd van hun mol dat ze er geen hoeven te kopen.

Misschien hebben zij ook wel geredeneerd dat het niet per sé een fout antwoord was.

Voor mij wijst dat er eerder op dat deze drie kandidaten vrij zeker zijn van hun mol.

ex-molinator09 apr 2018, 18:49

3483  Uma
Yvo schreef:Ten slotte nog een observatie. Het draagt niks bij aan de zoektocht naar de mol denk ik, maar ik wil het toch even vermelden. Tijdens de eliminatie, voor Bahador zijn groene scherm te zien kreeg tuitte hij zijn lippen met in mijn ogen de implicatie dat alles wel goed komt. Enerzijds is dit als mol een vreemde reactie. De mol moet gespannen acteren voor het groene scherm en opgelucht erna. Anderzijds is het als kandidaat een vreemde reactie. Elke kandidaat is normaal toch gestresseerd voor een eliminatie. Geen enkele kandidaat is toch 100% zeker dat hij/zij de eliminatie overleeft.
Ik vond het hoe dan ook een vreemde reactie.
Ik vond al vanaf aflevering 1 dat zijn lichaamstaal bij de eliminaties "anders" is dan verwacht. Daarom niet verdacht maar niet echt datgene wat je gewend bent om te zien. Het kan een pose zijn; het kan ook gewoon zijn manier van doen zijn; of het kan actief maskinggedrag zijn.

BeaVer09 apr 2018, 18:56

1293  Uma
julieke.vdw schreef:Het zou ook bv. kunnen dat dit de enige vraag was die de afvaller correct had beantwoord. Dat Katrien, Pascale en Lloyd geen pasvragen kopen kan idd wijzen op het feit dat ze eventueel 'ja' geantwoord hebben, maar misschien zijn ze zo overtuigd van hun mol dat ze er geen hoeven te kopen.
Niet omdat ze 'ja' hadden geantwoord dat ze niet onderaan de lijst staan van hoe goed ze de test hebben opgelost. Vanaf dat de optie tot pasvragen kopen er was, zat iedereen, behalve de mol zelf, in de gevarenzone om af te vallen.

julieke.vdw09 apr 2018, 19:03

106  Uma
beate.verheyde schreef:Niet omdat ze 'ja' hadden geantwoord dat ze niet onderaan de lijst staan van hoe goed ze de test hebben opgelost. Vanaf dat de optie tot pasvragen kopen er was, zat iedereen, behalve de mol zelf, in de gevarenzone om af te vallen.
Inderdaad, maar zoals ik al zei, ik denk dat dit eerder wijst op de zekerheid van die drie kandidaten t.o.v. hun mol. Of dat ze dit niet willen doen uit eerlijkheid en voor de groep. Katrien zou geen pasvragen aannemen ten nadele vd groep, dat liet ze al zien in Afl. 2 bij de Rabid Joke proef. Lloyd schoot ook zonder na te denken op Joke, terwijl hij de deal voor de pasvragen had kunnen aannemen.

Daarbovenop, denk ik dat Lloyd overtuigd is van zijn mol, en daarom gewoon geen pasvragen nodig heeft. Ongeacht of hij ja of neen antwoordde.

BeaVer09 apr 2018, 19:04

1293  Uma
Of Lloyd is gewoon de mol :mrgreen: (tunnels, tunnels tunnels)

rolhad09 apr 2018, 19:06

434
beate.verheyde schreef:Of Lloyd is gewoon de mol :mrgreen: (tunnels, tunnels tunnels)
Dan was hij als mol wel slecht in deze opdracht door zowel de koffer met de hoogste waarde zelf mee te nemen zonder er iets uit te halen en iemand weg te sturen met een koffer van 0 euro.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 33