Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Mollenjager-DT20 apr 2020, 23:10

767  Yens
Jimmy schreef:Zijn redenering was (voor zover ik zijn uitleg correct heb begrepen): als ik ook een vrijstelling neem, zijn we met 2 en dus ongeldig, en hebben de andere 2 kandidaten pasvragen. Als ik geld neem, heb ik 2 pasvragen.
Dat was inderdaad zijn redenering dacht ik ook, maar het blijft riskant voor hem. Want als hij inderdaad een vrijstelling had genomen en iemand anders had er ook 1 (die kans was groot doordat de gele koffer al weg was en de grijze er nog lag), dan hadden wel 2 andere kandidaten 2 pasvragen.

Placebo schreef:Ik begrijp niet waarom Bart voor de gele koffer ipv de grijze ging. Hij heeft alle reden te twijfelen aan Jolien haar antwoord: hij is er immers als enige zeker van dan zij of Alina liegt over de inhoud van de koffer. Zijn koffer bevat 500, die van Christian 2000, met tweemaal 1000 erbij is dat nog 500 tekort. De meest voor de hand liggende leugen is die van Jolien: zij echoot Alina's 1000 euro en heeft natuurlijk alle reden te liegen indien dit de vrijstelling is. Dus waarom niet de grijze?
In het geval dat hij Jolien gelooft, moet hij beseffen dat Alina liegt en dat haar koffer een vrijstelling bevat. Want liegen dat een koffer 1000 bevat ipv 1500 is niet logisch.
Misschien toch net omdat hij Jolien wel vertrouwt en Alina niet. Het is trouwens Jolien die als eerste zegt dat haar koffer €1000 bevat, niet Alina.

Andy Lemmens20 apr 2020, 23:15

70  Bert
Jansen schreef: Lijkt me zeer plausibel 😃 .
Volgens mij hadden Bart en Christian een vrouw als mol.
Dan hadden ze de vrouwen toch in de tang kunnen nemen.Bart pakt geel en Christian grijs.1 van de 2 heeft dus de vrijstelling.
Dan moesten Alina en Jolien geld nemen.
Even verduidelijken waarom 😉
Stel dat Jolien kandidaat is dan kan ze geen 2de vrijstelling nemen want dan gingen er 2 pasvragen naar de 2 kandidaten die geen vrijstelling in de koffer hadden en verhoogt ze de kans om naar huis te moeten gaan.
Stel Alina is de mol,dan moest ze ook geld nemen want bij 2 vrijstellingen kwam er geld in de pot.
Uiteraard kan je ook Alina als kandidaat en Jolien als mol zetten maar de uitkomst blijft hetzelfde.
Laatst gewijzigd door Andy Lemmens op 20 apr 2020, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Nonline20 apr 2020, 23:16

Molerator  6547  Uma
Er gingen twee pasvragen naar de andere kandidaten, geen vrijstelling... En Jolien heeft aangegeven dat ze sowieso de vrijstelling zou pakken om die niet aan de andere te laten.

Paracetamol20 apr 2020, 23:59

40
Placebo schreef:Ik begrijp niet waarom Bart voor de gele koffer ipv de grijze ging. Hij heeft alle reden te twijfelen aan Jolien haar antwoord:
Bart is voor mij iemand die enorm berekend is, ik geloof niet dat hij niet door heeft dat Jolien liegt of tenminste het niet eens in vraag stelt. Zeker als ze hem de vraag stelt hoe de vrijstelling eruit zag, dat doet toch een belletje rinkelen? Vervolgens geeft hij een verkeerde beschrijving terwijl we weten dat hij al een vrijstelling heeft gehad, voor mij is het duidelijk dat Bart hier bewust liegt.

Ik moet even terug kijken want ik weet niet of Bart met de "we doen allemaal dezelfde koffer open" tactiek kwam voor Jolien de grijze koffer open deed of er na, als hij de mol is en weet dat er in de grijze koffer een vrijstelling zit dan is dit eigenlijk al een meesterzet. Zou hij het als kandidaat die alles wil geven voor een vrijstelling ook willen riskeren om allemaal dezelfde koffer open te doen en op het einde op goed geluk een koffer te nemen?

Hij wou ook geen moeite doen om de wiskundige som op te lossen om de tip over de koffers te ontdekken, dit is totaal het tegenovergestelde van iemand die 10.200 euro voor een vrijstelling wil geven. Bart heeft zich hier dommer of alleszins naïever getoond dan wat we van hem gewend zijn, waar is de Bart met z'n Artis punten.

Andy Lemmens21 apr 2020, 00:05

70  Bert
Paracetamol schreef:
Bart is voor mij iemand die enorm berekend is, ik geloof niet dat hij niet door heeft dat Jolien liegt of tenminste het niet eens in vraag stelt. Zeker als ze hem de vraag stelt hoe de vrijstelling eruit zag, dat doet toch een belletje rinkelen? Vervolgens geeft hij een verkeerde beschrijving terwijl we weten dat hij al een vrijstelling heeft gehad, voor mij is het duidelijk dat Bart hier bewust liegt.

Ik moet even terug kijken want ik weet niet of Bart met de "we doen allemaal dezelfde koffer open" tactiek kwam voor Jolien de grijze koffer open deed of er na, als hij de mol is en weet dat er in de grijze koffer een vrijstelling zit dan is dit eigenlijk al een meesterzet. Zou hij het als kandidaat die alles wil geven voor een vrijstelling ook willen riskeren om allemaal dezelfde koffer open te doen en op het einde op goed geluk een koffer te nemen?

Hij wou ook geen moeite doen om de wiskundige som op te lossen om de tip over de koffers te ontdekken, dit is totaal het tegenovergestelde van iemand die 10.200 euro voor een vrijstelling wil geven. Bart heeft zich hier dommer of alleszins naïever getoond dan wat we van hem gewend zijn, waar is de Bart met z'n Artis punten.
Hij stelde het voor NADAT Jolien de grijze koffer al bekeken had.

DUP21 apr 2020, 01:29

1
Het hele spel werd in totaal heel vreemd gespeeld, vond ik. Mijn mol is Bart, maar ik laat 'de mol' even uit deze redenering:

Als we kijken naar het begin waar iedereen een koffer pakt dan komen we dit uit:

Grijze koffer: 1000 euro (klopt niet)
Zwarte koffer: 1000 euro (klopt)
Rode koffer: 1000 euro (klopt niet)
Blauwe koffer: vrijstelling (klopt niet)
Witte koffer: Vrijstelling of 2000 euro
Gele koffer: Vrijstelling of 2000 euro

Uit deze informatie kunnen we stellen dat Bart (die als laatste ging) weet dat minstens 1 persoon liegt, aangezien iedereen met geld opgeteld niet aan de 5000 euro komt. Bart liegt hier eerst nog dus iedereen mag verder liegen. (moest Bart dit niet doen dan is er al direct reden tot discussie, dus ik denk dat hij wilt afwachten)

Na de kistjes komen ze erachter dat ofwel Christian of Bart liegt, en ze geloven Bart dus Christian biecht uiteindelijk op. Nu komen we dit uit:

Rode koffer: 2000 euro (klopt)
Blauwe koffer: vrijstelling (klopt niet)
Witte koffer: 1000 euro (klopt niet)
Gele koffer: Vrijstelling (klopt niet)

Dit scenario is nog steeds mogelijk dus Bart en Jolien mogen rustig verder liegen. Wel opvallend is nu dat we met de info van uit de kistjes nu alle inhouden van de koffers kunnen uitrekenen. Iedereen buiten Jolien en Bart zou nu moeten denken dat in de blauwe en de gele koffer een vrijstelling zit. Bart is nu nog steeds de enige die weet dat iemand liegt aangezien alle inhouden kunnen berekend worden en de optelsom niet 5000 is. Zijn redenering moet dan zijn: Iemand liegt over de waarde van zijn bedrag zoals Christian deed of iemand heeft een vrijstelling. Dat laatste lijkt veel logischer aangezien het al vreemd is om te liegen over de waarde van je bedrag.

Maar dan opeens beslist Bart om toch op te biechten dat in de blauwe koffer 500 euro zit en geen vrijstelling.
Nu komen we dit uit:

Rode koffer: 2000 euro (klopt)
Blauwe koffer: 500 (klopt)
Witte koffer: vrijstelling (klopt niet)
Gele koffer: Vrijstelling (klopt niet)

Nu wordt het interessant. Alle vier de kandidaten zeggen nu dat ze geld hebben getrokken wat onmogelijk is aangezien dit samen geen 5000 euro maakt. Iedereen zou nu moeten weten dat minstens 1 iemand onder hun liegt en dus een vrijstelling heeft (of liegt over de waarde van hun bedrag maar dat is heel onwaarschijnlijk aangezien dit in mijn ogen geen voordeel biedt). Het vreemde is dat niemand deze rekensom meer maakt en allemaal Jolien geloven dat er in haar koffer 1000 euro zit wat ervoor zorgt dat er geen discussie meer ontstaat over wie nu nog liegt. Ook opmerkelijk is dat niemand de redenering maakt dat als Christian 2000 euro heeft en Bart 500, het bijna zeker is dat ofwel Alina of Jolien liegt aangezien zij allebei 1000 euro hebben en dan kan niet want dit zijn dezelfde sommen.

In mijn ogen lijkt nu ook een logische redenering dat ook al vertrouw je Jolien of Alina niet, je kunt stellen dat er nu een grote kans bestaat dat er een vrijstelling in de witte koffer zit, maar uiteindelijk neemt niemand deze koffer. Jolien kan dus gerust verder liegen en mag dus uiteindelijk ook gewoon de vrijstelling hebben. Dit geeft mij persoonlijk de indruk dat Jolien totaal niet verdacht wordt door de rest.

Als je fouten ziet in mijn redenering en mogelijke verklaringen hebt waarom de kandidaten bepaalde acties deden of zeiden, haal ze dan zeker aan want ik ben nog steeds verward door het verloop van deze proef en ben soms zelf even in de war met mijn redenering haha, misschien komen we zo samen tot een juiste redenering! 😃

Mollenjager-DT21 apr 2020, 08:25

767  Yens
Paracetamol schreef:Bart is voor mij iemand die enorm berekend is, ik geloof niet dat hij niet door heeft dat Jolien liegt of tenminste het niet eens in vraag stelt. Zeker als ze hem de vraag stelt hoe de vrijstelling eruit zag, dat doet toch een belletje rinkelen? Vervolgens geeft hij een verkeerde beschrijving terwijl we weten dat hij al een vrijstelling heeft gehad, voor mij is het duidelijk dat Bart hier bewust liegt.
Het feit dat hij al eerder een vrijstelling heeft gehad, doet er niet toe. Iedereen die meedoet aan het programma heeft de vrijstelling trouwens gezien in de eerste aflevering en ik denk ook niet dat iemand die zich inschrijft nog nooit een vrijstelling gezien heeft. Als kandidaat kan hij gewoon niet zeker zijn of er echt een vrijstelling in de koffer zit of een kaartje met 'vrijstelling' erop, zoals ook de kaartjes met geldbedragen. Jolien weet hierdoor dus dat hij liegt over de inhoud van zijn koffer.

Frolva21 apr 2020, 09:08

2204
Placebo schreef:In het geval dat hij Jolien gelooft, moet hij beseffen dat Alina liegt en dat haar koffer een vrijstelling bevat. Want liegen dat een koffer 1000 bevat ipv 1500 is niet logisch.
Christian heeft toch ook gelogen over het geldbedrag in zijn koffertje?

elkemol21 apr 2020, 09:19

654
Frolva schreef:
Christian heeft toch ook gelogen over het geldbedrag in zijn koffertje?
ik denk dat hij dat deed omdat hij de indruk had dat het spelletje 'iedereen zegt hetzelfde, ongeacht of het waar is' weer van toepassing was. Dat gaf hij ook aan dacht ik.

giovanni.dubois21 apr 2020, 09:20

13
Ik vermoed dat iedereen het vreemd vind dat Bart - tot nu toe de sterkste speler in mijn ogen - zich hier zo makkelijk om de tuin laat leiden door Jolien.

Misschien heeft hij met opzet de vrijstelling aan Jolien gelaten om zo Christian (die misschien in Bart zijn ogen de sterkste concurrent was) een hak te zetten net voor de finale.
Bart wil waarschijnlijk met de minst goede kandidaat de finale spelen om zijn kans op winst zo hoog mogelijk te krijgen?!

Frolva21 apr 2020, 09:21

2204
elkemol schreef:
ik denk dat hij dat deed omdat hij de indruk had dat het spelletje 'iedereen zegt hetzelfde, ongeacht of het waar is' weer van toepassing was. Dat gaf hij ook aan dacht ik.
Dat begrijp ik wel.

Maar het is dus niet omdat iemand liegt over het geldbedrag in het koffertje dat er een vrijstelling in zit. 😉

giovanni.dubois schreef:Ik vermoed dat iedereen het vreemd vind dat Bart - tot nu toe de sterkste speler in mijn ogen - zich hier zo makkelijk om de tuin laat leiden door Jolien.

Misschien heeft hij met opzet de vrijstelling aan Jolien gelaten om zo Christian (die misschien in Bart zijn ogen de sterkste concurrent was) een hak te zetten net voor de finale.
Bart wil waarschijnlijk met de minst goede kandidaat de finale spelen om zijn kans op winst zo hoog mogelijk te krijgen?!
Bart ging als eerste, dus had geen invloed op wat er na hem werd genomen (per hypothese met nog twee vrijstellingen in het spel).
Christian nam geld; dus indien Alina en Jolien de vrijstelling hadden genomen, had Christian (en Bart ook) twee pasvragen gehad.

Originele invalshoek om het gedrag van Bart te verklaren, maar ik geloof er niet echt in. 😉

elkemol21 apr 2020, 09:28

654
giovanni.dubois schreef:Ik vermoed dat iedereen het vreemd vind dat Bart - tot nu toe de sterkste speler in mijn ogen - zich hier zo makkelijk om de tuin laat leiden door Jolien.

Het LIJKT dat Bart zich om de tuin laat leiden door Jolien. Ik denk dat hij wel doorheeft dat ze liegt, maar dat hij haar en de anderen in de waan laat dat hij het niet doorheeft. Als Bart de mol zou zijn, dan komt het hem toch prima uit dat iemand anders de vrijstelling neemt, dan hoeft hij dat toch niet te doen. Dus als hij zou laten merken dat ze liegt, en de anderen gaan dan ook twijfelen wordt het veel moeilijker om te garanderen dat Jolien haar vrijstelling ook zal meenemen.

Bovendien gaf Jolien aan nog te twijfelen. Ze dacht aan Christian, en 'nog iemand' . Als Jolien door de vrijstelling geen extra bevestiging krijgt met de vragen zou het kunnen dat ze nog steeds niet op de juiste mol zit. En dus bij de finale het niet zal halen. Nu ligt Christian er wel uit. Maar wie zegt dat ze dan wel de juiste overhoudt?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 23