Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Mateo30 mar 2018, 18:45

870
Inderdaad. Geen spoor van claustrofobische reacties te bekennen.

Katrien houdt zich naar mijn idee behoorlijk op de achtergrond, terwijl ze, mogelijk juist daardoor, veel in de smiezen heeft en ook zachtzinnig maar doeltreffend stuurt, zoals onder meer al opgemerkt in het Mariachi topic.

jonas.wollants30 mar 2018, 19:02

12
We dwalen af, daarom herneem ik even de JOKE/STEVE theorie, eigenlijk komt de theorie aan op één vraag: hebben de programmamakers het risico genomen om met de eerste opdracht op een complete anti-climax uit te draaien, Ja of Nee. Ik heb nog geen andere argumenten gelezen die anders de theorie zouden kunnen ontkrachten.

billie.holiday30 mar 2018, 19:23

462  Bert
Het moest niet perse op een anti-climax uitdraaien. Wat als ze de telefoon niet hadden kunnen bemachtigen dan hoort Joke een telefoon rinkelen , maar ze kan niet opnemen. Dan zal lloyd gewoon zeggen , ze nemen niet op. Maar dan tonen de programmamakers een mol die best wel de code kent, die heel de tijd bezig is met het slot te kraken, na het antwoord van lloyd dat ze niet opnemen, heeft de mol net de code gekraakt. En ze kunnen gaan spurten naar het graf. Vergeet niet dat zij televisie maken en dat ze genoeg beeldmateriaal hebben om het te presenteren.
We hebben een keer Kelly in beeld gezien , die aan het slot aan het prutsen was, maar misschien waren ze echt wel heel de tijd bezig om het slot open te krijgen.

janeen.janssens30 mar 2018, 19:45

30  Bert
Ik heb mijn tijd nog eens gepakt met een Stella en heel het grafverhaal nog eens rustig bekeken... gewoon beelden op me af laten komen. En ik heb onderstaande puur visuele "rariteiten" :

Bij Gilles uitleg dat de mol de grafverdeling heeft bepaald, komt Pascale in beeld na het woord "de mol". Ik denk dat het de eerste keer was dat het woord mol werd uitgesproken.

Op 0:0:5 hoor ik Katrien zeggen : "Marinier en trouwe vriendin, voor eeuwig in ons hart".
Volgens "pluim" zou dit dan de laatste zin op haar kaartje moeten zijn. Alleen lijkt me dit veel langer dan het aantal troebele woorden die ik in die laatste zin kan zien.
Los van haar zeer vroege verwijzing naar claustrofobie... zou het kunnen dat ze in de vorige zinnen een andere tekst voorgelezen heeft zodat er geen "pluim" overeenkomst werd gevonden?

De tekst in Pascale's graf krijgen we niet te zien/horen. Wat mij verbaast is dat GEEN van beiden de "pluim" vindt.... Als kandidate zou ik zeker al minstens mijn eigen slot uitproberen. Heeft één van beiden verdenkingen, zodat er niet meer wordt samengewerkt?

Dan kom ik bij Baha :
Op 0:10:54 horen we Baha zeggen "zou dat niet in die pillamp liggen?" zonder dat hij zelf kijkt. Op 0:10: 38 lijkt het echter of het doosje al een beetje open is, terwijl hij nog op zoek is naar de sleutel? Baha en Pieter verlaten hun graf met nog 36:00 te gaan in de opdracht. als mol is dat misschien vrij vroeg?

Dan een raar beeld bij Steve op 0:12:14. Volgens de montage vindt Joke op dat moment het sleuteltje in de zaklamp. Bij Steve zien we een groot open slot op zijn borst liggen . Het is mij niet duidelijk of het om een letter/cijfer/sleutelslot gaat?
Maar ter hoogte van zijn nek heeft hij nog een duidelijk letterslot met letters l,x,r, zonder dat er een kistje lijkt aan te hangen...
In de 2500 Euro hebben we een "pluim"slot, een sleutelslot, en een cijferslot.
Is het letterslot in Steve's nek het losse "pluim"slot en heeft hij het sleutelslot al geopend zonder Joke op de hoogte te brengen? Het cijferslot kan theoretisch niet vermits hij maar 5 foto's heeft en moet samenwerken om de 14679 te vinden. Dat slot zien we later wel op zijn borst liggen met kistje eraan vast.

En dan nog een laatste : in het open graf blijft een zwart voorwerp achter dat ik niet kan identificeren. Het lijkt op een rubber slipper?

Zoals gezegd, pure visuele "rariteiten"

billie.holiday30 mar 2018, 20:01

462  Bert
Dat zwart ding heb ik mij ook op blindgestaard. Maar het is een blinddoek volgens mij. Blinde mol 😃

Frolva30 mar 2018, 20:10

2204
billie.holiday schreef:Dat zwart ding heb ik mij ook op blindgestaard. Maar het is een blinddoek volgens mij. Blinde mol 😃
De kandidaten zijn geblinddoekt de kist in gegaan en mochten vanaf een bepaald moment de blinddoek af doen. Die moet dus ergens in de kist liggen. 😉

Misschien was de mol niet geblinddoekt? Dus de vraag is: bij wie lag er géén zwart rubberen slipper. :mrgreen:

Klaartje30 mar 2018, 20:18

2245  Uma
jonas.wollants schreef:We dwalen af, daarom herneem ik even de JOKE/STEVE theorie, eigenlijk komt de theorie aan op één vraag: hebben de programmamakers het risico genomen om met de eerste opdracht op een complete anti-climax uit te draaien, Ja of Nee. Ik heb nog geen andere argumenten gelezen die anders de theorie zouden kunnen ontkrachten.
Zou er nog iemand durven argumenteren tegen deze theorie? 😲

Het antwoord op die ene vraag is natuurlijk Nee. Een complete anticlimax kon het sowieso niet worden. Dat risico nemen ze met geen enkele proef.

Het antwoord op de vraag Wie is de Mol is dus volgens deze theorie Joke of Steve. Het voelt aan als 8 man uitschakelen met één kogel. Voorwaar, a magic bullet.

Maar quid als het straks toch een losse flodder blijkt te zijn? 😉

Klaartje30 mar 2018, 20:28

2245  Uma
Frolva schreef:De kandidaten zijn geblinddoekt de kist in gegaan en mochten vanaf een bepaald moment de blinddoek af doen. Die moet dus ergens in de kist liggen. 😉

Misschien was de mol niet geblinddoekt? Dus de vraag is: bij wie lag er géén zwart rubberen slipper. :mrgreen:
En zeggen dat die blinddoek in het graf van Joke lag! :mrgreen:

Frolva30 mar 2018, 20:34

2204
Zeggen dat enkel Joke of Steve de mol kunnen zijn, gaat zeker te ver.

Maar hoe wisten de makers zo zeker (en daar ga ik tegen beter weten in wel van uit) dat ze de telefoon zouden kunnen bemachtigen?

Valt het vooraf zo goed in te schatten wie welke raadsels zal kunnen oplossen?
Of zouden er, indien Joke en Steve vast zitten, (stiekem) tips worden gegeven? Dat weiger ik te geloven.

Ik vrees dat (als Joke noch Steve de mol blijken te zijn) we het nooit zullen weten. 😉

chicawah.janssen30 mar 2018, 21:46

8153
eveline.vanhemel schreef:Je hebt helemaal gelijk 🙂. Ik heb dat ook al ergens gepost dat Katrien haar claustrofobie niet echt realistisch overkomt. Zoals je zegt moet het een echte nachtmerrie zijn om een uur opgesloten te zitten in een kist onder de grond...
Ik kan mij ook prettiger zaken, mooiere omgevingen en comfortabeler omstandigheden voorstellen dan een uur in een doodskist onder de grond liggen...
Echte claustrofobie "pur sang" zal ze wel niet hebben, dus ofwel zegt Katrien alleen maar dat ze claustrofobie heeft en gebruikt ze dat als excuus om niets te (hoeven) doen, ofwel heeft ze een heel lichte vorm van claustrofobie (lees: zich ongemakkelijk voelen in kleine, afgesloten ruimtes - zo zijn er veel mensen) en heeft ze dus geen/nauwelijks last van de symptomen hierboven beschreven, maar toch last die haar verhindert actief bezig te zijn en helder te denken. Best mogelijk dat ze zo passief was omdat ze zich concentreerde op niet panikeren en op rustig blijven door bv. haar ogen te sluiten en zich te concentreren op haar ademhaling enz.
Als ik alle andere duo's hier nu even volledig buiten beschouwing laat, zie ik 3 mogelijkheden:
- Katrien is de mol en faket claustrofobie. Zij en Pascale geraken niet uit hun kist. Maar hierdoor maakt ze zich verdacht, in de eerste plaats bij Pascale (die een gans uur samen met Katrien onder de grond lag), maar ook bij de rest van de groep en bij de kijkers.
- Katrien heeft het echt benauwd en geeft het zoeken naar de juiste oplossing al snel op om zich te concentreren op rustig blijven en niet in paniek te geraken, waardoor Pascale ook niet verder geraakt.
- Pascale is de mol (en vooraf op de hoogte van Katriens probleem met kleine ruimtes) en heeft in Katrien een schitterende bliksemafleider gevonden om niets te hoeven doen.
Maar wat is de impact daarvan op het geheel van de opdracht? Hun € 750 komt niet in de pot, maar ze kunnen verder niets beïnvloeden. Alles hangt af van hoe snel de rest kan opstaan uit de dood en hoe lang de zombies op hen willen wachten voor ze hen opgeven en hun € 750 begraven.
En op de tijd tussen het ontdekken van de graven zonder en die met menselijke inhoud hadden ze al helemaal geen invloed.

Kobe31 mar 2018, 00:30

429
Mijn spontane reflex was dat het toch gewoon héél gewaagd was om als mol zo te falen in die doodskist en er zo achteraf even komen aangewandeld van: "heey, wij waren die sukkeltjes die letterlijk niks gedaan hebben". Dat is toch een rare eerste actie als mol? Niks doen? Voorts kregen ze toch veel aandacht hierdoor, zeker als kandidaat zelf moet dit toch wantrouwen kweken, jij slaagt er zelf in en zij niet?

Lloyd vind ik dan weer verdacht. Zie 18:28, Lloyd zegt hier eigenlijk gewoon dat de mol zich nu rond de tafel bevindt. Dat is toch super slim als mol? Als één van de eerste indrukken voor de medekandidaten zo uit de hoek komen, een mol zou zich toch echter nooit verdacht maken? Dat zou misschien ook verklaren waarom Kelly er uit ligt. De kans dat zij niet op Lloyd stemde (omwille van zijn "goede "samenwerking samen met haar en goede eerste indruk dus!) zit er volgens mij wel in!

Elysia198531 mar 2018, 00:47

105
Frolva schreef:Zeggen dat enkel Joke of Steve de mol kunnen zijn, gaat zeker te ver.

Maar hoe wisten de makers zo zeker (en daar ga ik tegen beter weten in wel van uit) dat ze de telefoon zouden kunnen bemachtigen?

Valt het vooraf zo goed in te schatten wie welke raadsels zal kunnen oplossen?
Of zouden er, indien Joke en Steve vast zitten, (stiekem) tips worden gegeven? Dat weiger ik te geloven.

Ik vrees dat (als Joke noch Steve de mol blijken te zijn) we het nooit zullen weten. 😉
Ik denk dat de mol wel advies heeft gekregen bij het bepalen van de verdelingen, zoals Eline dat vorig jaar ook soms kreeg. Ik zou de (op papier) slimsten in de hoogste kist leggen, net omdàt die waarschijnlijk de puzzels oplossen, maar dan verder niet kunnen helpen bij de anderen en zichzelf nooit kunnen bevrijden. De ‘tweede’ slimsten leg ik in de goedkoopste kist, zodat er met hen niet te veel gewonnen gwordt. En als mol dan zorgen dat je zelf uit de kist geraakt, om mee te sturen en te ‘mollen’... je kan dan hopen dat de wat hogere bedragen verloren gaan omdat er ergens mensen de raadsels niet kunnen oplossen; en door de slimmeriken in de duurste kist te leggen en dan zelf mee te sturen, kun je verzekeren dat er mooie en spannende televisie komt, zonder dat de productie tijdens de proef zou moeten ingrijpen. Op basis van deze redenering vallen dus Joke, Steve, Katrien en Pascale af...

Maar ik weiger resoluut om na de eerste aflevering al iemand uit te sluiten, daarvoor kunnen de makers te gemakkelijk de beelden manipuleren om ons te sturen! 🙂

Nu moet ik wel zeggen, ik heb ook psychologie gestudeerd, dus heeft Kelly misschien net zoals ikzelf gedacht en daarmee fout gegokt? Misschien hebben ze daar óók rekening mee gehouden? Down the rabbit hole we go...!
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 34